- westerlu77
- Medlem ●
- Stockholm
Skickade ett mejl till Telenav om/när de kommer släppas ett riktigt GPS program.
Svaret ser du här:
Thank you for your interrest in TeleNav. Currently there is no official release date for the iPhone version of TeleNav yet. The estimated release for the version however, is in March 2009.
Intressant tycker jag.
Är de nån mer som har hört detta?
Om detta stämmer (och det de kommer att släppa är ett fullfjädrat navigationprogram) är det ett scoop - än så länge har det mest diskuterats om man kan skapa ett riktigt turn-by-turn-program och hålla sig inom reglerna för utvecklarprogrammet. Sök på gps här så kommer säkert den debatten upp
xroad finns, ska kunna laddas ned från Cydia men jag har inte begripit hur. Man måste ange någon mer adress. Ska finnas en blog som hetter xgps också.
Tror inte på det som navigationsprogram. Serverkontakt krävs för att lägga upp eller ändra rutt. kartorna kan laddas ned till telefonen men tar stor plats.
Användare på belgium iphone testar programmet.. Bara brysselregionen tar 150 MB.
Belgium iPhone Forum - www.belgium-iphone.com • Afficher le sujet - xGPS est déj dispo !?
Alltså, är GPS:en verkligen så bra. Om man använder den i Google Maps så är den ju alldeles för seg för ett sväng-för-sväng-program...
Jag tror att den inbyggda gpsen behöver hjälp av en signalförstärkande gpsrepeatrer för att funka bra i bil i stadstrafik. Såna finns. Sedan är det en fråga om hur signalen filtreras och vilka NMEA meddelanden eller motsv som apple släpper.
Jag tror att den inbyggda gpsen behöver hjälp av en signalförstärkande gpsrepeatrer för att funka bra i bil i stadstrafik. Såna finns. Sedan är det en fråga om hur signalen filtreras och vilka NMEA meddelanden eller motsv som apple släpper.
Jag tycker den nuvarande funkar utmärkt.
Mot bakgrund av de sex-sju gpsmottagare jag har är jag impad av hur väl trianguleringen funkar för att hjälpa gpsmottagaren att finna signal och komma igång. Men när den väl är i gång verkar den inte ha en obruten positioneringsström som dedicerade navigatorer som t ex en Mio520 eller en ique 3600 med takantenn har. Cursorn skuttar iväg för mycket. Mottagaren i sig lär vara mycket känslig men antennen är en konstruktionskompromiss för att få in den i en telefon.
En gps kan mäta hastighet genom att hålla koll på avståndet mellan två mätpunkter kontra förfluten tid. Den kan också mäta dopplersskift (garmin) och ge output i form av en vektor som anger rörelseriktning och hastighet. Det senare finns i signalmeddelanden som apple släppt först i efterhand till utvecklarna.
Cursorn bör stå stilla när fordonet står stilla. Men står den helt still visar det att filtreringen är hög. Programmet route 66 krävde en förflyttning av upp till fem meter innan cursorn behagade flytta sig. filtreringen kan också inneböra att fordonet behöver röra sig snabbare än gångfart för att förflyttning ska redovisas.
Med ique 3600 och appen Qbuddy fann vi att det räckteatt röra sig ett par dm i sakta smygfart för att få mottagaren att reagerad med angivande av hastighet och riktning. Men för att cursorn inte ska bli orolig vid så hög rörelse/fart -känslighet krävs en ren insignal, gärna med en antenn med förförstärkare. Finns det reflexer kommer signalen att spöka.
Känsligheten har betydelse för att orientera sig på kartan när man ska starta för ibland vet man inte i vilket väderstreck bilen står. Då kan man få en clue av att backa eller köra fram en halvmeter.
Iphone gps är ovanlig iom att den inte anger rörelseriktning på cursorn.
För intresserade rekommenderas info på GpsPasSion - Reference site GPS om iphone och andr gps-försedda smartphones.
X-gps kommer med en ny version runt 20 feb. läste jag igår med en hel del spännande uppgraderingar. De jag inte fattar är vart man får tag i modulen som man behöver. De står att de är slut på hemsidan. Är de värt 50 dollar? Kan man använda samma modul till andra gps- tillverkare också när dom nu kommer i framtiden?
