Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Höstfärger

Tråden skapades och har fått 291 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Höganäs
  • 2008-10-24 14:28
Ursprungligen av dala:

Man kan även underexponerar bilden lite och "dra isär" histogrammet under efterbehandlingen för att få en mättande effekt liknande den man får med polariseringsfilter. Kom ihåg att med moderna digitala systemkameror, så måste man ha ett cirkulärt polariserande filter!

Två fina bilder där du utnyttjat den långa brännvidden perfekt för att förenkla bakgrunden. Lövet har fina färger, men en något statisk komposition mitt på bilden. Jag kanske hade tagit med mer av grenen och vridit kameran något.

Rönnen är fin där du använder dig av en av huvuddiagonalerna i bilden. Mycket mer dynamik i den!

Vill först tacka för kommentarerna och tipsen ang bilderna. Roligt att höra/läsa!

Jag har inte fotat speciellt länge med systemkamera och lär mig hela tiden vilket är riktigt roligt. Filtret jag beställt är just ett cirkulärt, så mycket har jag förstått
Ska iväg på skidresa till vintern och tänkte att det kunde vara användbart just då med tanke på snön och ljuset.

Precis som du säger så blev jag mest nöjd med bilden på hagtornen. Den andra gillar jag mest för den orange-röda färgen. Håller med om att kompositionen skulle varit lite annorlunda, men som sagt, man lär sig hela tiden och det är mycket som ska stämma.

Senast redigerat 2008-10-24 16:00
  • Medlem
  • Uppsala
  • 2008-10-24 09:48
Ursprungligen av Triple_X:

En bild jag tog för nån vecka sedan, tyvärr har hösten kommit lite längre nu här uppe så deflesta löven ligger på backen vid dethär laget.

Fin höstbild. Jag hade nog tagit bort lite mer av gulsticket om jag hade redigerat den och sedan pumpat upp mättningen. Då kommer det gula trädet fram bättre i kontrast till de gröna.

Ser att du också hittat pluginen Border FX till Aperture. Eller så kanske du lagt till Copyright för hand med lager i Photoshop/Gimp/etc?

Senast redigerat 2008-10-24 10:10
  • Medlem
  • Uppsala
  • 2008-10-22 21:35
Ursprungligen av KaRo:

Två till med mobiltel-kamera.

Fina försök med härliga höstmotiv, men här visar mobilkamerans begränsningar upp sig. Den klarar inte alls av det stora dynamiska omfånget i bilderna och klipper högdagrarna. Dessa kameror funkar bättre om man har bra och jämn belysning, som man får t.ex. vid molninga dagar. Fast till deras försvar kan jag bara säga att det över lag är väldigt svårt att fotografera i det hårda ljus som man har mitt på dagen. Man behöver ofta lätta upp skuggorna med blixt eller en reflektor.

Ursprungligen av dala:

Fina försök med härliga höstmotiv, men här visar mobilkamerans begränsningar upp sig. Den klarar inte alls av det stora dynamiska omfånget i bilderna och klipper högdagrarna. Dessa kameror funkar bättre om man har bra och jämn belysning, som man får t.ex. vid molninga dagar. Fast till deras försvar kan jag bara säga att det över lag är väldigt svårt att fotografera i det hårda ljus som man har mitt på dagen. Man behöver ofta lätta upp skuggorna med blixt eller en reflektor.

Ja, tänkte detsamma när jag jämförde mitt mobilkamra-foto och wilhelm pods foto (taget med någon "riktig" kamera antar jag).

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2008-10-22 21:28
Ursprungligen av Arimos:

Härliga bilder ni postar. Här är ett bidrag från mig.

Bra tryck i färger och kontrast. Också fin använding av diagonalen från nedre vänstra hörnet upp mot höger. Satt du i passargerarsätet i en bil eller stod du mitt i vägen? Det sistnämnda låter riktigt farligt...

Kanske lite statiskt med horisonten i mitten av bilden. Om du hade haft möjlighet att kliva ur bilen kanske du kunnat gjort något mer spännande med det härligt röda trädet. Då hade jag nog försökt ställa mig i väggrenen på motsatta sidan och försökt med ett väldigt lågt perspektiv för att maximera dynamikkänslan som vägen ger och få en mer central placering av det röda trädet.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-10-15 23:34

Från i morse vid Djurgårdsbrunn.

Jag har en riktig systemkamera men den är analog (kräver film och framkallning) så skulle jag ta bilder för att lägga upp här så tar det en stund. Dessa bilder är dock tagna med min kompakta digitalkamera - köpt för att kunna ha i fickan...

