Bra att det fungerar för dig men vi människor är olika och det är inte alltid "one size fits all"
Jag kan bara tala för mig själv och personligen så tycker jag att ett tangentbord ska vara fullständigt och att q,z och w har mindre användning för oss svenskar än å, ä och ö (räkna bara förekomsten av q, z, w, å, ä och ö i detta inlägg).
Ett problem som jag har med att tvinga fram å osv är att fördröjningen som krävs för att få fram alternativen är för lång. Det tar ner skrivhastigheten och förstör min rytm vid skrivningen
Och sedan eftersom du tar upp T9 så har T9 några fördelar framför Apples lösning
T9 föreslår flera alternativ (vilket iofs är naturligt beroende på begränsningen i ett siffertangentbord)
T9 är överlägset Apples lösning när det kommer till sammansatta ord. Jag har inte hittat någon bra fungerande lösning för sammansatta ord på iPhonen men det är mycket enkelt att hantera med T9 (prova med isvagen, slapkarran, olflaskan, batvagnen som några exempel på sammansatta ord som Apples lösning inte klarar av). Om någon kan föreslå ett bra sätt att hantera sammansatta ord på så skulle jag uppskatta det.
Rättstavningen fungerar bara en gång. Om du skriver fel och rättstavningen inte klarar av det så att du måste rätta ordet manuellt så verkar inte rättstavningen vara aktiv (jag är osäker, blir aldrig riktigt klok på när den föreslår respektive inte föreslår)
De T9 implementeringar som jag känner till (SonyEricsson) har också ett mycket enkelt sätt att lägga till nya ord till ordlistan. Apples automagiska lösning är inte lika lätthanterlig eller lättgenomskådad