Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Fotomässan 2008 - Värd att gå på ?

Tråden skapades och har fått 54 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Jag har gått på många mässor av alla de slag. Vissa bra, och vissa otillfredställande (som senaste Tekniska Mässan), men har aldrig varit på en Foto Mässa och nu har de flyttat in i Älvsjö, öppnar nu på fredag.

http://www.fotomässan.se

Någon som vet om det är värt att lägga ut pengar och en dag på ???

  • Avstängd
  • International user
  • 2008-11-12 21:26

Det tycker jag, iallafall om man gillar prylar, det finns otroligt mycket att kolla och prova på.

Fotomässor brukar bara ge ont i fötterna.

behållningen brukar vara FOTO-utställningarna de har samtidigt.

Nikon brukar bygga upp en monter på 100 kvadrat, canon har en liknande.
Massa medelålders, fetlagda nördar med töntif fotoväst går runt ungefär som om de hade pitten hängande ute....

(Nä, de har en senaste {insert brand}-dyr-dyr-kamera med ngn fjantig likadyr glugg på.
Men det fungerar som ngn slags ID-handling. "Ser du inte hur bra jag är, jag har ju råd med det HÄR bojsänket runt halsen.")

Åk ngnstans och fota istället, kanske Ramhultafallet ?
Hyr in dig på en fisketur på havet. Medtag spö och kamera.
Anten-Gräfsnäs museijärnväg?
Fotografera en begravning? Bröllop gör ju alla....

Ursprungligen av Goflorp:

Fotomässor brukar bara ge ont i fötterna.

behållningen brukar vara FOTO-utställningarna de har samtidigt.

Nikon brukar bygga upp en monter på 100 kvadrat, canon har en liknande.
Massa medelålders, fetlagda nördar med töntif fotoväst går runt ungefär som om de hade pitten hängande ute....

(Nä, de har en senaste {insert brand}-dyr-dyr-kamera med ngn fjantig likadyr glugg på.
Men det fungerar som ngn slags ID-handling. "Ser du inte hur bra jag är, jag har ju råd med det HÄR bojsänket runt halsen.")

Åk ngnstans och fota istället, kanske Ramhultafallet ?
Hyr in dig på en fisketur på havet. Medtag spö och kamera.
Anten-Gräfsnäs museijärnväg?
Fotografera en begravning? Bröllop gör ju alla....

Tack! du glömde bara dom stålbågade glasögonen annars var det en utmärkt beskrivning...

Snälla lämna kameran hemma när ni ska på mässa!!!!

Tänk om man kunde ha en mässa om bild istället som Paris photo...

Ursprungligen av Goflorp:

Massa medelålders, fetlagda nördar med töntif fotoväst går runt ungefär som om de hade pitten hängande ute...

Läckert ! Nu blev jag genast totalt ointresserad av att gå på fotomässor.;)
När det gäller vissa karlar känns det som om allt omkring dom är penisförlängare; bilen, mobiltelefonen, cigaretten, pennan osv.:tveksam:
Då menar jag naturligtvis inte någon i den här tråden.

Ursprungligen av KaRo:

När det gäller vissa karlar känns det som om allt omkring dom är penisförlängare; bilen, mobiltelefonen, cigaretten, pennan osv.

Datorn ?!...

Ursprungligen av SkrotNisse:

Datorn ?!...

Hur kunde jag glömma det ?
Penisattributet numero uno.

Ursprungligen av KaRo:

Hur kunde jag glömma det ?
Penisattributet numero uno.

Vi lever nog i olika världar, du och jag...

  • Avstängd
  • International user
  • 2008-11-12 22:15

Eller.... gå på en föreläsning av en bra fotograf, eller ett fördjupningsföredrag om Photoshop, eller lär dig bildbehandla av Mattias på Moderskeppet, eller köp en bra fotobok som dessutom är signerad av fotografen, ta en pratstund med samma fotograf, ta en pratstund med folket bakom fotosidan, ställ dom mot väggen eller ta en espresso, passa på att prova om nya 5Dmark2 är nått att ha, plocka på dig tjogvis med nyckelband, gratisprover av skrivapapper, köp saker du inte visste att du behövde till ett lägre pris, se många bra utställningar se några mindre bra, skratta åt de som går runt med kamera, ta bilder på de som går runt med kameran och posta dom här sen, gå omkring i en 99.se tröja och se om någon börjar prata med dig, ät gratis godis, prova nya HD31 från haselblad, låt Epson printa din favvobild i A2, ät lite mer gratisgodis, ta några testbilder med nått objektiv du funderar på, eller få din nikon eller Canon kamera rengjord av Nikon eller Canon - helt gratis... på fotomässan... Ja du hajjar.

