Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Varför vill de inte starta nytillverkning?

Tråden skapades och har fått 167 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Uppsala
  • 2008-12-01 14:50

Gaaaah.

Ok, helnördiga syntare... förenen eder...

Vad jag skulle vilja se är en ren diskussion analogt vs digitalt. Går det att få en digitalsynt att låta som en analogsynt? Är digitala syntar mera flexibla? Skall en DCO räknas som analog eller digital? Osv. Det känns som mycket viktiga frågor som inte har diskuterats nog. Sen skulle jag också vilja se en diskussion hårdvara-mjukvara.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2008-12-01 15:13
Ursprungligen av Olle Truck:

Vad jag skulle vilja se är en ren diskussion analogt vs digitalt. Går det att få en digitalsynt att låta som en analogsynt? Är digitala syntar mera flexibla? Skall en DCO räknas som analog eller digital? Osv. Det känns som mycket viktiga frågor som inte har diskuterats nog. Sen skulle jag också vilja se en diskussion hårdvara-mjukvara.

?? haha, usch, nää tack! nu är du väl ändå ironisk? mycket av innehålet i denna tråd handlar om det och det finns även mycket av det i diskussionen "Vad är grejen med modulsyntar?". Typ samma meningar lär komma upp igen. Markera, Kopiera, klistra in, typ. Några av oss framhöll behovet av nya fräscha ämnen bortom det uttjatade analogt vs digitalt.

Senast redigerat 2008-12-01 15:30

Vad som behövs är en synt som är riktigt svår att spela på och kontrollera.
Den finaste musiken görs på instrument som det tar 10 år att lära sig.

Det är på tok för lätt att spela "synth" numera. Det är därför det görs så tråkig elektronisk musik numera.

• Medlem
  • Huskvarna
  • 2008-12-01 18:21

depulse & Analog: Håller med! SE är verkligen flummiga! Beställde nytt OS och fick det efter ett tag, tyvärr till fel synth dock.
Fick som plåster på såren en "köpeljudbank" men min SE-1 vägrar att ta emot. Det senaste jag hört från broder Marc är att han skulle kolla med en polare om de kunde göra nya ljuddumpar i annat format. Det var drygt 1,5 månad sedan.
Ljudmässigt tycker jag dock att SE-1 låter mycket bättre än LP SE II. Mer dyrt ljud liksom...

Ursprungligen av Mårre:

Ljudmässigt tycker jag dock att SE-1 låter mycket bättre än LP SE II. Mer dyrt ljud liksom...

Exakt! Dyrt och amerikanskt, lite överdrivet och ibland inte helt funktionellt (membranknappar någon?). Lite som att köpa en Chrysler eller nåt, kanske inte bästa familjebilen men jäkligt vräkig och rolig.

• Medlem
  • Linköping
  • 2008-12-01 18:51

>Vad jag skulle vilja se är en ren diskussion analogt vs digitalt. Går det att få en digitalsynt att låta >som en analogsynt?

Du menar väll: om en analog som kan låta digitalt? Det där andra är ju recyklat minst tusen gånger redan.

• Medlem
  • Huskvarna
  • 2008-12-01 19:35

Det spottar å fräser lite mer om SE-1. Speciellt efter jag satte in nytt OS (när jag stoppade i ATC-1 OS lät det inget alls dock!). Outshape: du hade garanterat behållit den om du bytt OS!

• Medlem
  • International user
  • 2008-12-01 21:12
Ursprungligen av Mårre:

Det spottar å fräser lite mer om SE-1. Speciellt efter jag satte in nytt OS (när jag stoppade i ATC-1 OS lät det inget alls dock!). Outshape: du hade garanterat behållit den om du bytt OS!

Har du händelsevis kvar OS uppdatering till ATCn? Jag har ännu inte orkat att beställa det nya OS:et till min ATC-1:a, dvs fn funkar inte CC editeringen något vidare.

• Medlem
  • Huskvarna
  • 2008-12-01 22:16

depulse: faktiskt har jag det! ATC 1.2.3 står det på chippet. PM:a adress så skickar jag det!

Hmm... Det är inte så att ni har en massa fräna hemgjorda ATC-patcher ni vill dela med er av? Jag har inte hunnit ratta så mycket på min, och lite inspiration skadar ju aldrig.

