Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Nikon D40 för 2900kr

Tråden skapades och har fått 41 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Såg det i elgigantens tidning precis. Men som vanligt så är det förmodligen något fuffens då det står på deras sida internetpris och så står det även att priserna skiljer. Kamerorna är även slut på internetbutiken. Men iallafall, här är länken:

Elgiganten - Nikon D40 + 18-55/3,5-5,6

  • Medlem
  • Malmö
  • 2008-05-19 20:12

Oj, det var ju grymt billigt. Antagligen var det ett restlager eller liknande. Kan finnas några exemplar kvar i någon butik. Men de lär försvinna rätt snabbt.

Även finska version Gigantti säljer ut sina Nikon D40 till priset 349e.

Gigantti - Nikon D40 SLR + 18?55 mm:n -objektiivi

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-05-20 13:31

Tack för tipset! Nu har även jag köpt en D40 för 2990 (butikspris). Nästa köp blir väl en blixt (SB-400).

Recommended Cameras

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-05-20 16:37

Oj, det är ännu billigare på expert. D40 med kitobjektiv samt blixt SB-400 för 3729:-

Expert på foto, mobiltelefoner, datorer, TV, hemmabio, MP3-spelare, vitvaror & digital-tv.

  • Medlem
  • Harestad
  • 2008-05-20 16:47

Oh shit vilket bra pris. Jag som precis bestämt mig för att inte köpa en kamera, så släpps detta.

Några av mina kompisar använder D40, men jag tycker inte att det blir så extremt bra bilder med linsen som följer med. Eller är det bara jag som förväntar mig för mycket av en sådan kamera?

Ursprungligen av Ree_Tab:

Oh shit vilket bra pris. Jag som precis bestämt mig för att inte köpa en kamera, så släpps detta.

Några av mina kompisar använder D40, men jag tycker inte att det blir så extremt bra bilder med linsen som följer med. Eller är det bara jag som förväntar mig för mycket av en sådan kamera?

Objektivet är inte det bästa som hade kunnat följa med, men det beror även stor del på fotografen om det blir en bra bild.

Ursprungligen av pesc:

Tack för tipset! Nu har även jag köpt en D40 för 2990 (butikspris).

Inga problem med tipset pesc. Bara glad jag kunde hjälpa till ;P

Ursprungligen av Ree_Tab:

Oh shit vilket bra pris. Jag som precis bestämt mig för att inte köpa en kamera, så släpps detta.

Några av mina kompisar använder D40, men jag tycker inte att det blir så extremt bra bilder med linsen som följer med. Eller är det bara jag som förväntar mig för mycket av en sådan kamera?

Kitobjektivet är lite halvbra.
Sedan är D40 en extremt billig grej, 6 megapixlar i upplösning bl a.

Men jag ser 1000 ggr hellre att folk köper en sådan än en pocketkamera.
Det blir så mkt mera av hobby med en riktig systemkamera.

Missförstå mig rätt nu. Ni som har pocket är säkert nöjda med dem.

Jag tycker det som gäller här är, prova-på;

Köp, använd, lär dig, ha roligt.
Passar det inte är det inga miljoners i havet.
Passar det bra, använd tills du växer ur den.

Jag har gett bort tidigare kameror till intresserade i bekantskapskretsen.
(De där första som man ändå köpte billigt, begagnade)

  • Medlem
  • International user
  • 2009-03-27 14:14
Ursprungligen av Goflorp:

Kitobjektivet är lite halvbra.
Sedan är D40 en extremt billig grej, 6 megapixlar i upplösning bl a.

D40 må vara billig, men den är faktist väldigt bra också. Kvalitetskänslan är hög, den känns gedigen. Den är också lite mindre än de flesta andra kamerahus vilket kan vara bra om man inte vill släpa en jättekamera.

Haka inte upp dig på upplösningen. 6 Mpixlar räcker otroligt långt och den mer lågupplösta sensorn ger vissa fördelar, mindre brus och bättre ljuskänslighet än tex D60 eller D40X. Kitobjektivet är riktigt trevligt, om än något plastigt.

Jag tror att de flesta amatörfotografer klarar sig bra länge med en D40 innan de växer ur den. Byter man då till en annan Nikon så kan man ju behålla evt objektiv man köpt på sig.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2009-03-27 14:54
Ursprungligen av rhesus:

D40 må vara billig, men den är faktist väldigt bra också. Kvalitetskänslan är hög, den känns gedigen. Den är också lite mindre än de flesta andra kamerahus vilket kan vara bra om man inte vill släpa en jättekamera.

Haka inte upp dig på upplösningen. 6 Mpixlar räcker otroligt långt och den mer lågupplösta sensorn ger vissa fördelar, mindre brus och bättre ljuskänslighet än tex D60 eller D40X. Kitobjektivet är riktigt trevligt, om än något plastigt.

