Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Modularbygge?

Tråden skapades och har fått 4410 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Uppsala
  • 2008-10-29 14:45

Dego - meh, du har avslöjat min hemliga hobby!
F ö känns beställa komponenter och kit och backlog och grejjer väldigt lågt idag efter att ha projekterat ett komponent-köp från ELFA där frakten tog merparten av kostnaden (Dego du såg ju mailet)...:(

• Medlem
  • Stockholm
  • 2008-10-29 14:48
Ursprungligen av kroffe:

Dego - meh, du har avslöjat min hemliga hobby!
F ö känns beställa komponenter och kit och backlog och grejjer väldigt lågt idag efter att ha projekterat ett komponent-köp från ELFA där frakten tog merparten av kostnaden (Dego du såg ju mailet)...:(

BHIAB och Electrokit tar ju knappt ngt i frakt. Vet du är ELFA-besatt men det finns andra möjligheter...

• Medlem
  • Uppsala
  • 2008-10-29 15:01

Jag blir mindre och mindre ELFA-entuisast för varje dag - deras nya site har en sök-funktion som är typ den sämsta som byggts!!!...:mad:

Kanske ska dra en order till BIHAB igen då...

• Medlem
  • Stockholm
  • 2008-10-29 15:03

Gör det och har den det inte i sitt sortiment så är det bara att ringa och fråga. De har grymt mkt surplus grejer...

• Medlem
  • Uppsala
  • 2008-10-29 15:19

Alltså - om man ska ersätta 3300uF 25V electrolyt i ett PSU och precis det värdet inte finns, kan man då gå upp i värde och köra 4700uF 25V med samma resultat...?

Frågan berör C1 och C8 i följande:
http://www.buchty.net/ensoniq/files/esq1-tg/09.jpg

• Medlem
  • Stockholm
  • 2008-10-29 15:39

Det borde du väl kunna göra? Har för mig att jag läst någonstans att ju högre last, desto större värde (dvs. ska den dra typ 500mA så ska du ha 3300uF ska den dra 750mA ska du ha 4700uF- men jag kan ha helt fel också!).

• Medlem
  • Uppsala
  • 2008-10-29 16:16

Hmmm....det här väcker fler frågor...drar igång en ny tråd om recappning...;)

edit: blev en ny tråd här:
http://www.99.se/diy-bygg-reparation/253850-recappning.html

Senast redigerat 2008-10-29 16:27
  • Medlem
  • Uppsala
  • 2008-10-30 10:42

När kommer föressten den första DIY polyfoniska analogsynthen - ASMen började ju sin bana som just det, en SEM-klon som Gene Stopp senare skulle bygga nån sorts gemensam assigner till...

Eller det kanske finns nån sån redan - har jag missat nåt här?

• Medlem
  • Norrköping
  • 2008-10-30 10:56
Ursprungligen av kroffe:

När kommer föressten den första DIY polyfoniska analogsynthen - ASMen började ju sin bana som just det, en SEM-klon som Gene Stopp senare skulle bygga nån sorts gemensam assigner till...

Eller det kanske finns nån sån redan - har jag missat nåt här?

Jurgen Haibles PolyKorg-klon?

• Medlem
  • Norrköping
  • 2008-11-11 14:50
Ursprungligen av kroffe:

När kommer föressten den första DIY polyfoniska analogsynthen

electro-music.com :: View topic - DIY Polysynth

• Medlem
  • Uppsala
  • 2008-11-11 15:59

Hehe..den där postade jag ju själv på SAS.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2008-10-30 10:47

Kroffe, Bergfotrons Amore har väl alla förutsättningar för att bli det?

• Medlem
  • Stockholm
  • 2008-10-30 11:05

Lagom projekt för Kroffe...

• Medlem
  • Uppsala
  • 2008-10-30 11:29

jh_polykorg_clone

Hade missat det helt...men det verkar ju lite maffigt...:)

• Medlem
  • Stockholm
  • 2008-10-30 12:06

Fast blir du inte lite sugen..?

• Medlem
  • Uppsala
  • 2008-10-30 12:16

Men blir ju sugen när man hör ljudklippen, men avtänd på idéen när man läser BOMen och börjar räkna på var det kommer kosta...:(

• Medlem
  • Stockholm
  • 2008-10-30 13:08

Makari, Det är inge dum idé! Då skulle man ju kunna ha det mesta (env. lfo osv.) DSP och bara ha filter ev. VCA analogt..

