Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Modularbygge?

Tråden skapades och har fått 4410 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Jo, jag kan ha tänkt fel angående förstärkningskurvorna hos SSM2164 (eller egentligen har jag inte tänkt så mycket ännu O:-) ). Så linjär VCA kanske passar bättre till fädning? Eller kanske t.om. en logaritmisk VCA om man vill kunna styra linjärt? En VC fader/panner/mixer ska byggas iallafall!

Futurlec har en misstänkt billig 16-bitars stereo-DA, TDA-1543, för $1.95. Men den behöver inte vara dålig, den kan ju vara i extrem massproduktion. A/D Convertors and D/A Convertors

Den har en strömutgång, och är antagligen nån sorts enbits-DA som man integrerar utgången på om jag förstår rätt. Går nog inte ner till DC.

Senast redigerat 2008-10-05 10:15
  • Medlem
  • Göteborg
  • 2008-10-05 21:47
Ursprungligen av ZackZick:

Futurlec har en misstänkt billig 16-bitars stereo-DA, TDA-1543, för $1.95. Men den behöver inte vara dålig, den kan ju vara i extrem massproduktion. A/D Convertors and D/A Convertors
Den har en strömutgång, och är antagligen nån sorts enbits-DA som man integrerar utgången på om jag förstår rätt. Går nog inte ner till DC.

Den var billig den. Sött att den finns i liten hålmonterad kapsel.
Ser inte alls ut som en enbits-D/A i databladet tycker jag. DC borde den väl gå ner till? Jag tror nog att den ger det siffervärde ut som man ber den om, annars vore den inte mkt att ha.

Det luriga är att hitta nån prisvärd A/D, de är dyrare. Om man inte behöver nå audiofrekvenser kan man iofs bygga en A/D av sin billiga D/A, precis som man gjorde i syntar redan på det glada 70-talet.

• Medlem
  • Karlstad
  • 2008-10-06 00:39

Kanske inte en modul men likväl något att stoppa dem i..

Transistor Apa - Rack

IKEA rules

Ringsignal till mobiltelefonen Transistor Apa - Ringsignaler

• Medlem
  • Norrköping
  • 2008-10-06 08:43
Ursprungligen av saddox:

Kanske inte en modul men likväl något att stoppa dem i..

Transistor Apa - Rack

IKEA rules

Ringsignal till mobiltelefonen Transistor Apa - Ringsignaler

Den e riktigt snygg alltså
Ska den betsas?
btw, vad använde du för list?

• Medlem
  • Karlstad
  • 2008-10-06 19:02
Ursprungligen av Pehr:

Den e riktigt snygg alltså
Ska den betsas?
btw, vad använde du för list?

Den ska betsa i någon trevlig nyans(mörk.. valnöt.. körsbär).

Listen är en vanlig tunn list(ca 10 mm tjock) som låg och skräpade hos min far. Vinkeljärnen var raka innan ja böjde till dem.. dvs.. man tager vad man haver.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2008-10-06 11:23

Sitter och funderar lite på vektormodulen och placeringen / styrnignen av saker och ting.

Alternativt så är det så att man tar all CV som kommer in - oavsett om det är från externa signaler, eller om det är från joysticken. Petar in det i en uC och låter den räkna ut hur mycket som ska skickas till vilken av VCAerna?

Eller så försöker man göra allt med opampar och det enda man sparar i uC är joystick positionerna som man sedan ska morpha mellan?

Fördelen med den första är väl att all matte som ska göras kan man göra i kontrollern? Det blir lite smidigare så?
Edit:

Vektormodul:

Funktioner -
Fyra olika ingångar som det crossfade:as mellan.
En joystick och två CV-ingångar för X och Y som styr själva funktionen.
Man kan spara 3st värden från joystick och sedan morfa mellan dem i ställbar hastighet.

Frågor -
Hur bör styrnignen ske?
CV in vid sidan av uC - så att uC bara behandlar joystickvärdet?
Allt går genom uC som beräknar styrningen av VCAn? (Problem då: Kvantisering? Lag?)
- Isf så är det först en summerande op amp - som skickar det gemensamma värdet till uCn
och sedan räknar ut värdet på de fyra olika VCAerna. - kruxet är då att om man modulerar t.ex. hela alltet med en LFO och samtidigt sparar värdet från joysticken så får man lite konstiga värden (bug eller feature?). Alternativet är isf att man tar in CV X på en pinne. Joystick X på en annan osv. På så sätt får man isär allt. Men dock så måste då summera dem i mjukvaran - vilket kräver extra tid osv osv. (Fråga: kan uCn känna av negativa värden?)
Vilken typ av matte krävs för att göra jobbet?

