Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Modularbygge?

Tråden skapades och har fått 4410 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-07-03 10:09

Fast första mustaschmodulen måste ju bli gate-sequencern

• Medlem
  • Stockholm
  • 2008-07-03 10:12

Nej, det blir nr2. Wavetable nr 1... *insisterar*

• Medlem
  • Stockholm
  • 2008-07-03 10:14

Fast då har jag ju bara snott designen av Ken Stone - och det känns ju inte schysst

• Medlem
  • Stockholm
  • 2008-07-03 10:17

Och han har snott den av Digisound? el?

Äh, du du kan ju nämna förlaga... Kom igen nu! Det finns väl pcb program?
Go go go!

• Medlem
  • Uppsala
  • 2008-07-03 10:50

Är det inte wavetable-modulen som använder en massa sånt som dar303 fixat åt dig dessutom ... näe håller också på att du fixar gate-sequencern som köpes-pcb

• Medlem
  • Stockholm
  • 2008-07-03 11:17

Jo, man måste ju bränna eproms och hålla på och jucka. Inte så praktiskt kanske?

Planen är ju den! Att göra en riktig och försöka fixa PCBs.

Blir en jäkla soppa av allt bara. Och det ska vara smidigit och snyggt. Samt med många möjligheter. Bästa vore ju om man kunde erbjuda det som kit. Med låda / rattar / knappar och allt.. Eller 20 lådor, med komponenter och PCBs och sen 30 st med bara PCBs. Typ. Men jag förstår inte vad jag ska få dom pengarna ifrån. Så det är nog bäst att låta bli att tänka sånna tankar

Varje kanal har (som jag ritat det nu) egen klocka, egen reset, samt valbar up/ner.. Allt styrs via 16 switchar.. sen kan man ju antingen ha 4 rader lysdioder som visar vad som pågår. Eller bara 1 som visar den aktiva kanalen.. Får se vad som känns smidigast

• Medlem
  • Stockholm
  • 2008-07-03 11:38

Kroffe, minns du vi skulle göra nya eproms till våra esq-1or (2001?). Vi kanske skulle fråga dar303 snällt..... Jag har för mig jag har 32 st eproms el ngt liggandes...

Inget med moduler att göra iof...

Pär har nu ordnat sk30a-gr orginal till sitt roland filter. Vilket gör att det blir bara orginal delar!

• Medlem
  • Uppsala
  • 2008-07-03 12:13
Ursprungligen av Dego:

Kroffe, minns du vi skulle göra nya eproms till våra esq-1or (2001?). Vi kanske skulle fråga dar303 snällt..... Jag har för mig jag har 32 st eproms el ngt liggandes...

Näe, hur skulle jag kunna glömma... O:-)
Får kolla upp det med dar303 nästa gång...;)

• Medlem
  • Stockholm
  • 2008-07-03 11:43

32st eproms = 32st wavetable oscillatorer

Mmmm, hem och bygga. Men dego - > Svampen nu. Jag dör ju av hunger!

• Medlem
  • Stockholm
  • 2008-07-03 11:44

oki, vi kan gå nu!!

Zthee: skär inte bort kopparen utan ta en ny och vass M4 borr, linda lite tejp runt skaftet på den och snurra lätt i ett hål där du vill klippa. Du gör lätt 30 banor per minut efter ett tag!

Kroffe: Jag kan bränna eprom, har ni bara grundfilen i hex eller bin så går det!

• Medlem
  • Stockholm
  • 2008-07-03 13:38

dar303, Cool! I will!

futurlecpottarnas nabbar

De jag har fått har en liten nabb som sticker upp bredvid axeln, och som antagligen är tänkt att fixera poten så att den inte ska kunna rotera så lätt. Hur gör ni andra som använder denna pot? Borrar/filar ett separat litet hål till nabben?

• Medlem
  • Stockholm
  • 2008-07-03 22:44

Jag tar bort den med en tång. Typ jämt. Skulle aldrig få för mig att beställa frontpaneler med ett lite hål på sidan som gör att potten sitter rakt.

Vissa pottar måste man ju sätta på sniskan också..

• Medlem
  • Norrköping
  • 2008-07-04 08:58

Dom är väl också till för att potten inte ska snurra med om man skruvat på den för löst.

Menmen, jag knipsar också bort den och skruvar hårt istället.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2008-07-04 10:00

Gorilla Fisting!

