Skall göra ett bildspel som ett företag skall använda på sin hemsida. Gör urvalet i Aperture och exporterar bilderna som JPEGs i tex 640x480 pixlar. Sedan gör jag bildspelet i iPhoto där man endast (!?) kan exportera som QuickTime (.MOV) om man vill ha tonade övergångar. Har gjort ett test och så här långt ser det bra ut. Min testfilm i QuickTime håller hög kvalitet, startar inom en sekund om man har bredband och blir på ca 10 MB med musik, helt OK. Slutprodukten skall tydligen inte ha musik av upphovsrättsliga skäl.
Filmen skall alltså visas på webben på företagets hemsida. Tyvärr verkar det inte som om QuickTime (MOV) duger eftersom det inte kan visas på en Windowsmaskin där QuickTime inte är förinstallerat. Frågan är nu vilket format jag skall konvertera filmen till för att det skall funka på en PC med Explorer utan ytterligare program eller plugins installerade. Man kan förutsätta att det finns bredband. Vilket funkar bäst? AVI, WMV, FLV, MP4? Har tillgång till QuickTime Pro för att exportera i olika format. Licens för ytterligare codecs kan lösas om det behövs.