X-gps kommer med en ny version runt 20 feb. läste jag igår med en hel del spännande uppgraderingar. De jag inte fattar är vart man får tag i modulen som man behöver. De står att de är slut på hemsidan. Är de värt 50 dollar? Kan man använda samma modul till andra gps- tillverkare också när dom nu kommer i framtiden?
Någon som har installerat/testat? Finns i Cydia?
De funkar fint tycker jag. Väntar som sagt på röstnavigering bla den 20 feb. Ska bli spännande o se o även se vad som dom andra gps-tillverkarna kommer o svara med.
En sak jag undrar är om de är någon id'e o ladda ner kartor så länge man är i sverige med ett fast dataabb.?
Går de fortare med nedladdade kartor? Antar också att då har man kanske inte allra senaste kartor heller.
En sak jag undrar är om de är någon id'e o ladda ner kartor så länge man är i sverige med ett fast dataabb.?
Går de fortare med nedladdade kartor? Antar också att då har man kanske inte allra senaste kartor heller.
De tar ganska stor plats att ladda ner, och lång nedladdningstid. Jag tycker nog inte det är värt det, ska kolla snabbheten....
De är helt sant. Har man bara fast datapaket i sverige så finns de ju faktiskt ingen anledning att ladda ner kartorna, däremot när man åker utomlands så är de ju faktiskt ganska smart att bara ladda ner den delen man ska åka till t.e.x London eller så. Vet någon om de kommer att finnas time-estimate tid i nästa version, alltså när man åker bil så räknar den ut ungefär tid?
Provade att lägga in en liten del av Gbg -city o jag märkte rätt snabbt att går rejält fortare med inladdade kartor i XGps än med 3G uppkoppling. Är nog trots allt smidigast bara man har plats.. Hur mkt kan Sverige ta i plats? Har läst någonstans att Västeuropa skulle ta typ 1-1.5 gig av minnet..Kan de stämma?
Hur använder xGps luren då? Typ, är den ute på Internet & sånt så att man får en fet räkning nästa månad
Den laddar ner kartorna till din iphone och använder de sen lokalt.
Kommer det ett GPS program typ TomTom så hoppas jag att man har kartorna lokalt på iPhonen. Det skulle suga att ladda ner kartorna medan man navigerar. Har man ingen eller dålig uppkoppling så vet man inte var man ska åka. Hela västeuropa tar ca 1.5GB plats så det är inga problem att ladda ner den till iPhonen.
//Rob
Den laddar ner kartorna till din iphone och använder de sen lokalt.
//Rob
Så när man har laddat ner kartorna med tex wifi så använder den ENDAST de man har laddat ner & är med detta aldrig ute på Internet? (Bara för att vara helt säker :p!)
Hur kommer de sej att kartorna i Xgps tar över 5 gig för bara västsverige när hela västeuropakartorna i andra prgm inte tar mer än 1.5 gig?
Hur kommer de sej att kartorna i Xgps tar över 5 gig för bara västsverige när hela västeuropakartorna i andra prgm inte tar mer än 1.5 gig?
De kanske är skapade lite mer komprimerat?
Eller så är det inga satellit bilder utan endast vektorer med koordinaten?
//Rob
skillnaden mellan vektorkartor och bitmappade kartor. Hela garmins europvägkarta ryms på drygt 1 GB eftersom det är vektoriserat. I bitmap är kartan en bild och varje bildpunkt tar upp plats.
Nu har den första riktiga turn by turn prgm kommit med röstnavigation ,riktigt coolt. Gå in på Cydia o ladda hem xGPS nu.
Nu har den första riktiga turn by turn prgm kommit med röstnavigation ,riktigt coolt. Gå in på Cydia o ladda hem xGPS nu.
Old news?
har nån testat hitta.se's program till iPhone?
- We are unable to find iTunes on your computer med fult helvetika typsnitt.
kan inte länka då nån haltsmurf letar efter iTunes -- vem behöver det?
→ http://www.hitta.se/labbet/ kanske inte täcker världen har ingen aning
Vad har detta med topicen att göra?