  • Medlem
  • Gotland
  • 2008-11-13 00:23
Ursprungligen av Mattias L:

Eller.... gå på en föreläsning av en bra fotograf, eller ett fördjupningsföredrag om Photoshop, eller lär dig bildbehandla av Mattias på Moderskeppet, eller köp en bra fotobok som dessutom är signerad av fotografen, ta en pratstund med samma fotograf, ta en pratstund med folket bakom fotosidan, ställ dom mot väggen eller ta en espresso, passa på att prova om nya 5Dmark2 är nått att ha, plocka på dig tjogvis med nyckelband, gratisprover av skrivapapper, köp saker du inte visste att du behövde till ett lägre pris, se många bra utställningar se några mindre bra, skratta åt de som går runt med kamera, ta bilder på de som går runt med kameran och posta dom här sen, gå omkring i en 99.se tröja och se om någon börjar prata med dig, ät gratis godis, prova nya HD31 från haselblad, låt Epson printa din favvobild i A2, ät lite mer gratisgodis, ta några testbilder med nått objektiv du funderar på, eller få din nikon eller Canon kamera rengjord av Nikon eller Canon - helt gratis... på fotomässan... Ja du hajjar.

Jag håller med. Har aldrig varit på en fotomässa, men hade ungefär tänkt att göra ovanstående när fotomässan kommer till Göteborg i februari.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2008-11-12 22:23

Har man aldrig varit på en fotomässa, så är det ett ypperligt tillfälle då mässan är i staden man bor i. Det hade jag gjort.

stålbågade glasögon med påhängs-solglas med flipp-funktion ....

Precis; gå gärna, lämna kameran hemma.....

Tycker MAttias L gav mig lusten åter lite att faktiskt gå på mässa. Får väl bli GBG eller Elmia i så fall... annars blir det nog för långt...

  • Avstängd
  • International user
  • 2008-11-12 23:41
Ursprungligen av Goflorp:

stålbågade glasögon med påhängs-solglas med flipp-funktion ....

Precis; gå gärna, lämna kameran hemma.....

Tycker MAttias L gav mig lusten åter lite att faktiskt gå på mässa. Får väl bli GBG eller Elmia i så fall... annars blir det nog för långt...

Tack för all inspiration!

Goflorp, tur att du skrev som om

"...går runt ungefär som om de hade pitten hängande ute..."

Annars hade jag aldrig vågat gå!!

He he, kan ju fota med min SonyEricsson. Visa att jag också kan.

  • Medlem
  • 2008-11-13 00:06

Jag tänkte nog traska förbi på lördagen, om inte annat händer. Dessutom fick jag ur en tidning en liten rabattkuppong när jag var på Scandinavianphoto härom veckan.

Rabattkupong finns på deras hemsida, fast bara 30kr.

Är din på 150kr blir jag imponerad, än mer imponderad av Goflorp's 180kr rabattkupong...

Ja, den är värd att gå på.

Även om det ligger mycket i beskrivningen av vissa deltagare längre upp i tråden (lämna för guds skull kameran hemma och ta med ett minneskort om du vill testa t.ex. objektiv!) så finns det så mycket mer än bara utrustning att se.

Det finns väldigt många fotoutställningar med en väldigt hög lägstanivå. Förra året var det några helt sanslösa utställningar, jag räknar med detsamma i år. Det finns ett gäng seminarier med varierande innehåll, många med fokus på praktisk användning av bildbehandlingsprogram. Det finns utställare som visar och säljer fotoböcker. Och det är kul att titta och känna på prylar också!

Jag ska gå, fast jag undviker helgen och tar mig dit på fredag istället.

Ursprungligen av Thomas Weigle:

Jag ska gå, fast jag undviker helgen och tar mig dit på fredag istället.

Jo, jag har också alltid fokuserat på veckodagar med sådana här privat & business mässor.

En fotomässa per år är uppfriskande, dock med apparaten hemma..

Ursprungligen av Martensson:

En fotomässa per år är uppfriskande, dock med apparaten hemma..

Appa.....äsch jag säger inget....för då blir detta bara en diskussion om ꒦ eller ꒤ eller ꒧:">

haha undrar hur den här tråden skulle se ut på fotosidan.se, fullt krig med flygande stålbågar och 1200mm i övertag..

Man ska gå på fotomässa om man gillar att klämma och känna på nya fotoprylar! Jag gillar det, därför lämnar jag Göteborg i morgon vid halv sju för att gå på mässan och leka runt totalt!

Hoppas på att få klämma på Canons 5D för att drömma mig iväg samt Canons 50D då det lutar mot att bli mitt nästa hus.

Skall även bli kul att ta en titt på Nikons grymma hus och objektiv och de andra aktörernas prylar!

Siktar också på en 50D, ska bli kul imorgon!!

  • Avstängd
  • International user
  • 2008-11-13 22:49

Det skall det bli, vi ses där!

