Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Är så trött på kritiken mot iPhone ang. kameran

Tråden skapades och har fått 13 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Min kompis var så glad igår för att han hade köpt en ny LG-telefon, med tryckskärm och 5-megapixelkamera. Telefonen är fin i sig, och jag blev lite imponerad av videoinspelningen, det såg riktigt bra ut.

Jag blev lite glad när han skulle använda skärmen med fingrarna, det funkade inte bra ALLS, det var nästan pinsamt hur dålig den var jämfört med iPhone, man måste trycka två tre gånger för att skärmen ska reagera I den stunden var jag riktigt glad.

Men när han sedan började kritisera min iPhone för att den har dålig kamera blev jag lite sur, eftersom jag inte anser att hans kamera är bättre än min. Även om hans telefon har en blixt och "anti-röd-öga-funktion" (som inte funkade bra alls ) så blev bilderna inte speciellt bra, men det ansåg han, och vi tog bilder på sama objekt och i samma ljus (halvmörkt rum), och visst - jag erkänner, på hans skärm såg bilderna faktist bättre ut, men han har ju faktist blixt.

Men jag försökte få honom att förstå att hans bilder ser mycket bättre ut i hans lilla skärm än i på en stor datorskärm, vilket folk i allmänhet inte verkar förstå, ska man bara ha dom i mobilen för alltid?

Jag påstår inte att kameran i iPhone är bra, jag vill bara att han ska förstå att det inte finns någon mobilkamera (i dagsläget) som klår en vanlig kamera, jag skulle aldrig ersätta min vanliga kamera med en mobilkamera, jag menar, jämför bilderna på en billig kamera (typ 800-1000 kr) mot den absolut bästa kameramobilen, så kan man fortfarande se grymt stor skillnad.

Jag skulle aldrig åka på semester utan min vanliga kamera, och istället ta med mig en LG-telefon. Aldrig, så långt har vi inte kommit i teknologin.

Eller? Vad anser ni om iPhones kamera och hur den uppfattas i allmänhet?

iPhones kamera funkar helt okej för bilder som inte visas i större format än iPhones skärm när man fotar utomhus eller inomhus i bra naturtroget ljud. Annars är den knappast en höjdare. Nokias kameror (med objektiv av Carl Zeiss) är mycket mycket bättre.

Men några fina bilder har man tagit:

är dessa tagna med nokia eller iphone?

Ursprungligen av =JoNaZ=:

är dessa tagna med nokia eller iphone?

iPhone.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2008-12-15 15:39

Sorry för off topic, men guuud vad sommarölsugen jag blev nu!
Mmmmmmh... Hoegaarden i hink!

Ok, för att vara on topic:
Kameran fyller sin funktion när man till nöds behöver dokumentera omvärlden; det jag retar mig mer på är att den har en viss fördröjning för 'slutaren' som gör att det är lite svårt att ta skarpa bilder, i alla fall för mig som är darrhänt amatör. Men även jag har lyckas ta några halvdana bilder.

/genell

  • Medlem
  • Tanum
  • 2008-12-15 15:59

Jag stör mig mest på att den saknar autofokus. När man ska fota av anteckningar, visitkort och dyl. för användning i Evernote är det lurigt att få det bra.

Seriöst kameran på Iphone är ingen höjdare alls men du har mkt annat kul som ingen annan mobil har... Jag har haft Lg Viewty och den mobilen var rolig tills jag fick äran att testa en Iphone.. Dagen efter så köpte jag en Iphone och Lg fick min mamma i present..

måste hålla med 8ightball... kameran på iphonen är skittråkig.. hade en N95 innan och den kameran kunde man ta RIKTIGT bra bilder med. kameran och blåtanden är väl det enda dåliga med iphonen.. men så mycket annat som är SÅÅÅ mycket bättre.. finns helt enkelt ingen telefon som är bäst på allt... än...

jag kommer aldrig aldrig aldrig någonsin att köpa en mobil för att ersätta en kamera. jag personligen blir så trött på megapixel-racet också.

det spelar ingen jävla roll om man trycker in fast 300mpx i en liten mobil, bildsensorn är fortfarande för liten. som tekniken ser ut så är det tyvärr otroligt svårt att göra en bildsensor som är både ljusstark och kompakt. därav allt brus och långa slutartider på både mobil och kompaktkameror.

därför struntar jag fullständigt i om det finns både carl zeiss-optik och 75 tusen mpx i nokias senaste. det håller inte iaf, om man nu inte mot förmodan faktiskt gillar sönderfrätta blixtbilder.

Iphone-kameran duger till att ta "porträttbilder" till för den som ringer, och sen inget mer typ. Tyvärr finns det ingen mobilkamera som ersätter en hyffsat billig digitalkamera i dagens läge.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2008-12-17 18:34

Patrik D: Har din kompis någonsin hållt i en vettig kamera?

  • Medlem
  • Umeå
  • 2008-12-17 19:15

Vid optimala förhållanden går det att få OK bilder med kameran i iPhone, problemet är att det alltför ofta är allt annat än optimala förhållanden, så ja din kompis har rätt. Sen går det förstås inte att komma ifrån att mobilkameror är kompromisser. Det finns inte plats för någon värstingoptik, men frågan är om inte iPhone har den sämsta kameran bland de mobiler som finns på marknaden idag. Ingen blixt och ingen autofokus är de största bristerna.. Som jag ser det var kameran något som trycktes dit i sista stund för att Apple inte skulle bli helt utskrattade vid lanseringen.

Ursprungligen av lither:

Patrik D: Har din kompis någonsin hållt i en vettig kamera?

Ja, det är det som är så konstigt med det hela

Ja, de hade kunnat ta lärdom av Nokia där.

1
Bevaka tråden