Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Varför vill de inte starta nytillverkning?

Tråden skapades och har fått 167 svar. Det senaste inlägget skrevs .

En VST-kopia som fyller säg 75 % av funktionen kostar kanske en tjugondel av kostnaden. För de allra flesta är det bra nog.

• Medlem
  • Uppsala
  • 2008-11-28 13:07

Nja, men kanske "minns innan du postar" ?

Kom med något nytt liksom...

• Medlem
  • 2008-11-28 13:17

Kan tycka tråden är mer aktuell än någonsin. Om utvecklingen håller i sig så kanske de stora drakarna startar "custom shops" och nytillverkar uppgraderade klassiker? Ska bli intressant och se vad Tom OBerheim hittar på (om det nu finns substans i rycktena)

Tar åt mig om att 99or pratar mkt positivt, och sen ändå inte köper:"> Se bara på MFB Kraftwerg, bra pris och prestanda. Ändå verkar det som inte en enda 99a lagt vantarna på den, för billig?

• Medlem
  • International user
  • 2008-11-28 14:19
Ursprungligen av Steve:

Ska bli intressant och se vad Tom OBerheim hittar på (om det nu finns substans i rycktena)

Men sist han var i farten blev det inte så bra, jag tar hellre en VSTi än en Marion synth. Sega envelopes och ingen tryck i basen....

• Medlem
  • 2008-11-28 14:30

Har ingen åsikt om vad Tom Oberheim gjort tidigare, bara det blir bra det som kommer. De flesta pionjärerna har väl mindre lyckade produkter i backloggen!

Om man vänder på resonemanget kanske det är bra att de 3 stora drakarna inte är med i racet. Nu finns det ju utrymme för de små aktörerna.

• Medlem
  • Linköping
  • 2008-11-28 20:31

>(Den här typen av diskussion har förts massor av gånger på 99musik, det som är mest >förbluffande att jag ser en massa långtida medlemmar som hittar ny trollmat och börjar säga >samma saker som man sagt för 2-3 år sedan eller mer.)

Folk älskar att älta gamla schlagers om igen vet du väll, speciellt dem som börjar bli gamla
och senila

• Medlem
  • Nyköping
  • 2008-11-28 14:32
Ursprungligen av Steve:

Tar åt mig om att 99or pratar mkt positivt, och sen ändå inte köper:"> Se bara på MFB Kraftwerg, bra pris och prestanda. Ändå verkar det som inte en enda 99a lagt vantarna på den, för billig?

tycker MFB är intressant, däremot har det klagats för
mycket på dem här för att jag skulle vilja lägga
ut de pengarna som kraftwerb verkligen kostar.
(nej den är inte för dyr, handlar mer nojja för att köpa så in i hlvte fel)

vill minnas att jag postade en liknande tråd
för något år sen. det blev en kort diskussion
som avslutades med "det blir för dyrt punkt slut"

• Medlem
  • Linköping
  • 2008-11-29 02:09

>leere;1666570]tycker MFB är intressant, däremot har det klagats för
>mycket på dem här för att jag skulle vilja läggaut de pengarna som kraftwerb
>verkligen kostar. (nej den är inte för dyr, handlar mer nojja för att köpa så in i hlvte fel)

Fel vadå? Det är väll inget fel på K- boxen! Ovanligt överkomlig i pris med tanke
på vad du får. Jag kan inte minnas att nån har klagat på den överhuvudtagit!?

Senast redigerat 2008-11-29 02:25
  • Medlem
  • Nyköping
  • 2008-11-29 15:24
Ursprungligen av Heualia:

Fel vadå? Det är väll inget fel på K- boxen! Ovanligt överkomlig i pris med tanke
på vad du får. Jag kan inte minnas att nån har klagat på den överhuvudtagit!?

det är mer vad folk har pratat om just MFB som gör mig lite halvt som halvt.
(syftar mer på andra ställen än 99:an, även om 99:an haft 1 tråd om MFB)
tror inte det är någon här på 99:an som har en k-låda eller ?
annars skulle jag mer än gärna läsa en liten recension om den.

Ursprungligen av PF:

Nja, men kanske "minns innan du postar" ?