Kamera: Samsung L60

Om bilderna: Första två är gulnade pil och silverpil, tagna med makroinställning. Då jag tog bilden på lönnen var jag tyvärr lite ostadig på handen och upptäckte inte det förrän senare - gör sig bra i litet format dock. Fler kommer

Ursprungligen av Cogito ergo Mac:

Jag har en riktig systemkamera men den är analog (kräver film och framkallning) så skulle jag ta bilder för att lägga upp här så tar det en stund. Dessa bilder är dock tagna med min kompakta digitalkamera - köpt för att kunna ha i fickan...

Kamera: Samsung L60

Om bilderna: Första två är gulnade pil och silverpil, tagna med makroinställning. Då jag tog bilden på lönnen var jag tyvärr lite ostadig på handen och upptäckte inte det förrän senare - gör sig bra i litet format dock. Fler kommer

Gillar foto 2 och foto 3 bäst. Tvåan är suddig men det gör inget eftersom det gör bilden spännande. Lite höstblåst som har rört löven. Härligt träd på trean.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2008-10-22 22:06
Ursprungligen av Cogito ergo Mac:

Jag har en riktig systemkamera men den är analog (kräver film och framkallning) så skulle jag ta bilder för att lägga upp här så tar det en stund. Dessa bilder är dock tagna med min kompakta digitalkamera - köpt för att kunna ha i fickan...

Jo, en tagen bild är bättre än en otagen bild. Sen är det ju ändå så mycket man kan lära sig genom att fota med en enkel kompaktkamera, som t.ex. komposition, perspektiv, ljus/skuggor etc.

Ursprungligen av Cogito ergo Mac:

gulnade pil

och silverpil, tagna med makroinställning.

I den första har du inte fått så mycket makro-effekt eftersom du inte gått så nära. Våga gå nära! Blixtljuset gör att.bilden också blir lite platt, dock kan det ju vara nödvändigt ibland för att inte få skakningsoskärpa.

Den andra bilden har du gått riktigt nära. Fint! Du har fått en klar indelning i förgrund, motiv och bakgrund och det är fina höstiga färger.

Ursprungligen av Cogito ergo Mac:

Då jag tog bilden på lönnen var jag tyvärr lite ostadig på handen och upptäckte inte det förrän senare - gör sig bra i litet format dock.

Jo, sånt är tråkigt. Det kan ofta se jättebra ut i kameradisplayen, men sen när man kommer hem till datorn, så ser man att det är suddigt. Bilden är också lite mörk. Antar att det är alldeles för sent nu att gå tillbaka och ta om bilden. Nytt försök nästa år?!

Ursprungligen av magnur:

Från i morse vid Djurgårdsbrunn.

Gillar den första där ögat liksom följer vallen/banken bortåt tills den svänger

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2008-10-22 21:53
Ursprungligen av magnur:

Från i morse vid Djurgårdsbrunn.

En riktigt fin höstbild med dynamik och många spännande element. Gillar hur vågorna i vattnet och trädstammarna och reflektionerna av trädstammarna bildar ett tema av horisontella och vertikala steck.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2008-10-22 21:54
Ursprungligen av magnur:

Fin fångst! Antar att de är ganska lättskrämda. Vilken brännvidd använde du?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-10-23 16:48
Ursprungligen av dala:

Fin fångst! Antar att de är ganska lättskrämda. Vilken brännvidd använde du?

Jag hade tydligen zoomen ställd på 220 mm på min EOS 40D. Samt att bilden är något beskuren. Hann få ett par bilder på den men bara två där rådjuret tittade på mig. sen försvann den in i skogen.

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2008-10-18 16:42

Gav mig ut tidigt imorse för att dokumentera det lilla som finns kvar av hösten, men det gick ju som vanligt med färgerna..
Lite synd på oskärpa i höger hörn.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2008-10-22 22:10
Ursprungligen av Bobbski:

Gav mig ut tidigt imorse för att dokumentera det lilla som finns kvar av hösten, men det gick ju som vanligt med färgerna..
Lite synd på oskärpa i höger hörn.

Väldigt välkomponerad bild med fin kontrast och skärpa. Ser ut som något medeltida krigsmaskin eller försvarsverk. Funkar väldigt bra i svart/vit+sepia.

Tvärt emot vad du skriver om oskärpan på stammen och grenarna närmast, så tycker jag de tillför djup till bilden.

  • Medlem
  • Arvika
  • 2008-10-18 17:29

Jaha här kommer jag igen med två nya

  • Medlem
  • International user
  • 2008-10-18 18:52

The last rose of summer...

Bilden är tagen i Tyskland, Königsee.

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2008-10-19 10:17

Min höstbild. Egentligen en av de första digitala fotona jag tar. Kommer förhoppningsvis bli mycket mer fotande nu med en riktig kamera.

