Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Push vs. Fetch (email)

Tråden skapades och har fått 8 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Tänkte vi kunde ha den här tråden för att diskutera och argumentera för för- och nackdelar med Push och Fetch(hämtning) av mail.
Jag kör nu Gmail som funkar bra - det går snabbt, är stabilt och drar inte mycket batteri.
Vad skulle den stora skillnaden med Push-mail vara? Så klart att det kommer direkt, men mer?
Om jag skulle få 4-5 mail på en timme som pushades till mig, skulle det vara sämre eller bättre än att Gmail hämtar samma meddelanden på en och samma gång en gång i timmen(jag behöver faktiskt inte hämta oftare då jag ofta sitter vid datorn ändå)? Jag tänker att det blir fler uppdateringstillfällen etc.
Har någon något att säga om detta?

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2008-12-16 14:45

Det beror lite på ofta du får mail. Får du tre mail per dygn, är ju Fetch slöseri med tid, eftersom du då hämtar 24 gånger per dygn, och du får bara napp tre gånger.
Push är att föredra förstås om man vill veta NÄR det kommer mail, medans Fetch är för att kolla OM det har kommit några mail.

Ursprungligen av kenjon:

Det beror lite på ofta du får mail. Får du tre mail per dygn, är ju Fetch slöseri med tid, eftersom du då hämtar 24 gånger per dygn, och du får bara napp tre gånger.
Push är att föredra förstås om man vill veta NÄR det kommer mail, medans Fetch är för att kolla OM det har kommit några mail.

Men om vi ska gå in på batteriaspekten lite mer av det hela - tar ett pushmail lika mycket batteri som ett fetchmail?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-12-16 15:46

Själv så kör jag push på jobbmailen och behöver ändå inte ladda telefonen mer än varje natt (Som jag ändå gör då den har en docka bredvid sängen).
Sen att jag lyssnar på ipod nästan hela dagarna och har BT aktivt 24/7 säger kanske en del också... att jag inte bryr mig så länge jag inte måste ladda mer än varje natt eftersom jag ändå gör det.

Men jag förstår inte hur man skall kunna ha en diskussion om hur Fetch skulle vara bättre än push... för mig låter det mer som att man inte fattat vad push är för något.

Sen visst, skall vi prata om dina batterifrågor så tar det nog mer batteri med push, förutsatt att du har något att hämta varje timme som din telefon kopplar upp sig, men vad händer med batteriåtgången de gånger som den kopplar upp sig för att kolla efter mail och det inte finns något nytt att hämta, hela den förbrukningen är ju bara slöseri.

Jo, men jag diskuterar ju utifrån situationen att jag oftast har ett eller ett par mail i timmen att hämta(förutom på natten men då sitter den i laddaren ändå).
Dessutom ser jag en viss fördel i att få mailen från en specifik timme samlat på en gång - dvs att inte lockas att plocka upp och kolla varje gång det piper/vibrerar till, och därmed avbryta vad man är uppe i(jag har inte det behovet att känna mig på sekunden uppdaterad).

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-12-16 19:21

Om det är den privata mailen så förstår jag att du inte bryr dig om när det kommer, men jobbmailen vill jag definitivt ha direkt den kommer. Självklart vill jag det med den privata också men känner inte samma prio.

Du kanske har samma tänk när det gäller dina SMS, att de gärna får komma i klump en gång i timmen istället?

Ursprungligen av Trineo:

Om det är den privata mailen så förstår jag att du inte bryr dig om när det kommer, men jobbmailen vill jag definitivt ha direkt den kommer. Självklart vill jag det med den privata också men känner inte samma prio.

Nu har jag ett sådant jobb att jag bara har jobbmailen aktiverad i iPhonen när jag har semester, då jag varken har behov eller anledning att läsa och svara på den under annan tid än de 4-6 timmar jag sitter vid datorn.
Vill/behöver inte ha med jobbet hem.

Och, vad är det att diskutera hur/när jag jag ha mailen, jag konstaterade ju i starten av tråden "...att det kommer direkt."
Vill du argumentera kring detta mer?

Jag vill ha reda på resten av skillnaderna så om du inte har mer info är vi väl klara här?

Citat:

Du kanske har samma tänk när det gäller dina SMS, att de gärna får komma i klump en gång i timmen istället?

Nej.

  • Medlem
  • Åmål
  • 2008-12-17 12:00

i den äldre mjukvaran kunde man ställa in hur ofta iphonen skulle hämta nya mail, men jag hittar inte denna i 2.1 vart kan den finnas?

Ursprungligen av Alekto:

i den äldre mjukvaran kunde man ställa in hur ofta iphonen skulle hämta nya mail, men jag hittar inte denna i 2.1 vart kan den finnas?

Under Inställningar?
Under Flygplansläge, Wifi och Operatör.
Finns den inte där?

1
Bevaka tråden