Macbook verkar vara ganska trevligt, men lite taskigt om det inte fungerar med firewire :/
Mer konkret info kommer här för alla experter ^^":
1. Hur mycket pengar är du beredd att lägga?
Eftersom jag ska få datorn i present som ersättning för den stationära datorn vill jag inte att den ska kosta så mycket, men man säger att det inte är det mest begränsande. Det beror av hur mycket det faktiskt kostar att få en väl fungerande dator :/ Jag vill inte ha det nyaste, bästa och coolaste, men något som fungerar bra med mina krav, se nedan.
2. Hur kommer du arbeta med den, spela in saker eller använda bara interna ljud?
Jag kommer att använda mick och elpiano (och ljudkort) för att spela in min egen musik + sång, men jag antar att jag kommer att använda interna ljud också (med interna menar ni redan-inspelat alt. datorgenererade ljud antar jag).
3. Spelar det någon roll om det är en större och tyngre laptop eller måste den vara liten och smidig?
Storleken spelar ingen roll, jag har redan en liten dator som fungerar som reselaptop, men som absolut inte fungerar till större grejer. En stor laptop med bra prestanda är att föredra framför en liten och aldrig så smidig.
4. Har du någon befintlig utrustning som måste fungera med den?
Den befintliga utrustningen är den "studio-utrustning" som jag ska köpa. Annars inget direkt, men många sorters portar är ju alltid trevligt.
(DVD-spelare är väldigt bra att ha, men ej nödvändigt.)
Hoppas att den här infon kan hjälpa er att hjälpa mig!
Tack för alla råd hittills, ni underlättar verkligen :'D
//Sofie