Jag tror att de flesta amatörfotografer klarar sig bra länge med en D40 innan de växer ur den. Byter man då till en annan Nikon så kan man ju behålla evt objektiv man köpt på sig.

Amen.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-05-20 17:08

Jäklarns vilket bra pris för en riktigt bra kamera med bra optik. Har bara goda erfarenheter av min som jag haft i snart ett år. Ni som funderar på att köpa - slå till!

Betalade glatt 3990:- för kameran på Scandinavian Photo för lite mer än en månad sen, ångrar mig inte. Sådant får man ju ändå vara beredd på :).

Jag rekommenderar verkligen D40, hellre den än D40x och D60! Slå till nu om ni funderar!

Ursprungligen av Ajohansson:

Betalade glatt 3990:- för kameran på Scandinavian Photo för lite mer än en månad sen, ångrar mig inte. Sådant får man ju ändå vara beredd på :).

Jag rekommenderar verkligen D40, hellre den än D40x och D60! Slå till nu om ni funderar!

Hehe. Själv köpte jag min också för 3990kr på onoff för nästan 4 månader sen Redan då var den mycket prisvärd

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-12-29 01:09

Hej, Jag är en nybörjare på kameror och undrar om den här är en bra kamera att börja med? Kommer jag vara missnöjd efter ett tag. Vad är det största minuset med den här kameran?

Ursprungligen av acke:

Hej, Jag är en nybörjare på kameror och undrar om den här är en bra kamera att börja med? Kommer jag vara missnöjd efter ett tag. Vad är det största minuset med den här kameran?

En otroligt nice kamera. Du kommer förmodligen inte bli besviken. Har använt min D40 nu i kanske 10 månader. Du kan se några exempelbilder här:
http://www.flickr.com/photos/23781383@N05/

Enda nackdelen jag kan se är att man inte kan använda ett batteripack och att den inte har inbyggd fokusmotor. Iofs är det inget problem egentligen med fokusmotorn då det bara är att leta efter objektiv med inbyggt. Det skiljer sig oftast inte en krona på priset.

Fick ett Nikkor 50mm f1,8 nu i julklapp så några bilder kommer snart med den. Lite svårare då just det objektivet inte har fokusmotor, alltså man får köra manuell fokus. Men det kanske ändå bara kan vara nyttigt att lära sig lite manuellt. Inte så svårt att fokusera egentligen, gäller bara att känna vad man själv tycker känns skarpast.

Ursprungligen av Ipod_Lover:

Enda nackdelen jag kan se är att man inte kan använda ett batteripack och att den inte har inbyggd fokusmotor. Iofs är det inget problem egentligen med fokusmotorn då det bara är att leta efter objektiv med inbyggt. Det skiljer sig oftast inte en krona på priset.

Man kan väl visst använda ett batterigrepp? Hähnel gör ju åt de flesta kameror, så även D40:

CyberPhoto AB - Personlig service på nätet

F.ö går jag också i D40tankar, exakt HUR viktigt är det med ett batterigrepp? Förutom att det ser coolt ut?

EDIT: ipod_lover, riktigt fina foton på flickr. speciellt det på hunden, är den en lagotto?

Ursprungligen av karhart:

Man kan väl visst använda ett batterigrepp? Hähnel gör ju åt de flesta kameror, så även D40:

CyberPhoto AB - Personlig service på nätet

F.ö går jag också i D40tankar, exakt HUR viktigt är det med ett batterigrepp? Förutom att det ser coolt ut?

EDIT: ipod_lover, riktigt fina foton på flickr. speciellt det på hunden, är den en lagotto?

Jo iofs, de har ju batterigrepp. De är dock de enda på marknaden läste jag någonstans för ett tag sen. Tittade lite på ett innan, men lite tveksam på kvaliten om man jämför med tex. Nikons då jag tycker det verkar mycket plastigt. Har iofs inte testat ett i verkligheten. Någon som har det och tycker det är bra?

Kul du gillade mina bilder! Yep, det är en lagotto.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2009-03-27 14:00

"Here we go again!" Återigen kan man köpa en D40 för mindre än 3000 kr. Återfinns för 2990:- på Elgiganten inklusive 18-55/3,5-5,6 (dock utan VR, men man skaffar ju ändå en sån här istället).

Otroligt kompakt och de stora pixlarna genererar väldigt lite brus vid höga ISO. D40 är bättre än båda sina efterföljare D40x och D60 på den punkten. Det är otroligt mycket kamera för de pengarna och med tanke på den svaga kronkursen.

Ursprungligen av acke:

Hej, Jag är en nybörjare på kameror och undrar om den här är en bra kamera att börja med? Kommer jag vara missnöjd efter ett tag. Vad är det största minuset med den här kameran?

