- synth_ollie
- Medlem ●
jag har hunnit testa motm-420ms20 filtret en del nu, måste säga att jag inte är så imponerad hitills, inte alls samma tryck i det som orginalet....
Trist. Finns ju massa andra varianter. Vet man om de låter bättre?
ljudklipp?
Trist när det blir så att det inte lever upp till förväntningar.
Kom på en annan referensgrej jag har i huvudet som gör att jag kanske måste bygga ngt osm lever upp till det el skaffa system 100m. Det är rolands fyrkant (pulse), tycker den låter speciellt och det är den man strävar efter att få. Kan den efterliknas med andra oscillatorer?
Rekommendationer?
Eller måste jag bygga ngt med cem chip.
vilken speciell rolandsynt är det du har i åtanke då ? ang fyrkantvågen menar jag...
(visst, bygg nåt med cem i du, så kan du vara absolut säker på att det INTE kommer
att låta roland... )
sant !
tänkte inte på sh101, om det nu är den fyrkantvågen som lockar... ?
inte enbart, även 303 och den är ju inte CEM. Även tyckte jag att jx-3p fixar den fyrkanten rätt bra med och det är ju inte CEM. Men sh-101 och mc-202 är cem och det får ju bra fyrkant med... Kanske är det elektroniken runt omkring.
Märker du ngn skillnad på ditt system 100m och annat när det gäller puls?
Märker du ngn skillnad på ditt system 100m och annat när det gäller puls?
det kan jag inte svara på, jag äger enbart 100m oscillatorer och inget annat
ang. ditt fyrkantfavvoljud så är det kanske filtret som formar det ljud du är ute efter
och inte själva osc. menar jag ?
eftersom du nämner både osc med cem3340 och andra....
Vad gäller hur oscillatorer låter, så låter de i system 100 och 100m identiskt. Vill man ha en skön fyrkant, så ska man köra subosc på sh101. (Kanske är pulsvåg, men likväl fyrkant.. )
Sitter och våndas lite; Ska jag beställa 2 VCA:er från CGS och skita i min dual VCA från MFOS? Eller ska jag låta bli..?
Känns ju surt just nu; du futurlec inte skickat mina prylar än..
Behöver bara några kretsar till juh!
-
Lagade MFOS VCAn. Nu funkar den som den ska. Skönt där. Behöver jag inte bekymra mig längre.
ang. motm-420ms20 vcf så kan avsaknaden av "äkta" ms20 känsla kanske delvis bero på att man bara kan köra det antigen som hp eller lp och inte bägge samtidigt som man kan på orginalet,
sen kom jag på att om man kranade på för mycket signal in, så överröstade det liksom filtrets egna resonansljud på nåt sätt, nu tror jag iaf det ska funka bättre
f.ö så har jag beställt 2x oakley svf pcb idag
Då vill vi ha ljud från SVF:arna när väl de är klara!
(Efter som Oakley inte har några på sin hemsida..)
Jag har ritat om alla frontpaneler idag. Så nu borde allt stämma.. Hoppas futurlec får tummen ur i veckan och skickar.. Då borde jag vara klar med själva byggandet lagom till 1:a juli.
Sen får vi se hur snabbt det går att fixa frontpaneler.. Har inte hört av mig till Neriks på säkert 2 månader får hoppas att det fortfarande går och finns tid osv!
http://home.comcast.net/~ijfritz/board%20pdf/ThreeDemo.mp3
Det filter som synth_ollie nämnde tidigare. Threeler filtret låter lite kul. Lite sugen köpa det. 20$ för en pcb. ÄVen den ska ju "låta" som en ms-20.
http://bridechamber.com/bridechamber.com/Threeler%20PCB_files/Three01_desc-1.pdf
HAr även jag tittat på oakleys svf. Ser fram emot vad du visar efter du är klar.
Zthee, du får muta Neriks med lite öl och hot buttered popcorn
Kroffe: Äh, jag räddade dig ju. Du hade skittråkigt och bara längtade efter att tala lite FM-synthes och prata om DX100s kretskort och utseende
Coolt med backlog
Zthee: Klart du ska ha en super-saw (esoterisk faktor som är stor).
Förstår dig när det gäller komonenter. Behöver 24/7 dealer av komponenter, gärna med mousers och futurlecs sortiment samt sällsynta kretsar. Fast billigare... Skulle bli beroende...
Du har inga effekt moduler heller... Klart du ska ha en phaser!
Finns väl en hel del moduler jag "ska ha". Men när jag lyssnar på ljudklipp på modulerna så tappar jag intresset av dem - det är inget som låter "intressant".
De enda modulerna jag går igång på nu är CGS C.V. Cluster. Av någon anledning. Samt hans programmer seuqencer.
Men jag ser inga filter jag vill ha.. Kloner på Serge och buchla OSC skulle få mitt hjärta att slå snabbare!
Äh. Nu ska jag sluta negga!
Blark; Körde ström genom båda min PSU idag. Fel på båda. Plus sidan lämnar +15V utan problem. Men minus sidan är det max -9.6V och inte en volt mera! Och jag har kollat alla komponenter, allt sitter åt rätt håll och har rätt värde. Ska kolla en gång till nu.
Hmm, varför har jag samma fel på båda? Kan det vara transformatorn? Fast den mätte jag - och den lämnade 20VAC ut till både plus och minussidan..
Ken Stone's Modular Synthesizer
Kan det vara båda mina LM337 som det är fel på?
Borde jag inte kunna öka 1K5 motståndet till typ 1K8 eller 2K för att få det att funka då? Eller ska jag byta 337:orna?
Hihi, Jag har en LM317 och LM337 på varje kort.
Men LM317 ska väl vara på plus?
Men jag belastade den nu - får upp den till 11V men sen är det stopp. Så något fel är det.
Gillar det inte när sånna här enkla kretsar beter sig konstigt.
Jag lödde om benen på LM337:orna men det hände inget speciellt för det.. tänkte om det var kallödning eller något (såg inte ut som det! Men man vet aldrig).
Allt stämmer.
Och kollar jag databladet på futurlecs hemsida så stämmer Pin-Outen med schemat på CGS siten. Så Det ska ju också vara OK. Men varför vill den inte?
Dags att dra och köpa yoghurt och sen laga cykeln.. Får fundera på det här så länge..
Det som stör mig mest är ju att jag har exakt samma fel på 2 identiska kort - så det känns ju som om det _måste_ vara 337:orna. Kanske ska prova ett annat motstånd istället för 1.5K..