Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

iPred = diskussion, ej fakta

Tråden skapades och har fått 181 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Det man blir så trött på är det vanliga tjatet om att det är artisterna man snor ifrån och så vidare. De människor som VERKLIGEN snor från artisterna är de stora skivbolagen. Jag hörde i en intervju att en artist får 10% per såld skiva. Och det är INTE 10% av 150-200 spänn. Utan först ska alla kostnader självklart dras av. Jag skulle tippa att en skiva på 150 pix ger någonstans runt 5-10spänn skivan, sen ska det ju dras inkomst-skatt på det också.

P.S. Kan någon moderator ändra min felaktiga rubrik ?

Ta bort "Fakta, ej diskussion" för det har t.o.m. jag brutit mot
ett flertal gånger...

redglittercoffin, min syn på saken är att det borde vara en ickefråga. Nånting förändras och då förändras förutsättningarna. När vissa väljer att göra detta till en mycket större fråga än vad det egentligen är, då sparkar folk bakut. Vissa kanske överdrivet melodramatiskt, men det man aktiverar sig mot är att man blir fiende nummer ett för att man gör nåt som vare sig är rätt eller fel, det bara är. Som om man plötsligt skulle börja betrakta folk som väljer pepsi framför coca-cola som djävulens avföda och starta hetsjakter mot dessa och kalla de för idioter och tjuvar i tid och otid. Det är klart folk blir förbannade och det är klart att det är förvirrande att helt plötsligt bli betraktad som brottsling för nåt som intuitivt bara är nåt man gör. Då väljer man lag, fastän det inte borde finnas några lag.
Det är fullt förståeligt i en artificiell motsättning.

Ursprungligen av Laseranders:

Som om man plötsligt skulle börja betrakta folk som väljer pepsi framför coca-cola som djävulens avföda och starta hetsjakter mot dessa och kalla de för idioter och tjuvar i tid och otid.

Jag tycker inte att det är någon övertygande liknelse.

Ursprungligen av Redglittercoffin:

Jag tycker inte att det är någon övertygande liknelse.

Kunde inte sluta skratta efter jag läste det, otroligt komiskt svar.

Ursprungligen av Laseranders:

Som om man plötsligt skulle börja betrakta folk som väljer pepsi framför coca-cola som djävulens avföda och starta hetsjakter mot dessa och kalla de för idioter och tjuvar i tid och otid.

Drar du den liknelsen kan jag bara konstatera att du saknar något
vitalt för att kunna föra ett resonemang, fast det konstaterades
visserligen ganska länge sedan.

Det handlar ju lite grand om att försöka se var i liknelsen ligger, men det kanske var för svårt…

Ursprungligen av Laseranders:

Det handlar ju lite grand om att försöka se var i liknelsen ligger, men det kanske var för svårt…

Tycker du seriöst att det finns liknelser mellan att lagligt ladda ner
musik från iTunes Music Store / bittorrent illegal nerladdning och
Pepsi / Coke valet ???

Du är ju korkad!!

Ursprungligen av SkrotNisse:

Tycker du seriöst att det finns liknelser mellan att lagligt ladda ner
musik från iTunes Music Store / bittorrent illegal nerladdning och
Pepsi / Coke valet ???

Du är ju korkad!!

no u!!

Det är typ samma sak i det att det är nåt jag gör hemma som inte rör nån annan än mig.

  • Medlem
  • Umeå
  • 2008-12-05 15:40

En intressant artikel om IPRED av språkrör för Grön Ungdom
ETC.se: Riksdagen backar in i framtiden

Jag följer inte nyheter speciellt mycket, än mindre internationellt
vad gäller sådant här, men jag har ett par funderingar:

• Är det bara Sverige som har (kommer att ha) en sådan här lag?
• Är den till för svenska media bolag eller alla världens media bolag
som vill sätta åt svenskar som laddar ner allt?
• All massmedia verkar snacka om skivbolag, men hur är det med
de andra formerna av digital vara, mjukvara, filmer och annat?

Det har varit en massa åsikter om vad som är rätt och fel, men inget
matnyttigt om det tekniska...

LCR

Ursprungligen av LCR:

Jag följer inte nyheter speciellt mycket, än mindre internationellt
vad gäller sådant här, men jag har ett par funderingar:

• Är det bara Sverige som har (kommer att ha) en sådan här lag?
• Är den till för svenska media bolag eller alla världens media bolag
som vill sätta åt svenskar som laddar ner allt?
• All massmedia verkar snacka om skivbolag, men hur är det med
de andra formerna av digital vara, mjukvara, filmer och annat?

Det har varit en massa åsikter om vad som är rätt och fel, men inget
matnyttigt om det tekniska...

