- jgb
- Medlem ●
Mer tester: En annan FM-maskin är discoDSP Phantom, som jag utvärderade för ett tag sedan och sedermera köpte. Här är ett test att få till Solid Bass-bruset, med en vanlig lofi-plugin - låter inte riktigt likadant, men låter väl ganska trevligt. Sen köpte jag en TX81Z, så nu suktar jag inte efter "dä pärfäkta ljudet dårå" längre.
Mer tester: En annan FM-maskin är discoDSP Phantom, som jag utvärderade för ett tag sedan och sedermera köpte. Här är ett test att få till Solid Bass-bruset, med en vanlig lofi-plugin - låter inte riktigt likadant, men låter väl ganska trevligt. Sen köpte jag en TX81Z, så nu suktar jag inte efter "dä pärfäkta ljudet dårå" längre.
Svänger HÅRT å bra. Min husuppfattning brukar landa mjukare, men vi rör oss nog i ungefär samma musikaliska omloppsbana. Inspirerande liten snutt!
nej det tänkte jag också, så då e det väl det smarta användandet av adderare som ger ljudet sin speciella karaktär!
nej det tänkte jag också, så då e det väl det smarta användandet av adderare som ger ljudet sin speciella karaktär!
Jag vet inte, det krävs nog en djupgående analys och test för att utröna hur det ligger till men en sak som jag slås av ibland är att Yamahas maskiner har
en något annan klang än nya softisar.Och det är ljudliga skillnader mellan
olika generationer av Y's FM burkar, det ligger en del i DAC'arna och viknings
-filtrena som de använde. SY maskinerna kör med en DAC klassiker PCM 56
och diskret uppbyggda filter de mindre burkarna som TX81Z, Dx11 har helt
andra saker i sig tydligen?! Sen är det väll troligt att Y själva mekade runt i
sina ASIC'ar?!
har haft en dx9 (ett av de sämsta köpen jag gjort) samt en tx81z.
gillade ljuden i sistnämda men pallade inte fisslet som kom hela tiden.
har testat fm7 också för den delen. den är kompetent men att sitta
och jämföra en dx7 eller linknande mot en mjukis är fan tröttsamt.
det är som att jämföra en gammal dx/tx-synth mot en monomachines fm-syntes.
"nja, monolådan har inte riktigt det där dx-ljudet jag letade efter..."
Tjo! Jag tror faktiskt att det är en DX7 de har använt, det låter inte dubblerat vad jag kan minnas, snarare som ett enstaka, väl inspelat och bearbetat, 6-operatorers syntljud. Jag gissar helt enkelt att man använt "HARP 2" och sedan ändrat PB range till 12, samt använt lite skön och dyr rumsklang & eq.
Är GX1 på något sätt tekniskt besläktad med DX1? Och DX1:an tillverkades väl större serie än 5?
Tror inte de har mer släktskap än att de var rätt stora, dyra och kom från samma tillverkare. Måste ha gjorts fler DX1:or än 5 st, men inte allt för många. Jag såg en DX5 på Estrad en gång, provade den också, den sades ha varit i Michael B Tretows ägo men man vet ju aldrig. DX1 har jag nog aldrig sett IRL vad jag vet, men kan minnas fel.
Nej, det är Roth-Händle-GX1:an på bilden, den stod på Polar i många år. Den har inte bara två utan t om 3 klaviaturer... Och även om den kan göra många stora och fina ljud (t ex introt på Lay All Your Love On Me) så kan den inte göra harpan.
Okaydokayfolkay; laddade in den påsenastetiden-snackadeom-basen å drog i lite reglage å fick fram lite fissel å boomchackalack. Kan FM8 svänga då? [ATTACH]18975[/ATTACH]
Tycker det här är schysst - men själv har jag aldrig varit så stor fan av just latelybass, vill att det ska låta "moogigare"...
PF: vad tyckte du om mina TX802-ljud då? Tillräckligt "djupa" för dig?
Fm synthes är grymma grejjor men jag känner mig lite obildad så vad heter lately bass preseten på fm8 egentligen? Om den finns dvs.
amenbrother: FM7 och FM8 läser sysex (=speciella textfiler som talar om för syntar hur deras parametrar ska vara, ljuddata) från alla Yamahas äldre FM-syntar, såsom DX7, 9, 11, 21, 27, 100 och TX802, 81Z, 816, m fl. Så man letar upp gammal ljuddata, t ex som länken nedan pekandes till Yamahasynth-sajten, och laddar in. Lately Bass finns i en av bankerna till TX81Z - det var ett fabriksljud till den synten.
Kroffe: Asså jag ser ju ut som en jäla torsk på bilden ju.
Japp. Det är ingen FM-synt, det är en gigantisk analogsynt; GX-1 från 1974 eller 1976 (informationen är inte helt 100 om denna udda skapelse). Men just FM7 & FM8 kan iofs också göra såna här ljud. Det kan dock näppeligen FM-originalen...
Dock så är nog Lay All Your Love On Me även dubbad & multitrackad på syntfronten, så det är inte bara en enda pad där.
Japp. Det är ingen FM-synt, det är en gigantisk analogsynt; GX-1 från 1974 eller 1976 (informationen är inte helt 100 om denna udda skapelse). Men just FM7 & FM8 kan iofs också göra såna här ljud. Det kan dock näppeligen FM-originalen...
Dock så är nog Lay All Your Love On Me även dubbad & multitrackad på syntfronten, så det är inte bara en enda pad där.
Aha fick för mig igår när jag skummade igenom tråden att introt var spelat på någon Yamaha FM synt hur som helst så låter det trevligt.
Såg en bild på Björn sittandes vid en Jupiter-8 i en bok i plugget förrut.
Kom föressten på nu att jag hade 4 banker med ljud till TX802 som jag programmerat liggande - la upp dem här:
http://www.acc.umu.se/~amber/mm/tx802.zip
På TX802an lät jag mod-wheel styra nån eller några operatorers nivå så en massa av ljuden är tweak-bara i realtid. Tyvärr verkar inte den delen fungera i direkt-import i FM7. Ljuden "Zenit" och "Live Strg 2" hörs i den här snutten:
http://www.acc.umu.se/~amber/mm/Anagram%20-%20Zen.mp3
Håll till godo!
På TX802an lät jag mod-wheel styra nån eller några operatorers nivå så en massa av ljuden är tweak-bara i realtid. Tyvärr verkar inte den delen fungera i direkt-import i FM7. Ljuden "Zenit" och "Live Strg 2" hörs i den här snutten:
http://www.acc.umu.se/~amber/mm/Anagram%20-%20Zen.mp3
Snygga ljud helt klart. Jag älskar reverbindränkta pitchbendade stråkar.