Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Mail säger att jag har fel lösenord...

Tråden skapades och har fått 7 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej alla glada!

Vill börja med att säga att jag sökt efter liknande fall men utan resultat.

Så till mitt problem.

Jag har Telia som leverantör.
Och har under en tid haft problem med mail.
Mail har sagt "Skriv in lösenordet för användaren `...´ på POP-servern `mailin.telia.com´" vid ett flertal tillfällen.
Jag har inte brytt mig så mycket för att ibland har det funkat igen.
Det har för övrigt alltid fungerat på iPhone.

Men idag lessnade jag och gick in på telia.se och bytte lösenord.
Men nej, det fungerar ändå inte.
"Skriv in lösenordet för användaren `...´ på POP-servern `mailin.telia.com´"

Vad ska jag ta mig till?
Nu kan jag inte ens få ner mailen till iPhone.

Några förslag på lösningar?

/ Adam

Jag gissar, utan att veta säkert, att det kan bero på att din dator och din iPhone försöker kolla mailen samtidigt. Dvs om din iPhone håller på att logga in till pop-servern för att kolla mail och sen din dator vill göra samma sak så accepterar inte serven det utan skickar "unauthorized" (eller något liknande) tillbaka. Och då reagerar ditt mailprogam med att be om ditt lösenord.

Man kan kanske tycka att det låter osannolikt att datorn och telefonen skulle försöka göra det här precis samtidigt, men om man har mailprogrammet i datorn inställt på att kolla varje minut och telefonen på att kolla varje kvart så kommer det inte att ta särdeles många minuter innan en krock inträffar..

Jag har f.ö. samma problem med min ipod touch som vill kolla mail när jag sitter och jobbar vid datorn..

Förslag på lösning? Nej, tyvärr inte..

En lösning kan vara att byta från POP till IMAP (om leverantören tillåter det).
Jag har inga sådana problem IMAP och har två datorer som kollar samma mailbox.

Hej

Det där är en indikation på en tillfällig överbelastning av mailservern. Det är två temporära feltillstånd som kan hända - 1. Servern kan inte ta emot mails skick av lösenord, för den är för upptagen. 2. Servern väntar för länge med att respondera när Mail har skickat lösenordet så Mail får en "time out" och tolkar det som att servern inte känner igen lösenordet och därför måste det vara fel.

Lösningen i båda fallen är att Telia säkerställer stabilare funktion hos sina servrar.

  • Medlem
  • Linköping
  • 2008-12-22 16:02

Jag har precis samma problem med mail+iphone+telia.

  • Medlem
  • Mölndal
  • 2009-02-02 19:47

Jag postade just följande som ett felärende hos Telia:

I förra veckan ringde jag två gånger för att få besked om nedanstående, ingen har ännu hört av sig och jag anar att handläggarna slängt mitt ärende. Jag använder IMAP-protokollet från flera olika OS-användare, och har de senaste veckorna haft problem med att Telias server inte kan autentifiera användarnamn/lösenord. Jag är inte den ende som drabbats av detta, se bifogad fil från Mac-sajten 99.se. Jag använder IMAP istf POP3 eftersom IMAP är bättre. Instruktioner för att konfigurera IMAP istf POP3 fick jag från er epostsupport. Nu, när jag anmäler att IMAP-servern inte tycks ha högsta fart, så får jag ingen uredning av dess prestanda, men däremot ifrågasättande om Telia verkligen stöder IMAP och att jag borde återgå till POP3.

Felet yttrar sig så här: "Ett problem kan ha uppstått med e-postservern eller nätverket. Kontrollera inställningarna för kontot "Telia" eller försök igen.
Serverfelet som uppstod var: Mail kunde inte ansluta till servern "mailin.telia.com" med SSL via port 465. Kontrollera att servern stöder SSL och att dina kontoinställningar är riktiga."

Jag har nu provat med ett otal olika portar och med och utan SSL utan bättring. Om jag lämnar MacMail med korrekta inställningar (SSL 465) så går det förr eller senare, men det kan ta ett antal timmar.

Mina frågor/synpunkter är följande:
1 - Stöder eller stöder inte Telia IMAP-protokollet för oss bredbandskunder?
2 - Om IMAP inte stöds ber jag Telia att ta bort alla referenser till IMAP från sina supportsidor.
3 - Om IMAP stöds ber jag om en undersökning om dess prestanda.
4 - Beskrivningen av hur man skapar POP3-epostkonto för Mac-kunder utgår från en gammal version av operativet (10.4), och behöver uppdateras

Vi får se vad de svarar, telianerna...

  • Medlem
  • Mölndal
  • 2009-02-09 21:09

Telia har svarat följande:

Hej!
Tack för din förfrågan.

1. Ja vi stöder imap på inkommande server men där ska du har port 993 med ssl.

4. Vi är medvetna om detta och jobbar på en uppdatering.

För snabbast kontakt med oss vi epostfrågor rekomenderar jag dig att kontakta oss via chatt. Jag skickar med länken http:/ / www. telia. se/ chatt

Med vänlig hälsning

Marie Holmner
Telia Kundservice

Återstår att se om de kan ordna punkt tre också.

Vad kör du för utgående SMTP adress i ditt epost-program?

1
Bevaka tråden