Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Modularbygge?

Tråden skapades och har fått 4410 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Karlstad
  • 2008-10-17 20:21
Ursprungligen av Dego:

Brudkammeren har vactroler:
Hard 2 Find ICs

Electrokit-Greger letar vactroler för att ha i utbudet också..

• Medlem
  • Stockholm
  • 2008-10-20 10:05
Ursprungligen av saddox:

Electrokit-Greger letar vactroler för att ha i utbudet också..

Go greger! Han borde fixa tempcos också... Kanske även DIY real dolls...

• Medlem
  • Norrköping
  • 2008-10-20 11:12
Ursprungligen av Dego:

Go greger! Han borde fixa tempcos också... Kanske även DIY real dolls...

tempcos har han, dock 1k och ganska dyrt:
elektronik PT146-35 kompensationsmotstånd 1k

• Medlem
  • Stockholm
  • 2008-10-20 11:21
Ursprungligen av Pehr:

tempcos har han, dock 1k och ganska dyrt:
elektronik PT146-35 kompensationsmotstånd 1k

det hade jag missat men det var ju rätt dyrt....

• Medlem
  • Stockholm
  • 2008-10-20 10:04

För att få bra svärta om vi ska göra egna pcber så blir det nog bäst om man skriver ut den först och sedan använder kopiator... Ska testa det sen när det är dags.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2008-10-20 11:13
Ursprungligen av Dego:

För att få bra svärta om vi ska göra egna pcber så blir det nog bäst om man skriver ut den först och sedan använder kopiator... Ska testa det sen när det är dags.

Jag tror nog vi kan få bra svärta om vi använder en bra skrivare Min erfarnhet av kopiatorer är att de mest gör allt grått.

Ett tips är att ställa CMY på 50% och K på 100% - då blir det tjockt och svart!

Jag måste etsa kort så att jag kan börja programmera AVRs. Fick min USBtinyISP i fredags och lödde ihop den igår. Fick avrdude att fatta att den fanns samt kunde skicka en hex-fil till den, men sen fanns det ingen AVR i andra änden. Så kan det gå!

• Medlem
  • Norrköping
  • 2008-10-20 11:15

Ska ni inte fixa det med PnP-blue, det är lätt och behändigt och funkar med laser.
PnP-Blue
Finns även på banzai

• Medlem
  • Stockholm
  • 2008-10-20 11:23
Ursprungligen av Pehr:

Ska ni inte fixa det med PnP-blue, det är lätt och behändigt och funkar med laser.
PnP-Blue
Finns även på banzai

Nice. Ser bra ut

Zthee: Kan jag inte närvara på onsdag så kan du få en hundring av mig till pump på torsdagen sen...

• Medlem
  • Stockholm
  • 2008-10-20 12:21

Dego, Tror det fixar sig med pumpen.

#¤%%¤#"¤%! Jag väntar på två paket från Futurlec och idag fick jag två brev från tullen att jag ska deklarera värdet för dem så att de kan beskatta mig. Dubbla paket, dubbla administrationsavgifter...

Fast nåja, det står väl Tullen - ZackZick: 2 -12 om jag räknar in alla mojänger och gränger jag beställt. O:-)

Senast redigerat 2008-10-20 18:37
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-10-20 20:36

Jag går och väntar på den dagen jag får de där fina lapparna.. Den lär komma!
Men så länge det inte händer, så är man ju iaf någorlunda glad.

Mm. Undrar om det var det att det var två paket samtidigt som fick tullens "varning för piratimportör"-larm att gå igång. Jag beställde det första tre veckor före det andra, men de skickades ändå samtidigt.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2008-10-21 09:19

Om inte mitt futurlecpaket gått iväg efter precis en vecka så brukar jag maila och fråga vilken del de väntar på. Brukar man få svar innom ett dygn. Och om det inte är helt akut så kan man säga åt dem att hoppa den delen

Ska nog lägga en ny beställning till helgen, så att jag kan bli klar med kleen och 281:orna.

Buchla 259 igen...

Jag gjorde som Mark har gjort med Timbre-delen och editerade bort alla delar som inte behövs för vår analys av "even-filter-sinus"-delen.

