- zthee
- Medlem ●
- Stockholm
Sitter och klurar på det här med hur jag ska få det här att fungera..
Om jag summerar dem som jag har gjort nedanför så får jag problem om jag t.ex. petar in en LFO som går från -5V till +5V? - För är den nere på -5V och jag har ställt potten till +5V så blir det 0V?
Jag vet inte om det är vad jag vill - eller det kanske gäller så fort man har sånna här aplikationer? Eller kan man summera dem på något smartare sätt? Eller ska jag tänka på något helt annat sätt?
Sitter och klurar på det här med hur jag ska få det här att fungera..
Om jag summerar dem som jag har gjort nedanför så får jag problem om jag t.ex. petar in en LFO som går från -5V till +5V? - För är den nere på -5V och jag har ställt potten till +5V så blir det 0V?
Jag vet inte om det är vad jag vill - eller det kanske gäller så fort man har sånna här aplikationer? Eller kan man summera dem på något smartare sätt? Eller ska jag tänka på något helt annat sätt?
Stopp och pålägg nu! Du kan inte summera passivt hur som hellst, när du
ritar dina schemor för andra på forumet rita allt som ingår i processdelen.
Utelämna inte detaljer,annars vet du inte vad du gör och än mindre vet vi andra.
bättre en modular i handen än tio i skogen som det gamla talessättet säger
Pehr, Nej inga ljud genom 4066:an - bara styrström.
Ska försöka rita ett riktigt schema senare ikväll.. Så får vi se om det fungerar.
Men kort sagt så tänkte jag bygga en linjär VCA efter -> MG-B Circuit Additions och eftersom ratten ska kunna kontrollera 2 funktioner så är min ritning ovanför (även fast den är rå och obuffrad) tänkt att den ska kopplas på där det står Gain-Control Voltage.
Jag har inte råkoll på 4066:an - men menar du att den inte släpper genom negativ spänning? isf är det ju precis det jag vill ha! Fast om den går sönder när den får negativ så är det ju inte så jättebra...
Jag har inte råkoll på 4066:an - men menar du att den inte släpper genom negativ spänning? isf är det ju precis det jag vill ha! Fast om den går sönder när den får negativ så är det ju inte så jättebra...
4016/4066/4051/4052/4053 ska bara ha spänningar som ligger mellan dess matningsspänningar (t ex 0 och 15 V)...
Kolla på schemat till Prophet~5 för tips om hur smart man kan fixa 40xx-matning och var man lämpligen sätter dem - nämligen vid summeringsnoden på en OP, som ju ligger på samma spänning jämt.
4016/4066/4051/4052/4053 ska bara ha spänningar som ligger mellan dess matningsspänningar (t ex 0 och 15 V)...
Hm, ja, det är ju logiskt. Några smarta sätt man kan skydda den mot negativ spänning?
Kolla på schemat till Prophet~5 för tips om hur smart man kan fixa 40xx-matning och var man lämpligen sätter dem - nämligen vid summeringsnoden på en OP, som ju ligger på samma spänning jämt.
Smart!
Då blir det jobbigare... Får forska i det där under helgen!
I övrigt -> verkar som om Ian Fritz TZVCO verkar vara långt kommen! electro-music.com :: View topic - TZFM SAW VCO
Sjukt kul! Jag tänkte att det skulle ta ett bra tag innan det blev PCB på den där luringen..
Då blir det jobbigare... Får forska i det där under helgen!
I övrigt -> verkar som om Ian Fritz TZVCO verkar vara långt kommen! electro-music.com :: View topic - TZFM SAW VCO
Sjukt kul! Jag tänkte att det skulle ta ett bra tag innan det blev PCB på den där luringen..
Släpps sedan på www.bridechamber.com som det andra han gjort med....
Vore fint om man kunde få ett ca-pris på den redan nu
Jag har fått min batch med CGS-kort nu! Woho! Fast farbror tullen vill ha pengar för dem. Lite surt. Men jag är glad ändå
Ska nog börja bygga Programmer/Sequencer korten redan ikväll
dom här knep zick zack
Kablade upp min CGS-21, super psycho LFO, i går. Jag blev nog lite besviken. Vet inte riktigt varför, kanske för att den har legat halvfärdig sedan augusti. Bi-N-Tic Filtret är nästa på tur, jag hoppas mer på det.
Undrar när brudkammaren kommer med dotcom-paneler, är det någon som har hört något mer?
Ungefär så...
Det är bara två av 6 oscillatorer som har triangelvåg, alla andra har fyrkant, det blir lite för hoppigt, det hjälper inte riktigt med glide på heller...
Jag har lekt lite mer med den nu, den duger ju, men jag skulle nog hellre haft en bunt "riktiga" LFO:er i stället. Jag får bygga ihop mina fyra EFM LFO:er i jul.
Ungefär så...
Det är bara två av 6 oscillatorer som har triangelvåg, alla andra har fyrkant, det blir lite för hoppigt, det hjälper inte riktigt med glide på heller...
Jag har lekt lite mer med den nu, den duger ju, men jag skulle nog hellre haft en bunt "riktiga" LFO:er i stället. Jag får bygga ihop mina fyra EFM LFO:er i jul.
Triangel? är det inte bara fyrkanter?
Aha, jag förstår. Jag är lite skeptiskt inställd till själva vanliga psycho lfon. Men jag tänkte att den kunde kanske vara roligt att ha ändå - även fast det bara är fyrkantsvåg..
och den var ju inte direkt besvärlig att bygga heller eller dyr...
Ska bli kul och testa utility LFOn sen.
zthee: kolla pm
Crepés! Ibland blir det dåligt när man har tråkigt hemma - hur ska jag någonsin lyckas ro ihop något som en är i närheten av Buchlas 222e? Undra hur den fungerar öht? (Tekniskt alltså..)
Själva "tangeterna" är utlagda efter planen: De ska se coolt ut.
Så det kanske inte är så praktiskt - men det kan nog fungera.
Eh. Fungera och fungera.
Det här är nog min dummaste, mest lösryckta idé någonsin!
Crepés! Ibland blir det dåligt när man har tråkigt hemma - hur ska jag någonsin lyckas ro ihop något som en är i närheten av Buchlas 222e? Undra hur den fungerar öht? (Tekniskt alltså..)
Själva "tangeterna" är utlagda efter planen: De ska se coolt ut.
Så det kanske inte är så praktiskt - men det kan nog fungera.
Eh. Fungera och fungera.
Det här är nog min dummaste, mest lösryckta idé någonsin!
Snyggt!
Jag har också funderat på att göra något liknande på sistone.
222e är ju känslig för vart man trycker, vilket jag inte vet hur man fixar.
Med gate, tryck-CV och velocity CV går ganska lätt att fixa med s.k. touchplates:
PAiA - Touch Switches
Fast jag tänkte sno layouten helt hehe, den ser rätt genomtänkt ut:
http://vimeo.com/moogaloop.swf?clip_id=2219111