Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Officiella yellowsn0w tråden: iPhone 3G finally unlocked by the Dev-Team!

Tråden skapades och har fått 302 svar. Det senaste inlägget skrevs .

5.449 kommentarer hos Dev Team på 13 timmar. Helt sjukt vilket intresse det är...

Ursprungligen av iOberg:

Är det 2.2 mjukvaran som går att låsa upp?
Har tröttnat på telias priser och vill byta till comviq.

Japp, det är enbart den som går att låsa upp.

Ursprungligen av Adrian B:

5.449 kommentarer hos Dev Team på 13 timmar. Helt sjukt vilket intresse det är...

Japp, det är enbart den som går att låsa upp.

Tack för svaret, helt kanon!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-01-02 07:58

Nu har jag fått igång det den här morgonen. Har absolut inte gjort någonting annorlunda än igår, utan gjorde 2 nya försök med det jag gjort säkert 30 gånger igårkväll/natt.
Enda skillnaden är väl att jag idag inte ens försökte med edge och/eller 3g avsladet i bossprefs. Utan allt påslaget, har inte ens använt bossprefs imorse.

Men nu funkar det iaf med mitt Tele2-sim och 3g och ringa och allt funkar. Det står "Telia" som operatör, men det är precis som det nästan alltid gjorde med piggyback-simet också. Pga Telia & Tele2's delade nät.

Nu är jag glad Om det blir ostabilt, så blir jag jävligt less, men ta i trä

En fråga bara som kanske har besvarats i allt testande fram och tillbaka, men inte tillräckligt tydligt:
Vid omstart av iPhonen, kommer samma traggel/väntande/metoder krävas varje gång?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-01-02 11:08
Ursprungligen av theplague:

En fråga bara som kanske har besvarats i allt testande fram och tillbaka, men inte tillräckligt tydligt:
Vid omstart av iPhonen, kommer samma traggel/väntande/metoder krävas varje gång?

Min iPhone hittar Tele2:s nät efter omstart, även om det tar lite längre tid än vanligt.

Ursprungligen av fno:

Min iPhone hittar Tele2:s nät efter omstart, även om det tar lite längre tid än vanligt.

Låter bra.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-01-02 12:44
Ursprungligen av theplague:

En fråga bara som kanske har besvarats i allt testande fram och tillbaka, men inte tillräckligt tydligt:
Vid omstart av iPhonen, kommer samma traggel/väntande/metoder krävas varje gång?

Jag måste a: vänta en minut och b: ta ut/sätta in simkortet, efter omstart. Inget filghtmode eller andra knep & knåp dock.

Jag antar att det beror på att Telenor (åtminstone med mitt abonnemang) kör med lite egna menyer, för typ saldo etc. Antar att det är det som kallas STK-menyer och som enligt dev-team kräver just att man tar ut/sätter i sim:et efter omstart (plus att man väntar en minut innan man gör det).

De säger att de jobbar på en fix för detta. Tills dess får man väl gå runt med sim-pinnen i plånboken helt enkelt. S.k. i-landsproblem...

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2009-01-02 09:00

Det fungerade ett tag för mig igår, men sedan la det av och sedan dess har jag inte fått igång det trots många försök med omstart, flight mode och väntande.

Har Tele2. Igår när det fungerade gick det att ringa och surfa med 3G.

Nu har dem släppt 0.9.4 och den synkar upp direkt! dem släppte den 2ggr! så om du tanka den för ca 1-2h sedan eller mer så reinstalla den! för jag gjorde det och då fungerar det klockrent!

Och ja det va samma traggel efter omstart men inte längre!

"As of v 0.9.4 there’s no longer a one-minute delay step. If you don’t see your carrier when your homescreen comes up, you may still need a sim reinsert (for now)."

//Patrik

Ursprungligen av Patrik.L:

Nu har dem släppt 0.9.4 och den synkar upp direkt! dem släppte den 2ggr! så om du tanka den för ca 1-2h sedan eller mer så reinstalla den! för jag gjorde det och då fungerar det klockrent!

Och ja det va samma traggel efter omstart men inte längre!

"As of v 0.9.4 there’s no longer a one-minute delay step. If you don’t see your carrier when your homescreen comes up, you may still need a sim reinsert (for now)."

//Patrik

Alltså, inte heller plocka ut sim-kort, flygplansläge etc etc.

Ursprungligen av theplague:

Alltså, inte heller plocka ut sim-kort, flygplansläge etc etc.

Ev så får du plocka ur sim-kortet står det, men inget flygplans läge etc.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-01-02 14:26
Ursprungligen av Patrik.L:

Nu har dem släppt 0.9.4 och den synkar upp direkt!

//Patrik

Tack för tipset! Med Telenor så funkar det nu utan att man tar ut sim:et, suveränt!