Kroffe, Fått trafon?

• Medlem
  • Norrköping
  • 2008-07-04 10:08

Ja eller hur

Beställde grejjer igår till 281an:) , givetvis glömde jag 10V zener dioden... hoppas det går att komplettera lätt...:tveksam:

Btw använde ni PCB-monterade pottar till VR1-2? Jag tänkte prova

• Medlem
  • Stockholm
  • 2008-07-04 10:08

Nej. Jag håller på den till i helgen

Bakis?

• Medlem
  • Stockholm
  • 2008-07-04 10:10

Började bygga mina igår (el kort "A"). Jag har inte heller zener diod

Har inte beställt pottar till den än.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2008-07-04 10:18

Jag hittade inte de 10 voltarna som stod i BOMen. Men de jag köpte verkar fungera bra.
Har inte rätt dimensioner (på frontpanelen) för att fästa båda pottarna. Men satt fast 1, som får fungera som hållare för kretskortet också. Inte jättestablit. Men den ska ju inte belastas direkt.. Vi får se hur det går

De saknas några motstånd i BOMen. R43 ska t.ex. vara 220K. Men allt står ju på scheman.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2008-07-04 10:21

Saknar en och annan IC med men det ska beställas i den "stora" sommar beställningen från futurlec sen. Det står i BOMen att vissa saker byggs bara en gång per par av kort. Jag antog igår att det inte spelade ngn roll vilket kort...

• Medlem
  • Stockholm
  • 2008-07-04 10:23

Nej, det spelar ju ingen roll om du bygger peak-kretsen på A eller B kortet. Bara det blir gjort

Det finns ju någon beskrivning där det står vilka skilnader det ska vara på A och B kortet.. Så jag följde den.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2008-07-04 10:56
Ursprungligen av zthee:

Nej, det spelar ju ingen roll om du bygger peak-kretsen på A eller B kortet. Bara det blir gjort

Det finns ju någon beskrivning där det står vilka skilnader det ska vara på A och B kortet.. Så jag följde den.

Ja började med att bygga skillnaderna. Dra lite jumpers...

Hehe, inte bara jag utan även toppobrillo som inte ska göra saker efter 23

• Medlem
  • Stockholm
  • 2008-07-04 11:02
Ursprungligen av Dego:

Ja började med att bygga skillnaderna. Dra lite jumpers...

Glöm inte TRN till ben 2 av R35 (det gjorde nästan jag).

http://www.sdiy.org/toppobrillo/DOWNLOADS/MODE%20SWITCH%20WIRING.pdf

tempco och polyDAC

Var handlar man tempco (PTC-)motstånd lämpligen? Har de för stor temperaturfaktor
kan man nog justera det genom att seriekoppla med lagom resistans.
Elby Designs i australien har 1k för 3.8 dollar, man kanske får ta det därifrån.

Jag funderar på att beställa PolyDAC-PCB därifrån åxå. Nån som har erfarenhet av den MIDI-CV:n? Den verkar smutt.

• Medlem
  • Norrköping
  • 2008-07-04 10:37

Antar att vilka 10V zener som helst funkar bra, beställde de från electrokit.

Jaså R43 minsann... tur att jag har ett gäng 220k hemma då

• Medlem
  • Stockholm
  • 2008-07-04 10:43

Någon av R24, R25 och R26 saknas med. 4K7 ska det vara.

Allt står i tråden på electro-music.com - och han sa att han skulle uppdatera BOMen. Men jag vet inte om han har gjort det.

Sen får man tänka på att typ D9 och D8 inte ska sitta på kretskortet. Samt att D6 förekommer 2 gånger på PCBet

• Medlem
  • Norrköping
  • 2008-07-04 10:52

Jag har inte orkat läsa igenom hela den tråden. Det kommer väl fram allt eftersom jag bygger antar jag. Blir väl en liten restbeställning till slut iaf. 4.7k har jag också iaf som tur är

EDIT: Jag påpekade iofs i ett inlägg till den tråden att BOMen hade många fel, men de hänvisade till att bräda A och B ser lite olika ut...

Senast redigerat 2008-07-04 11:09
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-07-04 10:56

R18 är det som ska vara 4K7

• Medlem
  • Stockholm
  • 2008-07-05 21:10
Ursprungligen av zthee:

R18 är det som ska vara 4K7

R15 med i 281an alltså...

Bevaka tråden