Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Lösenordskyddat forum med enbart läsrättighet?

Tråden skapades och har fått 7 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Så har jag då åter ett problem som jag just nu inte hittat en bra lösning på och ser om någon av er kan ge mig ett tips eller goda råd. Tränare i vår idrottsförening vill ha ett par forum där dom ( bara dom ) kan skriva och där spelare och annat folk endast ska kunna läsa.

Sidorna är nästan klara förutom detta, dom är gjorda i bl.a RapidWeaver, några iframe typ plockade kalendrar från Google, en fri gästbok via iframe och ett par bloggar från iWeb,

Jag har noterat att en blogg i iWeb kan lösenordsskyddas, fast då blir det väl bara att tränarna kan läsa och så kan vi inte ha det... så vad göra... har du något tips?

Olle
www.aspered.info

Ser lite svårt ut... blir osäker på om jag verkligen skulle kunna klara va detta, men tack för omtanken. Borde det inte kunna gå att bygga upp vad jag letar efter men då i HTML ?? Jag har inget behov av att sidan ska ha annat än EN bakgrundsfärg, ingen grafik/bilder... bara fält att fylla i samt knapp för att kontrolläsa och en knapp för att publicera. Sedan ska man vid publicering automatiskt sändas iväg till den ifyllda sidan som via <iframe> bäddas in på min sida.

Nej, det går inte att bygga sådant i HTML. Du behöver ett scriptspråk som kan skicka information som skall lagras i databaser, söka fram den och blanda in den i HTML-koden. Antingen skriver du en massa kod själv, eller så laddar du hem en gratis lösning som människor lagt kanske 1000 timmar på, men ger bort till dig gratis, som är just en forumprogramvara.

Men om du har installerat saker i datorn någon gång där man under installationsprocessen får svara på lite frågor (säg tex skaffa ett Skype-konto), så har du den ungefärliga svårighetsnivån där. Lite ovanpå det är det bara.

Så här går det till: Du laddar hem ett ziparkiv och packar upp det. Du behöver ett webbhotellabonnemang med PHP och MySQL, du behöver dina lösenord för MySQL och FTP också. Du laddar upp filerna som var i Ziparkivet med FTP till en mapp på ditt webbhotellkonto. Du besöker den mappen med en webbläsare, en installationsprocess startar där du i webbläsaren svarar på lite frågor, (dina lösenord mm) och efter att du har gjort de stegen är forumet klart att använda efter lite konfigurering, som du gör i ett admin-webb-gränssnitt.

It's not rocket science.

Ursprungligen av Taz_1999:

Du behöver ett webbhotellabonnemang med PHP och MySQL, du behöver dina lösenord för MySQL och FTP också.

Allt ligger på "me.com" dvs. hos Apple... frågan är om dom stöder MySQL och PHP- jag har noll koll på detta... men OK, jag kan ju bara misslyckas så jag får chansa på att det går, färdiga resultatet ska ju bara visas via iframe i mina sidor. Ett tag funderade jag över en sorts gästbok där läsarna bara kunde läsa och enbart den med lösenord skulle kunna få skriva... fast tja...

Lutar åt att jag köper en licens för WepYep, se URL:

Objective Development

29 dollar kan det vara värt, testa deras demo...

Man kan lägga till, ändra, byta rubriker, lägga upp bilder ( se skärmdumpen ) och skriva sina texter. Bör täcka alla våra behov och inte för himla svårt för mig att fatta. Ska bara skriva dom och fråga vilken adress för allt som då ska gälla, dvs. våran domänadress aspered.info eller den adress där allt ligger, dvs. hos web.me.com - förr ställdes i alla fall krav på att för att få det att fungera så var man tvungen att medela dom detta.

Mvh - och tack för feedbacken

Olle

Du är medveten om att den lösningen du länkar till är ett databaslöst CMS, som bygger på PHP? Det lagrar sina data i textfiler på servern. Det betyder att du inte kan ha det på Mac.com, du måste ha det på ett webbhotell som har PHP åtminstone, men du kan slippa betala extra för databas. Webbhotell är mycket billiga, så jag vet inte riktigt varför du inte bara skaffar ett "riktigt"? Om du skaffar ett webbhotell, varför då inte ha ett "riktigt forum".

Shit och chanel... inte medveten om detta, dvs. att Me.com ( mac.com ) var så begränsat, suck... i dagsläget så tror jag inte att det är läge för att be idrottsföreningen om vad som dom tror skulle blivit gratis... just nu finns dom kvar ( under avveckling ) på/som http://www.asperedsif.org/ och det är den jag nu byter ut.

1
Bevaka tråden