- Dego
- Medlem ●
- Stockholm
Kroffe, Jag har ju länge föreställt mig att det är världens ballaste sequencer.. Och lägger du till men vertical sequencer mod så kommer den bli asball!
Jag behöver bara potar och jack - sen är det dags att köra. Men det kommer ta ett par månader innan jag har det. Så man får väl bygga klart lite annat under tiden..
Då fick man några moduler lödda den här helgen också.
CGS31 Digital Noise är färdig (saknar iofs ICs till den, men det är ju lätt fixat).
Har tagit mig en rejäl översyn av det planerade systemet - lyft ut en massa moduler och lyft in andra. Så nu har jag bestämt mig för JH FS-1A och Bergfotron Phaser! Woho! (Genidraget kom igår kväll, när jag insåg att jag kunde mosa in 2st Ian Fritz TZFM VCO på mindre panelyta än vad jag först trodde de skulle ta, men samtidigt bibehålla alla funktionerna! - så då var det bara att peta in phasern och vara glad.).
Sen funderar jag på om jag kanske vill ha 4st 281:or till.. men jag vet inte.. Det känns som om risken är att jag är lite kort på envelopes. Har 8st planerade så här långt. Men jag kan byta ut 2 mot 4 och då skulle jag ha 10st. (Fast inte en enda ADSR! Fast det kan man ju typ bygga med mha 2st 281:or - men det är en annan historia..)
Ingen lödrök på östfronten denna helgen, men jag fick näsan fylld av ek-sågdamm när jag sågade sidorna till mitt kabinett :p. Sedan fastnade jag några timmar i Art Gallery - Art of Illusion , ett 3D-modelleringsprogram där jag modellerade min modular. Behöver lite 3D-modeller på rattar o dyl också som jag kan lägga in, än så länge är panelerna flata.
Åsså fyllde jag på backloggen med olläs två VCRADSR.
Så här går det med mitt nuvarande modularbygge!
Har följande kretskort:
281 klon 4 x FGs - påbörjade
CGS31 digital noise - klar
CGS09 VC divider - klar
CGS59 programmer / sequencer - klar
CGS39 Logic gate - klar
CGS64 3 x VCA - klara
CGS48 2 x VCO - obyggda
Serge VCS - klar
CGS30 4 x bandpass - börjat på.
CGS37 CV cluster - obyggt
CGS36 Pulse divider / boolean logic - klar
CGS29 - obyggd
CGS28 - klar
CGS03 - klar
CGS58 - klar
CGS57 - obyggd
(Med klar menar jag att jag har byggt själva kortet, det som är kvar är att dra sladdar till frontpanelen - men det är ju en senare historia - men jag har alltså byggt färdigt modulen, men vet inte om den fungerar )
Har inte kretskort till:
Mixermodulerna (Håller på och caddar dem - tror nog det mesta är gjort, men kommer förmodligen gå över dem 1 gång till..)
R.S Yash (har caddat kretskort, måste etsa).
Buchla 218 (har färdig fil, behöver etsa kretskort).
Gate delay (har färdig fil, behöver etsa kretskort).
Ian Fritz TZFM VCO (Han är ju inte ens klar med PCBt!)
Serge DSG (För att man måste få drömma lite, men den ska ju inte vara helt omöjlig att klona..?)
Ian Fritz Wavolver (har caddat kretskortet, måste bara etsa.)
J.H Frequency shifter - (Har inte köpt än)
Midi output - (Oj! Haha, vet inte ens om jag ska ha en, men jag hade plats )
Bergfotron Phaser (Ska etsa kretskort så snart jag får möjlighet)
Mycket som behövs etsas - men det är ju liksom inga omöjligheter så där på rak arm.