Låter jäkligt modernt när jag tänker på det.

• Medlem
  • Uppsala
  • 2008-10-30 13:45

En DIY Poly-800 möter PPG vill jag ha - d v s ett antal digitala wavetables som kanske delar filter och envelop. Det skulle vara en vinnare eller..?

• Medlem
  • Stockholm
  • 2008-10-30 14:04

Let's do it!

Jag sitter och funderar på bananjack jag.. Det blir tokigt dyrt med sladdar, så man kanske borde satsa på de bästa? Var köper man pomonosladdar någonstans?

• Medlem
  • Uppsala
  • 2008-10-30 14:16

Bananas är bra om man vill spara in multiples, men lite dyra om man ska köpa nya... det är å andra sidan vanliga tele också...:/

Tung fråga det där.. tele, minitele eller bananer. Efter att ha köpt ett hundrapack telejack så har jag kommit på att jag hellre vill köra minitele eller bananer.

• Medlem
  • Norrköping
  • 2008-10-30 14:26

Vad är det för telejack?

• Medlem
  • Stockholm
  • 2008-10-30 14:27

Jo, multiples vill man gärna spara in!

Jag måste rita någon form av mixermodul sen ikväll. Undra hur den ska se ut.. snygg måste den vara iaf.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2008-10-30 14:36

Volantiz:
Jag har 110 minitele
Jag har 101 tele
Jag har x antal bananjack

Så jag kan nästan välja fritt. Men har ännu inte lyckas bestämma mig på 6 månader...

Är man crazy kan man köra på alla tre så är man safe vart man än går

Zthee: Jag förväntar mig det bästa!

Suttit med knob ångest hela dagen för att hitta knobs till mitt mindre system :S

• Medlem
  • Stockholm
  • 2008-10-30 14:50

Jäkligt skönt att designa en panel som har 3 olika jack för varje utgång Blir en rätt stor panel

Måste bara bestämma mig för vilka funktioner mixern ska ha bara. Det känns lite tråkigt med en helt vanlig "mixer" liksom. Även fast det kanske är en sak som är bra att ha..

• Medlem
  • Uppsala
  • 2008-10-30 14:59

Dego, jag måste få fler minitele av dig - mina tar bara slut hela tiden

Pehr: Kommer inte ihåg.. beställde dem från trimlog för ett par år sedan.. lite mer än hälften är stereojack iaf

Dego: Du kan få byta en massa telejack mot en massa jack i annat format

• Medlem
  • Göteborg
  • 2008-10-31 01:34
Ursprungligen av Volantiz:

'lite mer än hälften är stereojack iaf

Stereojack är bra till en sak: utsignaler.
Så man kan koppla in ett par lurar i sin modular och få ljud i båda öronen.
(Enda fördelen med Doepfer, tror jag.)

Däremot är de ofta oskönare att patcha.

Nä, Switchcraft 112AX ska det bli för min del. Det switchade monojacket som sitter i gammelmoogar och nyMOTMar med mera. Högkvalitativt, switchat och otroligt skönpatchat. Om vi gruppköper kan vi nog komma ner emot en tia per styck.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2008-10-30 15:04

Vi måste alla köra bananjack!!

Så kan vi göra en gruppbeställning från Bejoken. Där kostar Hirschmann 6,70+moms om man beställer fler än 500. Det är ju billigt och bra! Jag behöver röda, svarta och blå.. typ 100 av varje.. 5 till som behöver 100 av varje? Det blir ju bara 2500:- (inkl.) per person för 300 jack..

• Medlem
  • Stockholm
  • 2008-10-30 15:42

2000 kr för oss som ev kan dra av moms. Men måste känna lite på det först... Sen så går det säkert att förhandla ner priset med... Men som sagt jag har inte bestämt mig vad jag ska använda än Jag har ju mina budget bananjackar så länge iof. Känner lite på det...
Men dar303 och Zthee får mig nog till bananjack till slut...

Kroffe: Inte än. Tänk om jag beslutar mig för eurorack t ex

Zthee: VA-mätare på utsignalen!

Volantiz: Måste bestämma mig vad jag ska använda sen får jag besluta mig vad jag kan byta...

Bevaka tråden