  • Medlem
  • Linköping
  • 2009-01-02 14:54

Mitt telenor säger ajabajja fortfarande med 0.9.4
Det fungerade en kort stund igår men sen dess vägrar det :/

Woho

Helt underbart. Med version 0.9.4 fungerar allt direkt. Snabbt som f*n gick d också! 3G med bra mottagning från Tele2 (telia på telen).

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-01-02 15:52
Ursprungligen av herlitz:

Mitt telenor säger ajabajja fortfarande med 0.9.4
Det fungerade en kort stund igår men sen dess vägrar det :/

Trist!

Man undrar ju vad som är skillnaden mellan våra telefoner? För mig funkade det redan med 0.9.1 (fast då med sim-kort in/ut-tricket).

Med en del hårdvaruhack typ Rebel Sim kunde det visst vara problem om man hade ett för gammalt sim-kort, vet inte om det kan spela in med yellowsn0w också? Mitt är inte precis nytt dock, c:a 1,5 år.

Vet inte om det kan vara skillnad mellan abonnemangen? Jag har ett företagsabonnemang. Kanske är privatabonnemangen annorlunda på nåt sätt även rent tekniskt?

Eftersom du fick det att funka ett tag antar jag att det inte är nåt fel på hur du genomförde jailbreakandet och sim-upplåsningen, men jag följde hursomhelst guiderna på iclarified.com (fast jag fick inte deras firmware-nedladdning att funka när jag skulle jailbreaka, så jag lät QuikPawn själv leta rätt på ipsw-filen).

Ja, och så använde jag Cydia för att installera och sedermera för att upgradera till 0.9.4. Jag har läst att en del fått olika resultat om de använt Installer eller Cydia.

OBS att jag INTE hade mitt Telenor-sim i när jag installerade yellowsn0w, utan Telia-sim:et. Det tycks finnas lite olika bud om vad som är rätt sätt, men detta funkade för mig.

Det kan inte vara så enkelt som att ditt sim-kort inte får ordentlig kontakt? Så att du helt enkelt har glappkontakt. Antingen för att det är oxid eller smuts på kontakterna, eller för att det är för tunt. Jag har märkt att det kan vara ganska stor skillnad på tjockleken på olika sim-kort. Kanske en tunn bit tejp på baksidan av sim:et kan hjälpa. (På egen risk!!!!! Sk*ten kan ju fastna... Låt en bit av tejpen sticka ut utanför telefonen, så inte tejpen fastnar inuti när du tar ut sim:et.)

Vad kan skilja mer? Jag använde Mac OS X 10.5.6 när jag uppgraderade, med en USB-hubb mellan telefonen och datorn (annars funkar inte DFU mode som det ska alla gånger).

Vore ju intressant att lura ut skillnaden, om inte annat för att kunna hjälpa dev-team att fixa problemet.

  • Medlem
  • Linköping
  • 2009-01-02 16:07
Ursprungligen av slirak:

...TEXT...

Vore ju intressant att lura ut skillnaden, om inte annat för att kunna hjälpa dev-team att fixa problemet.

Oj, jag har inte uppgraderat till 10.5.6 just på grund av strulet med DFU.
Jag har också Telenor företagsabonnemang, mitt kort är ca 1 år gammalt.

Så här gjorde jag

  1. Uppgraderade med iTunes till 2.2 (5G77) och baseband 02.28.00 (Mitt OS = MacOS 10.5.5)

  2. Använde quickpwn

  3. Uppgraderade cydia

  4. Installerade yellowsn0w 0.9.1

=====================
Vid det här läget fungerade telefonen efter lite in- och urtagande av simkortet, dock efter en omstart ville inte telefonen hitta nät igen. Jag lät telefonen ligga i flera timmar, startade om med och utan 3G, edge etc i alla tänkbara kombinationer.
Så jag fortsatte
=====================

  1. Avinstallera yellowsn0w

  2. Installera ys 0.9.4

  3. Prova diverse guider igen, samma resultat (Ogiltig operatör)

Jag tänkte prova en "guide" som kom upp på dev-teams blog snart, återkommer med resultaten efter det

Härligt

  • Medlem
  • International user
  • 2009-01-02 16:42

Det kommer nog att ta några versioner av yellowsn0w innan det kommer att fungera mer eller mindre smärtfritt. Nu när dom väl har kommit på ett sätt att låsa upp är väl det svåraste gjort. Nu gäller det bara att optimera hacket. För dom som inte måste låsa upp kan det vara bra ide att vänta några dagar.

Det finns flera guider och råd som verkar bara ge slumpmässiga resultat. Ett som är säkert allt som man behöver göra är att uppgradera eller återställa till 2.2 med iTunes. Använda QuickPwn för att jailbreaka iPhonen. Använda Cydia för att installera Yellowsnow. Ta bort sim pin koden och starta om iPhonen och vänta några minuter. Om inte det fungerar så vänta tills en nyare version kommer. Det är ingen ide att strula med att ta ut sim kortet eller slå av/på G3 eftersom vid omstart av iPhonen får man samma problem igen.