Så du har köpt en analogsynt och en digitalhybridsynt som definitivt inte låter som en gammal klassisk analog?

Ursprungligen av false messiah:

Så du har köpt en analogsynt och en digitalhybridsynt som definitivt inte låter som en gammal klassisk analog?

Japp!
Fast det beror ju på vilken sorts taliban du frågar...
I mina öron kan den där DCO-analog/digital-hybriden absolut låta klassiskt analogt (varför man nu skulle vilja det när det kan låta så fantastiskt elakt coolt också!?)...

@ pme:

Vilken konstig statistik. Det vore kanske mer belysande om du förklarade hur du kom fram till dina siffror? Omsättning är ju ett ganska fluffigt ord. Är de 4 "gubbarna" hos Elektron ägarna eller de som bygger instrumenten? Kanske samma? Kommer alla inkomster från direkt försäljning av produkter?

Och hur kommer du fram till antalet tillverkade instrument? Delar du omsättning med snittpris/enhet minus moms och ordinarie prispåslag i butik. Eller?

• Medlem
  • Järfälla
  • 2008-12-06 09:26
Ursprungligen av sawtooth:

@ pme:

Vilken konstig statistik. Det vore kanske mer belysande om du förklarade hur du kom fram till dina siffror? Omsättning är ju ett ganska fluffigt ord. Är de 4 "gubbarna" hos Elektron ägarna eller de som bygger instrumenten? Kanske samma? Kommer alla inkomster från direkt försäljning av produkter?

Och hur kommer du fram till antalet tillverkade instrument? Delar du omsättning med snittpris/enhet minus moms och ordinarie prispåslag i butik. Eller?

Aktiebolag måste lämna in en årsredovisning. Där står omsättning, vinst och hur mycket personal som arbetar i bolaget. Sedan är det bara att snitta. Jag vet inte vilka instrument som clavia säljer mest av. Inte heller exact vad de tar ur för priser så det är uppskattningar.
Det är också antaget att instrumentförsälningen är 100 procent av omsättningen, vilket inte alls är säkert. De kan ha andra inkomstkällor, konsulting, fastigheter, aktieravkasting från andra bolag. Inte heller är det säkert att alla inkomster redovisas i den svenska bokföringen.

• Medlem
  • Norrköping
  • 2008-12-05 20:38

Maila eller ring bolagen och fråga, kanske får man svar?

Ursprungligen av platon:

Maila eller ring bolagen och fråga, kanske får man svar?

Säkert!
--
Jag har fått för mig att det säljs väldigt mycket analoga instrument idag och att de är avsevärt billigare (relativt penningvärdet) än vad de var på 70 och 80-talen. Så den ursprungliga frågan är relevant men å andra sidan uttömd. Andra gör analogisarna idag helt enkelt.

Hur som helst; om någon snubblar över riktig statistik i frågan vore det intressant att läsa hur mycket som säljs av dagens analoger. De gamla syntarnas siffror finns väl på hyfsat trovärdiga sajter som Vintagesynth för jämförelse?

Det känns som att vi aldrig riktig kom till något svar angående hur många här som faktiskt, i praktiken, när allt kommer omkring, skulle betala för en nyproducerad klassiker.

Så..
1. Vilken klassiker skulle du vilja köpa ett nyproducerat ex av och
2. hur mycket skulle du betala för det, som mest?

För enkelhetens skull kan vi utgå ifrån att tillverkarna verkligen gör en exakt kopia av originalet minus det förädlande åldrandet av komponenterna men plus garanti.. och åldrandet kommer ju så småningom.

Senast redigerat 2008-12-16 18:10
  • Medlem
  • Linköping
  • 2008-12-17 23:59

>sisältää;1679145]Det känns som att vi aldrig riktig kom till något svar angående hur många
>här som faktiskt, i praktiken, när allt kommer omkring, skulle betala för en nyproducerad
>klassiker.

>1. Vilken klassiker skulle du vilja köpa ett nyproducerat ex av och
OB Matrix 12, betalar mellan 15-20 pap , helst med några rattar och lite bättre mjukvara.

>2. hur mycket skulle du betala för det, som mest?
20 pap.

