Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Modularbygge?

Tråden skapades och har fått 4410 svar. Det senaste inlägget skrevs .
Ursprungligen av Dego:

HUr gick det sen igår dar303?

Vi drog på oss lack-kläderna och började mäta!

Jag , Magnus och Zthee skrynklade pannorna och fick till slut förståelse för hur det funkade!
Man behöver nog klona även vågformsdelen, det var ingen magi i den men ett väldigt intressant sätt att vända ut och in på en vågform med symmetry-kontrollen!
Zthee kan kanske lägga in några väl valda bilder på even-vågformen i dess olika stadier av ut-och in-vändning!

• Medlem
  • Stockholm
  • 2008-10-23 14:38
Ursprungligen av dar303:

Zthee kan kanske lägga in några väl valda bilder på even-vågformen i dess olika stadier av ut-och in-vändning!

Kör en bildkavalkad när jag kommit hem från jobbet!

Tror vi får bolla lite filer mellan oss, ang. vad som egentligen behövs i 259:a schemat. Sen rita om det och byta ut t.ex. LF13331:orna mot 4066? - Då har man något att CADa på när vintermörkret faller på..

Och sen kör vi på 296:an! Jäklar vad pepp jag är på den.

Känns som om alla projekt är minst lika roliga. Blir jobbigt att bestämma var man ska börja

• Medlem
  • Göteborg
  • 2008-10-24 00:46
Ursprungligen av zthee:

Och sen kör vi på 296:an! Jäklar vad pepp jag är på den.

Galning.
Är det nån som har schemat på 296:an? Jag har inte sett det (än).

• Medlem
  • Karlstad
  • 2008-10-23 10:19

Nu finns den på Electrokit(NSL-32, används i bergfotron-scheman t.ex. Amore VCA+VCF)
elektronik NSL-32 optokopplare fotocell+LED Opto Optokopplare komponenter electrokit

Problemet med switchat är väl störningarna de kan generera som kan slå igenom i signalerna. Men de har fördelar också.

Ursprungligen av ZackZick:

Problemet med switchat är väl störningarna de kan generera som kan slå igenom i signalerna. Men de har fördelar också.

Switchade nätdelar för audio eller mätinstrumentbruk brukar ha väldigt höga switchfrekvenser, har sett 100-140khz, det finns säkert högre. Jag har använt Schroff-aggregat i flera år och har inte märkt några konstigheter.
Sedan kan man ju smälla dit en linjär regulator efteråt som bara behöver arbeta med några volts spänningsfall för att inte slösa bort så mycket i värme.

• Medlem
  • Karlstad
  • 2008-10-23 13:16

Ett bra konstruerat switchat nätagg som är korrekt belastat ger ofta inga större störningar. Men det är klart.. personligen kör jag med ringkärnetrafo och klassisk 78/79xx-konfiguration.. bra vetetusan men fungerar.

Jo, jag kör också ringkärna, och LM337/317 för säkerhets skull.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2008-10-23 14:14

Ja jag och Zthee var och tittade på ny kläder på lunchen :
Bild
Han beskrev vad ni kommit fram till. Känns som jätte projekten växer

Kul!

• Medlem
  • Gävle
  • 2008-10-23 17:17

Jag har aldrig nån aning om vad ni pratar om i den här tråden, likväl läser jag allt ni skriver i den. Är jag en latent modularbyggare (för det är väl en psykisk sjukdom)?

• Medlem
  • Stockholm
  • 2008-10-23 18:35

Vi kanske skulle skriva en liten modularparlör?

Eller en FAQ, var man köper pcbs, vilka ställen det finns scheman, osv. (dvs. Vi snor infon från den liknande tråden på e-m.com).

• Medlem
  • Stockholm
  • 2008-10-23 22:28
Ursprungligen av zthee:

Vi kanske skulle skriva en liten modularparlör?

Eller en FAQ, var man köper pcbs, vilka ställen det finns scheman, osv. (dvs. Vi snor infon från den liknande tråden på e-m.com).

Ja, det vore bra. Kanske ngt att lägga först i tråden el ngt...

Det är lödkväll ikväll. Så skönt för mina nerver...

Arete: Det börjar med ett litet oskyldigt pcb. Kanske får man den första gratis av ngn "vän"... Sen är man smittad..

Arete, ja det är en psykisk sjukdom, och ja tyvärr bär du nog på smittan.
Z / med fullt utvecklad infektion

• Medlem
  • Karlstad
  • 2008-10-24 00:13

Vi kanske skulle göra lite separata trådar.. som /mr skrev.. det kan ju ta timmar innan man läst ikapp.

Annars kan vi väl ha en sajber-workshop här i DIY-delen.
Om alla skaffar samma komponenter.. säg en 555 + diverse saker så kan man ju bygga en mojäng som ger ljud/CV tillsammans. Det gäller bara att hitta en krets som ser skoj ut och är enkel att bygga. Eller?