Senast redigerat 2008-10-06 16:02
  • Medlem
  • Karlstad
  • 2008-10-06 22:38

Ett litet stillbildsmontage av resan till synthträffen i Oslo.. >350 moduler i samma lokal..

YouTube - Synthträff i Oslo

• Medlem
  • Linköping
  • 2008-10-06 23:08

Har du inga stillbilder?:D

Börjar på allvar fundera på att bygga mig en modular, men har en antagligen väldigt basic fråga; vad för nätaggregat ska man ha? Vågar man bygga själv med blott ~1 års lödning under bältet? Annars var och vad för något ska man köpa? Vissa moduler vill ju ha 15V andra 12V och har även sett något som blott vill ha 5V, är det något problem? osv..

• Medlem
  • Stockholm
  • 2008-10-07 08:01
Ursprungligen av henrikgo:

Börjar på allvar fundera på att bygga mig en modular, men har en antagligen väldigt basic fråga; vad för nätaggregat ska man ha? Vågar man bygga själv med blott ~1 års lödning under bältet? Annars var och vad för något ska man köpa? Vissa moduler vill ju ha 15V andra 12V och har även sett något som blott vill ha 5V, är det något problem? osv..

Det där med nätagg var klurigt för mig så jag köpte ett som var klart redan mest för jag var nojjig för att jobba med starkström. Men idag hade jag byggt det själv. Finns färdiga att köpa av blacet, .com etc Eller så får du hjälp av någon så det blir rätt och då kan du bygga nätagg från Cat Girl Synths.

De flesta moduler går att göra om från 12 volt till 15 volt. Så det brukar ordna sig. Så det är inget problem.
Bridechamber har moduler med paneler så där kan du ju kanske börja men det finns många tillverkare och sidor att köpa i från:
Synth Modules

• Medlem
  • Stockholm
  • 2008-10-07 10:09
Ursprungligen av henrikgo:

Det bästa är väl att bestämma sig för antingen det ena eller det andra. Jag tycker det verkar som om det mesta DIY går på 15V..?

Jag byggde mina 2 PSUs från CGS66 - den är ganska lättbyggd och fungerar bra (Glöm inte att vända på kondingen på minussidan bara!) Jag har ett kort över jag kan tänka mig att kränga.. (Eller byta mot något annat kort om det är någon som har något över?).

Det enda man är rädd för är ju att labba med själva starkströmmen. Men tar man det jäkligt lungt och försiktigt så borde det gå bra.

Om det är någon modul som behöver +5V så kan man bygga sig en liten specialare bara för det kortet (Sätta en 78L05 på ett litet veroboard och sen några decouplingkondingar så blir det bra ).

Ursprungligen av saddox:

Ett litet stillbildsmontage av resan till synthträffen i Oslo.. >350 moduler i samma lokal..

kuligt att se !

• Medlem
  • Stockholm
  • 2008-10-07 07:56
Ursprungligen av saddox:

Kärlek

Super kul att se!
Och en Ondes Martenot.... där får man GAS!

Ursprungligen av saddox:

• Medlem
  • Uppsala
  • 2008-10-07 07:59

Schysst Saddox och grym mix av bagarmossens finest också...;)

• Medlem
  • Karlstad
  • 2008-10-07 08:28

kroffe: den mixen var perfekt i längd och stil..

Jodå, jag har massa bilder, dessutom i hög upplösning dvs hur stora som helst.
Ska lägga upp några när jag får tid att få ner dem till behändigare storlek.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2008-10-07 08:37

GAS!

Dyraste och jobbigaste sequencer?

Det e min favvodröm oxo... har hört att den skulle vara extremt komplex elektroniskt.... men kanske man skulle kunna emulera den i en avr tjöfräs..
Just det där med timingen per step e ju såååå ball

Ursprungligen av zthee:

GAS!

Ursprungligen av zthee:

GAS!

Det är ingen sequencer utan världens mest komplicerade envelopegenerator!

"The 248 may be regarded as a memory with 16 or 32 addressable storage locations, and a number of output ports, each of which can output the information contained in any portion of the memory. Each memory location contains the analogue and digital information required to define a segment of a time varying function; an output can produce a function consisting of any desired series of predefined segments. A unique and essential characteristic of the 248 is that it can operate asynchronously - that is, different output sections can simultaneously generate identical or dissimilar functions with completely different time scales and/or phase relationships."

