Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Arkivering av DV

Tråden skapades och har fått 8 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Svalöv
  • 2008-10-13 21:03

Jag är lite nervös för att mina 10 år gamla dv-band ska bli avmagnetiserade eller förstörda på något annat sätt. Nu skulle jag vilja ta backup på dem men är lite osäker på hur jag borde göra.
Min tanke är att backuppa varenda etta och nolla på bandet rakt av till hårddisk (för att enkelt kunna logga bilderna och sedan kanske kopiera till blueray och lägga i bankfack) utan konvertering eller annat som gör ursprungsmaterialet sämre. Men hur gör jag detta på ett framtidssäkert sätt?
Är det bara att importera i imovie och se till att vara rädd om .dv filerna? Är .dv något som kan läsas av andra program? DV import i windows blir ju .avi, är det säkrare eller spelar det ingen roll?

Hasse

.avi och .mov (QuickTime) är filformat - alltså inte videoformat. I dessa filformat kan man lägga allt möjligt - t.ex. videoformat (codec) som DV. Videoformatet DV är extremt spritt och kommer nog att kunna läsas för lång framtid. Detta gäller också filformaten .avi och .mov som är mycket etablerade filformat och finns på alla plattformar.

All video som är lagrad med magnetism - oavsett om det är analogt eller digitalt - är en tickande bomb. 10 år gamla DV-band bör räddas omgående. Börja med att spola om banden en gång. Alla band kladdar ihop förr eller senare. Avmagnetiseringen är en naturlag - magnetismen sjunker snabbt eller långsammare...men den sjunker. Blir synksignalen korrupt så är det mycket, mycket svårt - omöjligt för en rimlig summa pengar - att reparera. ALLT på bandet är borta för alltid. Man kan alltså inte restaurera ett magnetband som man kan med film.

Hur länge brända skivor som DVD och BluRay håller vet ingen, men att det är stabilare än magnetiska band är alla överens om.

Om materialet är av privat karaktär - och det är stora mängder - så skulle jag köra över banden till DVD-video - ett band (60 min.) per platta - det ger en bra komprimering (mpeg2). Jag skulle alltså koppla en DV-kamera med FireWire till en DVD-recorder. Vill man använda/redigera scener från materialet så kan man rippa DVD-plattorna i framtiden - om DV-tejperna då är döda.

  • Medlem
  • Svalöv
  • 2008-10-14 21:16

Tack för svaret.
Min tanke med att lägga de okomprimerade filerna på blueray eller annat med hyfsad lagringsstorlek är att de enkelt ska kunna dupliceras eller kopieras över på nytt medium om ett decennium eller så, och så vidare i all evighet eller till dess intresset för mina skakiga julbilder på barnen tonat ut.
Dessutom slippa kvalitetsförslusten (och risken för att dvd-formatet är inaktuellt) om/när det är dags att klippa i filmerna.
Med tanke på detta och det du sa borde jag känna mig rätt trygg med att tanka in via imovie och spara .dv-filerna.

  • Medlem
  • Svalöv
  • 2008-10-16 13:42

Måste filmen delas upp i många filer

Efter att ha bestämt mig för att använda Imovie och tanka in till .dv-filer upptäckte jag att Imovie delar upp filmerna i fler filer efter klipp. När jag arkiverar vill jag gärna ha en enda lång fil att spara. Utan att behöva exportera allt från Imovie.
Finns det nåt mac-program som fixar att importera ett helt dv-band (ca 13gig) till en enda fil?

Hasse.

Finns en app som heter AVCVideoCap.app som följer med Developer Tools. Med denna kan man rippa DV rakt in från videokälla till en fil.

Men iMovie exporterar ju alltihop tillbaka till DV i ett svep trots att klippen ligger separata? Jag provade någon gång redan med iMovie 1 eller 2 att återexportera färdigklippt material till DV och det gick finfint. Alla effekter och ljudspår fanns med som de skulle.

Jag har två 500 GB hårddiskar med samma information, nämligen iMovie projekt från DV-banden. Vitsen är att jag kan redigera vartefter jag har tid och det finns alltid en kopia på den andra hårddisken. Kan spela upp mina "filmer" via Front Row.

Informationen på DV-band är digital och komprimerad. Tankar du in den informationen i ett vanligt videoredigeringsprogram så tar den in samma ettor och nollor, det blir alltså ingen kvalitetsförlust. Om du vill ha kvar den kvaliteten så är bästa sättet att bränna över filerna direkt på en bluray som du säger. Om sedan bluray är det bästa formatet för arkivering låter jag vara osagt. Ingen vet hur snabbt de slits.

Skulle du bränna över det på DVD (antingen via datorn eller en DVD-recorder) så lägger du dessutom en MPEG2-komprimering på det. Då blir kvaliteten något sämre.

iMovie kan ställas in för att inte dela upp klippen. Leta i inställningarna.

Lycka till!

  • Medlem
  • Svalöv
  • 2009-10-06 13:44

Datum i videofilen

Uppenbarligen sparas tid och datum i videofilen på DV-bandet (eftersom imovie delar upp händelserna efter datum). Var finns den informationen? Kan den visas som tidkod i imovie, och kanske viktigast av allt - finns den kvar om jag exporterar hela projektet igen som en ny dv-fil.

1
Bevaka tråden