Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Modularbygge?

Tråden skapades och har fått 4410 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-10-30 15:44

[QUOTE="Dego;1647253"]Zthee: VA-mätare på utsignalen!
QUOTE]

Måste nog ha CV-styrning på level potten för varje kanal också. Hmmm. Det här kan nog bli bra!

• Medlem
  • Stockholm
  • 2008-10-30 16:59
Ursprungligen av Dego:

Men dar303 och Zthee får mig nog till bananjack till slut...

Fördelen med att köra med bananjack är ju att du kan sno min paneldesign sen

Och Dego gör sitt 1000:e inlägg i modulartråden?

• Medlem
  • Stockholm
  • 2008-10-30 15:50

Jag hade tänkt ha bananer hela tiden på mina moduler, sedan blev det inte så, jag minns faktiskt inte varför...

• Medlem
  • Stockholm
  • 2008-10-30 15:57

Det var kanske för att du köpte dig ett dot-com system?

• Medlem
  • Stockholm
  • 2008-10-30 16:01
Ursprungligen av zthee:

Det var kanske för att du köpte dig ett dot-com system?

Tänkte samma sak!

Zthee: Du går ju från teljack till banan. Är ju som att konvertera el ngt...

• Medlem
  • Stockholm
  • 2008-10-30 16:20
Ursprungligen av Dego:

Du går ju från teljack till banan. Är ju som att konvertera el ngt...

Blir muslim, har fez..

Nej, jag har ju alltid velat ha bananjack. Men sen köpte jag 100 eller 200 telejack på labbis utförsäljning, och då var det ju "lite" billigare att köra på det alternativet

• Medlem
  • Borås
  • 2008-10-30 15:59
  • Medlem
  • Uppsala
  • 2008-10-30 16:06

Dego - glöm inte att du konverterat från minibanan till stora ruttna bananer, eller vänta - det var ju jag som gjorde hela jobbet!

• Medlem
  • Stockholm
  • 2008-10-30 18:52

The "Wavolver" Waveshaper

Kanske värd att titta närmare på?

• Medlem
  • Stockholm
  • 2008-10-31 07:32

1000

Snart helg så man kan löda lite igen.

Tycker om idén att göra en poly hybrid...

Satt och titta på rattar hela kvällen igår. Blev mest yr till slut. Ständigt en massa beslut när man bygger modularer
Funderar på att köra billiga rattar till min asm-1. Vi får se. Efter mitt val kanske man får stryk av Zthee.

Ursprungligen av Dego:

Ständigt en massa beslut när man bygger modularer

Jepp. Mitt problem är att jag tycker designfasen är så kul. Jag kommer hela tiden på nya finesser som behöver in innan jag kan frysa designen. Det som började med en enkel modular blir mer och mer avancerat.

Jag är nu inne på presetminne o dyl. Kanske man ska ha en buss av modulationskällor som sedan mottagarna plockar ifrån via matris-switchar ungefär som pinmatris-konstruktionerna. Och jag har börjat fundera på att istället för att ha inbyggt minne i modulerna så kan man se till att göra allt CV-styrt, så kan man sedan ha ett fett M*D*-CV-interface som styr allt. Och det i sin tur styrs av en hårdvaru-M*D*-controller med många rattar, och med minne och med minst tio bitars upplösning. Dvs man lägger presetminnet i controllern! Switchmatrisen kan styras av en M*D*kanal.

Problem: det krävs feta switchmatriser och många CV-utgångar (och många rattar) för att styra allt. Men man kanske kan nöja sig med att bara styra det viktigaste...? *tänka* *tänka*

Nån annan som också svårt att bestämma sig i godisaffären? O:-)

/ Z

• Medlem
  • Stockholm
  • 2008-10-31 09:59
Ursprungligen av ZackZick:

/ Z

Jaaaaa

Jag har dock ett annat problem nu. Jag har spikat panelmått. Antal modular och allt annat. Så nu när jag har fyllt upp nästan allt och ändå har moduler kvar jag vill ha - hur gör man då?

• Medlem
  • Stockholm
  • 2008-10-31 10:13
Ursprungligen av ZackZick:

/ Z

Shit, det var inget litet projekt. Ser fram emot att se när det är klart

Tycker pcbet på ASM-1 verkar lite svårlödd. På sina ställen ligger lödpunkterna tom under lödmasken. Men det löser sig....

Ursprungligen av Dego:

Shit, det var inget litet projekt. Ser fram emot att se när det är klart

Hehe, det är ju just det. Det får nog bli till synt nr 2. Nu behöver jag koncentrera mig på saker som att konstruera och bygga färdigt kabinett och frontpaneler till modularen. Jag har 2*CGS30, PSU och en ASM-1 färdiglödda som bara väntar på att kopplas upp, och mer i backloggen. Det gäller bara att inte halka ner i design-flumträsket. O:-)

Z

• Medlem
  • Stockholm
  • 2008-10-31 08:32

Finns inga fula rattar. Bara dålig smak Haha, nej då, don efter person

Jag är snorpepp på Wavolvern. Ska rita PCB:et i eagle i helgen, tänkte jag. Massa opampar och dioder + motstånd. Roligt blir det!

ett kabinett till!

• Medlem
  • Stockholm
  • 2008-10-31 10:11
Ursprungligen av dar303:

ett kabinett till!

Word!

Vi har ju alltid talat om att bygga en vägg... Du kan ju bygga in ett vinrack i ett av kabinetterna så Nina blir glad med...:cool:

• Medlem
  • Norrköping
  • 2008-10-31 10:19
Ursprungligen av Dego:

Word!

