Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Bildspel för webben, vilket format?

Tråden skapades och har fått 3 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Skall göra ett bildspel som ett företag skall använda på sin hemsida. Gör urvalet i Aperture och exporterar bilderna som JPEGs i tex 640x480 pixlar. Sedan gör jag bildspelet i iPhoto där man endast (!?) kan exportera som QuickTime (.MOV) om man vill ha tonade övergångar. Har gjort ett test och så här långt ser det bra ut. Min testfilm i QuickTime håller hög kvalitet, startar inom en sekund om man har bredband och blir på ca 10 MB med musik, helt OK. Slutprodukten skall tydligen inte ha musik av upphovsrättsliga skäl.

Filmen skall alltså visas på webben på företagets hemsida. Tyvärr verkar det inte som om QuickTime (MOV) duger eftersom det inte kan visas på en Windowsmaskin där QuickTime inte är förinstallerat. Frågan är nu vilket format jag skall konvertera filmen till för att det skall funka på en PC med Explorer utan ytterligare program eller plugins installerade. Man kan förutsätta att det finns bredband. Vilket funkar bäst? AVI, WMV, FLV, MP4? Har tillgång till QuickTime Pro för att exportera i olika format. Licens för ytterligare codecs kan lösas om det behövs.

För att strömma video måste servern ha någon mjukvara för detta. Du får helt enkelt fråga någon tekniker där vad de har/kan installera för mjukvara.

Som svar på din fråga skulle både windows media, quick time och flash-video fungera utmärkt, men alla kräver en mediaserver och en plugin i mottagarens webläsare.

http://www.99.se/vrig-programvara/244563-bra-gratisprogram-f-r-bildspel.html

Finns en tråd om bildspel.. kanske ska fråga där..

Ursprungligen av JohnieWebdesign:

http://www.99.se/vrig-programvara/244563-bra-gratisprogram-f-r-bildspel.html

Finns en tråd om bildspel.. kanske ska fråga där..

Frågan var ju inte hur han skulle göra ett bildspel, utan hur han skulle få webservern att streama den?

1
Bevaka tråden