Jag håller på att försöka lösa det där med tact-swticharna också - håller på med en latch som släpper genom vad som helst - eller det är 3 hål i kortet, precis som en vanlig switch. Men kortet ska man kunna sätta på baksidan av switchen och sedan fästa i ett jack - ritade hela kretsen i förrgår, men så kraschade Eagle när jag skulle börja fixa PCBt
Utomjordiska Bananmannen!
Tackar!
Det känns dock som om jag krånglar till det lite i onödan för mig, bitvis - som t.ex. idéen med tact-switchar. Jag menar, det kan bli asballt om jag lyckas ro det projektet i hamn! Men risken är ju att det bli pankaka av hela skiten också..
Men jag har tänkt beställa hem några switchar och några jack och sen borra hål i en panel och se om det fungerar som jag har tänkt mig. Man får hoppas..
Sådär!
I teorin så borde det här fungera. Mäter 2x2cm och kan sättas bakom en momentanswitch
- en fråga ang. en lösning: Jag har i systemet ovan ritat in en switch för AC eller DC på FM ingången på mina oscillatorer. Är det nödvändigt? Han har ju 2 olika ingångar för det - men vad är den egentliga meningen? Jag måste köra AC för att få vibrato? Och det blir knas om jag kör in en DC signal i AC jacket? Eller innebär det bara att den modulerar mellan 0 och 2.5V istället för -2.5V till +2.5V?
Sådär!
I teorin så borde det här fungera. Mäter 2x2cm och kan sättas bakom en momentanswitch
Vad ska sitta på kortet? Vad gör den?
en fråga ang. en lösning: Jag har i systemet ovan ritat in en switch för AC eller DC på FM ingången på mina oscillatorer. Är det nödvändigt? Han har ju 2 olika ingångar för det - men vad är den egentliga meningen?
Om du kör linjär FM med en signal utan DC-komponent så bibehålls tonhöjden. Annars inte. Därför vill man ha AC-kopplat där.
Vid exponentiell FM... tja, det beror väl på vad du vill göra, och hur dina modulerande signaler ser ut. Om du modulerar med en LFO och vill att ett vibrato ska "öka åt båda hållen" när du vrider upp modulationsmängdsratten så ska modulationen svänga runt noll. Det gör den om LFO:n svänger runt noll eller om ingången är AC-kopplad.
Så här har jag ritat fint i eagle
Det är en flip/flop (nummer två på den sidan), där det sitter en transa på båda sidorna efter LEDen, som är tänkt att fungera som en gate. Sen är det lite debouncing (enligt http://www.ganssle.com/debouncing.pdf).
Tänkte försöka bygga hela grejen på exprimentplatta i veckan, och se om det lyckas..
Om du kör linjär FM med en signal utan DC-komponent så bibehålls tonhöjden. Annars inte. Därför vill man ha AC-kopplat där.
Vid exponentiell FM... tja, det beror väl på vad du vill göra, och hur dina modulerande signaler ser ut. Om du modulerar med en LFO och vill att ett vibrato ska "öka åt båda hållen" när du vrider upp modulationsmängdsratten så ska modulationen svänga runt noll. Det gör den om LFO:n svänger runt noll eller om ingången är AC-kopplad.
Jag måste erkänna att jag förmodligen bör läsa på mer om AC och DC - för just nu så händer det inte mycket i min skalle när jag funderar på det. Jag tänker tankar som; Jag petar in DC i ett AC jack.. och resultat blir att min hjärna säger; jaha...? Så det blir väl till att plugga på
Så här har jag ritat fint i eagle
Det är en flip/flop (nummer två på den sidan), där det sitter en transa på båda sidorna efter LEDen, som är tänkt att fungera som en gate. Sen är det lite debouncing (enligt http://www.ganssle.com/debouncing.pdf).
Aha, du vill skaffa dig switchar som glömmer sitt läge vid strömfrånslag?
Tacka vet jag vippor.
