- Borttaget
- Oregistrerad ●
När jag skaffade min mac (inte första, men efter några PC-år), så var jag helt inställd på att allt det där pratet om att Mac-användare i stor utsträckning är nästan som religösa fanatiker, faktiskt bara var snack.
Antingen är det bara så att det samlas en hel del jävligt inskränkta mac-användare på 99.se, eller så stämmer pratat. Allt för ofta när man kritiserar någon Apple-produkt, Mac OS X, Steve Jobs eller varför inte den heliga Iphonen, så kommer det alltid någon nisse och ska försvara produkten som om det vore på liv och död.
Värst bemött blir man när man påpekar något som faktiskt ÄR bättre i PC/Windows-miljö. Då finns det vissa individer som ser en som Judas själv, och helst ska man stenas bort från denna jord.
Jag kör mac fullt ut och älskar både den, min Ipod och min Iphone. Men samtidigt ser jag fördelar på PC-sidan. Hur kommer det sig att det inte känns "okej" att gilla vissa PC-saker och kritisera Mac-saker på 99.se?
Jag kan instämma - för dom gångerna jag har kritiserat Apple så har det kommit de som försvarar apple i alla lägen.
Detta fenomen är dock inget unikt för 99 utan inträffar på alla ställen där djut angagemang förkommer i grupp, om det så är politik,religon, linux distrubitioner eller Apple.
Jag läste en studie i Scientific American eller om det var någon annan stans där man hade tagit personer som klart stöder demokrater eller republikaner och studerat deras hjärnaktiviteter (fMRI) när dom fick läsa olika citat av politiker från de två partierna. Först så fick dom se citat utan att veta källa och då kunde man bara se sprid aktivering av olika hjärndelar. Sedan så fick dom se citat med källa och källans politiska tillhörighet. När dom fick se källans politiska tillhörighet så blev de klart mycket mera aktivering av regionerna assosierade med vrede när citaten kom från en politiker av motsatt parti till försöks personen partitillhörigheter.
Om man har denna fakta i sitt bakhuvud och är medveten om tendensen så blir risken mindre att falla för sekten av att Apple och Jobbs är felfria - ingen är det, vissa har bara större rätt % än andra (Steve Balmer).
Välkommen till musikdelen säger vi som hänger där mest, det är lite öppnare klimat där. Jag är klart åt Mac-hållet, men utan fanatism. Har exempelvis en PC också, den är lysande till vissa saker. Till exempel för att spela The Sims 2 med :] ... håller med om vad du säger. De gånger jag kört PC och stormtrivits så har alltid någon Mac-nisse i min omgivning buttert sagt; "äh, det där är ju bara plagierat..." eller nå't sånt. I mitt undermedvetna försöker jag omvända en polare som är designer och überöverviktigt Mac-fanatisk till att inse att PCn inte är så dum ändå. Vi kan ju snacka laptoppriser...
Är det bara jag eller är det så att i varje tråd där det diskuteras huruvida kulturen på 99mac är dålig kommer det någon och berättar hur mycket bättre det är i musikforumet? Det är väl fullkomligt självklart att det inte uppstår samma munhugg på ett uttalat plattformsoberoende forum som när Playstation-fans klagar på Wii på ett Nintendo-forum.
Jag håller inte med Peeman, och du måste komma ihåg att du är på ett macforum. Visst kan du tycka att saker och ting är bättre i windowsvärlden, problem kan dock uppstå om du då kliver in på ett macforum för att få dem att tycka lika.
Det är självklart att det finns saker som är bättre på windowssidan än på macsidan, men varför fokusera på dem? Överlag är mac bättre, så är det ju bara.
Vad är din definition av "inskränkta", är det såna som inte tycker som du? Och när du skriver om saker som "faktiskt ÄR bättre" i PC/Windowsmiljö" är de bättre för att DU tycker att de är det? Kanske är det så att den inskränka mactalibanen ser saker på ett annat sätt?
...så kommer det alltid någon nisse och ska försvara produkten som om det vore på liv och död...
Värst bemött blir man när man påpekar något som faktiskt ÄR bättre i PC/Windows-miljö...
Presentera gärna några exempel. Jag tycker det är mycket lättare att diskutera en sån här fråga om man har konkreta exempel att diskutera utifrån.
