- Odd Bob
- Medlem ●
- Göteborg
Det är, helt ärligt, väldigt surt att ha siktat in sig på det bästa och sedan halvvägs bestämma sig för att 3:e platsen kanske duger ändå :-/ Men sånt är livet!
Jag har ju 2st RK097:or hemma, och jag har klämt och känt på dem i 2 dagar nu och jag tycker de känns bra. De är lite lösare än bourns pottarna, men har ett ganska skönt vrid i sig (speciellt med ratt på). Jag skulle dock behöva koppla dem till något för att få en bättre känsla av hur de reagerar. Men det går att lösa på onsdag! Det verkar även som om det går att skruva isär dem. Men jag lyckas inte, eftersom min minsta skruvmejsel är för stor.. så jag hoppas jag kan byta kolbana i log-pottarna!
Men jag tänker så här generellt: Bättre att jag får igång prylarna och kan börja labba med dem. Jag har ändå rört mig frammåt/uppåt från föregående system (Som även fast jag rackar ner på det faktiskt är bra, trots sina små brister!) ang. precision och krav på hur systemet ska fungera och se ut. Skulle jag om ett halvår eller två år snubbla över en massa extra pengar så byter jag ut pottarna! Även om det kostar mig mer i det långa loppet, så tror jag , i det långa loppet, att jag kommer få mer ut av att ha igång systemet än att ha små lådor under diskbänken..
Jag säger som de sa i Göteborg 1968: Allt nu!
Det är bra att du har rimliga tankar och resonemang, jag ville mest se till att du får självsvänga lite mer mellan ytterligheterna innan du svänger in på den rätta vägen! Vilken det än må vara.
<bajsnödig-hitler-smiley> </bajsnödig-hitler-smiley>
Sa vi? Åh, det missade jag... med ett antal år.
Det är bra att du har rimliga tankar och resonemang, jag ville mest se till att du får självsvänga lite mer mellan ytterligheterna innan du svänger in på den rätta vägen! Vilken det än må vara.
<bajsnödig-hitler-smiley> </bajsnödig-hitler-smiley>
Ja, lite rim och resonans i byggandet får det ju vara!
Mätte lite igår i bygget - Det blir intern trafo!
Det känns gött. Var orolig för att det skulle behövas byggas någon form av extern låda som man skulle släpa med. men det gick ju bra utan
Ska man ha 3st bananjack på baksidan för jord, +15V och -15V?
Mätte lite igår i bygget - Det blir intern trafo!
Ska man ha 3st bananjack på baksidan för jord, +15V och -15V?
Ja det ska du ha! Aslätt att testa andra pcber sedan ju. Bara att koppla på dem till dina bananer med krokodilklämmor och sedan lika för cv och ljud etc.
Fast det blir så många kontakter på baksidan. Och det är fult
Ljud och CV har du väl på framsidan av modulerna, får vi hoppas?
Tre kraftbananer på lämpligt ställe rekommenderas, borde inte behövas mer.
Angående interna trafon;
sätt den på ett ställe där den dels får luftväxling och dels inte sitter jättenära de brumkänsligaste mogulerna!
Ljud och CV har du väl på framsidan av modulerna, får vi hoppas?
Jag kör ju rattarna på framsidan och jacken på baksidan. Först hade jag tänkt bygga en kub, men det blev så jobbigt.
Näe, så kan man ju inte ha det
Men jag hade siktat in mig på att bara ha ett jack på baksidan. Och det var 220V in. Men nu klurade jag ut ett sätt att göra det snyggt, och ändå kunna bibehålla funktionerna jag vill ha. För jag har tänkt att båten ska både kunna rackmonteras och vara desktopmodul. Och självklart blir det då lite struligt med placeringen av kontakter..
Angående interna trafon;
sätt den på ett ställe där den dels får luftväxling och dels inte sitter jättenära de brumkänsligaste mogulerna!