Kom med något nytt liksom...

Jepp, kom med något nytt PF.
Det är du som är trollet här.

• Medlem
  • Uppsala
  • 2008-11-28 20:28
Ursprungligen av torsig1967:

Jepp, kom med något nytt PF.
Det är du som är trollet här.

Right! Det var jag som kom med idén 99musik, so much for trolling.

Ursprungligen av PF:

Vad är det man säger?
Man skall inte trolla i eget bo.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2008-11-28 23:33
Ursprungligen av PF:

Aha, kanske dags att döpa om det till 09musik snart då, så kanske det kommer nya samtalsämnen.

Jag håller med Steve. Det har ju faktiskt kommit ett par nya analogsyntar nyligen, men mest från mindre tillverkare. Då är det ju relevant att fråga sig varför inte tex Yamaha, Roland eller Korg gör samma sak. Så helt och hållet är det ju inte samma diskussion som det brukar.

jag tycker det är bra att dom blickar framåt och undviker att hamna i retroplojj-träsket. roland hade ju nästan gjort bort sig om dom hade börjat producera 303:or igen. redan reklamtexten hade ju blivit smått komisk. och nu såhär efter ett par tre "acid revivals" känns hela grejjen rätt urvattnad.

och vem vet, en vacker dag kanske dom kommer med något helt nytt och helt grymt.

och varför börjar inte volvo producera nya 240?

• Medlem
  • Linköping
  • 2008-11-28 20:57

Justax!

• Medlem
  • Uppsala
  • 2008-11-28 21:24

Det är en helt annan marknad nu, "när jag var ung" stod vi på Estrad å köade för att testa syntarna. Så mycket folk är det nästan aldrig i musikaffärerna längre - correct me if I'm wrong, förutom när det är megarea vid jul. Då var också ENDA sättet att få det där ljudet att 1) ha den där synten 2) låna den eller jobba med den hos en polare eller en skola eller nåt eller 3) ha den där samplern så man kunde sampla av den. Idag finns ju mjukvaran som en möjlighet. Men annars så har vi diskuterat sånt här i lååånga trådar förr också, det var inte mer än så jag menade. So much for trolling Pt 2...

• Medlem
  • Uppsala
  • 2008-11-28 23:47

Bra idé!

Känns lite småbeskt när det är så tydligt att vissa dömer ut nya prylar direkt, utan pardon, eftersom de gamla är så "klassiska". Ett mönster som återkommer år efter år, ger inte så mycket food for thought. Roligare om man tar sig an ny utrustning med sin erfarenhet och förutsättningslöst ser om det kan ge mersmak. Ofta är det så faktiskt.

Jag är helt benägen att hålla med PF. Det är kul att äga gamla klassiker, sån't som man absolut inte kunde köpa när de kom, och de flesta låter precis sådär retrokoolt som man drömmer om. Men om jag var tvungen att välja bara en synth i vår studio skulle det nog bli någon hyfsat ny workstation typ Fantom eller Triton. Jag hade knappast nöjt mig med Jupiter 4 eller Promars eller ens Voyager. Kanske G2:an.

Jag tror de flesta tänker praktiskt när de ska hosta upp 20+ kilokronor. Ett fåtal är beredda att lägga sådana summor på ett faktiskt ganska begränsat instrument. Så det är inte alls konstigt att de japanska jättarna hellre lägger pengar på att utveckla nya och mångsidiga produkter snarare än att reproducera gamla klassiker.

Dessutom finns ju de flesta klassikerna att köpa om man vill betala för dem. En LAMM:ad Memorymoog går väl lös på c:a 40k. En fin P5:a för kanske 25-30? Det är ju faktiskt betydligt mindre än vad de betingade som nya. Så jag förstår inte riktigt vad problemet är. Om nu Roland skulle släppa en helanalog Jupiter skulle den antagligen kosta ungefär lika mycket som en begagnat JP8. Och som tidigare sagts skulle förmodligen talibanhorderna dissa den för att den inte lät "fett" eller "muffligt" eller vad det nu är för mysko esoterisk kvalitet som gör gamla maskiner så fantastiska.