//Rob

Med den senast yellowsn0w så hittar den 3 nätet och 3g men det går inte att ringa, det står bara att "samtal misslyckades" i rutan... Nån mer med samma problem?

Man kanske skulle vänta tills det är helt stabilt

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-01-05 06:23

Hej.
Jag fick det att funka med tele2/comviq. Kan ringa/skicka sms osv men inte kolla min mail eller surfa.
Vet någon hur man åtgärdar problemet?

Ursprungligen av nitzer:

Hej.
Jag fick det att funka med tele2/comviq. Kan ringa/skicka sms osv men inte kolla min mail eller surfa.
Vet någon hur man åtgärdar problemet?

Inte så att du glömt internet.tele2.se i APN-inställningarna?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-01-05 13:24
Ursprungligen av Pierre/M-stad:

Inte så att du glömt internet.tele2.se i APN-inställningarna?

Testade det och det funkar fortfarande inte

  • Medlem
  • Västerås
  • 2009-01-05 09:44

är det någon som har fått det att fungera med tre?
/f

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-01-05 11:25

0.95 fungerar klockrent med 3, men man måste som sagt stänga av pin-koden på kortet

  • Medlem
  • Västerås
  • 2009-01-05 13:48
Ursprungligen av humlis:

0.95 fungerar klockrent med 3, men man måste som sagt stänga av pin-koden på kortet

sweet, jo det såg jag ... men det funkar och surfa med 3g, sms, ringa å allt med den?
får man väl dra å inhandla en då eller om man ska vänta tills imorgon å se vad som erbjuds.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-01-05 13:52
Ursprungligen av freno:

sweet, jo det såg jag ... men det funkar och surfa med 3g, sms, ringa å allt med den?
får man väl dra å inhandla en då eller om man ska vänta tills imorgon å se vad som erbjuds.

Tidigare versioner än .94 fungerade inte alls, 0.94 gjorde att allt utom utgående samtal fungerade. 0.95 = allt fungerar som det ska

Följer tråden med stort intresse. Är sugen på att köpa en hos telia med kontantkort och sen köra ett 3 abonemang på den.
En sak som jag dock inte fått 100% svar på och som är anledningen till att jag inte redan köpt en olåst i Hong-Kong är att jag vill ha garanti i Sverige.

Hur blir det med garantin på en telia iphone som jag låser upp. Självklart kommer jag inte få någon form av garanti på upplåsningen eller något annat så länge den är upplåst. Men om jag får hårdvaruroblem eller nåt i den stilen kan jag då återställa telefonen och basbandet helt så den ser ut som den gjorde när jag köpte den?

Ursprungligen av sjorty:

Följer tråden med stort intresse. Är sugen på att köpa en hos telia med kontantkort och sen köra ett 3 abonemang på den.
En sak som jag dock inte fått 100% svar på och som är anledningen till att jag inte redan köpt en olåst i Hong-Kong är att jag vill ha garanti i Sverige.

Hur blir det med garantin på en telia iphone som jag låser upp. Självklart kommer jag inte få någon form av garanti på upplåsningen eller något annat så länge den är upplåst. Men om jag får hårdvaruroblem eller nåt i den stilen kan jag då återställa telefonen och basbandet helt så den ser ut som den gjorde när jag köpte den?

Egentligen borde det startas en egen tråd för detta, men lite krasst kan ändå sägas att ja, den kan återställas helt(så länge den kommer upp i datorn/iTunes).
Nu är jag inget überproffs men som jag har fattat det så är upplåsningen de använder sig av nu inget särskilt stort ingrepp i firmware/baseband, och kanske tom återställs helt med en helt vanlig återställning i iTunes.

  • Medlem
  • International user
  • 2009-01-05 16:16
Ursprungligen av theplague:

Egentligen borde det startas en egen tråd för detta, men lite krasst kan ändå sägas att ja, den kan återställas helt(så länge den kommer upp i datorn/iTunes).
Nu är jag inget überproffs men som jag har fattat det så är upplåsningen de använder sig av nu inget särskilt stort ingrepp i firmware/baseband, och kanske tom återställs helt med en helt vanlig återställning i iTunes.

Basebandet och firmwaren rörs inte utav hacket. Vad som händer är att det körs ett litet program i bakgrunden som lägger in kod när den körs vilket tar bort sim låset. Ungefär som att köra APE på Mac OS X. Tar man bort programmet (yellowsn0w) så har du simlåset. Gör du en återställning i iTunes så är allt återställt.

Fördelen med en Hong Kong iPhone är att den är olåst och du behöver inte hacka den alls.

//Rob

Bevaka tråden