Jag har en polare som servat en sådan och det var hemskt...han har funderingar på att tota ihop något liknande men det lär inte bli billigt...4-50.000:- +?

• Medlem
  • Norrköping
  • 2008-10-07 11:49
Ursprungligen av dar303:

Jag har en polare som servat en sådan och det var hemskt...han har funderingar på att tota ihop något liknande men det lär inte bli billigt...4-50.000:- +?

Är det såpass dyra komponenter? jag kan tänka mig att den kan kosta så mkt om man vill köpa en riktig...

• Medlem
  • Stockholm
  • 2008-10-07 09:11

Volle, Den är helt tokig!

• Medlem
  • Stockholm
  • 2008-10-07 11:26

Jäklar! Vad coolt.

Men 50 lök känns kanske lite i värsta laget

Zthee: Kolla vad en Buchla 200e modul kostar eller vad en beggad Buchla 200 går på så fattar du.
Det gick en panel med fyra gamla Buchlamoduler ur 200-serien för 9000 dollar förra veckan vet jag...

Pehr: Det är inte så dyra komponenter men ett gigantiskt custom screentryck i rätt Buchlafärg, alla panelkomponenter och ett gigantiskt jobb bakom kommer att kosta, det är ju bara småserier... 5st eller så.
Priset var bara en gissning.

• Medlem
  • Norrköping
  • 2008-10-07 12:14

Ja, jo, det är klart om man räknar jobb och så...

• Medlem
  • Stockholm
  • 2008-10-07 12:35

dar303, Jo, både nya Buchla och Serge kostar som en småbil. Kan tänka mig att gamla vintagesaker kostar minst lika mycket...

Jag försökte börja skissa på Symetry/Timbre funktionerna igår i Eagle (Bara rita av schemat) - men det gick lite så där. Först upptäckte jag att LF13331 var svår att få tag i - sen fick jag inget grepp om schemat alls.. Men jag ska på det ikväll igen, tänkte jag. Så får vi se hur det går..

Ursprungligen av zthee:

dar303, Jo, både nya Buchla och Serge kostar som en småbil. Kan tänka mig att gamla vintagesaker kostar minst lika mycket...

Jag försökte börja skissa på Symetry/Timbre funktionerna igår i Eagle (Bara rita av schemat) - men det gick lite så där. Först upptäckte jag att LF13331 var svår att få tag i - sen fick jag inget grepp om schemat alls.. Men jag ska på det ikväll igen, tänkte jag. Så får vi se hur det går..

Ska du bygga både symmetry och timbre-delarna? Hu vilket projekt!
Om du ska bygga bara timbre så behövs inte analogswitcharna.

LF13331 är dessutom obsolete som faen och kass. Den dör esd/överspänningsdöden bara man kollar på den enligt min erfarenhet. Jag har ersatt den med Maxim DG202 på EMS-Buchlan, det var minst 3-4st döda i varje oscillator innan jag började grotta!

Ca3160 finns inte längre men den okompenserade versionen ca3130 finns fortfarande (Intersil) och finns i SMD!

• Medlem
  • Uppsala
  • 2008-10-09 12:34
Ursprungligen av dar303:

LF13331 är dessutom obsolete som faen och kass. Den dör esd/överspänningsdöden bara man kollar på den enligt min erfarenhet. Jag har ersatt den med Maxim DG202 på EMS-Buchlan, det var minst 3-4st döda i varje oscillator innan jag började grotta!

Är det denna du snackar om...?
Sonic State - News (Video Item) Top 20 Weirdest Instruments - Episode 6, ONE, 200e, Key(tar)

Halvvägs in i filmen visar Mats Lindström på EMS en hel del...:)

• Medlem
  • Göteborg
  • 2008-10-10 00:21
Ursprungligen av kroffe:

Är det denna du snackar om...?
Sonic State - News (Video Item) Top 20 Weirdest Instruments - Episode 6, ONE, 200e, Key(tar)
Halvvägs in i filmen visar Mats Lindström på EMS en hel del...:)

Ååååh, vad fiiiiint... jag har inte sett den på 7 svåra år.
Men här finns bilderna! (från analogfotots glada dagar)
http://www.analogue.org/mr/buchla/

Bevaka tråden