Tror nog jag har placerat den på ett fint ställe. Men det lär man ju märka sen när allt är klart..
Men jag hade siktat in mig på att bara ha ett jack på baksidan. Och det var 220V in.
Antar att du kanske har en powerswitch på framsidan, då kan du kanske ha jacken för +15/jord/-15 bredvid den. Bananer i pyjamas!
den här snubbens pic-vcadsr & vclfo har jag sett förut, men nu har han gjort en
moog-pic-911env samt pic-noise gen
http://www.electricdruid.net/index.php?page=projects.moog911
http://www.electricdruid.net/index.php?page=projects.noisegen
LFO:n blev jag sugen på, har tänkt stoppa in LFO:er i några kommande moduler. Då är ju en liten enchips-VCLFO inte så dum!
Voltage Controlled LFO (VCLFO 9D)
Jag blev sugen med. Ni som är pic killar, går hans 16F684 att ersätta? Den fanns inte på elfa eller electrokit...
futurlec har 16F684 för $1.90. Jag har en ännu inte skickad order där, jag skulle kanske kunna komplettera med några piccar (fast portot därifrån är iofs så lågt att det knappt lönar sig att sambeställa; 4 dollar för order upp till 29 dollar).
och så finns den som "sample available" från microchip
men maila annars druiden och fråga vetja. han kanske vet vilka som är kompatibla.
Det är ingen som sitter på en matrismixer som kan tänka sig att spela in ev. lustigheter man kan göra med den?
Jag fantiserar om en sådan. Och jag tror att det som skulle kunna vara roligt är att ge den feedback i olika steg?
Har planer på på en mixerpanel - CGS33 Matrix mixer, CGS 43 cascademixer och sen CGS51 Weighted random switch och CGS55 analogue switch matrix som komplement! (Har en fin bild på den tilltänkta panelen, men den kommer sen..)
Det är ingen som sitter på en matrismixer som kan tänka sig att spela in ev. lustigheter man kan göra med den?
Jag fantiserar om en sådan. Och jag tror att det som skulle kunna vara roligt är att ge den feedback i olika steg?
Feedback är feedback... men med rätt saker inkopplade så!
Jag har funderat på matrismixrar och det är helt klart en modul som har potential att bli världens tristaste om man inte hittar på nåt lagom galet med den. En sak jag skulle vilja ha en matrixmixer till är delayer (eller andra effekter, men helst fördröjande sådana så man slipper direkt plötslig rundgång) - tänk t ex ett fyrpack delayer med en 4x4-matris till deras in- och utgångar. Beroende på de 4 delaytiderna och de 16 korskopplingspotarna skulle man kunna skruva ihop allt från reverbsvar till märkliga inomjordiska rytmer!
Vad tror ni om att bygga en separat modul med en massa pottar som skulle gå att patcha lite varstans - passiva mixrar och CV... skulle sitta som smäck på en bananmodular?
Bara användbart om man glömt potar på sina signalingångar... eller?
Eller, som zthee säger, för att skaffa bipolär kontroll.
Om man glömt bipolära potar på sina signalingångar...
Jag ställer mig lite frågande till om det är bra att de är passiva..
Det är bra om man kan ställa dem mellan unipolär eller bipolär. Och sen så tänker jag att det bästa vore att man kan köra amplitud modulera signalen också.. Så egentligen en hel modul med en massa VCAer. Fast bara - Input, Gain (ratt) och sen AM och output! 4 hål och smidigt
Fast fördelen med en separat modul med passiva mixrar är ju att då skulle man kunna spara en massa panelyta och bygga en stooor modular och sen "patcha in" de panelreglage man behöver utöver de måste sitta där...nackdelen blir ju att det kanske blir ännu mer kabelspaghetti än nödvändigt.
Fast fördelen med en separat modul med passiva mixrar är ju att då skulle man kunna spara en massa panelyta och bygga en stooor modular och sen "patcha in" de panelreglage man behöver utöver de måste sitta där...nackdelen blir ju att det kanske blir ännu mer kabelspaghetti än nödvändigt.