  • Medlem
  • Halmstad
  • 2008-11-13 22:54

Senaste Fotomässan jag gick på var säkert för tio år sedan. Jag kommer ihåg att det fanns en speciell PRO hörna i lokalen (Svenska mässan Göteborg) där de hade vakter som kollade att man hörde till rätt kategori. Rätt patetiskt, och de var inte särskilt effektiva heller. På den tiden fotade jag mest mellanformat och proavdelningen var den del jag var mest intresserad av; ingen stoppade mig dock. Jag hade svart polo, svarta jeans så ingen tog mig för något annat än fotograf.

  • Medlem
  • 2008-11-13 22:59

Jag vågar inte klämma mer på 50D, varje gång jag åker förbi Media Markt så kikar jag på den, och ha-begäret bara växer och växer. Men pengarna växer inte, hehe.

  • Avstängd
  • International user
  • 2008-11-14 14:42

Usch, det var inte så kul. TenHoopens föredrag var riktigt uselt, en macbook pro i Apples monter, uselt! Och det var extremt många med kameror på magarna där. Hur orkar man släpa på kameran?!?

  • Medlem
  • Vattholma
  • 2008-11-14 15:45
Ursprungligen av Mattias L:

Usch, det var inte så kul. TenHoopens föredrag var riktigt uselt, en macbook pro i Apples monter, uselt! Och det var extremt många med kameror på magarna där. Hur orkar man släpa på kameran?!?

Hur var föredraget uselt på för vis? Kan du inte utveckla det lite? Det var väl enda gången som jag har fattat det. Vissa andra föredrag kör de ju flera gånger.

Jag ska nog ta mig en titt på Arktisgrejen och lyssna lite på Mattias Klum.

De med kamera på magen och en fotoväst från -74 är väl inget att bry sig om, vill de visa sin kamera så får de väl göra det.

  • Avstängd
  • International user
  • 2008-11-14 16:05

Det var uselt för att ljudet var dåligt, skärmarna var dåliga och folk stod bredvid och pratade. Föredraget skulle handla om "Mitt arbetssätt" Han visade bara bilder och pratade osammanhängande om sina projekt som han jobbar på. Jag har haft stor respekt för honom, men jag har väldigt svårt för den stil som utvecklas på BiskopsArnö. Varför blir en bild mer intressant och bättre för att den är oskarp och kraftigt vinjetterad? Jag gillar det till viss del, men när 95% av bilderna är på det viset så tappar det lite av sin charm.

Jag hade nog högre förväntningar än så på det föredraget, jag tror att Hans Strands som gick samtidigt hade gett mer. Men det missade jag.

Jag ser att jag skrev lite osammanhängande i mitt förra inlägg, det jag menade var att mitt totalintryck av mässan var att den var lite tråkig, jag menar, Apple har en hyffsat stor monter och det finns bara en enda MBP att titta på och den var inte ens påslagen då jag var där... Dåligt.

Canons monter var trevlig dock.

Har precis kommit hem...

Visserligen gjorde jag lite annat innan jag satte mej på bussen, men jag kom inte hem tidigare av att busschaffisen körde fel och var tvungen att fortsätta till nästa E18 hållplats och vända. Doh!!

Föredraget du pratar om var klart underkännt! Jag satt kvar 2 minuter efter att han började prata. Det var den enda presentationen jag såg på "Canon" scenen. Stora scenen var bättre och även om Nikons presentation var för nybörjare så får killens presentation toppbetyg av mej. Kul att se på trots att jag visste (nästan) allt, och att jag kör Canon...

Själv tyckte jag att många av fotoutställningarna var tråkiga, syntetiska och något pretentiösa, till skillnad från Jens Anderssons dokumentation av Kodak Hill (suverän) och den om livet runt Viskan (eller vad ån heter).

En annan sak som retar mej är när det bildas speciella klubbar för BARA tjejer, men det blir ett jävla rabalder om tjejer inte får vara med i killars organisationer, men det är väl dagens feministiska samhälle...

Det var inte riktigt lika många kufar som jag trodde det skulle vara, men jag stod bakom en i "café" kön (vaddå café, 77 spänn för en flaska vatten och en fralla, att jag alltid glömmer att ta med mej...). Jo, i alla fall, han hade sin Nikon D300 (stod det i alla fall på remmen), en gul keps (kollade inte om det stod Nikon på den men det gjorde det säkert), skinnpajj. Japp en klassiker. Han gick och mumlade till sej själv, så jag trodde han snackade i hands-free, men det måste varit någon "annan" han pratade med.

Till skillnad från de mässor jag normalt går på (teknik, maskin, robot...) så var det betydligt färre lättklädda damer, men ganska många besökande söta kvinnliga fotografer (antar jag att de var).

Ganska många fototidningar; finns det verkligen marknad för så många tidningar som säger mer eller mindre samma sak i vartannat nummer...

Bevaka tråden