.avi och .mov (QuickTime) är filformat - alltså inte videoformat. I dessa filformat kan man lägga allt möjligt - t.ex. videoformat (codec) som DV. Videoformatet DV är extremt spritt och kommer nog att kunna läsas för lång framtid. Detta gäller också filformaten .avi och .mov som är mycket etablerade filformat och finns på alla plattformar.
All video som är lagrad med magnetism - oavsett om det är analogt eller digitalt - är en tickande bomb. 10 år gamla DV-band bör räddas omgående. Börja med att spola om banden en gång. Alla band kladdar ihop förr eller senare. Avmagnetiseringen är en naturlag - magnetismen sjunker snabbt eller långsammare...men den sjunker. Blir synksignalen korrupt så är det mycket, mycket svårt - omöjligt för en rimlig summa pengar - att reparera. ALLT på bandet är borta för alltid. Man kan alltså inte restaurera ett magnetband som man kan med film.
Hur länge brända skivor som DVD och BluRay håller vet ingen, men att det är stabilare än magnetiska band är alla överens om.
Om materialet är av privat karaktär - och det är stora mängder - så skulle jag köra över banden till DVD-video - ett band (60 min.) per platta - det ger en bra komprimering (mpeg2). Jag skulle alltså koppla en DV-kamera med FireWire till en DVD-recorder. Vill man använda/redigera scener från materialet så kan man rippa DVD-plattorna i framtiden - om DV-tejperna då är döda.