>För enkelhetens skull kan vi utgå ifrån att tillverkarna verkligen gör en exakt kopia av originalet
>minus det förädlande åldrandet av komponenterna men plus garanti.. och åldrandet kommer
>ju så småningom.

Problemet är att det inte finns komponenter för att reproducera gammalt skit!:tveksam:

EMS VCS/Synthi är en av de få gamla syntar jag skulle kunna tänka mig att köpa om de nyproducerades, men jag har inte en aning vad jag skulle vara beredd att betala. Förmodligen mindre än vad de skulle kosta.

tillverkar inte rehberg synthi fortfarande...? Fett kostsamt verkar det vara iaf..
Home EMS

En nyproducerad synthi A borde max kosta runt 10 lappar..

Ursprungligen av false messiah:

EMS VCS/Synthi är en av de få gamla syntar jag skulle kunna tänka mig att köpa om de nyproducerades, men jag har inte en aning vad jag skulle vara beredd att betala. Förmodligen mindre än vad de skulle kosta.

Ursprungligen av freddp:

tillverkar inte rehberg synthi fortfarande...? Fett kostsamt verkar det vara iaf..
Home EMS

Nej, de tillverkas inte, trots vad som står på hemsidan. Det går rykten från och till att de faktiskt ska sätta igång på riktigt med produktionen, men det tar jag med en nypa salt eftersom det inte hänt något de senaste åren.

Citat:

En nyproducerad synthi A borde max kosta runt 10 lappar..

Det tycker jag med. Sen om det är troligt att det ens går att tillverka för 10.000kr är väl en annan fråga, men det är ju en fin inställning.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2008-12-17 12:10

EMS vocoder 5000
Vocoder 5000
bra pris
öh öhöhöhöhhö öh öh
*dreggel*

Ja, allt "borde" vara billigt, säger jag.

Nyproducerade prylar jag skulle kunna tänka mig att köpa om prisbilden var ungefär vad de går för på beggat marknaden + / - 15%

- SH-101
- CS-15
- SH-7
- TB-303 (såklart....)
- Odyssey
- PS 3100
- Rouge
- Four Voice
- OB 1
- Promars
- Jupiter 4

Och så klart en hel del andra poly'sar men då blir väl priset åt skogen antar jag...

Ursprungligen av saftskallen:

Nyproducerade prylar jag skulle kunna tänka mig att köpa om prisbilden var ungefär vad de går för på beggat marknaden + / - 15%

- SH-101
- CS-15
- SH-7
- TB-303 (såklart....)
- Odyssey
- PS 3100
- Rouge
- Four Voice
- OB 1
- Promars
- Jupiter 4

Och så klart en hel del andra poly'sar men då blir väl priset åt skogen antar jag...

Det illustrerar ju frågan ganska bra. +15% på beg.priset... Undantaget TB303, MSx0 och några till ligger väl de flesta analogsynthar på typ en fjärdedel av nypris i dagens pengavärde... Det är helt omöjligt att nyproducera för dom priserna.

Ursprungligen av saftskallen:

- Four Voice
- OB 1

Jag har hört att killen som gör SEMblance-modulerna bygger custom-modeller på beställning... Jag skulle själv vara sugen på en SEMblance 4-voice, vet dock inte om priset skulle vara rimligt. Och så är det ju så segt att programmera varje modul för sig.

• Medlem
  • 2008-12-17 14:52

Om man skall döma efter vad Voyager/Little Phatty/Prophet-08 går på så är det inte direkt billigt att nytillverka analogsyntar.

Jämför man Prophet-08 med och utan klaviatur, då ser man att där kostar klaviaturet ca 6000. Jämför Evolver med MEK så är prisskillnaden 6500.

Tar man motsvarande och höftar lite och översätter till t.ex. en nyproducerad SH-101 så skulle den kosta ca 10000.

Vad är det, typ dubbla beg.priset? (Har noll koll nuförtiden, så ta det jag säger med en nypa salt, generaliserar vilt)

5000 för en nyproducerad SH-101 är nog en aaaning mycket att hoppas på, ja. Hehe. Fast TB-303 borde ju gå att göra för under 10 000 kronor..

Bevaka tråden