Och glöm inte att det ju faktiskt redan finns en uppsjö av nytillverkade analogapparater som ofta låter betydligt bättre än "originalen". Typ JoMoX eller de lite dyrare modularsystemen.

Jag kommer troligen att köpa en Prophet 08 när jultomten kommer med royalties men det hade jag inte gjort om jag inte redan hade en ganska komplett maskinpark. Jag är nog inte särskilt unik i det hänseendet och det vet Roland m.fl. garanterat mycket väl.

Ursprungligen av PF:

Bra idé!

Känns lite småbeskt när det är så tydligt att vissa dömer ut nya prylar direkt, utan pardon, eftersom de gamla är så "klassiska". Ett mönster som återkommer år efter år, ger inte så mycket food for thought. Roligare om man tar sig an ny utrustning med sin erfarenhet och förutsättningslöst ser om det kan ge mersmak. Ofta är det så faktiskt.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2008-11-29 00:20

Ja visst är det bra att prova instrument innan man ger ett omdöme.

Men för att återgå till ev namnbyte. Kanske har ämneskategorins namn "Syntar och sånt" en del av orsaken till det återkommande mönstret. Namnet är just så brett som det ska vara för dra till sig samma diskussionsmönster som tex det om analogt vs digitalt.

• Medlem
  • Uppsala
  • 2008-11-29 02:10

Precis! Fatta vilket otroligt risktagande om de skulle göra en renewal av en klassiker - att få den sortens negativ feedback från "those in the know".

Det finns säkerligen trådar på all världens forum om folk som har både Prophet '08 och en Prophet 5 (eller en Prophet 10 rentav) som är missnöjda med '08 för att den kanske inte gör this or that just exakt så som deras gamla relik gör. Som sitter och finjusterar och kollar parameter för parameter.

Just Dave Smith har lyckligtvis lyckats, tycks det, att skapa en populär förnyad Prophet, men det var säkert med en smula nervositet inför just detta helt irrelevanta nördproblem som det skedde.

Det är som om tillverkaren sade: "Vi tänkte göra en ny version av... ", och med ens så är forumsraljerandet igång, "Det kommer aldrig att gå! Jag säljer aldrig min gamla..." och så vidare.

Det mesta jag hör om Minimoog Voyager är just att den "...är bra men kan inte låta exakt som min Minimoog". Är inte det ett ganska, för att inte säga väldigt, trist synsätt? Syntsätt?

Om man snöade in på andra typer av produkter så kanske det skulle finnas liknande tongångar; "Visst, nya BMW 3-serien är himla bra, men får ALDRIG känslan som finns i min 79:a!".

Hallå?

Produkter utvecklas! Liksom!

• Medlem
  • 2008-11-29 02:19

ööö min nya 3a kommer aldrig nära det underbara vindbruset och träsmaken i baken efter 5 mil som min gamla fina brunbeiga -79, fasiken jäkla tyskar att bygga bort känslan;

• Medlem
  • Stockholm
  • 2008-11-29 02:46

Déjà vu tråd.. det här kunde varit nåt man läst på gearslutz eller valfritt forum med en syntsektion. Lite som politik med olika sidor som aldrig kommer att kunna samsas. This tråd is going nowhere.. varför inte skicka ett mail till Roland istället och fråga varför dom vill tjäna pengar istället för att vara coola och inne i 99talibansvängen? Tycker sawtooth sammanfattat det hela rätt bra.

• Medlem
  • Uppsala
  • 2008-11-29 03:11

Han kanske minns hur kretskortet såg ut och kan rita ett nytt likadant, på fri hand? Han har iofs gjort nytt, och det blev inte så uppmärksammat, t ex den där vita stora modulen samt i företaget Marion Systems, som han hade. Han kanske tycker det vore najs att sälja 50 nya SEM-moduler a' 15.000:- och sedan få råd till den där drömpensionen? Själv tycker jag ju mästerverket att bygga vidare på vore Xpander i så fall... men har alltid varit löjligt dyr. Sista Matrix-12:orna som fanns i Sverige listade Fitzpatrick för 69.900:-. Absolut. Jag beställde två direkt.

