Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Canon EF 50mm f/1.0L USM

Tråden skapades och har fått 7 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Halloj!

Mina ögon vill inte riktigt tro vad den här linsen kan åstadkomma (Bokeh , DOF , Skärp djup)
är det någon här på forumet som har linsen i sin personliga arsenal och kan ge lite personliga reflektioner?
bilder på filckr

ha begäret är på högsta nivå men kostar det så smackar det billigast priset på ebay är ca 26000 kr

Mvh
Danne

Tror inte den är lika bra för digitalt som film då linser som sitter på en digital SLR kräver andra egenskaper för att bli optimala.. Skulle satsa på EF 50 mm f/1.2L II istället.. Den linsen du nämner görs ju inte längre..

Den verkar funka fint på dslr. f/1.2 är den linsen jag kommer att köpa om man jag ska ha en "L". har inte riktigt den ekonomi som behövs för ett köp. Den äldre modellen f/1.0 är ju helt klart väldigt attraktiv om man hade pengarna!

Prova en 50 eller 85 på 1.2 och fundera sen på om du vill ha en 1.0 Det är hyggligt knivigt att sätta fokus rätt, det är inte många millimeter som skiljer rätt från kass.

Ursprungligen av orchidee:

Mina ögon vill inte riktigt tro vad den här linsen kan åstadkomma (Bokeh , DOF , Skärp djup)

Fast snygg bokeh har den ju verkligen inte, snarare tvärtom. Lågt skärpedjup är inte samma sak som snygg bokeh. f/1,2:an verkar oändligt mycket bättre i det avseendet...

• Medlem
  • 2008-10-06 20:21
Ursprungligen av Samuel K:

Fast snygg bokeh har den ju verkligen inte, snarare tvärtom. Lågt skärpedjup är inte samma sak som snygg bokeh. f/1,2:an verkar oändligt mycket bättre i det avseendet...

Problemet är nog snarare att fotografen är helt värdelös. Inte helt ovanligt kombination, dålig fotograf - dyr utrustning.

Extremt kort skärpedjup passar bara till vissa bilder, tycker jag, men jag ser klart att det finns användningsområden. Jag har ett Nikkor 50/1,2, och det kan också ha rätt störig bakgrund. Det gäller bara att vara medveten om det. Eller chansa och sålla.

Ursprungligen av stfm:

Problemet är nog snarare att fotografen är helt värdelös. Inte helt ovanligt kombination, dålig fotograf - dyr utrustning.

Extremt kort skärpedjup passar bara till vissa bilder, tycker jag, men jag ser klart att det finns användningsområden. Jag har ett Nikkor 50/1,2, och det kan också ha rätt störig bakgrund. Det gäller bara att vara medveten om det. Eller chansa och sålla.

Det är iofs sant, men den gluggen tecknar fortfarande ingen bra bokeh. Allt jag sett hittills som är taget med den, även från riktigt duktiga fotografer, har haft samma förfärliga bakgrundsoskärpa, så om man tycker att bokeh är en viktig egenskap finns det bättre saker att ruinera sig på. Dock inte sagt att det inte går att ta bra bilder med den

• Medlem
  • Halmstad
  • 2008-10-06 11:15

Om det är effekten av kort skärpedjup osv man fr.a. är ute efter torde en ljusstark 85:a vara ett bättre val; då slipper man helt ruinera sig på en massa glas.

1
Bevaka tråden