Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Modularbygge?

Tråden skapades och har fått 4410 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Norrköping
  • 2008-09-12 08:27

Riktigt snygg panel! Ska du också börja med bananer?

• Medlem
  • Norrköping
  • 2008-09-12 08:46

Bejoken har ju mycket banansladdar. Jag är för snål och tänker göra egna.
http://www.bejoken.se//index.php?option=com_virtuemart&page=shop.browse&category_id=1796&Itemid=33

• Medlem
  • Stockholm
  • 2008-09-12 14:19
Ursprungligen av Pehr:

Bejoken har ju mycket banansladdar. Jag är för snål och tänker göra egna.
http://www.bejoken.se//index.php?option=com_virtuemart&page=shop.browse&category_id=1796&Itemid=33

Aj, det var ju dyrt!

Borde finnas utrikes också?

Funderar på det här med pottar.. Ska man börja betala för bra grejer nu? Eller vad ska man göra.. Jäklar.

Ska byta ut några moduler också - efter samtal med Dego på lunchen. Skippar trummodulerna och slänger in en VCO till, en digital noise och en VCA. Då har man ju så att det räcker.. Och det kan man ju också göra trumljud med..

- Hah, CGS-beställningen ramlar in på $230. Ouch.

Senast redigerat 2008-09-12 14:31
  • Medlem
  • Karlstad
  • 2008-09-12 09:08

Ahh.. snygg panel/koffert... Jag måste få tummen ur på att fixa snygga paneler till mina moduler.

En tråd för paneler är kanon.

Det blri som noterat lite svårt att plöja igenom i efterhand.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2008-09-12 15:28

Woho - ser man på

Fnular lite mer. Kanske ska hoppa 3st VCOer och köra en Voltage Divider (CGS09) Och en Modulo Magic (CGS40) ist. Problemet är att Modulo Magic modulen är helt tokig. Och jag har bara 9 hål kvar.. Ska man köra en minimal? - eller skita i den?

• Medlem
  • Stockholm
  • 2008-09-12 15:50

Minimalt utförande är inte för dig...:)

Jag är för ngt som blinkar. Nivå leds för att visa signal ut

Kontakt för svanhals lampa..

Eller en phaser...

• Medlem
  • Stockholm
  • 2008-09-12 16:16

Fast den verkar så sjukt ball.
Jag vill verkligen ha en

Får rita på den när jag kommer hem, och sen posta på e-m och se om det finns invändningar..

• Medlem
  • Stockholm
  • 2008-09-12 16:20

go go go!

Surfar bara om synthar idag och moduler... Min arbetsmoral är inte på topp. Man kan tro att jag blivit smittat av andra 99medlemmar

• Medlem
  • Stockholm
  • 2008-09-12 16:21

Hehe. Måste mäta lite sen. Se om jag kan få in fjäderreverbet

• Medlem
  • Stockholm
  • 2008-09-12 16:23
Ursprungligen av zthee:

Hehe. Måste mäta lite sen. Se om jag kan få in fjäderreverbet

Våld o vaselin?

• Medlem
  • Stockholm
  • 2008-09-12 16:27

Nje. Tror nog mer på smart planering och strukturering

I värsta fall får jag göra lådan lite tjockare.. Kanske 6cm istället för 5..

Men jag tror nog fjäderreverbet är 4cm tjockt. Isf spelar det nästan ingen roll.

Var köper man mindre fjädrar?

• Medlem
  • Stockholm
  • 2008-09-12 16:30

Finns massa att köpa på ebay. Så sök på spring reverb där. Så kan du köpa en liten tank....

spring reverb, Musical Instruments, Electronics items on eBay.com

Kolla stores t ex....

• Medlem
  • Stockholm
  • 2008-09-12 16:34

Hmm, Accutronics har ett som är 3.3cm tjockt. Borde funka.

Fan vad tight det kommer bli i lådan..Måste komma på ett smart sätt att ha alla korten.

• Medlem
  • Norrköping
  • 2008-09-12 21:43

Döpfer?

• Medlem
  • Stockholm
  • 2008-09-12 21:51

Helt perfekt!

Mitt system är 185mm och den är 180mm. Kommer ju sitta som en smäck!

• Medlem
  • Norrköping
  • 2008-09-13 11:14
Ursprungligen av zthee:

Helt perfekt!

Mitt system är 185mm och den är 180mm. Kommer ju sitta som en smäck!

€50/st dock...ouch.:$

• Medlem
  • Norrköping
  • 2008-09-13 12:02

Japp, det gör det nog. Det blir nog ganska skönt reverb i en så liten tank.
Ska det va stereo btw? Tellun reverbet är väl det?

annat är det med slinky
The Electronic Peasant's Slinky Spring Reverb Page

• Medlem
  • Stockholm
  • 2008-09-13 12:41

Hihi, jag spelar in allt i mono - så det är nog ingen mening med ett stereoreverb här

• Medlem
  • Norrköping
  • 2008-09-13 13:10

aha

• Medlem
  • Stockholm
  • 2008-09-13 13:19

Tror jag kommer använda tellun reverbet som separata mer...

