- kroffe
- Medlem ●
- Uppsala
Jag fixar det nog ikväll, så blir det kanske en gissa modulen sen
Fast det var ju någon puritan som tyckte att om han inte gjorde det med "svåra" komponenter så var det inte värt.. Men jag vet inte. Funderade lite på Verbos 258:a - men man får väl läsa på om konstruktionen innan isf. Känner mig ganska sur över att jag hoppade över Serge DSG korten som de sålde på electro-music. Men man kan inte få allt!
http://www.hylander.us/images/schematics/buchla/Buchla%20200%20Photos.pdf
Oooh, kolla lite efter sidan 40! Jäkla vilka schyssta vågformer du får ur den lilla lådan!
Jag byggde precis så som komponentplaceringen ser ut på kortet. Och det enda som var konstigt var ju 10uF kondingen på minussidan - som ska sitta bakåfram..
- jag vill hem och felsöka! Borde vara något lätt idag med. Man ska inte felsöka efter klockan 21.00. För då är man död i huvudet och förstår ingenting.
Jag hade -3V på ett ställe där jag inte borde ha -3V igår. Förmodligen något skitfel. Men det är ju helt värdo att sätta sig med multimetern när hjärnan ändå går på lågvarv (man tar dåliga beslut, som att börja löda loss typ halva kortet. Och i slutändan så visade det sig att problemet låg i att man inte hade dragit jord till frontpanelen eller något sånt typ ).
Ja, man måste ju få fundera lite
Nej, inget rollefilter för mig.
Enda filtret jag kommer bygga sen (tror jag) lär bli en bandpassfitlermodul med 5st separata filter i.. från CGS. Om jag inte hittar något som låter väldigt bra.
Men det känns mer spännande att flytta vågformsförändringen till oscillatorstadiet istället för att hålla på och filtrera.
Ska bli spännande och se vad man kan göra med XRVCOn sen.. tror nog den kommer bli en höjdare!
Ja, katten behöver ju sitt
Men hur många versioner av ett transistorstegsfilter behöver man egentligen? Kanske Yu-synths VCS3 filter då.. Men det är ju samma sak fast med dioder istället. Ska låta lite "vattnigare" än moog, men det vet man inte..
Det är väl för att man vill ha olika särpregel på sina filter. Ofta så tycker jag det kan göra stor skillnad. Men som du säger man behöver väl kanske inte 5 varianter på samma filter.
Hualia hade en bra kul bild han postade här. Vad är det som låter och illustration. Lite är det så. TÄnkte nog har några filter. Men vissa saker är man svag för. Kan man få det att låta diiiiiiiiiiiiiiiiiiiooooooooooooooooooooonnnnnnnnnnnnnnnnnnnnng så vill man ju ha det filtret.
Kom på att mitt favorit trumljud är chop ljudet kraftwerk brukar använda.
Olika filterkarraktärer vill man ha jooo.. Men jag vet inte. Vi får se; några fler filter blir det säkert
Ja CHOP! är ett bra ljud.
Hmm. 2st CGS OSC kanske man borde ha också? Eller 4?
Varför har jag inte tittat närmare på den kretsen förut?
Ja, precis.
Ska se om jag kan hitta några bilder på hur vågformerna ser ut från den..
Hans digitala håller jag ju på att bygga på veroboard
Fast om buchla 258 grejen blir av - så är ju det riktigt spännande!
Skulle behöva en kvantiserare också.. Får se hur jag ska fixa det..
Nästa modul klar!
Fast jag är inte riktigt nöjd med funktionen - trodde den skulle låta mer som en nylonsträng (som jag har hört ljudklipp av).
Det känns som om gate-funktionen inte riktigt fungerar som den ska.. Den borde väl klippa av ljudet ganska snabbt? Det gör den inte hur som helst.
Men med CV in från sokkan så lät den väldigt roligt. klipper ljuden stenhårt + filtrerar. Låter ganska ballt.
Ja DEGO Ljudklipp kommer!
Fast jag är inte riktigt nöjd med funktionen - trodde den skulle låta mer som en nylonsträng (som jag har hört ljudklipp av).
Går inte det? Det är väl bara ett kort decay-envelop på LPGn, eller?
Min inspelningssladd är trasig. Kanske hinner köpa en ny imorgon. Men vi får se..
Jag är precis klar med mina 2 Buchlaesque CV processorer också. Eller, jag ska köra ström genom dem också - så får vi se om de funkar. - edit: Testade och körda. Funkar perfekt. Woho! Lite trimmning samt att jag vänt på 2 pottar - men det är ju petitesser
Nu börjar jag få upp farten igen! 1 modul om dagen är lagom takt.
Ska nog ta CGS subosc. imorgon
Ja, det var det jag tänkte också. Men det låter inte så..
Trodde det skulle låta mer PLOIN nästan oavsett vad jag stoppade in i lådan. Men så låter det inte.
http://modular.fonik.de/pdf/low%20pass%20gate.pdf
-> http://www.ear-group.net/DTG.mp3 lite så hade jag förväntat mig att den skulle låta. Men den låter mer som ett "vanligt" lågpassfilter..
Är det C9 och R13 som är tänkt att fungera som en decay -krets? Mmm.. Måste kolla den delen och se att den är bra.. Tyvärr kan min multimeter inte mäta motstånd större än 2MΩ >.< Får räkna på ränderna då.. Huh.
-> http://www.ear-group.net/DTG.mp3 lite så hade jag förväntat mig att den skulle låta. Men den låter mer som ett "vanligt" lågpassfilter..
Fyrkant in och noll resonans?
Men hur kommer det sig att ASMen är så himla krånglig? Jag förstår inte..
Jag känner verkligen att jag är på sluttampen nu. Men är nervös över Buchla 281 korten. Tror nog det kommer ta några rundor innan den är fullt funktionell..
Vill hem och fixa LPGn - Nu!
Samt kanske fixa suboscillatorn..
Men hur kommer det sig att ASMen är så himla krånglig? Jag förstår inte..
Det är den väl egentligen inte, men eftersom denna byggvändan bestått i att fixa en major fuckup med 8-10 st brända ICar + felsökning har det tagit tid ... och nu när det verkar börjat bli klart så dog nätagget och jag har egentligen inte tid/ork att bygga ett nytt just nu...:(
Funderar på använda mitt gamla som är lite spök...kanske hade det schemat samma fel som ditt med kondningens minus-sida mot fel...O:-) hmmm...:p
EDIT: föressten har du ett PM om 99showcase Norberg eftersom jag inte fått svar på mail...;)
Aj, ja, det är jobbigt om mycket pajar på direkten. Och får man fler käppar i hjulet så blir man ju inte direkt glad..
Jag har ett PSU kort som är fult, men fungerande. Som du kan få.
Men du behöver ju en trafo till..
Fast det kanske är trafon som är problemet