- Flipper 2
- Medlem ●
- Göteborg
Det kliar i fingrarna och munnen vattnas:
Alt 1: Korg M50
Alt 2: Motif ES
Alt 3: Triton Classic + JD800 + Wavestation SR
Jag vet..."less is more" men den som dör med mest prylar - den vinner
Älskar touchscreen, Yamahas ljud, JD800 har jag drömt om lääänge.
Hjääällppp!
Alternativ 1, hands down. M50 är en underbar maskin att snickra låtar på, låter bra, och emulerar Wavestation-aktiga ljud mycket väl. Jag skulle säga att den täcker in hela ljudarsenalen i alternativ 3 med råge + att du får rätt mycket bordsutrymme över
Hmm, det skulle räcka med Triton + JD800...Wavestation kan jag vara utan, bara jag ser JDn framför mig
Introvert: Jag kan beställa M50 idag, men hur är det med byggkvaliteten, tål den att giga med...och det viktigaste: ljudkvalitet (tänker mest på akustiska instrument och pads...ambient...) ???
Va? Wavestation är ju klart koolast av de tre. Ljudmässigt alltså.
Hmm, det skulle räcka med Triton + JD800...Wavestation kan jag vara utan, bara jag ser JDn framför mig
Introvert: Jag kan beställa M50 idag, men hur är det med byggkvaliteten, tål den att giga med...och det viktigaste: ljudkvalitet (tänker mest på akustiska instrument och pads...ambient...) ???
OK, ska du turnera den skulle jag nog tänka efter lite. Den är byggd för att vara så lätt som möjligt (helt otroligt lätt faktiskt, med tanke på hur mycket kräm det är i den) men det är klart att den blir lite extra ömtålig med en stor touchdisplay och jag kan tänka mig att man kan sabba klaviaturet rätt lätt om den skulle åka ned från ett ställ.
Ljudkvaliten är helt enorm i mina öron. Det finns väldigt många ambienta ljud och bubblande pads, en armé av olika bra pianon (och då inte bara piano-pianon utan skitiga wurlitzers och allt möjligt) osv. Det är bra botten i ljuden också. Aldrig att jag skulle välja tillbaks en tunnare tidig 90-talare framför den här! Det är en förenklad M3-motor i botten om jag förstått det hela rätt...
Jag har en Roland G-800 Arranger keyboard.
Det jag behöver är en bröd & smör workstation så jag slipper klicka mig runt sequencern i datorn. Glor på datorn intensivt i 8 timmar på jobbet och... trust me = det räcker!
Workstation ska ut på spelningar också, samt ha sköna pads och andra ambient ljud för new age komponering hemma, annars blir JD800 eller wavestation komplement för sånt.
Det är inte helt dumt tänkt. Kanske byta ut Wavestation mot en JV-2080 för mer smör&bröd?
En Sy-99, wavestation och en blofeld skulle pengarna räcka till, då har du hela spektrat av pads till oljud.
Wavestation är digital då kan du lika gärna köra korgpluggen. Köp en beggad JD800 och JD-990. JD990 låter bra mycket coolare än JV-X0X0. Dessutom kan du mappa upp JD800 sliders, knappar och rattar direkt emot JD990. Tyvärr har folk börjat förstå att JD990 är en fin pryl och börjar bli dyra See till att få Vintage kortet till JD990
Eller köp min Alesis Fusion 6 & få pengar över till JD-800!
Haha.. har du inte fått det där åbäket sålt ännu? Börjar bli lite tröttsamt med smygannonser för den i varenda tråd..
Sorry för OT