Jag har lekt lite med mättnaden och skickat upp kontrasten lite.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2008-10-22 22:23
Ursprungligen av Kasaen:

Min höstbild. Egentligen en av de första digitala fotona jag tar. Kommer förhoppningsvis bli mycket mer fotande nu med en riktig kamera.

Jag har lekt lite med mättnaden och skickat upp kontrasten lite.

Inte illa för att vara första försöket. Det känns som bilden har en berättelse att berätta med all bortkastad frukt. Tufft att du vågade dig ner på knä för att få ett närmare perspektiv. Helt rätt! Bilden kan behöva något mer kontrast. Alternativt förskjuta histogrammet mot den mörkare delen.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2008-10-22 22:19
Ursprungligen av heiko:

Bilden är tagen i Tyskland, Königsee.

Otroligt landskap och väldigt fin bild. Förstår varför tyskarna kallar den sjön för Kungssjön. Trist dock med kalhygget...

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2008-10-22 22:17
Ursprungligen av rhesus:

The last rose of summer...

Fin upprepning med blomman i bakgrunden. Valde du medvetet att inte placera dem på ett mer traditionellt sätt t.ex. enligt tredjedelsregeln? Visst är bilden lite underexponerad?

  • Medlem
  • International user
  • 2008-10-23 16:52
Ursprungligen av dala:

Fin upprepning med blomman i bakgrunden. Valde du medvetet att inte placera dem på ett mer traditionellt sätt t.ex. enligt tredjedelsregeln? Visst är bilden lite underexponerad?

Tack för kommentarerna!

Det var just upprepningen jag fastnade för och gjorde att jag ville ta bilden. Tredjedelsregeln känner jag inte till måste jag väl erkänna

Bilden är lite underexponerad ja, jag har lite problem med att få exponeringen rätt med min D40 när det är mulet (vilket det alltid är här på Irland).

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2008-10-24 09:40
Ursprungligen av rhesus:

Tredjedelsregeln känner jag inte till måste jag väl erkänna

Det är bara en tumregel, men ofta kan det bli intressantare om man inte placerar huvudmotivet mitt i bilden. Tredjedelsregeln säger att om man delar in synfältet i tre lika delar enligt en tre-i-rad spelplan, så blir det ofta bra om man placerar saker längs linjerna eller i korset av två linjer.

Ursprungligen av rhesus:

Bilden är lite underexponerad ja, jag har lite problem med att få exponeringen rätt med min D40 när det är mulet (vilket det alltid är här på Irland).

Bättre underexponerad än överexponerad enligt min mening. Fast rätt exponering är väl bäst. Du kan ofta fixa små justeringar i efterhand och om du fotograferar i råfomat, så kan du göra väldigt dramatiska förändringar i efterhand (bortåt 5 exponeringssteg).

  • Medlem
  • International user
  • 2008-10-25 17:53
Ursprungligen av dala:

Fin upprepning med blomman i bakgrunden. Valde du medvetet att inte placera dem på ett mer traditionellt sätt t.ex. enligt tredjedelsregeln? Visst är bilden lite underexponerad?

Jag har läst på om tredjedelsregeln och beskurit om bilden. Bättre? Exponeringen fick jag inte till tyvärr, så fort jag ökar den så bränner blomman ut.

Vi tar väl och fortsätter på blomtemat:

Slutligen så byter vi kontinent. Denna är tagen med en illa medfaren pocketkamera, tar mindre plats i ryggsäcken

Senast redigerat 2008-10-25 18:14
  • Medlem
  • Uppsala
  • 2008-10-22 22:14
Ursprungligen av ledin:

Jaha här kommer jag igen med två nya

Den är inte så höstig va? Men den en fin bild ändå!

Ursprungligen av ledin:

Fint hantverk. Höstiga färger och skarp kontrast med blommor.

  • Medlem
  • Arvika
  • 2008-10-24 14:21
Ursprungligen av dala:

Den är inte så höstig va? Men den en fin bild ändå!

Fint hantverk. Höstiga färger och skarp kontrast med blommor.

Nja kanske inte, men de flyttar ju söderut på hösten iaf

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2008-10-19 11:50

Här är några höstbilder från min och tjejens förra helg, då vi gick lös på höstnaturen med kameran.

Några till bilder. Från årets sista svamptur(inga svampbilder dock, kan ordnas om så önskas). Har nu även laddat den analoga systemkameran med film så att jag kan fota lite bättre. Möjligen kan jag låta framkalla filmen direkt till cd...

Kul med så många bilder! Solrosorna i slottsträdgården här i Malmö börjar allt bli lite höstiga:)

Bevaka tråden