Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Hjälp mig spendera 10.000:-

Tråden skapades och har fått 26 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Det kliar i fingrarna och munnen vattnas:

Alt 1: Korg M50
Alt 2: Motif ES
Alt 3: Triton Classic + JD800 + Wavestation SR

Jag vet..."less is more" men den som dör med mest prylar - den vinner
Älskar touchscreen, Yamahas ljud, JD800 har jag drömt om lääänge.
Hjääällppp!

Alt 3. Lätt.

Maximalism är den nya minimalismen.

Nä, men allvarligt talat:

Triton är finfin smör&bröd. JD800 är unik i sitt slag. Så även Wavestation.

Får du den trion för 10k så slå till. Det hade jag gjort.

Ursprungligen av sawtooth:

Alt 3. Lätt.
Triton är finfin smör&bröd. JD800 är unik i sitt slag. Så även Wavestation.

Får du den trion för 10k så slå till. Det hade jag gjort.

Japp! Utan att tveka

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-10-29 22:40
Ursprungligen av deadbeat:

Japp! Utan att tveka

Håller med, fast jag tror du kan få i hop dom för mindre än 10k, det är ju inga ovanliga prylar direkt. Så kan du lägga till mer prylar

Alternativ 1, hands down. M50 är en underbar maskin att snickra låtar på, låter bra, och emulerar Wavestation-aktiga ljud mycket väl. Jag skulle säga att den täcker in hela ljudarsenalen i alternativ 3 med råge + att du får rätt mycket bordsutrymme över

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-10-30 08:55

Hade med gått på alt 3.
Mest för att jag har alltid varit kreativare när jag haft fler synthar. Gillar att bara kunna byta ljud snabbt och slippa gå in för mkt i menyer... Men det är ju mest för jag är gammal

Hmm, det skulle räcka med Triton + JD800...Wavestation kan jag vara utan, bara jag ser JDn framför mig

Introvert: Jag kan beställa M50 idag, men hur är det med byggkvaliteten, tål den att giga med...och det viktigaste: ljudkvalitet (tänker mest på akustiska instrument och pads...ambient...) ???

Va? Wavestation är ju klart koolast av de tre. Ljudmässigt alltså.

Ursprungligen av Flipper 2:

Hmm, det skulle räcka med Triton + JD800...Wavestation kan jag vara utan, bara jag ser JDn framför mig

Introvert: Jag kan beställa M50 idag, men hur är det med byggkvaliteten, tål den att giga med...och det viktigaste: ljudkvalitet (tänker mest på akustiska instrument och pads...ambient...) ???

Ursprungligen av Flipper 2:

Introvert: Jag kan beställa M50 idag, men hur är det med byggkvaliteten, tål den att giga med...och det viktigaste: ljudkvalitet (tänker mest på akustiska instrument och pads...ambient...) ???

OK, ska du turnera den skulle jag nog tänka efter lite. Den är byggd för att vara så lätt som möjligt (helt otroligt lätt faktiskt, med tanke på hur mycket kräm det är i den) men det är klart att den blir lite extra ömtålig med en stor touchdisplay och jag kan tänka mig att man kan sabba klaviaturet rätt lätt om den skulle åka ned från ett ställ.

Ljudkvaliten är helt enorm i mina öron. Det finns väldigt många ambienta ljud och bubblande pads, en armé av olika bra pianon (och då inte bara piano-pianon utan skitiga wurlitzers och allt möjligt) osv. Det är bra botten i ljuden också. Aldrig att jag skulle välja tillbaks en tunnare tidig 90-talare framför den här! Det är en förenklad M3-motor i botten om jag förstått det hela rätt...

Wavestation SR är nog koolast av de tre, men ett helvete att programmera utan editor, speciellt om man sitter med Mac OSX...

  • Medlem
  • International user
  • 2008-10-30 23:45

Vart är din analoga burk i detta?

Skaffa en billig Pulse elelr MoPho som komplement till dina digitala tingestar.

  • Medlem
  • Sollefteå
  • 2008-10-31 03:17

annars har jag ett skitbra tips!
sätt in dom på mitt konto!

Hmm...då går den bort direkt.
Någon som har en Triton eller XP-60/80 till salu nära Göteborg?

  • Medlem
  • 2008-11-01 16:08

Helt ointressant i sammanhanget är väl även vad du redan har för synthar? Vilka luckor som ska fyllas liksom....

Jag har en Roland G-800 Arranger keyboard.
Det jag behöver är en bröd & smör workstation så jag slipper klicka mig runt sequencern i datorn. Glor på datorn intensivt i 8 timmar på jobbet och... trust me = det räcker!
Workstation ska ut på spelningar också, samt ha sköna pads och andra ambient ljud för new age komponering hemma, annars blir JD800 eller wavestation komplement för sånt.

Grejer jag hade innan var Yamaha S80 (underbart ljud men blev för tung och stor för spelningar) och Triton Classic köpt på Tradera och såld för goa pengar 2 veckor efteråt.
Ångrar detta nåt in i h---te...

Är mycket sugen på M50, den skulle nog täcka mina behöv, men vill helst känna på den innan jag köper... den skall inte kännas "för klen och plastig".

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-11-01 18:28

En Sy-99, wavestation och en blofeld skulle pengarna räcka till, då har du hela spektrat av pads till oljud.

Det är inte helt dumt tänkt. Kanske byta ut Wavestation mot en JV-2080 för mer smör&bröd?

Ursprungligen av EMUL8OR:

En Sy-99, wavestation och en blofeld skulle pengarna räcka till, då har du hela spektrat av pads till oljud.

byta ut wavestation? Skäms!

Absolut. Vet inte var det kom ifrån. Wavestation är vrålkool, men jag tänkte att det kanske blev för mycket 90-tal med 2 signatursynthar från samma era.

Ursprungligen av Dr Dront:

byta ut wavestation? Skäms!

Instämmer med sawtooth här...Om jag skulle välja att ha bara EN av de två så blir det JD800.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-11-04 16:13

Wavestation är digital då kan du lika gärna köra korgpluggen. Köp en beggad JD800 och JD-990. JD990 låter bra mycket coolare än JV-X0X0. Dessutom kan du mappa upp JD800 sliders, knappar och rattar direkt emot JD990. Tyvärr har folk börjat förstå att JD990 är en fin pryl och börjar bli dyra See till att få Vintage kortet till JD990

  • Medlem
  • Tjällmo
  • 2008-11-04 19:55

Eller köp min Alesis Fusion 6 & få pengar över till JD-800!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-11-04 21:43
Ursprungligen av Zwopper:

Eller köp min Alesis Fusion 6 & få pengar över till JD-800!

Haha.. har du inte fått det där åbäket sålt ännu? Börjar bli lite tröttsamt med smygannonser för den i varenda tråd..

Sorry för OT

Finns det en enda hel JD-800 kvar?

Alla jag stött på de senaste åren har varit mer eller mindre defekta.

Jag hade satsat på alt. 1 utan tvekan.

Senast redigerat 2008-11-05 14:16
  • Medlem
  • International user
  • 2008-11-04 20:56

eller en E-synth, nackdelen e att du bara får 96 meg över att pilla i egna ljud med synthkortet i ;]

eller raxVarianten och uppgradera till en

1
Bevaka tråden