LCR

Det finns redan länder typ Storbrittanien som har infört lagen. Den proposition som är lagd i vårat land är dock betydligt "värre" ur integritets-synpunkt.
Det finns någon sort generell missuppfattning om att det här BARA gäller media. Det handlar om upphovsrätten. Så vad du än laddar hem, så kan du åka dit om inte upphovsrättsmannen/kvinnan givit sitt medtycke till spridningen. Att lagen sen GYNNAR de stora media-imperierna är en annan sak.

Lagen är svensk, och tillämpas i Sverige. Men alla "större" mediabolag har sina svenska motsvarigheter. Jag är inte HELT säker, men jag TROR inte att ett utländskt företag kan driva ett svenskt civilrättsmål mot dig.

Ursprungligen av PeeMaN:

Det finns redan länder typ Storbrittanien som har infört lagen.

Enligt vad jag förstår så är detta helt fel, snarare motsatsen.

Jag har pratat med folk där och UK kör enligt EU där ISP inte
lämnar ut personlig information utan en "court order".

Ursprungligen av LCR:

Enligt vad jag förstår så är detta helt fel, snarare motsatsen.

Jag har pratat med folk där och UK kör enligt EU där ISP inte
lämnar ut personlig information utan en "court order".

Men är inte det som Sverige - helt enkelt.

Senast redigerat 2008-12-15 21:00
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-12-11 14:26

Det jag ser som mest skrämmande är att det kommer skapas företag som enbart inriktar sig på att sätta dit de som tankar ned dessa alster och sedan går de till artisterna och frågar om de vill processa det hela.
Nästa steg är hur svårt det blir att förfalska bevisen för att få fram information man är intresserad av då det då inte kommer krävas myndighet för att få ut personinformationen.

Det "bästa" är ju att personer som lever med skyddad identitet kan fildela precis hur mycket de vill, deras information får ju inte lämnas ut.

Om lagen ger företagen rätt att kräva betalning för förlorad inkomst så
måste böterna för en UPPladdare vara betydligt högre än för någon som
laddar ner, om det nu är det som är vitsen ?!

Om man laddar upp en nysläppt DVD film som laddas ner 10000 gånger
så kan man ganska enkelt påstå att man har kostat företaget 10000
försäljningar.

Om jag laddar ner en DVD så kan man lika enkelt påstå att man kostat
företaget försäljning av EN DVD.

Låter enkelt och logiskt, men ska företaget ge sej efter både de som
laddar upp och de som laddar ner ? Då får de betalt dubbelt för det som
klassas som förlorad försäljning.

Frågan är ställd med ren tekninsk motvering, jag lägger mej inte i den
moraliska sidan här.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-12-16 08:16

LCR: Då kan man förkortat säga så här då, om du använder bittorrent så laddar du upp samtidigt som du laddar ned såvida du inte fipplat till dina inställningar så att du aldrig seedar.

Ursprungligen av Trineo:

LCR: Då kan man förkortat säga så här då, om du använder bittorrent så laddar du upp samtidigt som du laddar ned såvida du inte fipplat till dina inställningar så att du aldrig seedar.

Jag förstår, men det svarar inte riktigt på frågeställningen...

Jag påstår inte att de kommer fabricera bevisning. De behöver bara inte ha speciellt mycket för att gå långt i civilrätt. Då är det upp till dig att komma med motbevisning. Har du ingen sån vinner den med bäst advokat. Och varför leta bevis när det är 97% chans att den man valt ut är skyldig (var du nu fått den siffran ifrån)?
Jag tror många som är emot olaglig fildelning ändå skulle ha ett jävla problem med att husrannsakan görs för ett så litet brott. Polisen får ju inte längre göra husrannsakan just för att det är ett för litet brott. Dessutom krävs det betydligt bättre bevis än ett IP-nummer kopplat till en olaglig handling för att få göra husrannsakan i knarkfall.
Det är en bedrift av dig att så totalt misslyckas med att se varenda problem som finns med det här lagförslaget. Att du tror att problemet med att främmande människor får kolla igenom ens dator är att det kan kännas pinsamt tar nästan priset.

Senast redigerat 2008-12-17 13:48
Ursprungligen av Laseranders:

Jag påstår inte att de kommer fabricera bevisning. De behöver bara inte ha speciellt mycket för att gå långt i civilrätt. Då är det upp till dig att komma med motbevisning. Har du ingen sån vinner den med bäst advokat. Och varför leta bevis när det är 97% chans att den man valt ut är skyldig (var du nu fått den siffran ifrån)?
Jag tror många som är emot olaglig fildelning ändå skulle ha ett jävla problem med att husrannsakan görs för ett så litet brott. Polisen får ju inte längre göra husrannsakan just för att det är ett för litet brott. Dessutom krävs det betydligt bättre bevis än ett IP-nummer kopplat till en olaglig handling för att få göra husrannsakan i knarkfall.
Det är en bedrift av dig att så totalt misslyckas med att se varenda problem som finns med det här lagförslaget. Att du tror att problemet med att främmande människor får kolla igenom ens dator är att det kan kännas pinsamt tar nästan priset.

gör så att du ringer upp en advokat, finns säkert något nummer hos advokatsamfundet så kommer du få ett svar för jag orkar faktiskt inte med ditt dravel.

