Jag postade just följande som ett felärende hos Telia:
I förra veckan ringde jag två gånger för att få besked om nedanstående, ingen har ännu hört av sig och jag anar att handläggarna slängt mitt ärende. Jag använder IMAP-protokollet från flera olika OS-användare, och har de senaste veckorna haft problem med att Telias server inte kan autentifiera användarnamn/lösenord. Jag är inte den ende som drabbats av detta, se bifogad fil från Mac-sajten 99.se. Jag använder IMAP istf POP3 eftersom IMAP är bättre. Instruktioner för att konfigurera IMAP istf POP3 fick jag från er epostsupport. Nu, när jag anmäler att IMAP-servern inte tycks ha högsta fart, så får jag ingen uredning av dess prestanda, men däremot ifrågasättande om Telia verkligen stöder IMAP och att jag borde återgå till POP3.
Felet yttrar sig så här: "Ett problem kan ha uppstått med e-postservern eller nätverket. Kontrollera inställningarna för kontot "Telia" eller försök igen.
Serverfelet som uppstod var: Mail kunde inte ansluta till servern "mailin.telia.com" med SSL via port 465. Kontrollera att servern stöder SSL och att dina kontoinställningar är riktiga."
Jag har nu provat med ett otal olika portar och med och utan SSL utan bättring. Om jag lämnar MacMail med korrekta inställningar (SSL 465) så går det förr eller senare, men det kan ta ett antal timmar.
Mina frågor/synpunkter är följande:
1 - Stöder eller stöder inte Telia IMAP-protokollet för oss bredbandskunder?
2 - Om IMAP inte stöds ber jag Telia att ta bort alla referenser till IMAP från sina supportsidor.
3 - Om IMAP stöds ber jag om en undersökning om dess prestanda.
4 - Beskrivningen av hur man skapar POP3-epostkonto för Mac-kunder utgår från en gammal version av operativet (10.4), och behöver uppdateras
Vi får se vad de svarar, telianerna...