Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

InDesign och pipetten

Tråden skapades och har fått 12 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Varför kan jag inte meningsfullt använda pipetten för att hämta upp färger på monterade Photoshopbilder (CMYK) i InDesign?

"Bilden är en vektorbild. Pipettvärden baserade på RGB-utkast med låg upplösning"

Ändå har jag valt optimal visningskvalitet.

• Medlem
  • Uddevalla
  • 2003-04-03 16:01

Bugg i pipetten...verkar som att InDesign inte fattar att eps:en kommer från Photoshop.
Tar du in en tif ska det bli rätt.

Citat:

Skrevs ursprungligen av Tesa
Bugg i pipetten...verkar som att InDesign inte fattar att eps:en kommer från Photoshop.
Tar du in en tif ska det bli rätt.

Det är ingen bugg per definition. Jag har fått problemet förklarat för mig av någon überkunnig på området. Problemet är, lite förenklat, att bildinformationen i EPS:er är inkapslad "ENCAPSULATED post script", så InDesign kommer inte åt de rätta värdena. Möjligen hade det gått att få fram värdena efter en "rendering" av bilden internt i InDesign, men det skulle ta relativt lång tid, särskilt på tunga bilder.
Kör tiff istället, som Tesa rådde.

Jernberg

Det var trist, jag använder helst Photoshop-eps. Tack för hjälpen ändå.

• Medlem
  • Uddevalla
  • 2003-04-03 16:27
Citat:

Det var trist, jag använder helst Photoshop-eps. Tack för hjälpen ändå.

Jag har samma problem då vi kör eps på jobbet.

Jernberg: Tack för förklaringen!

• Medlem
  • Stockholm
  • 2003-04-03 18:26
Citat:

Skrevs ursprungligen av Jernberg
/.../Möjligen hade det gått att få fram värdena efter en "rendering" av bilden internt i InDesign, men det skulle ta relativt lång tid, särskilt på tunga bilder./.../

Fast det är just det som händer när man väljer bästa visningskvaliteten: Indesign öppnar bilden och visar den i full upplösning. Ändå säger programmet att det måste basera mätvärdet på eps:ens förhandsvisningsbild ("RGB-utkast"). Jag håller med Olav, det är skumt.

(Dessutom säger det att bilden är en vektorbild, vilket ju inte är sant - och nu pratar jag alltså inte om terminologi, som skillnaden mellan vektorgrafik och objektgrafik, utan om pixlar kontra objekt.)

Citat:

Skrevs ursprungligen av HL
Fast det är just det som händer när man väljer bästa visningskvaliteten: Indesign öppnar bilden och visar den i full upplösning. Ändå säger programmet att det måste basera mätvärdet på eps:ens förhandsvisningsbild ("RGB-utkast"). Jag håller med Olav, det är skumt.

(Dessutom säger det att bilden är en vektorbild, vilket ju inte är sant - och nu pratar jag alltså inte om terminologi, som skillnaden mellan vektorgrafik och objektgrafik, utan om pixlar kontra objekt.)

Jaaa du.. gamle Richard Rönnback från Adobe brukar ju hänga här o svara på frågor etc.. Han kan säkert gå på djupet i frågan...

Jernberg

I'm here...:)

Lite trixigt att kort förklara, det har med PostScript och EPS att göra: En EPS-fil kan innehålla alla saker som kan förekomma på en sida (och mycket mer) vilket innebär att den kan innehålla en blandning av vektorer och punktuppbyggda bilder. Det gäller oavsett vilket program filen är skapat i. Därav meddelandet om att det är en vektorbild.

Att InDesign inte mäter färgvärdet har med färghantering i PostScript att göra. Själva poängen med en EPS är att den är "Encapsulated" dvs fungerar som en fristående fil i filen. Fördelarna med det är att det kan bära med sig all information och åker rakt igenom programmet opåverkat.

Frågan är varför man använder EPS idag. Traditionellt har de flesta använt EPS för att det kan inkludera urklippsbanor. Om det är det enda skälet till att man använder EPS så finns det skäl att fundera vad manhåller på med. Idag kan såväl JPG, TIFF, PDF och PSD inkludera urklippsbanor. Samtliga alternativ är i så fall snabbare, kompaktare, ger bättre skärmvisning, kan färghanteras etc. Bara fördelar med andra od.

Använder man däremot EPS för att det kan inkludera dekorfärger, eller för att man vill att RGB-bilder ska färghanteras av rippen så är bara PDF ett alternativ.

Att använda EPS "för att vi alltid" har gjort det är i alla händelser ett dåligt alternativ.

