- kroffe
- Medlem ●
- Uppsala
Jag var inne på Futurlec igår och impulsbeställde en NEC Special Function IC's - Others - UPC1891ACY, en spänningsstyrd surroundprocessor. Den gör om mono till 2.0 och 2.1-surround. Vi får väl se om den är kul.
De har 16-bitars stereo-D/A-omvandlare från Princeton för $0.45 också. Antagligen end of life, men ändå.
Z (fyndar i reabackarna)
Zackzick: Ska du göra stereo output på dina vca:er el vad är på g?
Nej, billiga 16-bitars D/A helt enkelt. T.ex. för den MIDI-CV på steroider som behövs till min modular med presetminne.
Pehr: Grymt juste set. En riktig ljudresa. Riktigt bra. Har haft den en del i bakgrunden idag
Antar Maria tog dig för musiken skull Jr kommer vara totalpräglad på modularer när han/hon kommer ut.
ZackZick: Fel färger. Men kunde varit värre. Den kunde ju varit blå, röd och gul...
Pehr: Grymt juste set. En riktig ljudresa. Riktigt bra. Har haft den en del i bakgrunden idag
Antar Maria tog dig för musiken skull Jr kommer vara totalpräglad på modularer när han/hon kommer ut.
Tacktack det var riktigt kul att spela. Dock var jag inte så jätteförberedd med en stor patch, men det gick ju bra ändå. Det mesta är faktiskt 2 st sound labs
hehe, näe faktiskt inte. Jag började göra musik/ljud efter jag träffat maria. Men ungen kommer definitivt bli präglad, vilken sort det än blir Vi har redan börjat spela musik för den
btw, 505an har jag inte kvar så den är väldigt svårhörd i setet
ZackZick: Fel färger. Men kunde varit värre. Den kunde ju varit blå, röd och gul...
Äh, vad petiga vi var idag då ;). OK, inte hundraprocentigt genomförd idé, men rätt cool iallafall tycker jag.
Äh, vad petiga vi var idag då ;). OK, inte hundraprocentigt genomförd idé, men rätt cool iallafall tycker jag.
Är den vattentät är det ju en grym partymodular
Nästa blir något batteridrivet. Fast det är coolare att ha diselagg med sig
Zthee: Neeej, varför har du skippat den hopfällbara väskan?!
Det är snyggt som vanligt men inte lika snyggt som om du hade haft det hopfällbart!
Du kan ju så klart lägga till det efteråt...
För nu blir min modular mera modulär - när jag kan ha panelerna som desktopmoduler och flytta runt dem lite hur som helst.
Men jag funderar på om det går att haka ihop dem på något sätt. Så att det är lätt att bära ändå. Vore coolt!
Håller på att designa om systemet nu också. Det blir lite annorlunda - men lite bättre. Det är väl som det är sagt; din första idé är inte din bästa - den tionde är..
Uppdaterat designen rejält under helgen! Ganska bra att 99:an legat nere, fått mycket gjort på modularplaneringsfronten.
2 uppdateringar:
Byta från Hirschmann jack till Johnston? Sparar en jävla massa pengar. Och de på electro-music.com säger att de är bra?
Byta från Bourns51 till Alps RK09 - Jag har inte råd med Bourns! Så enkelt är det. Skit också. Och Alpsen finns på elfa och köper man 100st så blir det 14:-st. Jag har 2st RK09:or hemma - och visst, de känns inte som Bourns-potten. Men vad gör man? Ska försöka mäta och känna lite mer på RK09:an och se om det verkligen är något som duger. Men Alps gör väl bra prytlar?
Byta från Bourns51 till Alps RK09 - Jag har inte råd med Bourns! Så enkelt är det. Skit också.
Synd. Jag har iofs ingen koll på Alps-potarna, dem får du kolla upp och utvärdera... Men har du råd att lägga massor av jobb och en väldig massa pengar (det blir det ju ändå) på en synt som kanske inte blir lika bra?
Och tid är ju pengar - varför inte vänta lite och köpa dyrare grejor?
Apropå log-potarna:
Du kan väl stuka till dem uppåt istället för neråt (som "fake-log-modden" alltså, men med resistorn till andra änden) och se om de blir lagom linjära. Log är ganska oönskat till de flesta parametrar.
En tänkbar risk även om man stukar om dem är att de kanske avviker mer från sin ideala kurva än vad lin-potarna gör. Kanske får du ställa rattarna i lite olika vinklar för att få samma värde.
bbd reverb någon ? låter mkt schysst
http://www.digisound80.co.uk/digisound/modules/80-17/80-17.htm
Jag funderar; Om jag har log. potar i en rad på sequencern. Varför blir det knas då?
Eller - det blir väl inget knas? (Vi säger att poten går mellan 0 - 10) Det enda som blir konstigt är att från 5 och ner till 0 så händer det inte särskilt mycket, man kan finjustera lite, göra fine-tune prytlar om man styr t.ex en VCO med just den raden. Men från 5 till 10 så händer det massa?
Bra eller dåligt?
Anledningen till att jag frågar är för att jag har hittat en pot som jag vill ha i min programmer/sequencer - för den innehåller en tryckknapp också - enda problemet är att den finns bara som log. Första jag ska göra iofs är att försöka skruva isär den och se om jag kan byta ut kolbanan.. går inte det så får jag väl säga: It's not a bug, it's a feature!
(Jag har alltså 3 rader med lin och en rad med log!).
Dagens goda gärning. Inköp av lite göttigt. Doepfer såklart. (givet i en annan tråd också, men jag blev så exalterad nu.... )
1 st A-111-1 OHNE CEM3340
1 st A-110 Standard VCO
1 st A-138A MIXER LINEAR
1 st A-190 MIDI-to-CV/Gate/Sync Interface
1 st A-136 Distortion / Waveshaper
1 st A-170 Dual Slew Limiter
2 st A-132 A-132-1 Dual Voltage Controlled Amplifier
2 st A-140 ADSR Envelope Generator
2 st A-145 Low Frequency Oscillator LFO
1 st A-116 Voltage Controlled Waveform Processor
4 st A-180 Multiples 1
30st A-100C50 Patch cables