Jag har ett inlägg på just den här sidan 'Rugged Mac', fick svar från en arkitekt som aldrig skulle komma på tanken att ta en dator ut på ett bygge. Jag är själv byggare fattar inte att man inte skulle vilja det, men det måste bero på att det inte finns nån eller? Mycket intressant tråd detta som du la upp, jag upplever samma som du. Jag befinner mig i Sverige men har min hemort i Sydamerika, där i tredje världen finns det ett efterfrågan av just 'ruggad mac'. Men av intresset av min tråd är det inte så i Sverige, man tycks se mac som en status pryl som man ska bräcka folk med??? Otroligt töntigt! Jag har min mac och mina PC som arbetsredskap inget annat. Svenska mac folket får väl hålla sig inne med sina datorer i trygg inomhusmiljö. Jag kör rugged PC när jag gör en loop runt klotet om ett antal år.
Jesper Ohlsson ville ha exempel, här har du ett som jag tycker passar bra in på PeeMaN's tråd.
Jag har ett inlägg på just den här sidan 'Rugged Mac', fick svar från en arkitekt som aldrig skulle komma på tanken att ta en dator ut på ett bygge. Jag är själv byggare fattar inte att man inte skulle vilja det, men det måste bero på att det inte finns nån eller? Mycket intressant tråd detta som du la upp, jag upplever samma som du. Jag befinner mig i Sverige men har min hemort i Sydamerika, där i tredje världen finns det ett efterfrågan av just 'ruggad mac'. Men av intresset av min tråd är det inte så i Sverige, man tycks se mac som en status pryl som man ska bräcka folk med??? Otroligt töntigt! Jag har min mac och mina PC som arbetsredskap inget annat. Svenska mac folket får väl hålla sig inne med sina datorer i trygg inomhusmiljö. Jag kör rugged PC när jag gör en loop runt klotet om ett antal år.
Jesper Ohlsson ville ha exempel, här har du ett som jag tycker passar bra in på PeeMaN's tråd.
Du fattar en del lustiga slutsatser "man tycks se mac som en status pryl som man ska bräcka folk med??? Otroligt töntigt!"
Ärligt talat är den enda som är töntig du själv, orden är dina, det är du som verkar tro att mac är en statuspryl som du har för att "bräcka" folk med.
Om du såg det som ett exempel för vad den här tråden handlar om har du gjort en hel del långtgående funderingar i din egen skalle vilka du inte kan lasta någon annan för!
Att det inte finns någon rugged mac beror sannolikt på att marknaden är för liten. Om du tittar runt lite så ser du snart att det ÄR en liten marknad. Små marknader är mindre intressanta än stora, det är säkerligen anledningen till att det inte finns någon mac som passar dig.
Om du nu tycker att det är farligt att skriva om PC på 99, testa då skriva om Mac på ett PC forum.
Håller för övrigt annars med på vad du säger.
Om du nu tycker att det är farligt att skriva om PC på 99,
testa då skriva om Mac på ett PC forum.
Läste genom tråden och detta var en tanke som dök upp direkt,
men du hann före.
Jag har fått betydligt mer personlig skitkastning från PC-användare
än jag någonsin själv gjort eller hört någon annan Mac ananvändare
säga till PC folk.
Macfanatiker kritiserar gladeligen PC-datorer men PC användare attakerar
oftare Mac-ANVÄNDARE.
Jag hade en chef som hävdade inför resten av firman (alla använde
PC förutom jag) att alla Mac användare var bögar.
Det där var ju verkligen(!) trevligt att höra, hoppas du inte tog illa upp.
Jag tog så illa upp att jag funderade på att anmäla honom men
det skulle bara ha gjort stämningen på jobbet ännu sämre...
...Värst bemött blir man när man påpekar något som faktiskt ÄR bättre i PC/Windows-miljö. Då finns det vissa individer som ser en som Judas själv, och helst ska man stenas bort från denna jord....
Jag försvarar ingen här men jag tycker du, med ett sådant påstående, gör precis som dem du klagar på. Varför måste något vara "faktiskt" bättre i Win eller Mac? Är inte det vi pratar om subjektiva upplevelser? Gillar man win framför mac så är det klart att det upplevs som bättre och tvärtom. Jag gillar mac framför win men vissa saker föredrar jag hur win löser det. T ex mac dockan har aldrig varit en favorit och jag gillar hur Windows taskbar tar mindre plats än dockan. (ja, ja man kan göra dockan mindre eller gömma den, men det spelar ingen roll, det är inte samma sak, jag har provat allt och är fortfarande inte nöjd). Många klagar på OSX Finder, jag fattar ingenting, men jag kanske inte har samma behov som de som klagar.
