Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Digitalfoto organisationsmjukvara - Byta senare?

Tråden skapades och har fått 16 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag har letat men kommit till slutsatsen att det är bättre att starta en ny tråd
än att byta ämne på en av de andra trådarna:

Jag har en massa foton på min HD, men ingen organisation, inga tags eller
något annat vettigt, så jag tänkte jag skulle ta tag i detta, men något som
jag inte hittat i de andra trådarna är att senare byta mjukvara.

Om jag investerar en massa tid i en av de stora (Lightroom, Aperture...)
men sedan vill byta, jag antar att mitt arbete på något smidigt sätt går
att föra över till den nya mjukvaran ?!

Jag vill tillägga att jag är lite gammalmodig (?) och bygger upp mina
bibliotek på ett mycket manuellt sätt. Exempel: All min digitala musik
ligger i mappar under genre/artist/skiva och när jag lyssnar drar jag
manuellt in dem i iTunes UTAN att kopiera filerna eller skapa playlists.

Men i detta fall inser jag att det finns mycket att vinna på tags m.m.
men jag vill inte lägga timmar/dagar/veckor och sedan byta mjukvara.

Hur är denna information sparad ?

LCR

Adobe Bridge ? Proffsigt så det avskräcker mig.

LightRoom 2.1 ; Gör allt, importerar, katalogiserar, organiserar, "framkallar", skriver ut, publicerar på nätet etc.

Det är väl bara ladda ner evalueringsversioner och börja med 100 bilder i urval och känn efter? Det är ju bara du själv som kan säga vad som är rätt/fel, vad som känns bra och inte.

Jag kör LR 2.1, mer än nöjd, använder säkert bara 20% av vad programmet klarar och är helnöjd.

Ursprungligen av Goflorp:

Det är ju bara du själv som kan säga vad som är rätt/fel, vad som känns bra och inte.

Frågan handlade ju inte bara om vad som känns rätt, det var ju en rent teknisk fråga. Vem som helst (med rätt kunskap) kan svara på om det går bra att migrera bilder + metadata + filstruktur mellan Aperture och Lightroom.

“Lack of metadata interoperability has led to significant frustration for both consumer and pro photographers, and our companies have spent considerable resources trying to deal with the problem,”

Som det är nu så suger det verkligen då tillverkarna har sina egna namn och varianter på "tags", men det är ljusning i sikte. Följande förtag har gått ihop:

The Metadata Working Group is a coalition between Adobe, Apple, Canon, Microsoft, Nokia and Sony, which was formed to help standardize the various methods and formats metadata is created and used among consumer electronics manufacturers.

Skickar med några länkar med mer info.
http://www.photographybay.com/2008/09/25/metadata-working-group/
http://www.metadataworkinggroup.com/pdf/mwg_guidance.pdf

Jag tror inte det är lätt att svara på den här frågan, få kan nog svaret heller.

Det enda tips jag kan ge är att jag provat Aperture OCH LR. Aperture har jag försökt begripa mig på flera ggr utan större framgång. Så idag kör jag LR.
Väldigt subjektivt och en del andra kommer nu i tråden att dummeförklara mig totalt för att jag inte fattat Aperture och insett dess storhet.

Hur det skulle gå med all metadata om jag (gud förbjude) skulle få för mig byta har jag ingen aning om.

Den som vill göra sig det enorma jobbet att kontrollera hur det skulle kunna gå råder jag att börja då med kasnke 100 bilder och plita dit en massa metadata.

LR görs ju av Adobe, de har en hel hög med kompetenta bildprogram i sitt stall och jag tror och hoppas att de åtminstone inom företaget klarar läsa all metadata.

Jo men jag söker inte råd med VILKEN mjukvara jag ska använda, det kommer
jag nog underfund med, saken är den att jag vill inte lägga en massa energi på
att tagga hela mitt bibliotek för att sedan inse att jag egentligen vill använda
ett annat program.