Den är helt ok, och jag vet väl egentligen ingen D40-ägare som är missnöjd med sin. Min invändning mot den är att det kapats lite för många hörn handhavandemässigt, vilket märks de gånger man behöver göra lite mer avancerade inställningar. Finns andra instegs-DSLR som har mer intuitiva lösningar på det problemet. Plus att jag inte är helt imponerad av AF-sensorn, tycker att de D40:or jag provat ger upp alldeles för lätt när ljusförhållandena blir lite sämre. Men bildkvaliteten är det inget fel på!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-12-29 01:56

Ja den lär ju räcka gott och väl för mig. Tack för informationen!. Vad är en fokusmotor för någonting?
Har du någon bra länk till någon sida som tar upp de mest basic sakerna om foto? En annan fråga, med tanke på hur bra Lightroom och Aperture är så undrar jag hur pass dålig en bild måste vara för att man inte kan "rädda den" på datorn. Vad är den värsta fienden? Oskärpa eller mörker?

Helt klart oskärpa! Funkar att rädda ganska mörka bilder även med iPhotos verktyg, så det borde definitivt funka i Aperture eller Lightroom.

Fokusmotor är det som sköter autofokusen, utan den måste man själv snurra på fokuset. Man kan alltid välja manuellt fokus på objektiven, men utan fokusmotor/autofokus så har man inget val. Nästan alla nya objektiv har både och.

http://www.fotosidan.se/articles.htm?_categories=120 Den sidan hjälpte mig ganska mycket med grunderna när jag skaffade min systemkamera (Canon EOS 400D) för ett år sen (på dagen).

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-12-29 15:37
Ursprungligen av PiktorPucci:

Fokusmotor är det som sköter autofokusen, utan den måste man själv snurra på fokuset. Man kan alltid välja manuellt fokus på objektiven, men utan fokusmotor/autofokus så har man inget val. Nästan alla nya objektiv har både och.

Hos expert står det att kameran har Automatisk och manuell fokusering. Är det kanske bara kamerahuset (säger man så?) och inte objektivet man menar då? Dvs, det objektivet som följer med är manuellt?

Tack för all info och alla länktips folk!

Ursprungligen av acke:

Hos expert står det att kameran har Automatisk och manuell fokusering. Är det kanske bara kamerahuset (säger man så?) och inte objektivet man menar då? Dvs, det objektivet som följer med är manuellt?

Set ut som om det är ett AF-S objektiv som följer med och då är det motor i objektivet, inte i kameran.

Ursprungligen av panther:

Set ut som om det är ett AF-S objektiv som följer med och då är det motor i objektivet, inte i kameran.

Yep det stämmer.

Ursprungligen av acke:

Hos expert står det att kameran har Automatisk och manuell fokusering. Är det kanske bara kamerahuset (säger man så?) och inte objektivet man menar då? Dvs, det objektivet som följer med är manuellt?

acke, kolla Cameralabs recension där det mesta om modellen tas upp. Eller denna.

Autofokus på D40:n fungerar endast med objektiv av typen AF-S och AF-I eftersom dessa har en inbyggd fokusmotor (vilket D40-huset saknar). Nackdelen med att huset saknar fokusmotor är att objektiv utan fokusmotor måste fokuseras manuellt, t ex det populära och extremt prisvärda 50mm/1.8.

Ursprungligen av acke:

Jag är en nybörjare på kameror och undrar om den här är en bra kamera att börja med? Kommer jag vara missnöjd efter ett tag. Vad är det största minuset med den här kameran?

Jag tror att det du kommer sakna mest efter ett tag är en inbyggd fokusmotor. I övrigt en bra och prisvärd nybörjarkamera. Åk och prova och känn i lämplig butik.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-12-29 08:21

Kan tipsa om att El Gigante åter säljer D40 för 2990 kronor i mellandagsrean. Jag är helnöjd med min. Lägg pengarna du sparar på ett objektiv eller extern blixt eller så.

http://www.kenrockwell.com/tech/recommended-cameras.htm
http://www.kenrockwell.com/tech/howto.htm

Jag hittade en annons där en kille säljer en D40 med (vad jag antar är kitlinsen) 18-55 F/3.5-5.6 och en SB-400 med en omnibounce till. Han köpte den själv i augusti och har kvar alla kvitton.

Han vill ha 2950 för det, tycker det ni är ett bra pris för det?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-12-29 23:58

SB-400 är en bra liten blixt som matchar D40. Nypris cirka 1000. 2950 blir då cirka 3/4 av det nypris du skulle få betala så det är väl sjysst om allting fungerar och det inte kommit in smuts i huset.

och om det finns smuts i huset..? dyrt fixa?

Man kan ju se det som en mkt låg "prova-på-kostnad"...

Ridning ? 10 000 :-
Hockey ? 10 000:-

Foto; 3000:-

Man kan ju börja där, handhållen kamera, ett objektiv. Kolla och känna om det passar liksom...

Stativ, kablar, minneskort, väskor, ryggsäckar och allt annat kan man ju längre fram

Bevaka tråden