Har försökt få pc användare att uppleva macen. Vissa av de är mer öppna än andra. Men om de inte gillar det, och tycker att det är krångligt när jag tycker det är smidigt, då är diskussionen slut på nåt sätt.
Att säga att något är "bättre" i sånt sammanhang är för brett, för ospecifikt. Vad är det man mäter? Är det snabbare? Är det mindre processor- eller minneskrävande? Vad vet jag...
Med andra ord: en sån här diskussion har all potential att bli meningslös om man inte är mer specifik.
akerstrom reaktion visar att PeeMaN har lagt ut en bra tråd, det var inte min avsikt att såra akerstrom, hoppas att du hämtar dig under helgen.
Citat ur Rugged Mac :"En MacBook Air skulle inte vara fel med tanke på dess snygghet och imagehöjande utseende". En dators användbarhet anser jag vara viktigare än att den skulle vara imagehöjande.
Marknader skapas av efterfrågan och behov, den globala finanskrisen kommer med all säkerhet att göra det mindre troligt att Apple satsar på ruggadized mac.
Om tråden inte handlar om detta vad handlar den då om???? LOL
PeeMaN! Du har en bra tråd
akerstrom reaktion visar att PeeMaN har lagt ut en bra tråd, det var inte min avsikt att såra akerstrom, hoppas att du hämtar dig under helgen.
Citat ur Rugged Mac :"En MacBook Air skulle inte vara fel med tanke på dess snygghet och imagehöjande utseende". En dators användbarhet anser jag vara viktigare än att den skulle vara imagehöjande.
Marknader skapas av efterfrågan och behov, den globala finanskrisen kommer med all säkerhet att göra det mindre troligt att Apple satsar på ruggadized mac.
Om tråden inte handlar om detta vad handlar den då om???? LOL
PeeMaN! Du har en bra tråd
Pft, som du ser handlade mitt svar inte om mac/pc utan om hur personer drar slutsatser som de själva hittat på underlagen till... Läs om, läs rätt.
Jag var den enda Mac-användaren på Univercity of Greenwich engineering
avdelningen och snacka om skitkastning så jag köper inte argumentet alls.
Och som Ipod_Lover säger, glöm inte att detta ÄR ett Mac-forum, för så
politiskt korrekta behöver vi inte vara att vi måste dela lika på alla känslor
mellan platformarna...
Att bry sig om - och t.o.m. uppröras - av Mac-talibaner är lika vrickat som att vara just Mac-taliban. Båda kategorierna bör skaffa sig ett liv. Rekomenderas varmt.
Sedan får man komma ihåg att en del på detta forum - och alla forum - är mycket unga. Detta glömmer man ofta bakom textkommunikation. När ni läser något pinsamt juvenilt talibanigt - så föreställ er en finnig 13-14-åring framför er. Då faller allt på plats och man går vidare i livet - det riktiga livet. Man ignorerar stupiditeterna med ett uppriktigt leende.
Jag är väldigt macvänlig eller hur vi skall uttrycka det och jag huserar på ett macforum.
Det som diskuteras till viss del här är nog sammanhållningen, att det finns en bunte folk som har Macar gemensamt. Detta fenomen lyser med sin totala frånvaro på PC-sidan. Det kan ju komma som en chock för vissa och man måste inte gå med i "sekten" (jag kallar det "gemenskapen").
Jag kan brusa upp när folk frågar vilken mac de skall köpa och det dyker in ett par snubbar och hävdar att den senaste asus/HP/Dell minsann är det bästa valet.
Vi är ett macforum, det finns väldigt många macare här.
De flesta av oss är VANA vid att ständigt vara häcklade i andra forum
(SkrotNisses chef hade jag haft väldigt svårt för).
Det är ett konstant hackande från PC-anhängare.
Nu är jag 41, stadigt gift och har ett liv så jag bryr mig inte så mycket.
Det jag främst brusat upp på är två saker:
Alla dessa som köper i mitt tycke den coolaste bärbara på planeten och 5 min efter att de packat upp den skall installera Vista på den...
De brukar leda till en del jobbigheter när det funkar dåligt och de vänder sig hit för hjälp...
Det andra dessa "prestandajämförelser" med chips och antal bitar per sekund genom ngt jävla grafikkort. De diskusionerna har jag svårt för. Det finns andra som gillar dem, då får de väl göra så.
Om ngn annan kör Windows i någon form (Ce Me NT XP 2000 3.11 Vista etc) och är lycklig med det - så skönt för dem.
Annars är väl som Zimmerman säger, många är väldigt unga och har inte slipat av kanterna lite grand som man gör med ökad ålder.