Mixrar kommer du väl alltid behöva oavsett hur stor eller hur liten modularen är.. Men varför göra dem passiva?
Det är coolare om man kan göra crossfade och panning funktioner med mixern också!
Och mer kabelspaghetti än nödvändigt kan det väl aldrig bli
Mixrar kommer du väl alltid behöva oavsett hur stor eller hur liten modularen är.. Men varför göra dem passiva?
Det är coolare om man kan göra crossfade och panning funktioner med mixern också!
Och mer kabelspaghetti än nödvändigt kan det väl aldrig bli
För att det är enkelt!
Se det inte som en mixer-modul utan snarare som en extra panel med rattar man kan placera var man vill med lite patchning... äh, kanske en dum idé ändå...:/
Fler kablar, fler jack som kostar både pengar och yta...
och jag tror faktiskt inte att du spar panelyta.
Däremot sprider du ut funktionerna på ologiska ställen.
Mixrar kommer du väl alltid behöva oavsett hur stor eller hur liten modularen är..
Nej, det behöver man inte alls. Jag kommer bygga mixerlöst.
Det gäller bara att ha tillräckligt med ingångar på modulerna. På ett filter kan man t ex ha 3 st audio-ingångsjack med två rattar, det räcker för alla behov jag nånsin varit med om och blir inte så hemskt hårdvaruintensivt. Att gå till den andra extremen och bara ha ett enda audio-in-jack tycker jag känns oerhört B, då kan man inte ens ställa signalnivån/distmängden. Summa summarum; alla försök att lägga ev mixning utanför en modul ger enligt min designreligion flera rejält dåliga följder. Men ni får göra precis som ni vill.
Se det inte som en mixer-modul utan snarare som en extra panel med rattar man kan placera var man vill med lite patchning... äh, kanske en dum idé ändå...:/
Här är ni inne på nåt - nämligen att man faktiskt ofta har nån helt annan modul ledig som kan agera delmixer om behovet skulle bli för påträngande. Om man inte har snålat med enkla ingångsjack överallt, vill säga. T ex kan ni bygga nån enkel vågformsvrängare med 3 audioingångar och slänga in den som ren oförvrängd mixer. Nästan lika enkelt som att bygga en mixer, men ger större användningsområde. Och extrafunktionen kanske t o m passar in även om den bara var tänkt att agera nödmixer?
Då får man bonusfunktioner oxå, modulerna föreslår nya grejer!
DET är bra design.
Jag kommer bygga mixerlöst.
Det gäller bara att ha tillräckligt med ingångar på modulerna. På ett filter kan man t ex ha 3 st audio-ingångsjack med två rattar, det räcker för alla behov jag nånsin varit med om och blir inte så hemskt hårdvaruintensivt. Summa summarum; alla försök att lägga ev mixning utanför en modul ger enligt min designreligion flera rejält dåliga följder. Men ni får göra precis som ni vill.
Antar att du då kör passiv mixer/dämpare på alla ingångar - det blir många pottar och alla kommer inte vara i användning samtidigt. Borde det inte gå att göra brytjack mellan passiv mixer och ingång på en modul så att man kan använda den passiva mixern till en annan modul (som kanske inte har några passiva alls)...eller är jag ute och går över ån för vatten igen....:P
Antar att du då kör passiv mixer/dämpare på alla ingångar -
Varför ska du köra passiv dämpning? Jag har ritat ett litet kort som du sätter potten på, så går den från - till +. Det är en opamp och lite motstånd. Jag tänkte peta in den på ganska många ställen Så kan du ju invertera inkommande signal också. Det kan ju vara lämpligt ibland...
Men det man egentligen vill ha det är en VCA kopplad till varje ingång. Så att du kan CV-stryra modulationsmängden. Det vore kung! Blir väldigt stora paneler bara..
