- encore
- Medlem ●
- International user
Gjorde en test för ett tag sedan med FM7.
Importerade (SYX) några originalljud utan effekter från DX7 till min SY99 och till FM7.
Först spelas DX7:ans ljud från SY99 sedan samma sak från FM7.
DX7 ROM1A BASS1
DX7 ROM1A GUITAR1
DX7 ROM1A STRINGS1
Ska väl säga att anslaget/velocityn spelar en liten roll också men visst hör man skillnad. Antingen är det FM7 som inte klarar av att "översätta" ljuden bra eller så är det SY99:an som gör ljuden fel...fast det vägrar jag ju tro
FM8 har jag aldrig testat.
Gjorde en test för ett tag sedan med FM7.
Importerade (SYX) några originalljud utan effekter från DX7 till min SY99 och till FM7.
Först spelas DX7:ans ljud från SY99 sedan samma sak från FM7.
DX7 ROM1A BASS1
DX7 ROM1A GUITAR1
DX7 ROM1A STRINGS1
Ska väl säga att anslaget/velocityn spelar en liten roll också men visst hör man skillnad. Antingen är det FM7 som inte klarar av att "översätta" ljuden bra eller så är det SY99:an som gör ljuden fel...fast det vägrar jag ju tro
FM8 har jag aldrig testat.
Intressant. Två olika exempel som har ganska stor skillnad på "hårda" och "mjuka" ljud.
Lika bra att fortsätta bygga synthar i 8-10 våningarsstativ va?
Lately Bass från en TX81z (plockat från nätet) och en syx-import till FM7.
Lately Bass från en TX81z (plockat från nätet) och en syx-import till FM7.
Jag kommer in mitt i diskussionen och säger att Lately Bass låter bäst på TX81Z, iallafall i exemplen ovan. Mycket bättre t o m. Tycker jag.
Håller med. Mer bett, men det kanske man kan skruva till i FM7?
Jag tycker också det vore intressant att höra hur långt man kan komma med FM7/FM8 (plus eventuellt lite eq/bitreducering). Det skiljer ju verkligen en hel del (till TX81Z:s fördel) i ljudexemplen ovan. Det bara måste gå att komma närmare...
Om man vänder lite på det då, tror ni att valfri gammal DX-synt kan låta minst lika bra som FM8:an om DX-synten försöker kopiera patchar gjorda främst för FM8:an? Tror ni att valfri DX-synt där låter bättre i minst 50% av fallen? Minst 10%? 1%?
Om man backar till trådens ursprungsfråga, så nej, jag tror inte att FM7/FM8 kan ersätta de där syntarna rakt av. Däremot så kan NI-synten antagligen pressa ur sig ungefär lika varierande ljud som de där tillsammans. Med en bra uppsättning plugins på sidan av FM7/FM8 så har man något helt enormt kompetent.
Javisst. Det är ju därför man har en FM7/FM8.
Jäkligt bra FM/synth ljud i dom, även om jag ändå tycker att ingen av dom låter bättre än SY99. Fast det är ju självklart en smaksak. Utan effekter låter dessutom FM7:an ganska platt.
Sedan kan man väl åter konstatera...är man lite nördig låter inget lika bra som originalet
e det nån som har klart för sig om FM7bygger på exakta originalalgoritmer eller om de gjort egna med dx7 et alt. som modell?
e det nån som har klart för sig om FM7bygger på exakta originalalgoritmer eller om de gjort egna med dx7 et alt. som modell?
Det är väll ändå inte troligt?! Patentet på DX7 beskriver tydligen en packe med
smart användande av adderare, det gör man väll inte idag med de avancerade
MUL operationer du har i en PC?
.sea står för self-extracting archive. Det var vanligt med sådana komprimerade filer på gamla Mac OS. Testa att ladda ner zip-filen för PC istället.
.sea står för self-extracting archive. Det var vanligt med sådana komprimerade filer på gamla Mac OS. Testa att ladda ner zip-filen för PC istället.
Det finns ingen zip av den filen. Men det är visst inte bara patchar. Så jag gissar att det är något mac program på den. Hur som helst så är det en hel del av patcharna som inte går att ladda.