Har städat bort några OT-inlägg.
Sådana här diskussioner spårar alltid ur. Ofelbart.
Det var därför jag skrev tidigare och efterlyste exempel. Om vi hade något eller några konkreta exempel på uttalanden där "fördomen om Mac-användare späds på", eller där någon har blivit dåligt behandlad pga en "anti-Mac"- eller "pro-PC"-kommentar, så kan vi diskutera det.
Och då menar jag konkreta länkar till trådar och inlägg - inte "Jo, jag såg en tråd en gång, där någon sade..."
Så länge vi bara är vaga och ospecifika, så blir det förr eller senare smutskastning och en massa inlägg som måste modereras. Och det vill vi gärna slippa.
Så än en gång en vädjan till trådskaparen (och alla andra) - var späds fördomarna på? Visa oss! Så kan vi diskutera det.
/Mod
Härligt att det blev lite diskussion. För att svara en del:
PF: Musikforumet ska jag kolla närmare på när jag får tummen ur och skaffar mig ett USB-klaviatur så jag kan göra lite blip-blop-musik
akerstrom: Att det är ett mac-forum förstår jag. Men det innebär ju inte att det ska vara någon noll-tolerans för att hävda att det finns bättre alternativ för diverse produkter/uppgifter/whatever
Jesper: Produkt som alltid försvaras - Iphone. Orkar inte gå in och leta upp konkret exempel. Men surfa runt lite där så hittar du snabbt lite exempel.
elsevero: Visst, vad som är bra är i många fall subjektivt. Men det finns trots allt en del exempel på saker som bevisligen är bättre på Win/Linux-sidan.
Gunner: Jag har delar nog inte riktigt din syn. Många skaffar säkerligen Mac för att vara lite alternativa och "lyxiga", men långt ifrån alla
Ipod-lover och Skrotnisse: Jag hänger kvar i mina gamla PC-forum då jag kör en Bootcamp med Win eftersom det finns en del program som inte finns till mac än. Jag vill påstå att attityden från Win-användare inte är i närheten av sekt-hatet som sprid från Mac-sidan.
Zimmerman: Du har en JÄVLIGT bra poäng. Jag tror att det där MAC/PC-kriget mest förs på front av unga gamers (pc-sidan) och unga musik/media-kids (Mac-sidan). Men det är SJÄLVKLART en REJÄL fördom och inget jag alls kan bevisa. Haha
Goflorp: Du kan ju inte på allvar tycka det är konstigt/störa dig på att PC-användare vill ta del av den underbara design och stabilitet som en Mac faktiskt erbjuder?
akerstrom: Att det är ett mac-forum förstår jag. Men det innebär ju inte att det ska vara någon noll-tolerans för att hävda att det finns bättre alternativ för diverse produkter/uppgifter/whatever
Absolut. Det får inte vara noll-tolerans. Andra åsikter får föras fram. Och jag tycker att det är fritt fram att framföra andra åsikter.
Ge gärna exempel på tillfällen då man inte fått lov att föra fram åsikter om bättre alternativ.
Jag vill påstå att attityden från Win-användare inte är i närheten av sekt-hatet som sprid från Mac-sidan.
Det får du gärna påstå. Men jag hävdar fortfarande att det är upp till dig att bevisa att sådant "sekt-hat" finns just här på 99.se.
För det är ju trots allt det som tråden handlar om - hur det ser ut på 99.se - inte hur det är i allmänhet på Mac-forum.
Jesper: Produkt som alltid försvaras - Iphone. Orkar inte gå in och leta upp konkret exempel. Men surfa runt lite där så hittar du snabbt lite exempel.
Ja, med risk för att bli tjatig... Var är bevisen? Om du inte kan lägga fram några bevis och belägg för din tes, så finns det ju inget för övriga deltagare att argumentera mot.
Absolut. Det får inte vara noll-tolerans. Andra åsikter får föras fram. Och jag tycker att det är fritt fram att framföra andra åsikter.
Jag tycker hela 99.se är ett förhållandevis neutralt och öppet
forum och känner väldigt få fördomar. T.o.m. vissa av oss som
är riktiga hardcore Mac fanatiker (jag räknar mej långt gånget)
så både kan vi en hel del om PC men är även villiga och kunniga
att ta del i tekniska och praktiska diskussioner.
Vad sedan gäller motsatsen (som denna tråd handlar om så vill
jag faktiskt säga att jag känner mindre anti-Mac nu än jag någonsin
känt bland icke-Mac folk.