Oh, noes! Kom precis på att om du har ett jack, så vill du kunna styra modulationsmängden på det jacket, så det kräver ett till jack - som du kanske vill kunna styra modulationsmängden på., så det kräver ett till jack.. som kräver..
Antar att du då kör passiv mixer/dämpare på alla ingångar - det blir många pottar och alla kommer inte vara i användning samtidigt.
Njaaeaeae... vad skulle en aktiv bestå av? Spänningsföljare direkt vid ingångarna? Nej, de får gå via potar & motstånd till summeringsnoden på en gemensam op-förstärkarkoppling, det vanliga sättet att ta emot en eller flera (som då summeras) signaler. Kanske är det det du kallar passiv, kanske inte.
Undantaget är om jag vill ha bipolär pot, då blir det nåt i stil med Roman Sowas aktiva "dubbel-fejk-log".
Borde det inte gå att göra brytjack mellan passiv mixer och ingång på en modul så att man kan använda den passiva mixern till en annan modul (som kanske inte har några passiva alls)...eller är jag ute och går över ån för vatten igen....:P
Mja, passiva mixrar är inte så kul. Dåliga impedanser både in och ut, och rattutslagen beror på varann. Det är värt besväret att sätta dit en liten IC och få en vettig modul!
Jag har för mig att du skrev i någon tråd på e-m.com för något år sen att; om jacket inte har en pot så bör man fråga sig vad jacket gör där öht. Och det tyckte jag var vettigt och har försökt tillämpa på nästan allt. [...]
Men det är ju något som varje modularbyggare bör fråga sig själv - är det här en väldigt viktig funktion för mig, eller kan jag leva utan den?
Det där handlade iofs om alla tänkbara ingångsjack och funktioner, men här i mixerdiskussionen handlar det bara om mixersugna signalingångar och då är olika funktioner inte direkt nåt som känns tillämpbart.
1, Den ska vara praktisk. Det den gör det ska den göra bra och det ska gärna vara på ett sätt så att man fattar vad den gör.
2, Den ska se bra ut. Att den är snygg är väldigt viktig. Är den fin att titta på så vill man gärna pilla på den.
Vettiga ståndpunkter, helt klart! Fler borde sätta dem lika högt, eller iallafall inte tappa bort dem här och var på vägen!
Det där handlade iofs om alla tänkbara ingångsjack och funktioner, men här i mixerdiskussionen handlar det bara om mixersugna signalingångar och då är olika funktioner inte direkt nåt som känns tillämpbart.
Jo, jag svävade iväg där lite O:-)
...
Blev precis klar med hur panel 4 ska se ut! Känns tokbra nu! Jäklar vilket fint system det blev
Njaaeaeae... vad skulle en aktiv bestå av? Spänningsföljare direkt vid ingångarna? Nej, de får gå via potar & motstånd till summeringsnoden på en gemensam op-förstärkarkoppling, det vanliga sättet att ta emot en eller flera (som då summeras) signaler. Kanske är det det du kallar passiv, kanske inte.
Det jag här kallar passiv är det som jag har på många CV och ljudingångar på ASMen: en pot där signalen går in på ena änden och på andra änden har du jord, i mitten tappar du ut den "reducerade" signalen.
Det jag menar med aktiv mixer är väl typ som Jon snackar om - i stort sett en VCA fast utan CV-styrning (OK, paradoxalt uttryckt)...
Det jag här kallar passiv är det som jag har på många CV och ljudingångar på ASMen: en pot där signalen går in på ena änden och på andra änden har du jord, i mitten tappar du ut den "reducerade" signalen.
Det där är själva ingångsdämpningen, de har man på aktiva mixrar också (jag misstänker starkt att det är aktiva mixrar du har dem kopplade till i ASM-1:an även om jag inte kollat schemat) och det kanske är såhär du menar med passiv mixer?