Tanken är ju att man eg vill ha de flesta effekter i modularen. Som reverb och delay . Kopplar man till mixer så kan man ju panorera ut och göra stereo sedan om man inte är en porta kille som Zthee... Inget illa ment.

Nu iväg till suzukilektion...

• Medlem
  • Stockholm
  • 2008-09-13 13:32

Delay vore fint. Men nu har jag verkligen inte plats längre

Känns som om jag har krämat in så mycket som möjligt på ytan. -> Koffert.jpg

• Medlem
  • Norrköping
  • 2008-09-13 15:38

Jag har just kommit på att jag har fel sorts patchkabel...
alla mina är vinkade, men nu vill jag ha raka. :doh:
Dags att lägga en beställning snart då...:confused:
Tips?:)

• Medlem
  • Stockholm
  • 2008-09-13 17:18
Ursprungligen av zthee:

Delay vore fint. Men nu har jag verkligen inte plats längre

Känns som om jag har krämat in så mycket som möjligt på ytan. -> Koffert.jpg

Du kan ju göra din cgs 57 till en vco med. Dvs leda ut vågformerna så kanske du kan ha lite mer space över till ngn annan modul....

Spekulerar bara. Men ärligt tycker jag det bra ut nu!

• Medlem
  • Stockholm
  • 2008-09-13 15:39

Vanlig telekabel?

• Medlem
  • Norrköping
  • 2008-09-13 16:18

Ja, det är klart

• Medlem
  • Stockholm
  • 2008-09-13 17:46

Ah, fast om du vrider på Select Signal så är det precis det den gör. Den återkopplar ju sig själv och blir en oscillator! Sen är den felmärkt också - över input2 så står det CV det ska det inte göra.. Har ritat till en massa saker nu på eftermiddagen.

T.e.x så ska jag köra med momentan tryckknapp på 281:orna - istället för vipp-strömbrytare. Blir ju lite meckigt. Man får ju peta in en 4017 och en 4066 per knapp (Och lite debouncing osv). Aj. Jäklar vad seriöst det här har blivit Jag som var så "Skit i allt! Matcha inga transistorer!" för typ 3 sidor sen i tråden

En liten PIC eller AVR-processor kan ju ersätta en hel drös med 4017 med extremt enkel programmering, efter som det inte är tidskritiskt så kan man göra det i basic, inklusive debounce.
Jag funderar också på en liknande tillämpning, jag behöver fyra st lägen på två analogswitchar; (1av, 2av), (1på, 2av), (1av, 2på) och (1på, 2på).
Jag tänkte nog använda nån analog devices switch tror jag, lite bättre än 4066 etc.

Fast sådana ideér har ju förmågan att försena och komplicera projekten rejält!
Jag är dock inte inne på detta föra tt få det klart snabbt, det får vara ett konstverk som växer fram och tar sin tid!

Ursprungligen av zthee:

Ah, fast om du vrider på Select Signal så är det precis det den gör. Den återkopplar ju sig själv och blir en oscillator! Sen är den felmärkt också - över input2 så står det CV det ska det inte göra.. Har ritat till en massa saker nu på eftermiddagen.

T.e.x så ska jag köra med momentan tryckknapp på 281:orna - istället för vipp-strömbrytare. Blir ju lite meckigt. Man får ju peta in en 4017 och en 4066 per knapp (Och lite debouncing osv). Aj. Jäklar vad seriöst det här har blivit Jag som var så "Skit i allt! Matcha inga transistorer!" för typ 3 sidor sen i tråden

• Medlem
  • Göteborg
  • 2008-09-14 12:57
Ursprungligen av dar303:
Ursprungligen av zthee:

T.e.x så ska jag köra med momentan tryckknapp på 281:orna - istället för vipp-strömbrytare. Blir ju lite meckigt. Man får ju peta in en 4017 och en 4066 per knapp (Och lite debouncing osv). Aj. Jäklar vad seriöst det här har blivit

...inklusive debounce.

Apropå debounce av simpla triggspänningar - är det inte bara att sätta en konding bakom tryckknappen? Och se till att ha en viss resistans inblandad? Då blir det som en liten AR-envelopp istället för 17 rappa kontaktstudsar.

En triggknapp behöver ju inte vara snabbare/exaktare än några millisekunder, så det gör inget om man lägger in en kort upp/urladdning-fördröjning - till skillnad från elektriskt genererade triggsignaler som måste vara exakta.

• Medlem
  • Uppsala
  • 2008-09-13 17:50

japp, zthee det går bara utför...dar303 och Dego har dåligt inflytande på dig...:)

Bevaka tråden