Under större delen av 90-talet fick jag skit för att jag hela tiden
envisades med att säga "Skulle aldrig hända på min Mac" eller
"Det kan man göra på en Mac!", men om vi nu tittar på dessa
som klagade på mej mest; Mac, Mac, Mac. Arbetskamrater, grannar,
kompisar, släktingar (inkl. morsan) har gått över till Mac, 90% !!!
Ja, med risk för att bli tjatig... Var är bevisen? Om du inte kan lägga fram några bevis och belägg för din tes, så finns det ju inget för övriga deltagare att argumentera mot.
MMS-tråden är ju ett lysande exempel. Firewire-tråden i nya macbooken likaså. Sen menade jag inte att ni som moderatorer tar bort eller inte tillåter inlägg, utan att folk hugger till och tar kritiken på ett osunt, personligt plan. Som om Macen var deras.... Ja, barn eller något?
Det är ju självklart att apple inte gör allt rätt och att deras produkter är inte helt felfria, men jag tycker ändå de håller hög kvalité. Jag föredrar mac men jag är ingen macfanboy. Windows är ju bra till vissa saker, jag är säker på att ubuntu också är det (har nyligen installerat det men har ej hunnit använda), windows är ju spel plattform iaf, fast funkar ju till annat med (men där gillar jag mac bättre)
Jag känner igen resonemanget och tror att ni redan kommit med de bästa svaren. Visst blir man ibland konfunderad när folk "försvarar märket" och ibland t.o.m. "tänker om" när produkten inte kan göra det de vill, och anpassar sig det den KAN göra eftersom det "nog är smartare" eftersom Apple tänkt ut det så.
Jag har nämnt detta här förut men känner att detta också hör till
argumentet för detta är något som skapar denna anti hos icke-Mac
folk, lite som Goflorp säger, det är något man tillhör som inte bara
mäts i Teraflops.
När jag flyttade tillbaka från England 2000 så var jag 100% Mac
(not much has changed then) och jag fick en Dell P3-400MHz
med Windows 98 och Office 97 att jobba med och skriva mina
manualer på. Jag skojar inte, jag hade seriös ångest!!
Firman hade noll intresse/kkunnande om Mac, men accepterade
att jag köpte Mac, men jag kunde väldigt lite om PC/Mac integration
så jag tvekade. Jag kände att om jag skulle köra Mac så skulle
jag stå där helt själv utan support.
Jag snackade lite med olika personer för att få lite vinklar och
jag diskuterade min situation med Steve Wozniak och han sa något
som jag aldrig kommer att glömma; "This with Mac is a bit like a
religion, if you really believe in something you sometimes have to
make some sacrifices", och för MEJ har han helt rätt, men jag kan
tänka mej en massa Windows folk som fattar noll av detta argument.
Jag har vissa människor som gett mej något i livet och Woz är en!
Lika lite som man kan säga att en Corvette fantast eller P-51 Mustang
fanatiker har fel, kan man säga att jag har fel.
Men det är denna gemenskap/tillhörighet som får andra att bli anti.
När jag skaffade min mac (inte första, men efter några PC-år), så var jag helt inställd på att allt det där pratet om att Mac-användare i stor utsträckning är nästan som religösa fanatiker, faktiskt bara var snack.
Antingen är det bara så att det samlas en hel del jävligt inskränkta mac-användare på 99.se, eller så stämmer pratat. Allt för ofta när man kritiserar någon Apple-produkt, Mac OS X, Steve Jobs eller varför inte den heliga Iphonen, så kommer det alltid någon nisse och ska försvara produkten som om det vore på liv och död.
Värst bemött blir man när man påpekar något som faktiskt ÄR bättre i PC/Windows-miljö. Då finns det vissa individer som ser en som Judas själv, och helst ska man stenas bort från denna jord.
Jag kör mac fullt ut och älskar både den, min Ipod och min Iphone. Men samtidigt ser jag fördelar på PC-sidan. Hur kommer det sig att det inte känns "okej" att gilla vissa PC-saker och kritisera Mac-saker på 99.se?
Jag håller med. 99 är ett skönt forum, men Ibland luktar det lite mental inavel.
Jag håller med. 99 är ett skönt forum, men Ibland luktar det lite mental inavel.
Go on, squeal like a pig !!!
Hade lagt in lite banjo musik, men vet inte hur man "stavar" den...
Jamen, det är väl bara att gasa på då, kom igen och skriv.
Påverka, styr och jobba åt det håll du vill ha 99.se.
99 är dynamiskt, det lever och rör på sig . om än långsamt.