Den delen som sitter mitt i Vactrolen är ett filter! Jag hade missat det, tack Magnus!

Se bifogad fil.

Senast redigerat 2008-10-21 17:39
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-10-21 14:24

Du är ett geni!!

Fan vad gött

- Vad mycket klarare allt blev. Men vi skulle som sagt lyssna på den -even som vi har och se hur det låter (Eller är det inte odd vi har? Sinus är väl even?)

Och du skulle kunna plocka bort R191:an också? För det är väl bara amount potten för CV-in?

- Men nu får du förlåta en dum fråga här:

Varför alla denna kretsar för att styra en vaktrol? Eller är det så att Timbre kommer in genom R188 och på sätt modulerar filtret?

Senast redigerat 2008-10-21 15:30

ratt bonanza

Jag lovade ju lite bilder på Bhiabrattarna. Till vänster pilratt RA202 med svart lock varav en sitter på en Futurlec/Alpha pot, till höger vingratt RA236 med muttertäckare samt en lös muttertäckare. En RA236 på en switch. Sedan är den en liten RA548 med svart lock och pilskiva samt en lös pilskiva.

Jag gillade bäst vingratten. Muttertäckaren var snygg på. Tyvärr fick jag inte med lock till vingratten, får komplettera med det. Fästena är nån sorts chuckar som man spänner med skruven i toppen. Passade bra på Alphapotten. RA236:an är 1/8" och den passade bra på switchen som är 1/8" D-axel. Den lilla RA548:an (1/8"-axel) passade inte riktigt bra på switchen med D-axel, man får nog fylla ut eller kapa D-axeln så att den blir rund om det ska passa.

Jag gillade vingrattarna bäst och kommer nog ha dem till switcharna. De stora pilrattarna kanske man kan ha för att variera rattsort på några funktioner. VCO-frekvens typ.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2008-10-21 14:50

Kollade lite på det där med momentanswitchar och sånt - funderade på hur man kan läsa in och spara 16st på en och samma gång.. Borde ju gå på något sånt här ungefär.

Och har man flera rader borde man bara kunna fixa en matrix som styr de olika switcharna i omgångar och sparar allt så. Det enda som är jobbigt är mängden flip-flops som går åt i slutändan.. Jaja.

Ah, insåg precis att jag missat en sak - behöver en 4017 precis innan 4042:an - men men..

om du bara har en AVR med tillräckligt många inpinnar borde du väl kunna läsa in direkt till AVR:en så slipper du en massa extra klisterkretsar?

• Medlem
  • Stockholm
  • 2008-10-21 15:45

Jo, jag funderade först på det alternativet. Men det vore fint att kunna lämna de benen öppna till att sköta andra saker ev.?

Ju färre ben man använder desto bättre? Ne?

The even harmonic waveform is a sawtooth with double frequency, mixed with a sinewave in the proportions 1:1,27
- mighty Jörgen

man brukaranvända sig av en switchmatris men det finns även speciella kretsar som sköter sådant och sedan levererar det man vill ha på någon form av databuss.

MAX7312 2-Wire-Interfaced 16-Bit I/O Port Expander with Interrupt and Hot-Insertion Protection

• Medlem
  • Stockholm
  • 2008-10-21 18:44
Ursprungligen av dar303:

The even harmonic waveform is a sawtooth with double frequency, mixed with a sinewave in the proportions 1:1,27
- mighty Jörgen

Finnemang!

Men var kommer våran fina udda vågform in? Den är ju inte sinusvågen vid IC30?

Om man kollar på schemat - så är ju symmetry (Längst ner till vänster på schemat) genom vaktrolen som heter "D" som bestämmer om det ska vara den fyrkant eller 1:1.27 vågformen - alltså even eller odd? Så det som kommer in i filterdelen innan vaktrol "B" antingen en fyrkantsvåg eller den fina 1:1.27 vågformen?

Ursprungligen av dar303:

man brukaranvända sig av en switchmatris men det finns även speciella kretsar som sköter sådant och sedan levererar det man vill ha på någon form av databuss.

MAX7312 2-Wire-Interfaced 16-Bit I/O Port Expander with Interrupt and Hot-Insertion Protection

Tackar för den!

Senast redigerat 2008-10-21 18:55
Ursprungligen av zthee:

Finnemang!