Såklart, det är jag som läser som en kratta... Sorry!
Gamla filer på Yamahas sajt förstås, jag tog bara PC-filerna - ja, till min Mac. Även om det var något färre så är det ändå satans mycket ljud...
För övrigt så är det ett jäkla bollande om åsikter fram och tillbaka. Det känns mest som om de som klagar på FM7/8 har en bristande insikt i hur man kan arbeta och bearbeta ljud med en dator; givetvis rymmer dessa en långt större spännvid av ljud än vad de gamla 80-talssyntarna från Yamaha någonsin kunde leverera. Sedan har vissa sina favoriter, okay! Visst. Men håll fast vid dem då? Det känns bara jobbigt med all nostalgi som inte leder någonstans. Jag trodde tråden mer kunde komma att handla om hur kreativt och välljudande man kan använda Native Instruments-pluggarna. De flesta av oss har ju sålt våra TX* och DX* för länge sedan...
För övrigt så är det ett jäkla bollande om åsikter fram och tillbaka.
Det är väl det forum är till för och handlar om?
Det känns mest som om de som klagar på FM7/8 har en bristande insikt i hur man kan arbeta och bearbeta ljud med en dator; givetvis rymmer dessa en långt större spännvid av ljud än vad de gamla 80-talssyntarna från Yamaha någonsin kunde leverera.
Givetvis kan man göra så mycket mer med datorerna, men det utesluter ju inte att man vill kunna få till de klanger man redan älskar också. Se bara på alla Moog-emulationer, enda skillnaden är att detta handlar om digital/fm-frasnörderi istället för ostämda oscillatorer och Moog-filter. Sedan tror jag att import-verktyget i FM7 skulle ha kunnat finputsats, jag har märkt att man kan få till ett mer överensstämmande ljud genom att justera parametrarna på de olika operatorerna i efterhand.
Sedan har vissa sina favoriter, okay! Visst. Men håll fast vid dem då? Det känns bara jobbigt med all nostalgi som inte leder någonstans. Jag trodde tråden mer kunde komma att handla om hur kreativt och välljudande man kan använda Native Instruments-pluggarna. De flesta av oss har ju sålt våra TX* och DX* för länge sedan...
Många har nog tagit det steget, men det känns ju alltid enklare att göra det om man faktiskt kan återskapa det som hårdvaruburkarna gör. I det fallet kan FM7 vs DX7-jämförelsen generera lika många åsikter som VA Moog vs R.A. Moog - i alla fall på 99musik!
Om jag ska säga något positivt om FM7 så är det att den gav mig chansen att testa en emulering av den klassiska TX816-riggen i alla fall (se länken):
Sound Of Music
p.s ska försöka ta foton på elektronik-världen artiklarna i kväll å lägga upp, hann inte igår d.s.
ska försöka ta foton på elektronik-världen artiklarna i kväll å lägga upp, hann inte igår
Sagt och gjort...några andra roliga artiklar hängde med i farten...O:-)
http://www.acc.umu.se/~amber/mm/EV1984-8.pdf
Angående Chess och DX1an är jag lite konfunderad - det står DX1 i texten, men är en GX1 på bilden. Men vi vet ju att GX1an inte gör ljudet i fråga å andra sidan... I artikeln om "den digitala musikern är här..." finns i vilket fall i alla fall en bild på en DX1a. I mitt minne kan jag ha rört ihop det...O:-)
[QUOTE="kroffe;1652198"]Sagt och gjort...några andra roliga artiklar hängde med i farten...O:-)
http://www.acc.umu.se/~amber/mm/EV1984-8.pdf
Kul inslag! Köpte själv en del kretsar av Linnet på den tiden, 50 spän stycket
1984 var inte billigt! Nordelius blabbar om sin additiva burk i detta numret.
Varför fotade du annons sidan? Diss orientering av redan förvirrade människor?
För min del har jag mycket att tacka just FM7 för. Före den var inte "FM-soundet" speceillt attraktivt alls. Men allt eftersom man använde den började suget efter DX* komma tillbaka, ironiskt nog hade jag redan SY99 redan då som stod och samlade damm i en (stor) garderob. När jag började använda den som FM maskin uptäckte jag rätt snabbt att FM7 lät rätt platt i järförelse, nostalgi eller inte (den är ju inte SÅ gammal trots allt).