Om man nödvändigtvis måste hämta ett färgprov så kan man prova följande: Visa bilden i högupplösning, sätt den i 99,5 % transparens och ta sedan provet. Anledningen till att detta kan funka är att InDesigns transparensfunktioner då måste göra en analys av EPS-filens färger för att rendera det nya värdet. Avvikelsen är i de flesta fall så liten så att det funkar bra

• Medlem
  • Stockholm
  • 2003-04-04 11:43

Jag förstår resonemanget om inkapsling. Tanken med eps är som du säger att bildinformationen (pixel- eller objektgrafik eller både och) inte rörs förrän den når Postscript-tolken (ex en skrivare). Fram till dess används bildens inbyggda förhandsvisning.

Det här är nog egenskaper som många repromänniskor uppskattar, eftersom de vet att inget ont kan hända deras fina bild på dess väg genom layoutprogram mm. Jag förstår med andra ord att man gärna håller fast vid eps. Nu är säkert Indesign kompetent nog att hantera högupplösta bilder på ett bra sätt, men det kan också finnas en poäng i att layoutprogrammet aldrig behöver befatta sig med dem. När det gäller kvaliteten på skärmvisningen så är jag mycket nöjd med Photoshops JPEG-förhandsvisning. (Varför finns inte den möjligheten i Illustrator?)

Men ok, det är en annan diskussion. Jag menar inte att det inte är bra att Indesign har möjligheten att visa bilder högupplöst och att läsa ps-kod så länge man (användaren) har vett att använda den möjligheten i lagom omfattning. Jag tycker bara att när Indesign nu har en inbyggd PS-tolk så måste den väl också kunna avgöra vad som är en ren pixelbild och vad som är objektgrafik. Den borde också kunna läsa korrekta färgvärden från bilderna. Hur gör den annars när den skapar skärmåtergivningen?

Som jag ser det är det här en brist i Indesigns pipettfunktion/PS-tolk. Det är inte en teknisk omöjlighet att få det att funka även om det säkert kan vara lite komplicerat.

Citat:

Skrevs ursprungligen av HL
Som jag ser det är det här en brist i Indesigns pipettfunktion/PS-tolk. Det är inte en teknisk omöjlighet att få det att funka även om det säkert kan vara lite komplicerat.

Det är inte bara lite komplicerat att visa PostScript-filer med exakthet, det är extremt komplicerat. Låt oss ta ett en illustrator-fil med t.ex. droppskugge-effekt. Den innehåller både pixeldata och vektordata. Eller en Photoshopfil med urklippsbana eller text - den innehåller också båda typerna av data. En EPS kan likaså innehålla objekt i olika färgmodeller, färgrymder etc, eller innehålla processing instructions och enhetsinstruktioner.

Låt oss nu säga att man klickar med pipetten på en 150 MB stor EPS - ska InDesign då rendera hela den filen för att ta färgprov? Det är nog ytterst få användare som anser det vara önskvärt, i synnerhet som det finns bättre filformat då det är aktuellt att matcha layout mot infogade bildfiler.

Men som sagt: Genom att tvinga InDesigns transparensmotor att gripa in så kan man få ett sånt beteende om man så vill.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2003-04-04 16:33
Citat:

Skrevs ursprungligen av Richard Rönnbäck
Låt oss nu säga att man klickar med pipetten på en 150 MB stor EPS - ska InDesign då rendera hela den filen för att ta färgprov? Det är nog ytterst få användare som anser det vara önskvärt, i synnerhet som det finns bättre filformat då det är aktuellt att matcha layout mot infogade bildfiler.

Men Indesign renderar ju ändå hela filen när man väljer bästa visningsläget. Så varför kan man inte använda de lästa färgvärdena för pipetten när de uppenbarligen används för att skapa en skärmvisning?

Jag menar inte att ställa någon mot väggen här, jag är mest nyfiken... Och jag har full respekt för det exeptionella i ett layoutprogram som läser PS-koden i inkuderade högupplösta bilder. Det känns bara som att pipett-problemet är en onödig begränsning när programmet är så kraftfullt i övrigt.

• Medlem
  • Lund
  • 2003-04-04 16:40

En lite lustig funktion med pipetten i ID2 är att den kan användas på annat än bara färger. Textformattering t.ex. Dessvärre blir jag inte riktigt klok på hur det funkar.

Citat:

Skrevs ursprungligen av hugin
En lite lustig funktion med pipetten i ID2 är att den kan användas på annat än bara färger. Textformattering t.ex. Dessvärre blir jag inte riktigt klok på hur det funkar.

På vilket sätt är det oklart?? Har du t ex läst om funktionen i manualen? Hjälper gärna till om du kan ge ett exempel...

/Jernberg

Richard: tack för mycket uttömmande svar!

1
Bevaka tråden