Jag måste erkänna att jag förmodligen bör läsa på mer om AC och DC - för just nu så händer det inte mycket i min skalle när jag funderar på det. Jag tänker tankar som; Jag petar in DC i ett AC jack.. och resultat blir att min hjärna säger; jaha...? Så det blir väl till att plugga på
Apropå dina undringar och AD/DC-snacket hittills... jag tror att du krånglar till det för dig i onödan. En sak till som definitivt krånglar till det: ord som AC-signal och DC-signal (ännu värre). Undvik dem!
En signal kan ha en DC-komponent - detta är medelvärdet av signalen.
De flesta vanliga VCO-signaler är symmetriska runt noll och har således noll som medelvärde, och noll som DC-komponent. (Eller "ingen DC-komponent".)
Många andra signaler, som t ex en icke-50%ig pulsvåg som vickar mellan -5V och +5V, har ett medelvärde (eller DC-komponent) som inte är noll.
(Observera dock att en signal inte behöver vara symmetrisk runt noll för att sakna DC-komponent... exempelvis har en 25%-ig pulsvåg som vickar mellan -1V och +3V också medelvärdet noll.)
Nu till ingångar som kallas AC- eller DC-kopplade:
En vanlig DC-kopplad ingång släpper in signalen som den är, med eventuell DC-komponent intakt.
En AC-kopplad ingång har däremot en konding i signalvägen, och genom denna kan inte en DC-komponent passera. Kondingen är ett enpoligt högpassfilter som gör att signalen hela tiden sakta glider tillbaka mot noll, och den signal som passerar har medelvärdet noll. Man kan ofta se det som att signalen "lyfts" eller "sänks" så att den hamnar runt nollan.
[När det gäller just VCO:ers linjära FM-ingångar så är AC-kopplade ingångar som sagt att föredra, eftersom en eventuell DC-komponent skulle göra att VCO:ns tonhöjd ändras när modulationsmängden ändras.]
[När det gäller vanlig audioutrustning överlag sitter det ju förresten såna här AC-kopplande kondingar lite överallt i signalvägen, ofta både vid ingången, vid utgången och mellan olika interna delkretsar. DC-komponenten är både ointressant och rentav ibland farlig att ha kvar, dessutom slipper man att bygga sina kretsar så exakt att de inte introducerar någon DC-komponent. Och man behöver inte ens hantera signaler på båda sidor om noll, man kan använda en enkelmatning internt om man har konding på in- och utgång för ingen kommer att känna vilken nivå som är "noll" innanför kondingarna.]
Så, blanda nu inte in ord som "AC-signal" och "DC-signal", de förvirrar bara. Okej?
...Ofta slinker lite granna igenom om man har långsamma förlopp, det beror på att kondensatorn förstås har en reaktanstid och det tar ett tag för den att laddas upp.
Reaktans är nåt annat (om än närbesläktat). Du menar nog reaktionstid.
Aha, du vill skaffa dig switchar som glömmer sitt läge vid strömfrånslag?
It's not a bug, it's a feature!
Apropå dina undringar och AD/DC-snacket hittills... jag tror att du krånglar till det för dig i onödan. :)!
Ja, det var ju precis det jag gjorde!
Men det är bara till att bocka och tacka för din sjukt bra beskrivning!
Reaktans är nåt annat (om än närbesläktat). Du menar nog reaktionstid.
Haha, ja, det gör jag. Jag satt och tänkte på om jag skulle ta upp reaktansen hos kondingen på ingången också eftersom den är frekvensberoende, men beslöt mig för att skippa det... Jag måste ha bluddrat ihop orden.
Jag satt och tänkte på om jag skulle ta upp reaktansen hos kondingen
(reaktans är kondingars och spolars förmåga att få strömmen och spänningen 90 grader ur fas med varann, om någon undrar... det är närbesläktat men inte mer)
Ballt!
Är det bara 1 ASM-1:a som ska rymmas i kabinettet? Eller är det 2 eller allt förutom den ena?