Ursprungligen av draags:

gör så att du ringer upp en advokat, finns säkert något nummer hos advokatsamfundet så kommer du få ett svar för jag orkar faktiskt inte med ditt dravel.

Jag tror du missförstått situationen om du tror att jag ser dina gissningar som nån sorts expert-kunskap och att det är därför jag deltar i dessa diskussioner. Det är djupt komiskt att du ser att ringa upp en advokat som ett substitut för att prata med dig. Att du genast skriker "dravel" så fort du inte har nåt svar är också ganska roligt. Får man lära sig det på antipiratkursen?

  • Medlem
  • International user
  • 2008-12-16 22:39
Ursprungligen av draags:

gör så att du ringer upp en advokat, finns säkert något nummer hos advokatsamfundet så kommer du få ett svar för jag orkar faktiskt inte med ditt dravel.

Är du dryg eller naiv eller både och?

Senast redigerat 2008-12-16 23:44
Ursprungligen av DaPhox:

Är du dryg eller naiv eller både och?

Troligtvis naiv som tror att vissa här skulle kolla upp hur civilrätt fungerar.

Undrar om de kommer att "bötfälla" folk retroaktivt...

Om de samlar bevismaterial NU, och sedan när det har "rätt" att
söka upp folk så knackar de på dörren direkt, börjar de från
den dagen lagen träder i kraft ?!...

Är det 100% att det blir en lag ?

Slutar mata trollet nu.
Här kan man läsa om hur det troligen går till när antipirater slänger ut sina nät:

http://vfugruppen.wordpress.com/2008/12/18/hemlig-ipred-praxis-i-danmark/

Till saken hör att the Pirate Bay har ett system som slumpar fram fejkade IP-nummer som ser ut att vara med och seeda torrents, så där kan alltså vem som helst hamna om antipiraterna inte orkar kolla så noga… och varför skulle de kolla noga, när det enda de behöver är en lång lista på IP-nummer och ingen finns där för att protestera?

Undrar om de samlar bevismaterial nu för att gå direkt på så
fort lagen blir (?) ett faktum...

Eller om de börjar från och med då.

Laserandres kanske kan lägga fram sina argument då...

Ursprungligen av LCR:

Undrar om de samlar bevismaterial nu för att gå direkt på så
fort lagen blir (?) ett faktum...

Eller om de börjar från och med då.

Laserandres kanske kan lägga fram sina argument då...

Beatrice Ask har ju varit så oändligt generös att hon gått ut och sagt att lagen inte ska gå att tillämpa på handlingar som begåtts innan lagen träder i kraft…

Ursprungligen av Laseranders:

Beatrice Ask har ju varit så oändligt generös att hon gått ut och sagt att lagen inte ska gå att tillämpa på handlingar som begåtts innan lagen träder i kraft…

Måste erkänna att jag inte följer dessa saker så där jätte noga,
så detta klarar upp den saken...

men jag undrar ändå hur de (?) tänker arbeta, för jag antar att
de kommer att gå ganska hårt ut när de väl har lagen bakom sej.

Antar att det är främst piratversioner av filmer och musik, samt
kanske mjukvara som spel, för det är väl dessa grupper som klagar
mest att de förlorar på nedladdningen...

LCR

Hade de inte bestämt sej ?!?

Jag trodde iPred var ett faktum och nu läser man följande:

Lättare att spåra fildelare
Sverige 23 jan 16:34

Det ska bli lättare för polisen att få reda på fildelares identitet. Det förslår ett statlig utredning som lämnade sitt delbetänkande på fredagen, rapporterar SR Ekot. Polisen ska ges möjligheter att få ut uppgifter om vem som äger ett visst ip-nummer eller telefonnummer även om det misstänkta brottet bara ligger inom bötesnivå. I dag krävs det att ett misstänkt brott ska kunna leda till fängelse för att polisens ska kunna få ut sådana uppgifter.

?!?

Ursprungligen av LCR:

Jag trodde iPred var ett faktum och nu läser man följande:

Lättare att spåra fildelare
Sverige 23 jan 16:34

Det ska bli lättare för polisen att få reda på fildelares identitet. Det förslår ett statlig utredning som lämnade sitt delbetänkande på fredagen, rapporterar SR Ekot. Polisen ska ges möjligheter att få ut uppgifter om vem som äger ett visst ip-nummer eller telefonnummer även om det misstänkta brottet bara ligger inom bötesnivå. I dag krävs det att ett misstänkt brott ska kunna leda till fängelse för att polisens ska kunna få ut sådana uppgifter.

?!?

Mycket bra förslag.

Bevaka tråden