- andy74
- Medlem ●
Det beror på!
Jag har FM7 (använder den aldrig) och om SY99 var lite pain så är FM7 fan så
mycket mera pain in the arse att göra ljud på! Ett jävla pillande på musen!:D
En Dx11 låter annorlunda än en DX7 tex. TG77 och SY99 kan modulera PM
oscillatorerna med en sample, och du kan sen och runt igen via filtrena i en
feedback loop.
Det är definitivt skillnad i ljudet mellan TG77 SY99 och FM7. Jag föredrar soundet
från hård burkarna. om du ändå bara är ute efter FM som sådant köp en Nord G1
G2 eller nått liknande, betydligt enklare att labba med PM/Fm patchar i en modulär
än med idiot systemen i en FM7och SY99.
Men varför har du så många burkar? räcker ju gott med en TG77 eller bara SY 99?
Håller med ovanstående. Har ganska liten erfarenhet av Yamahas FM-synthar, men FM-8 är helt klart cleanare, vilket kan vara både positivt och negativt. Det är märkligt det där; riktig hårdvarusmuts verkar liksom inte gå att skapa med mjukvara, jag har i alla fall inte hört något mjukt som kan låta som en Microwave, DX eller K2X00 när de är som skitigast.
Jag är nog på PFs linje. Jag brukar lägga en väldigt subtil bitreducerare (Sonalksis TBK2) på FM8 för att få "rätt" grunge i ljudet. På så vis kan man välja om det ska vara rent och snyggt eller oldskool-skrotigt. Eftersom ljuden sparas automatiskt i DAW:n behöver man inte oroa sig för att inte få till samma ljud igen vid senare tillfälle.
DX7 och TX81Z står i ett hörn och känner sig gamla hos mig.
Dessutom håller jag inte alls med om att det på något sätt skulle vara lättare att editera hårdvaruversionerna. FM7/8 är extremt lättediterade. Allt finns framför näsan i grafisk form. Hur kan det vara fel!?
Fast som tidigare sagts, du kan inte få till SY99-ljud med FM7/8. Men det vet jag inte om man kan med någon mjukvara över huvud taget? Möjligen Reaktor kanske.
Ut med skrotet. FM8 låter bättre. Om man saknar ljudet av kassa omvandlare så finns det enligt min mening ett ännu bättre alternativ än orginalhårdvaran som dessutom går att få för kaffepengar.. d16 decimort. Där får man ljudet av ett nästan oändligt antal gamla DAs i en plugg. De två tillsammans motsvarar då ett nästan oändligt antal olika gamla FM-syntar. Prisskillnaden är ganska så stor dessutom.. och det tar bra mycket mindre plats som man kan ha till balla syntar istället
Åh! Tack för tipset. Decimort måste inhandlas ögonaböj. D16 är helt übergrymma. The East will rise again!
Ut med skrotet. FM8 låter bättre. Om man saknar ljudet av kassa omvandlare så finns det enligt min mening ett ännu bättre alternativ än orginalhårdvaran som dessutom går att få för kaffepengar.. d16 decimort. Där får man ljudet av ett nästan oändligt antal gamla DAs i en plugg. De två tillsammans motsvarar då ett nästan oändligt antal olika gamla FM-syntar. Prisskillnaden är ganska så stor dessutom.. och det tar bra mycket mindre plats som man kan ha till balla syntar istället
Testa annars pluggen VOPM, den låter skitigt på samma sätt som de billigare 4op:arna i Yamaha's serie, även om den är mer begränsad (tror att den är 2OP). NI's FM-serie låter ju bättre (mindre skräpljud) men ibland är det skräpet man vill åt.
När jag jobbade med TX81Z och DX7 så ville jag få dem att låta så rent och snyggt som möjligt, så jag tycker inte "skräpet" är så viktigt, inte för mina grejer i alla fall. Fisslandet störde mig mest. FM8 låter som de bästa uppkopplingarna som kunde göras med en DX7, men samtidigt låter den lika fet som TX816 (märk väl skillnaden mot "Z") - Vintage Synth Explorer - Yamaha TX816 - som drog lika mycket ström som en Fairlight eller Synclavier, dvs lagom med belysning åt en mindre stad.
Tycker inte heller DX7-fisslet är något att sakna. FM8 är allt jag velat ha från FM-syntes, och lite till. Överskådlighet, grymt spelbara ljud, och sagolika effekter.