Jag har valt modulstorlek enligt MOTM/.COM, och då passar de på liggande 19" racklist! Modulerna är 5U höga och 1-4U breda.
Det där hade jag ingen aning om att det var så det fungerade! Men det var ju sjukt smart
Ballt!
Är det bara 1 ASM-1:a som ska rymmas i kabinettet? Eller är det 2 eller allt förutom den ena?
Eh, det var ju en bra fråga :). Jag har faktiskt ingen plan så långt. Jag tänkte mer slänga in moduler allt eftersom jag får lust. Planen från början var att trycka in båda ASM-1:orna i samma kabinett, men med alla de andra modulerna i min lista så får den nog inte plats O:-). Dax för kabinett 2 då kanske. Kanhända en enhöjds topp som man ställer ovanpå.
Jag fattar inte ett skit av AC och DC i modularsammanhang - försöker läsa mig till det. Men det enda jag kommer fram till är att om man AC-couplar en insignal så tar den bort ev. DC-offset.. Men då är fråga; hur vet man om signalen man skickar ut är AC eller DC?
Är det om den är bipolär? Kan man ha en AC som är 0-5V? Fast det kanske är en AC med DC-offset, så tar man bort DCn så är den -2.5V till +2.5V? Jag känner mig ytterst förvirrad
Men om vi tar det här på en nivå som barn förstår istället?
Jag tänker så här: AC = Alternating Current, Dvs strömmen går åt båda hållen växelvis. Är det då det som gör att spänningen kan växla mellan -V och +V? Och DC är Direct Current = strömmen går åt ett håll - spänningen mellan t.ex. jord och +V?
Det känns som om jag håller på att trassla till det för mig.
Ibland är det synd att man är grafisk designer och inte elektroingenjör
Du tänker rätt tycker jag.
Jag ser det så här: En AC-signal har medelvärdet 0V. En DC har ett medelvärde skiljt från 0V.
Om du AC-kopplar en ingång sätter du ett filter som gör medelvärdet till noll.
Så en AC-signal är alltid symmetrisk kring 0V.
En godtycklig signal kan ses som en AC-del och en DC-offset. Tar du bort DC-offseten så blir det en AC-signal.
/ ZZ
Va?-- Måste en AC signal vara symmetrisk runt noll...
Jag har alltid trott det var så enkelt som det lät (alternating current)..
... och dc var dc så länge vågformen inte gick igenom noll..
//fredd
Du tänker rätt tycker jag.
Jag ser det så här: En AC-signal har medelvärdet 0V. En DC har ett medelvärde skiljt från 0V.
Om du AC-kopplar en ingång sätter du ett filter som gör medelvärdet till noll.
Så en AC-signal är alltid symmetrisk kring 0V.
En godtycklig signal kan ses som en AC-del och en DC-offset. Tar du bort DC-offseten så blir det en AC-signal.
/ ZZ
Att AC-koppla en in/utgång innebär lite förenklat att man stoppar dit en kondensator i serie. Dvs det är ett högpassfilter. DC ligger på 0Hz ur ett AC-perspektiv och kommer alltid att försvinna då. Det är förstås viktigt att välja en tillräckligt stor kondensator så att man inte blockar frekvenser som man vill ha intakta.
En envelope kan man tex ställa på riktigt långa attack- och decaytider, den riskerar att blockas om man matar den in i en AC-kopplad ingång. Sustainen kommer alltid att blockas. Ofta slinker lite granna igenom om man har långsamma förlopp, det beror på att kondensatorn förstås har en reaktanstid och det tar ett tag för den att laddas upp.
Försök att tänka på det som att statiska signaler blockas medans dynamiska slinker igenom. Hur pass mycket dynamik det krävs beror på storleken på kondensatorn i högpassfiltret. Om du har mixat brus med en gate så kommer bara bruset att slinka igenom, du kommer att märka också när gaten öppnar/stänger(eftersom den ändras då).