Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

åäö på tagentbordet

Tråden skapades och har fått 82 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Västerås
  • 2008-11-03 10:34

Enligt ovan : Lägg in följande source i Cydia "http://ipuhelin.com/cydia". Starta om cydia och leta reda på "Swedish ÅÄÖ-keyboard". DONE...

Hmm , såg inte att flera redan svarat...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-11-03 14:07

är det någon som har haft samma problem som jag, att man inte kan skicka sms. Testade att ta bort allt men det funkar ändå inte så jag antar att jag får återställa telen!! Så programet verkar inte direkt vara fullt utvecklat. Det funkade till en början men nu funkar det inte

min mobil kan inte heller skicka sms. vet inte vad som har hänt, bara funkade inte idag. den är inte jailbreakad. håller på att återställa den nu får la se om de funkar sen.

Ursprungligen av kosselasse:

min mobil kan inte heller skicka sms. vet inte vad som har hänt, bara funkade inte idag. den är inte jailbreakad. håller på att återställa den nu får la se om de funkar sen.

Det är inte din telefon som är fel utan hela Telias nät. Ingen kan skickas sms och Telia surfport fungerar inte. Står på deras hemsida och även när man ringer till kundtjänst.

Aktuellt
Mobil driftstörning
För närvarande har vi stora störningar i sms-tjänsten och i Telia surfport. Det finns ingen beräknad klartid just nu. Uppdaterad kl 14.26.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-11-03 15:20

Okej vilken jävla tur! va skit orolig ett tag där :P... men åter till tråden! är det någon som har kan fixa rättstavningen på det nya tagentbordet? och att man blir av med '' . , '' så att det blir större plats

Jag provade det svenska tangentbordet men insåg ganska snabbt att jag behöver rättstavningsfunktionen också. Det är ungefär som när jag vande mig vid T9, då var det omöjligt att skriva med multitap.

Jag trycker hela tiden på a eller o och då blir det så fel:)

Dessutom så blir det för många vanliga feltryck som inte rättas för att det ska vara smidigt.

Nej, jag behöver rättstavningsfunktionen

Jag måste bara återigen uttrycka min lycka. Det är så jävla skönt med å ä ö. Precis när jag börjat tappa hoppet och insett att det nog inte blir något riktigt tagentbord så kommer fixen och man är tillbaka i sitt sms-esse, haha

  • Medlem
  • International user
  • 2008-11-05 07:28

Jag provocerar i dom flesta fall den bokstav som jag behöver.

Yes!!

  • Medlem
  • International user
  • 2008-11-05 18:17
Ursprungligen av Yes:

Jag provocerar i dom flesta fall den bokstav som jag behöver.

Yes!!

Provocerar? Så den blir sur och börjar slåss?

  • Medlem
  • Linköping
  • 2008-11-05 20:46

Ny version ute.. tycker själv att rättstavningen inte blev nåt bättre

  • Medlem
  • International user
  • 2008-11-07 08:03

Haha! Yes!!;)
Tnx!

Yes!!

Jag tycker att debatten om "för små tangenter" är kraftigt överdriven!
Själv lägger jag omkull telefonen horisontalt när jag ska skicka SMS och skriva in sökvägar på ex Eniro. Då har man vips ett superstort tangentbord där man lätt kan skriva med två händer!!!
Detta fungerar inte på gamla SMS-appen som följde med telefonen, men fungerar utmärkt på nya iRealSMS (som för övrigt både har möjligheten att skicka ett meddelande vidare, söka i meddelandena och att skicka till flera adresser). Programmet kostar dock ca 75 kr, men det var det värt!!!!! Enda gången jag tycker att tangentbordet fortfarande är för litet är vid ordbehandling, men det kommer väl snart en ordbehandlare som fungerar horisontalt!

  • Medlem
  • Borås
  • 2008-11-26 17:36

ser att det inte fungerar att lägga in på den nya uppdateringen. Får ett felmeddelande från cydia när man ska instalera ÅÄÖ.

Ursprungligen av torva:

ser att det inte fungerar att lägga in på den nya uppdateringen. Får ett felmeddelande från cydia när man ska instalera ÅÄÖ.

Så är det, de jobbar på en ny version som ska fungera med 2.2

Fick mail idag, nästa vecka förväntas nästa version, som funkar med 2.2, komma.

  • Medlem
  • International user
  • 2008-12-11 00:20

2.2 är ute nu...

Ursprungligen av iNyheter:

2.2 är ute nu...

Fan, du hann före

Ursprungligen av iNyheter:

2.2 är ute nu...

Har precis uppdaterat till 2.2.1 och försökte ladda ned ÅÄÖ till mitt tangentbord men det stog att det ej funkade pga att jag behövde 2.1 (?) är det någon som vet hur man ska göra med 2.2.1?

  • Medlem
  • International user
  • 2009-02-03 23:12

nicklas: kolla igen - 2.2.1 är ute just nu

Jag förstår verkligen inte problemet i att köra standardinställningen på det befintliga tangentbordet. iPhone kompletterar när du söker ett svenskt ord, och det är enkelt att skriva åäö genom att helt enkelt hålla nere på knapparna och dra fingret lite. Visst - den träffar inte alltid rätt, men det gör å andra sidan inte T9 på "normala" telefoner heller.

Bra att det fungerar för dig men vi människor är olika och det är inte alltid "one size fits all"

Jag kan bara tala för mig själv och personligen så tycker jag att ett tangentbord ska vara fullständigt och att q,z och w har mindre användning för oss svenskar än å, ä och ö (räkna bara förekomsten av q, z, w, å, ä och ö i detta inlägg).

Ett problem som jag har med att tvinga fram å osv är att fördröjningen som krävs för att få fram alternativen är för lång. Det tar ner skrivhastigheten och förstör min rytm vid skrivningen

Och sedan eftersom du tar upp T9 så har T9 några fördelar framför Apples lösning

  • T9 föreslår flera alternativ (vilket iofs är naturligt beroende på begränsningen i ett siffertangentbord)

  • T9 är överlägset Apples lösning när det kommer till sammansatta ord. Jag har inte hittat någon bra fungerande lösning för sammansatta ord på iPhonen men det är mycket enkelt att hantera med T9 (prova med isvagen, slapkarran, olflaskan, batvagnen som några exempel på sammansatta ord som Apples lösning inte klarar av). Om någon kan föreslå ett bra sätt att hantera sammansatta ord på så skulle jag uppskatta det.

  • Rättstavningen fungerar bara en gång. Om du skriver fel och rättstavningen inte klarar av det så att du måste rätta ordet manuellt så verkar inte rättstavningen vara aktiv (jag är osäker, blir aldrig riktigt klok på när den föreslår respektive inte föreslår)

  • De T9 implementeringar som jag känner till (SonyEricsson) har också ett mycket enkelt sätt att lägga till nya ord till ordlistan. Apples automagiska lösning är inte lika lätthanterlig eller lättgenomskådad

Senast redigerat 2009-02-09 10:27

En annan fördel är när du använder program för tex SMS eller e-post som kan hantera liggande widescreen.
I det formatet kan du skriva med bägge tummarna samtidigt och får dessutom rätt stora knappar.
I det formatet är du inte särskilt betjänt av Apples Å,Ä,Ö-variant

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2009-02-18 00:35

Sen måste jag nämna fördelen att skriva SMS i bilen (ajabaja på mig) med en "vanlig" knappsats med T9 kontra iPhones tangentbord. Det blir dödligt farligt att köra bil och messa med iPhones tangentbord.

Bevaka tråden