Ursprungligen av Sonicstate:

Of course the SEM is one of the the few classic synthesizers that has not been remade either in software or hardware since it was first produced in the early 1970’s.

Bra koll, Sonicstate. SEMblance, anyone?

SEM monosynth (inklusive snygg demo från Azzer, presumable från 99an?)

Senast redigerat 2008-11-29 03:23

Det som fick mig att tappa bort Roland var att varje gång (under 90-talet) som jag försökte testa deras nya alster så var de så himla röriga.

De verkar liksom designade för att vara enkla (och ofta lite vintage) men eftersom det skall vara valuta för pengarna med mycket funktionalitet så blir det många flerfunktionsknappar och annat vimsa-till-det-junk. Inte kul.

Och den där infraröda "beamen" som man skulle styra parametrar med... Vem använder den? Jag har provat och en Theremin var ju busenkel i jämförelse. Ett bra exempel på att nytt kan vara sämre av helt andra skäl än analog-nostalgi.

När det gäller nyare syntar så är ett huvudproblem numera att det enda som är nytt är förpackningen och kapaciteten. Det har ju inte direkt dykt upp några nya syntestekniker på senare år och definitivt inte från de Japanska jättarna.

Skulle precis framhålla V-Synth men jgb hann före. Den är ju på sätt och vis innovativ även om konceptet kanske inte är fullt utnyttjat.

Men frågan är om det verkligen behövs nya syntestekniker? Det finns ju massvis redan. Vad som verkligen behövs är komplexa instrument som är enkla att använda. Ljudalstringen i sig är inte fullt så intressant längre, det mesta är gjort och borde gå att implementera i nya maskiner både billigt och lätt.

Bättre gränssnitt. Det är vad jag skulle vilja se. Jag tycker inte D-beamgrejen är så dum, det beror väl mest på vad man använder den till.

Det som fick mig att tappa bort Roland var att varje gång (under 90-talet) som jag försökte testa deras nya alster så var de så himla röriga.

De verkar liksom designade för att vara enkla (och ofta lite vintage) men eftersom det skall vara valuta för pengarna med mycket funktionalitet så blir det många flerfunktionsknappar och annat vimsa-till-det-junk. Inte kul.

Och den där infraröda "beamen" som man skulle styra parametrar med... Vem använder den? Jag har provat och en Theremin var ju busenkel i jämförelse. Ett bra exempel på att nytt kan vara sämre av helt andra skäl än analog-nostalgi.

När det gäller nyare syntar så är ett huvudproblem numera att det enda som är nytt är förpackningen och kapaciteten. Det har ju inte direkt dykt upp några nya syntestekniker på senare år och definitivt inte från de Japanska jättarna.

• Medlem
  • Linköping
  • 2008-11-29 22:51
Ursprungligen av sawtooth:

S

Vad som verkligen behövs är komplexa instrument som är enkla att använda..

Du pratar om hel digitala burkar då antar jag?

• Medlem
  • Malmö
  • 2008-11-29 14:23

Ja precis, det är just det som jag var inne på. Den enda tanke som jag kategoriskt motar bort från min hjärna är den att alla bra uppfinningar/upptäckter redan skulle vara förbrukade.

Jag är 100%-igt övertygad om att det finns massvis av ljudsynteser, ljudtekniker, ljudeffekter, sätt att närma sig musik, sätt att spela på instrument, sätt att editera och framställa ljud och hela ljudlandskap som bara ligger o väntar på att någon ska upptäcka dom.

Jag är väl knappast ensam om att kunna fantisera fram ljud/ljudlandskap som med de idag befintliga syntheserna/teknikerna är helt omöjliga att framställa?

Det känns som om att musikerna och ingenjörerna blev separerade från varann på alla synthfabriker och att ekonomerna fick >90% av all talan:(

Ursprungligen av T11:

Det känns som om att musikerna och ingenjörerna blev separerade från varann på alla synthfabriker och att ekonomerna fick >90% av all talan:(

Trådens bästa kommentar så här långt. Huvudet på spiken så att säga.