• Medlem
  • Stockholm
  • 2008-10-24 07:51

Jag tror inte 296:an är svåra att klona, det är bara lite pilligt. (I min värld är det svårt när det är omöjligt, och pilligt när det är lite småjobbigt att försöka sig på något). Det sitter 2 band per kort och korten ser i princip likadana ut - det ska ju bytas värden för att få banden att stämma, men de värdena står på schemat. Det som är meckigt är väl att det sitter en SSM VCA på som inte går att få tag i längre (eller det gör den säkert, om man letar). Men den borde ju gå att ersätta med något? Sen sitter det ju ca 5 trimpotar per kanal - de har vi ju ingen aning om hur de ska stå - men vi har ju minst(!) en orginal 296:a att mäta på, så det är ju inte heller omöjligt att trimma in..

• Medlem
  • Stockholm
  • 2008-10-24 07:53

Sätter en peng på att jag hittar ssm chipet

• Medlem
  • Stockholm
  • 2008-10-24 08:43

Dego, Klart du hittar den!

296

Det är kanske bättre att vi letar upp en ersättare, det behövs ju ganska många kretsar...
Här är orginalet SSM2020 DUAL LINEAR ANTILOG VOLTAGE CONTROLLED AMPLIFIER:
SSM2020 pdf

Denna kanske är en ersättare?
That 2162 dual blackmer VCA:
THAT Corporation 2162 Dual Blackmer Voltage Controlled Amplifier IC

MR: jag har tillgång till viss dokumentation men jag får inte lägga upp det på nätet...
Jag har en maskin på bänken nu, jag håller på att scanna/fota korten.

Ska vi skapa två nya trådar med Buchla 259 och Buchla 296 från den här tråden kanske? Hur gör man?

• Medlem
  • Uppsala
  • 2008-10-24 10:50
Ursprungligen av dar303:

Ska vi skapa två nya trådar med Buchla 259 och Buchla 296 från den här tråden kanske? Hur gör man?

Klicka på DIY - bygg & reparation och sen på "Ny Diskussion"

Dego - nu när Legacyns patch-kablar åker på posten kanske vi skulle konvertera hela ditt PAIA till bananas?

• Medlem
  • Stockholm
  • 2008-10-24 11:15
Ursprungligen av dar303:

Det måste nog någon moderator göra..

kul kille!
Man vill kanske ha med dom intressanta inläggen...apa!

• Medlem
  • Uppsala
  • 2008-10-24 10:58

????
Vad har jag gjort nu då?

• Medlem
  • Stockholm
  • 2008-10-24 16:04

Tänkte ha en mixermodul - vill ha EQ i den (bara för själva utgången..).
Tips på bra EQ att bygga in? Bara bas och diskant..

Sen: http://www.99.se/diy-bygg-reparation/253548-att-klona-buchla.html så att ingen som läser här missar Buchlatråden!

• Medlem
  • Stockholm
  • 2008-10-24 20:48

Grymt. Antar du inte tittar på idol då Gillade vu mätarna som vi prata om innan. Men du borde nog ha mid svep på eq med...

• Medlem
  • Stockholm
  • 2008-10-24 20:50

Viker tvätt och laddar upp Buchlabilder
Ja, mid är ingen dum idé. Lo Cut var mer en nödlösning

Ska rita till en Wogglebug och en 296-klon.

Undrar hur jag ska få plats med den?

• Medlem
  • Stockholm
  • 2008-10-25 00:36

Körde en uppdatering på kofferten!

Men har lite utrymme till godo.. Vad rekomenderar ni?

Filter? Knas? Strul? Spex?

Det är bara 4 rader á 9 rattar/jack i varje, så det får inte vara något fruktansvärt avancerat..

Kanske skulle kolla in ken-stones gamla serge-moduler och se om det finns något som är spännande

• Medlem
  • Göteborg
  • 2008-10-25 13:18
Ursprungligen av zthee:

Men har lite utrymme till godo.. Vad rekomenderar ni?
Filter? Knas? Strul? Spex?

Varför inte den Habiles framtida Famous Fixed Filters!

• Medlem
  • Stockholm
  • 2008-10-25 17:09

Oh! Dagens tips!

Sjukt coolt!

• Medlem
  • Göteborg
  • 2008-10-25 18:59

NKK-vippströmbrytare

Det verkar som att man kan hitta finfina vippor till finfina priser i Stockholm!
NKK M-serien sitter i MOTM och sägs vara bra (av MOTM-Paul Schreiber som alltdi säger att just hans grejor är jävvligt bra ) , jag har ett par och de känns riktigt jäkla trevliga. Fler ska det bli.

STIGAB - Strömställare för krävande applikationer

Nicklas Ödlund på STIGAB skriver:

Citat:

Tack för din förfrågan på strömställare.
Standard gänga är 6mm (M6 P0,75)
M-2012-SS4W01 - - - MOQ 10st, PRIS 14,35kr/st, Finns i lager.
M-2013-SS4W01 - - - MOQ 10st, PRIS 19,55kr/st, Är slut i lager tillfälligt, ca 3-4 veckor lev.tid
Priserna är exkl moms och frakt.
Försäljning till privatpersoner är inga problem.
Postförskott alt förskottsbetalning brukar vi använda.

Betydligt billigare än Digi-Key (se M-2012 och M-2013), som ändå var det billigaste stället jag hittat hittills. Om STIGAB kan ge ännu lägre pris vid köp av hundratal, så är det helt klart läge för gruppköp.

Bevaka tråden