Sedan håller jag inte alls med PF...nostalgi leder ofta väldigt långt.
För att återgå till trådens urspungsfråga så tycker jag så här i fallet FM7:
Jo, FM7 ersätter ljudmässigt dina hårda synthar OM du inte är en DX-nörd (jmr. med analogtaliban?) och OM det inte bara är en exakt emulering av DX*/TX* du söker.
Jag programmerade professionella ljudbanker till TX och jobbade hårdare med den än vad jag hört någon annan gjort, som jag mött IRL åtminstone. Så jag anser mig inte helt ickekvalificerad när jag kallar FM7 & FM8 riktigt bra syntar. Men som alltid så är det bland nördar på det här viset ett ständigt behov av överbevisande och ett ständigt sätt att behandla personers kompetens som något helt oväsentligt. Har du "rätt" synt så spelar det ingen roll hur usel musik du gör, du har ändå "rätt" pryl, "rätt" åsikt och är därmed välkommen i klubben. Jag står gärna utanför allt det där ryggdunkandet och har egentligen alltid gjort det. Sedan dyker folk upp och fattar inte hur man lyckats få till sådana och sådana ljud med DEN synten, som ju alla tyckte var piss. Svaret på syntars duglighet ligger med andra ord allt som oftast på den som kranar.
Får man vara med i FM klubben om man enbart använder den versionen av FM-Syntes som återfinns i Nord Lead 2? Jag har själv aldrig provat DX7 men blir lite sugen efter att ha läst den här tråden.
Jag tycker att FM7 har trevliga ljud, dock lite för abstrakt syntesmetod för mig. Jag förmodar att riktiga DX7 skulle vara ett helvete för mig att programmera eftersom jag föredrar sliders/rattar.
Annars så verkar ju Nord Lead 3 vara väldigt kompetent på just sånna typer av FM klanger som FM7/DX7 är bra på, i alla fall bättre än Nord Lead 2.
Det går bara inflation i allt ryggdunkande och man ser genast vilket alternativ som är det "koola" och det "rätta" alternativet på 99musik, snabbt som attan samlas folk som flugor kring den "rätta" åsikten för att stolt visa att de gjort rätt val.
Det går väl trender i musik som med allt annat? lite väl mycket konspirationsnoja nu PF? Tycker den här tråden var väldigt trevlig, men hör gärna fler ljudexempel än onödigt tjafs. Så var lite kreativa nu istället
I övrigt angående A/B testerna av FM7 och DX7 osv, så lät det i mina öron bara som att det på FM7 exemplet så var filtret lite mer stängt, och resten var sånt man lätt skulle fixa med EQ i en mix dvs att ljudet lät lite tunnare än originalet. Så för mig duger nog FM7.
Det går väl trender i musik som med allt annat? lite väl mycket konspirationsnoja nu PF? Tycker den här tråden var väldigt trevlig, men hör gärna fler ljudexempel än onödigt tjafs. Så var lite kreativa nu istället
I övrigt angående A/B testerna av FM7 och DX7 osv, så lät det i mina öron bara som att det på FM7 exemplet så var filtret lite mer stängt, och resten var sånt man lätt skulle fixa med EQ i en mix dvs att ljudet lät lite tunnare än originalet. Så för mig duger nog FM7.
Precis. I detta A/B test har jag ju bara tagit och importerat en syx direkt in i FM7, stängt av alla effekter och inte pillat på en enda parameter i FM7. Dessutom, som jag skrev, spelar velocityn en del roll hur ett FM-ljud uppför sig. Speciellt vid lite hårdare anslag.
(I övrigt är allt inspelat direkt in i ett EMU-ljudkort 16-bit, 44Khz från SY99. FM7 är utexporterad till densamma. Sedan mp3:at till 128kbits. TX-basen som är plockad från nätet vete fasen vad man gjort med...)
Annars tycker jag vi har nått en ny nivå här...digitaltalibaner...;)
Vad kommer härnäst?