Självklart är företagsklimatet ett helt annat nu än på 70 och 80 talet då jag med många andra upplever att det fanns mer experimentlusta hos de uppstickande japanska tillverkarna. Globalisering, avkastningskrav på x%, kinatillverkning mm gör att man måste satsa på de säkra korten. Men om de alla går och tänker på att allt nytt man kommer med måste vara en ny DX7, M1 eller JV-1080 som är de tre japanernas största försäljningssucceer så förstår nog alla att man man kan få prestationsångest.

Jag var själv anstäld hos en av de stora japanerna under 90 talet och såg hur förvånansvärt få maskiner man faktiskt sålde av de som fanns i katalogen på den nordiska marknaden, och jag tror ni skulle bli förvånande om ni viste. Min tanke då och fortfarnade är att kunderna svek för att instrumenten inte uppvisade några speciella nyheter eller nyskapande. Jag stod på mässor och skulle "övertala" musikaffärerna om att just denna fantaskiska 'facelyft' skulle bli en ny hit, vilket många musikaffärer genomskådade och avstod helt från inköp till butiken. Och tar butiken inte in synten så kan inte konsumenten testa och så blir marknaden microskopisk = tillbaka till digitalpianon och Workstations igen.

Förvisso är vi som var med under 80-talet (var inte med själv på 70 talet) väldigt bortskämda med att en stor del av syntutvecklingen skedde på just 80-talet. Varje år kom det ut en ny banbrytande synt med nya fantastiska möjligheter och det är klart att det är svårt att nå upp i denna nivå igen. Men med undantaget för ett mycket litet antal stora nyheter har det egentligen inte hänt ett smack de senaste 10 åren. Om det beror på att teknikerna inte kommer på något nytt spännande eller om marknads/eknomiavdelningen bromsar låter jag vara osagt.

Och om Japanerna tillverkar en ny VA för att mätta analog-hysterin i viss mån för att se vilka volymer man kan få ut, så tycker jag att det är fel sätt. Analog-talibaner kommer aldrig att tycka att VA är lika bra och utebli från köp, och hur stor är marknaden då? Troligen ganska liten. Och med de försäljningsresultaten grundar man då sig på att marknaden blir för smal.

Vi 99:or tycker ju även själva att marknaden för nyproducerade analogisar "nog" är för liten och vi räknar på en totalmarknade i Sverige om ca ett hundratal presumtiva köpare i denna tråd, vilket jag tycker verkar vara på tok för snålt räknat. Glöm inte att Sverige jämfört med Tyskland, USA, Spanien, Italien Japan mfl är en micromarknad. Dessutom så tror jag att de flesta studios med självaktning kommer att vara intresserade av nyproducerade klassiker för jag har svårt att tänka mig att Moog och DSI mfl räknar på att sälja merparten till hemmapulare.

Summerar de olika årtiondenas trender väldigt ovetenskapligt och ytterst generellt så här:

> -70 talet = Endast analogt
80 talet = Polyfoniskt, sampling, digitalt, Midi
90 talet = Sampling, workstations, VA
00 talet = Inget jätte banbrytande, att nyproducera analogt igen verkar vara den mest banbrytande trenden och hetaste nyheten???

• Medlem
  • Järfälla
  • 2008-11-29 18:41
Ursprungligen av saftskallen:

Jag var själv anstäld hos en av de stora japanerna under 90 talet och såg hur förvånansvärt få maskiner man faktiskt sålde av de som fanns i katalogen på den nordiska marknaden, och jag tror ni skulle bli förvånande om ni viste.

Vi 99:or tycker ju även själva att marknaden för nyproducerade analogisar "nog" är för liten och vi räknar på en totalmarknade i Sverige om ca ett hundratal presumtiva köpare i denna tråd, vilket jag tycker verkar vara på tok för snålt räknat.

Tycker nog att det är lite motsägelsefullt det du säger. Vi blir förvånade över hur lite det säljs
men du tycker vi är i underkant på gissningen 100. Med tanke på att det har sålts 2000 jupiter8
totalt i världen så tycker jag 100 låter enormt mycket för lilla sverige. Vilken är den mest sålda analoga genom tiderna?

Bevaka tråden