Vi har ju alltid talat om att bygga en vägg... Du kan ju bygga in ett vinrack i ett av kabinetterna så Nina blir glad med...:cool:

eller...
Synthesizers.com  ---  Q196 Beer Tap Module

• Medlem
  • Stockholm
  • 2008-10-31 10:21

Frebrik lär ha den x 2. En för ale med
:D:D

• Medlem
  • Göteborg
  • 2008-10-31 13:43

Ett litet inlägg i potentiometersökandet...

En snäll SAS-gubbe har kollat med Abacus som kan ta in Bourns 51AAA-B24-A20L (100k lin cermet) till följande priser:

MOQ = 30
Leveranstid 16 veckor.
Pris vid 30st, 44,24:-
Pris vid 1000st , 36,80:-
Det är exklusive moms och frakt

30st-priset är samma som Digi-Key har för plastbanevarianten, dock säger de inget om ev lägre 1000st-priser.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2008-10-31 13:53

Låter helt OK i mina öron.

En liten fråga dock; för jag har funderar på det här med potentiometrandet. Man kommer ju behöva fler värden än just 100K - Ska man ombesörja småbeställningar själv för dessa eller ska alla som vill vara med på en beställning göra en jättelista och sen får man se vilka värden som når upp till MOQ och vilka priser det blir?

• Medlem
  • Stockholm
  • 2008-10-31 14:07

Blir enklare att förhandla när man vet hur mkt man skall köpa in. Då kan man säkert förhandla om strö produkter vid sidan om....Det här vet nog Heualia en del om. Jag har jobbat en del med inköp förut och inget är hugget i sten. Man kan alltid få lite till... Beror bara på hur långt man orkar dra det....

Bra jobbat mr!

• Medlem
  • Göteborg
  • 2008-10-31 22:09

För (nästan) allt som är spänningsstyrt och alla audioingångspotar så borde man kunna köra på 100k utan större problem... men ibland måste man förstås frångå det. T ex kan det behövas 1M log i slew- eller enveloppkretsar. Jag kan tänka mig att då helt enkelt skaffa några slika Alpha 16mm-potar, billigt och prisvärt och känns nästan lika gött i vridet som Bourns 51. Jag gissar att de funkar tillsammans. (Bara för att man är extrem behöver man ju inte gå och bli rabiat.)
Skulle det visa sig vara ett dåligt val efter 3 år så går detta fåtal potar alltid att byta. Visar det sig vara ett bra val så är det bara att köra på. Tills det ryker!

• Medlem
  • Stockholm
  • 2008-10-31 22:14

Jag känner att det finns något jag inte riktigt förstår runt potentiometrar. Men det är svårt att få ner det i skrift. Lite abstrakt. På något sätt tycker jag att det borde gå att göra t.ex. en 100K pot av en 10K (precis som när man kopplar ihop motstånd till höger och vänster för att få ut olika värden). Men det verkar inte riktigt vara så?

• Medlem
  • Göteborg
  • 2008-11-01 01:21
Ursprungligen av zthee:

På något sätt tycker jag att det borde gå att göra t.ex. en 100K pot av en 10K (precis som när man kopplar ihop motstånd till höger och vänster för att få ut olika värden). Men det verkar inte riktigt vara så?

Du kan absolut sätta 90k bredvid din 10k-pot och få 100k totalt, men det är ju svårt att vrida sin släpsko utanför de 10k första, inte sant?

• Medlem
  • Stockholm
  • 2008-11-01 10:09
Ursprungligen av /mr:

Du kan absolut sätta 90k bredvid din 10k-pot och få 100k totalt, men det är ju svårt att vrida sin släpsko utanför de 10k första, inte sant?

Väldigt sant, men det borde ju gå som Pehr säger här ovan. Men det är kanske lite onödigt att köpa 100st 1M dual gang för att man behöver 2st pottar som har udda värden

• Medlem
  • Göteborg
  • 2008-11-02 14:17
Ursprungligen av zthee:

Väldigt sant, men det borde ju gå som Pehr säger här ovan. Men det är kanske lite onödigt att köpa 100st 1M dual gang för att man behöver 2st pottar som har udda värden

Helt klart!
Dessutom är det väl ofta 1M log man behöver, inte lin.

Pehrs koppling ovan (med en lin-pot) är ju den berömda "fejk-log"-kopplingen:

(taget från ESP - A Better Volume Control )
Med en log-pot lär det nog bli hyfsat konstig & oanvändbar respons.

• Medlem
  • Norrköping
  • 2008-11-01 07:19
Ursprungligen av zthee:

Jag känner att det finns något jag inte riktigt förstår runt potentiometrar. Men det är svårt att få ner det i skrift. Lite abstrakt. På något sätt tycker jag att det borde gå att göra t.ex. en 100K pot av en 10K (precis som när man kopplar ihop motstånd till höger och vänster för att få ut olika värden). Men det verkar inte riktigt vara så?

Det är lättare att minska motståndet. Om man t ex behöver en 1Mohm log pot kan man ta en 2 Mohm och sätta ett 2Mohm mostånd parallellt.

För linjärt behöver du en dual gang.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2008-11-01 11:26

Nu har jag iaf ritat upp http://www.uni-bonn.de/~uzs159/yash.png i eagle och gjort PCB på. Så det blir väl bara till att etsa ihop det.. Fast det är inte SMD

Sen hade jag värsta flytet med wavovlern igår. Ritade hela schemat i eagle, började lägga ut kretsarna - och sen när jag ritat halva kretskortet säger eagle: The Light edition of EAGLE can't perform the requested action!

Nehepp. Så då gick inte det.

Bevaka tråden