Snoopy har gett (för mej) ett bra svar, vilket gör att jag tänker först sortera alla
mina befintliga bilder manuellt i mappar samtidigt som jag provar mej fram
och väljer mjuukvara, och då jag är färdig (ha ha) så kommer det kanske finnas
en standard som Snoppy härleder till.

Tack för svar!!

LCR

• Medlem
  • Stockholm
  • 2008-12-22 16:30

Jag var på vippen att beskriva hur du i Lightroom kan spara ner metadata till bildfilen. Metadata som sedan kan läsas av andra program. Men nu vet jag inte längre om det var det du ville veta.

När ni skriver tagga...; vad menar ni då? Lägga in ord i nyckelordsfältet? Lägga in ord i beskriviningsfältet? Skapa ett fil/mappsystem?

Jag har alla mina bilder (flera tusen) liggande i mappar om tusen i varje. Varje bild har ett unikt nummer i löpnummerordning (år + nr). Vill jag hitta en bild söker jag inne i Lightroom på den exif/metadata som finns i filen och i katalogen. Behöver inte sortera ner bilderna i ett mappsystem.

Är jag orolig för att Adobe inte kommer att följa en blivande standard? Nä, jag har ju kvar mitt fungerande Lightroom. All metadata ligger inbakad i bildfilerna så jag kan om jag vill importera dem till annat program. Skulle det bli så att den kommande standarden skiljer sig mycket från hur Adobe hanterar metadata idag så lär Adobe hitta ett sätt att migrera informationen från dagens till morgondagens system. Så många stora aktörer (tidningar, bildbyråer, fotografer, institutioner etc) förlitar sig idag på den metadata-lösning som finns. Tror mer på att en blivande standard kommer att bli väldigt lik den Adobe har nu.

Men jag har kanske missuppfattat frågan...

Nej, det var liksom detta jag syftade på, men då jag inte har erfarenhet
av något program så vet jag heller inte skillnader, fördelar, nackdelar m.m.

Det jag är mest intresserad av är just de tekniska bitarna kring detta ämnet,
inte vilket program som anses vara bäst för det. Det beslutet tar jag själv
senare.

Jag syftar mest till de taggar man märker fotografierna med så att man
sedan kan sortera/hitta bland alla foton. Jag är lite gammalmodig och
ogillar mappar med tusentals osorterade filer där ett externt system
har all kontroll om jag inte känner att detta är ett framtidssäkert system
(för mej). Jag är inte fullt insatt i hur alla taggar fungerar så det är svårt
att vara mer specifik än så.

LCR

Jag har hållit på så länge och är så lastgammal att jag sett många mjukvaror komma och gå. Det är därför jag hela tiden - i ca. 15 år - behållit min egen struktur för bilder i ett mappsystem. Där ligger masterfilerna och dessa refereras in i Aperture (går också med LR). Jag låter alltså inte Aperture sluka masters och gömma dom i ett ogenomskådligt kluster - ty jag vet att jag snart kommer att tvingas gå till ny plattsform för bilddatabas - Aperture (och LR och alla) kan när som helst sluta att utvecklas och säljas. Då är det gött att kunna hitta en bild genom finder - tar lite tid, men det går alldeles utmärkt. Alla gamla proffs jag känner kör med refererat.

Nå - jag tror att Aperture (och LR) kan exportera ut bilder med en separat metafil som är någon slags standard. Detta kan vara gött vid emigrering.

Ursprungligen av Zimmerman:

Jag har hållit på så länge och är så lastgammal att jag sett många mjukvaror komma och gå. Det är därför jag hela tiden - i ca. 15 år - behållit min egen struktur för bilder i ett mappsystem. Där ligger masterfilerna och dessa refereras in i Aperture (går också med LR). Jag låter alltså inte Aperture sluka masters och gömma dom i ett ogenomskådligt kluster - ty jag vet att jag snart kommer att tvingas gå till ny plattsform för bilddatabas - Aperture (och LR och alla) kan när som helst sluta att utvecklas och säljas. Då är det gött att kunna hitta en bild genom finder - tar lite tid, men det går alldeles utmärkt. Alla gamla proffs jag känner kör med refererat.

