Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Hur ska jag kryptera min externa HDD med Truecrypt utan att formatera om HDD?

Tråden skapades och har fått 3 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hur ska men gå tillväga? Jag har data i HDD som jag måste behålla.
Jag använder FAT32 om det hjälper.
Tack i förhand!

EDIT: glömde att nämn att jag ska koppla min HDD till min dlink router så jag kan nå mina filer överallt i hemmet.

Senast redigerat 2008-12-28 04:44
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-12-28 11:25

Den enkla vägen: Lyft över all data till en annan disk, gör heldiskkryptering (eller kanske snarare ett gigantiskt arkiv då du verkar ska köra via nätåtkomst) på ursprungsdisken, lyft tillbaka.

Den jobbiga vägen: Skapa ett krypterat arkiv på disken, N GB stort. Flytta in så mycket data du kan. Skapa ett till arkiv, >N GB stort, flytta över all data från det gamla arkivet till det nya + så mycket okrypterad data du kan. Fortsätt tills du flyttat in allt.

Kan starkt rekommendera alternativ 1 ovan, 2 är massor med jobb.

Ska göra det det enkla vägen. Har påbörjat allt nu och om några timmar så har jag flyttat över all data och kan börja min kryptering. Men kan du/någon förklara skillnaderna mellan en heldiskkryptering och en gigantisk arkiv? och hur man ska gå tillväga för att göra det sistnämnda.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-12-28 23:26

Ett krypterat arkiv motsvaras av en stor fil. Du monterar denna fil genom TrueCrypt och kan därefter läsa/skriva till den. Det hela fungerar väldigt likt hur skivavbilder (.dmg-filer) gör i OS X.

Med heldiskkryptering blir hela partitionen krypterad och det är därigenom svårare att flytta din data, rent fysiskt alltså.

Jag tror att du måste gå på arkiv-alternativet då din NAS-lösning nog knappast kan dekryptera en TC-volym för utdelning.

1
Bevaka tråden