Men var kommer våran fina udda vågform in? Den är ju inte sinusvågen vid IC30?

Om man kollar på schemat - så är ju symmetry (Längst ner till vänster på schemat) genom vaktrolen som heter "D" som bestämmer om det ska vara den fyrkant eller 1:1.27 vågformen - alltså even eller odd? Så det som kommer in i filterdelen innan vaktrol "B" antingen en fyrkantsvåg eller den fina 1:1.27 vågformen?

Tackar för den?

Nej, jag tror inte det funkar så.

Buchlas even-våg görs av triangelvågen och fyrkantsvågen, Symmetry/"D"lägger på en DC-offset som ändrar på den övre delen av vågformen (tror jag).
Det som kommer in i "B"/filtret är vågformen som är ritad uppe till höger om ic26.
Det som vi och Bergfors kallar "even" liknar denna vågform , vi får höra om den låter som Buchlas version eller om vi får börja om!

Tja, man kan se det så också. Men man kan ju alltid köpa en AVR med flera pinnar, det finns ju många olika varianter.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2008-10-21 19:10

Jag förstår.

Men var kommer odd in någonstans?

Jag tror den gör det när symmetry-kontrollen står längst till vänster faktiskt. Det kanske är nåt mellanting mellan vad du trodde och vad jag trodde! Jag tror inte det är en direkt mixning/crossfade utan mer en waveshaper där man kan få övre delen av vågen att bli spetsig och knepig. Man kan kanske bygga en ersättare av en vactrol/VCA som vi sätter istället för vår manuella even-fyrkant-panorering?

• Medlem
  • Stockholm
  • 2008-10-21 19:33
Ursprungligen av dar303:

Jag tror inte det är en direkt mixning/crossfade utan mer en waveshaper där man kan få övre delen av vågen att bli spetsig och knepig.

Ja, något mer åt det hållet!

Jag stör mig väldigt mycket på IC23. Det börjar nästan bli personligt.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2008-10-21 20:11
Ursprungligen av zthee:

Buchla 1 - Zthee 0

Bra jobbat killar!

Älskar er. Saknar onsdagar med er i läderstring...

Ursprungligen av zthee:

Ja, något mer åt det hållet!

haha!

Jag kollade databladet för lf13331:
LF13331 pdf
och där framgår att pin 8 är kontrollingången. Alltså switchas dealar av sågtanden in i takt med fyrkantsvågen.

Förhoppningsvis så får vi några svar imorgon när vi mäter.
Vi får mäta och fota skopet vid vissa intressanta mätpunkter och med minst tre lägen på varje kontroll:

Symmetry-kontrollen på min, mellan och max:
utgången på IC 26 (pin 7)
utgången på IC 30 (pin 7)
och en gång till med Timbre-kontrollen på max:
utgången på IC 31 (pin 1)

Timbre-kontrollen på min, mellan och max:
och en gång med Symmetry-kontrollen på max:

Senast redigerat 2008-10-21 20:44
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-10-21 20:49
Ursprungligen av dar303:

haha!

Jag kollade databladet för lf13331:
LF13331 pdf
och där framgår att pin 8 är kontrollingången. Alltså switchas dealar av sågtanden in i takt med fyrkantsvågen.

Jag tolkar det som om det den gör är att den frekvensdubblerar? Dioderna under gör om triangeln till en sågtand - som sedan klipps i 2 delar av pulsvågen - Det är ju i princip den funktionen 4066:an fyller i http://hem.bredband.net/bersyn/VCO/VCO%20complex%20waveshapers.gif ? Men triangeln går ju även rakt fram och triggar IC23 ben 1 och på så sätt skickar in DC-offseten i vågformen - vilket formar själva mittendelen av den?

Ursprungligen av dar303:

Förhoppningsvis så får vi några svar imorgon när vi mäter.
Vi får mäta och fota skopet vid vissa intressanta mätpunkter och med minst tre lägen på varje kontroll:

Symmetry-kontrollen på min, mellan och max:
utgången på IC 26 (pin 7)
och en gång till med Timbre-kontrollen på max:

Timbre-kontrollen på min, mellan och max:
och en gång med Symmetry-kontrollen på max: