- ZackZick
- Medlem ●
- Linköping
Hallådär hydrauliker & pneumatiker! (Till skillnad från modularbyggare. )
HYDRO = = = = = vatten
PNEU = = = = = = luft
... även om hydraulik väl nästan uteslutande körs med hydraulolja, inte vatten.
/ ZZ the Messerschmitt-trigger
HYDRO = = = = = vatten
PNEU = = = = = = luft
... även om hydraulik väl nästan uteslutande körs med hydraulolja, inte vatten.
/ ZZ the Messerschmitt-trigger
Japp, men skillnaden består i att luft kan komprimeras medan vätskan är praktiskt taget inkompressibel.
pneumatik -- som en fjäder
hydraulik -- som en pistong
(men nu glömmer vi det här, försten till hydrauliksynt vinner)
zthee: japp! Dyrt, tungt, omständigt men ballt..
Lite pausbilder..
Index of /~sado/Hammondafton/ <-- bilder och video
Hammondafton med öl, hos en kollega.
Mekanikpronpics! .. Tonhjulsgenerator med startmotor årsmodell 1949.. (Hammond Spinett M) Ungefär som att starta en bil!
Givetvis med tillhörande Leslie 760 för snurriga ljud.
Hur stor är den pumpen då?
Vore ballt.
Sitter och filar på gasfjädern. Får det inte riktigt att fungera. Svårt att hitta datablad som visar måtten också..
Du behöver veta vikten på det du ska flytta och sen så kolla längden på fjädern. Man kan ju göra utväxlingar/hävstänger om man vill dölja mekaniken inuti lådan eller om fjädern behöver anpassas i längd.
kolla även små "linear actuators" , miniversioner av bordshöjare!
Rejäla RC-servon kan funka också.
Du behöver veta vikten på det du ska flytta och sen så kolla längden på fjädern. Man kan ju göra utväxlingar/hävstänger om man vill dölja mekaniken inuti lådan eller om fjädern behöver anpassas i längd.
kolla även små "linear actuators" , miniversioner av bordshöjare!
Rejäla RC-servon kan funka också.
Vikten på det jag ska flytta är ju ganska liten, egentligen. Kan inte tänka mig att lådan kommer väga mer än några kilo. Ska kolla på "linear actuators" (Linjärt ställdon hette det visst på svenska) och allt annat man kan få att röra på sig
Jag tror inte den får plats i lådan. Och det bästa vore om man kunde sätta den på baksidan. Men problemet är att det nog inte får plats. Iofs så är allt sånt här senare problem. Men det borde inte vara omöjligt att lösa...
Har beställt från Bridechamber. Grymt bra service. Trevliga och hjälpsamma. Bra det börjat med .com format med. Bra för dig att beställa yusynth grejjer därifrån med då de är försedda med .com kontakt för el agget
Har inga synpunkter på CGS Dual LFO, det jag hört har bara varit positivt.
eeeeehh, var jag som läste vad jag ville se:tveksam: Stod att han gjorde ett par moduler i .com format. Läste lite slarvigt. Vad skiljer .com och MOTM?
Om jag nu tolkar det hela rätt så skiljer endast bredden på frontplattan?
Jag hittar fortfarande inget i .com-format på bridechamber, de har snackat om det i ett par år nu men det händer aldrig något. Var hittar ni .com-prylar där?
Men nu ska det verkligen hände tydligen....
var handlar man isopropanol bäst? För det är väl bästa altennativet för kretskortsrengöring efter lödning? / Z
Apoteket. Eller så får du snatta på vårdcentral
Men har tänkt en del på det här. Även om man skall avända ngn primer för att skydda koppar eller kort sen.
Finns även lödtenn som t ex kester 331. tror jag det är. Den är vattenlöslig. Då spolar du bara varmvatten efteråt. Jag har prov på den hemma. Den är helt ok. Länk:
http://www.kesternow.com/public/sv/index.html
var handlar man isopropanol bäst? För det är väl bästa altennativet för kretskortsrengöring efter lödning? / Z
Rödsprit kör jag, billligt och bra.
Isopropanolen spar jag till rullbandarna.
Rödsprit kör jag, billligt och bra.
Isopropanolen spar jag till rullbandarna.
Rödsprit är bra, ännu bättre med en rejäl skogaholmslimpa . Skämt åsido så är det bra med alternativ till iso. Man kan ju börja mer rödsprit.
Annars var jag och fönstershoppade kabinett-trä härom dagen. Oljad akacia (limträskiva) ligger bra till. Från början var jag inne på en rak 90cm-låda, men nu har jag blivit inspirerad av Zthee med flera och börjat tänka mer avancerade former med vinklar O:-) .
Nån som vet om metallryggplattan på dessa kretsar är anslutna till nåt, och ev måste isoleras mot kylflänsen? Hittar inget i databladen. Bygger CGS66.
Öhm, jag har ett vagt minne av att det kan vara jord på den som ger plus ut och -V på den som ger minus ut...
Kan du inte bara mäta och se om det är kontakt mellan pinnarna och metallblecket?