Det är precis så jag såg det, och detta händer med andra program/andra
filformat till och från.

Jag kör vidare med min planerade mappsortering/filnamngivning först
och tillämpar sedan en eller flera av de programmen.

LCR

• Medlem
  • Stockholm
  • 2008-12-22 17:43

För enkelhetens skull så antar jag att du med taggning menar all sökbar information som antingen bakas in i filen automatiskt (exif) eller den information du kan lägga in själv (nyckelord, beskrivning osv). Allt detta brukar kallas metadata (data om datan).

Alla mina bilder skulle i princip kunna ligga i samma mapp men för enkelhets skull har jag delat upp det i mappar om 1000. Alla mappar importeras till och katalogiseras i Lightroom. I LR kan jag sedan lägga in nyckelord, beskrivning osv. Allt jag skriver in i dessa fält sparar jag också ner till filen (kringla+S eller autoamtiskt beroende på inställning i catalog prefs). Då finns informationen i databasen och i filen. Gäller det RAW-filer hamnar metadatan i en egen xmp-fil.

Behöver jag hitta en bild söker jag på den inne i LR. Kan söka på datum, kamera, objektiv, nyckelord, min märkning - allt.

Peter Krogh har skrivit en bok som heter "The DAM book". DAM står för digital asset management. (ISBN 0596100183). Skrevs 2005 och är väl inte helt aktuell men grundtankarna tycker jag man kan fundera över.

Som sagt - inte ett dugg orolig för att jag inte skall kunna hitta bland mina filer.

Richard -
Det här med dataspråk och scripts är inte riktigt min grej. Vad gör en/din parser? Och hur använder du resultatet?

Ursprungligen av Bosse_K:

För enkelhetens skull så antar jag att du med taggning menar all sökbar information som antingen bakas in i filen automatiskt (exif) eller den information du kan lägga in själv (nyckelord, beskrivning osv). Allt detta brukar kallas metadata (data om datan).

Nej inte exif info som kameran skapar utan det man själv lägger
ner tid på att definiera vad, när, hur, vem osv

Lightroom använder XMP - vilket är en öppen XML-baserad standard (dvs. text med märkordstaggar). Det gör att risken för att det inte ska kunna läsas är i det närmaste obefintligt. Jag har för övrigt själv byggt en XMP-parser i AppleScript - gjort på en halv dag

Hur Apperture hanterar metadata vet jag inte.

Min metadataparser letar bara reda på informationen och plockar ut den ur filen, så att den kan användas av andra program (t.ex.) I mitt fall gjorde jag det för att kunna lägga in informationen i en databas.

Anledningen till att jag nämde det är bara för att påvisa att man inte behöver vara så orolig att informationen man skriver in skulle bli otillgänglig.

Kan delge att jag gör som Zimmerman, litar inte på någon när det gäller system/ info om det nu så är Adobe, Apple eller gud. Har man bilderna i sina egna kataloger så har man någon form av koll själv för är det något man kan vara säker på så är det inte om utan när tillverkarna ändrar på saker och ting.
Använder Aperture där jag sorterar bilderna och sen exporterar jag dem till egna mappar.

Klipper och klistrar från tekniklistan SFF.

"Funkar SFF:s metadatamallar i CS4? Lägger man dit dem på samma sätt?"

"Jag har tittat på möjligheterna men tyvärr har adobe krånglat till det rejält iom att de gjort metadata tabbarna som flash nu."

Ursprungligen av Snoopy:

"Jag har tittat på möjligheterna men tyvärr har adobe krånglat till det rejält iom att de gjort metadata tabbarna som flash nu."

Det är just sådana här saker jag tänker på...

Nyckelord från iPhoto till Picasa och tvärtom?

Om jag lagt in nyckelord på foton i iPhoto tror jag att dessa kan exporteras med bilderna till Picasa. Korrekt?

Men från Picasa kan jag inte få med nyckelorden till iPhoto?

I ingendera fallen finns nyckelorden i exif-informationen, dvs. i bildfilen?

1
Bevaka tråden