Smaken är återigen som baken. DX7-fissel hade jag nog heller inte saknat, däremot kan jag inte vara utan det här: TX81Z-fissel
Min första synth var en DX27. Denna bas är ett av skälen till att jag inte gör mig av med den.
Mycket skön musik. Eget?
Andy
skönt, jo den där basen e klockren, låter inte alls likadan i fm7
Kollade lite närmare på min FM8:a å den har ju en liten regel för "analog" å en för "digital", där kan man få lite fisselvissel. Lately Bass är alltid fin men jag kan nog helt klart njuta av en virtualiserad version. Har du lust att tanka upp fabriksljuden från 81Z så vore det kul att bläddra genom dem igen.
en annan rolig grej e att min dx11 behöver två försök på sig för att ta emot sysex (som man spelar in i sequencer, den skickar sysex istället för pgm chng när man trycker på de olika knapparna). första gången den tar emot patchen får man en "spökpatch" som påminner om patchen men trasig på nåt sätt. denna spökpatch går att spara (har jag för mig) genom att man ändrar nån siffra i editbufferten, annars sparas den riktiga patchen på nåt sätt.
andra gången man tar emot ljudet låter det som det ska...
Fanken ochså, det är ju inte gnisslet i en DX7 som är intressant!
En SY99 är väll lika ren som en FM7/8, problemet är mongo interfacet på endera av dem.
Om jag skall göra FM rassel så kör jag med min hembyggda analoga Zero PD oscillator
med äkta rattar av bakelit och sladdar av knullgummi. Inte fan sitter jag och juckar med
musen på en CP skärm och petar med apiga paramnetrar i en VST ,FM8 eller stirrar mig
blind på en 64*256 LCD som dessutom piper på en SY99! Och vill man absolut ha DX11
gnissel så lägger man in en hemma snickrad ANALOG bit slicer med varierbar samplings
hastighet från 1Mhz till 1Hz med bit width från 0 till 360 deg o sen e' man klar!
Nån måtta får det väll vara på dumheterna!:mad:.......Faen, VST hellvete, CP PC! Mongo dator!....
Jag misstänker att herrn är ironisk. Men det är inte lätt att veta...
Fanken ochså, det är ju inte gnisslet i en DX7 som är intressant!
En SY99 är väll lika ren som en FM7/8, problemet är mongo interfacet på endera av dem.
Om jag skall göra FM rassel så kör jag med min hembyggda analoga Zero PD oscillator
med äkta rattar av bakelit och sladdar av knullgummi. Inte fan sitter jag och juckar med
musen på en CP skärm och petar med apiga paramnetrar i en VST ,FM8 eller stirrar mig
blind på en 64*256 LCD som dessutom piper på en SY99! Och vill man absolut ha DX11
gnissel så lägger man in en hemma snickrad ANALOG bit slicer med varierbar samplings
hastighet från 1Mhz till 1Hz med bit width från 0 till 360 deg o sen e' man klar!
Nån måtta får det väll vara på dumheterna!:mad:.......Faen, VST hellvete, CP PC! Mongo dator!....
Fanken ochså,
mongo interfacet
.
hembyggda analoga Zero PD oscillator
med äkta rattar av bakelit och sladdar av knullgummi. Inte fan sitter jag och juckar med
musen på en CP skärm och petar med apiga paramnetrar i en VST ,FM8 eller stirrar mig
blind på en 64*256 LCD som dessutom piper på en SY99!
Nån måtta får det väll vara på dumheterna!:mad:.......Faen, VST hellvete, CP PC! Mongo dator!....
Är herr Heualia full, månne
Det där verkar ju toppen! Vi hade ett trasigt cartridge till DX7 som helt plötsligt skapade en hel minnesbank med randomljud på egen hand. Många av de ljuden är fortfarande mina favoriter.
en annan rolig grej e att min dx11 behöver två försök på sig för att ta emot sysex (som man spelar in i sequencer, den skickar sysex istället för pgm chng när man trycker på de olika knapparna). första gången den tar emot patchen får man en "spökpatch" som påminner om patchen men trasig på nåt sätt. denna spökpatch går att spara (har jag för mig) genom att man ändrar nån siffra i editbufferten, annars sparas den riktiga patchen på nåt sätt.
andra gången man tar emot ljudet låter det som det ska...