- Fd Medlem
- Medlem ●
- Göteborg
Det är nog svårt att dra en linje när vanligt intresse övergår i stort intresse.
För mig är din fru och mamma klart datorintresserade och kunniga eftersom dom klarar av datorns vanliga funktioner. Men det beror säkert på att jag träffar på kvinnor i 40-50:års åldern som inte ens kommit dit att de ser datorn som ett hjälpmedel. Och än mindre som något roligt och utvecklande.
Min ursprungsfråga i den här tråden handlar mer om vanligt datoranvändande och inte att jag efterlyser fler kvinnliga data-nördar.
Jag har märkt att män ibland missuppfattar i hur hög grad kvinnor är intresserade av något. Pröva att fråga din fru o/e mamma om deras datorintresse. Du får väl säga att det gäller en vetenskaplig undersökning på en sajt ! Fråga:
Tycker du att du kan det du behöver för att använda datorn ?
Är det något som du vill lära mer ?
Tror du att du är mer eller mindre datorintresserade än andra jämnåriga kvinnor ?
Och så kom tillbaka och berätta...om du vill förstås.
Pröva att fråga din fru o/e mamma om deras datorintresse. Du får väl säga att det gäller en vetenskaplig undersökning på en sajt ! Fråga:
Tycker du att du kan det du behöver för att använda datorn ?
Är det något som du vill lära mer ?
För att citera min fru (dvs jag har redan snackat om detta)
"Jag skiter fullkomligt i vad det är (PB 12"/MacBook/MBP 15"/iMac 20")
bara den fungerar, att inte är Windows, och den har Firefox och Graphic
Converter", min mor ger ett liknande svar.
Angående ditt förslag:
Tror du att du är mer eller mindre datorintresserade än andra jämnåriga kvinnor ?
så skulle jag bara få ett frågetecken hur jag kunde ställa en så ointressant
fråga, då de är lika ointresserade av feminism som jag är. Jag är anti-feminist.
Jag behandlar folk utefter hur de beter sej inte deras kön.
Angående ditt förslag:
så skulle jag bara få ett frågetecken hur jag kunde ställa en så ointressant
fråga, då de är lika ointresserade av feminism som jag är. Jag är anti-feminist.
Jag behandlar folk utefter hur de beter sej inte deras kön.
Hm, tror vi behöver definiera feminism också. För mig handlar feminism just om det att alla ska behandlas lika oavsett kön. Tänk att vi tycker lika och kallar det för helt olika saker ? Varför finns det inget ord för den manliga motsvarigheten ? Eller känner män sig aldrig särbehandlade på ett negativt sätt just för att de är män?
Jag tycker det är lika fel att en barnintresserad man mobbas av kompisar för att han är förskollärare som att en kvinna skulle negligeras i en datoraffär.
Hm, tror vi behöver definiera feminism också. För mig handlar feminism just om det att alla ska behandlas lika oavsett kön. Tänk att vi tycker lika och kallar det för helt olika saker ? Varför finns det inget ord för den manliga motsvarigheten ? Eller känner män sig aldrig särbehandlade på ett negativt sätt just för att de är män?
Jag tycker det är lika fel att en barnintresserad man mobbas av kompisar för att han är förskollärare som att en kvinna skulle negligeras i en datoraffär.
I min värld behöver inget definieras. Jag tar avstånd från allt som försöker
artificiellt påverka hur människor beter sej, men detta innebär också att
jag anser att ganska många människor inte riktigt lever upp till det de
borde klara av...
Jag känner kvinnor som är mer tekniker än jag, men jag ser fortfarande
den grundläggande skillnaden mellan män och kvinnor som (förhoppningsvis)
aldrig kommer att jämnas ut. Den som gör att min fru klarar av saker med
våra barn, där deras säkerhet vore i fara om vi båda hade mitt tålamod...
Goflorp:
Ser att du bytt avatar till en Eva. Du är en sann feminist !
Vem kan motstå all den plåten ...
Skall bli kul att se om bemötadet blir annorlunda.... hehe
Eva "Wallraff" ....
EDIt 20:52 .. jetzt bin ich Gelb!
Gå inte i fällan och gör nya generaliseringar som att kvinnor är mer intresserade av att åstadkomma saker med datorn medan män vill pilla och rota med själva datorn. Ha i minnet att det är en speciell grupp grabbar här på 99mac som dels är lika introverta och teknikfixerade som pesepularna borta på Sweclockers, dels inte ett smack representativa för män generellt som aldrig skulle komma på tanken att dyrka tomkartonger eller döpa handdukar efter datormodeller.
Gå inte i fällan och gör nya generaliseringar som att kvinnor är mer intresserade av att åstadkomma saker med datorn medan män vill pilla och rota med själva datorn. Ha i minnet att det är en speciell grupp grabbar här på 99mac som dels är lika introverta och teknikfixerade som pesepularna borta på Sweclockers, dels inte ett smack representativa för män generellt som aldrig skulle komma på tanken att dyrka tomkartonger eller döpa handdukar efter datormodeller.
Nu verkar du ju bara vara ute efter att bråka tycker jag. Blev du sur för att du fick mothugg när du kastar elevernas telefoner?
Du verkar ju kunna det här med att vara man, så berätta nu för oss hur en sådan är ?
Nu verkar du ju bara vara ute efter att bråka tycker jag.
Nej, men vi hamnar snett om vi tror att alla andra är som oss.
Om det tröstar dig får jag väl skriva "vi" och räkna in mig själv i denna skara nördar.
"Underbyxor är underkläder för nederdelen av kroppen för kvinnor. Underbyxor för män kallas i regel för kalsong.
Underbyxor för kvinnor, började att användas sent, i stället hade man flera lager av underkjolar. Den första som man vet använt underbyxor var Katarina av Medici, gift med Henrik II i Frankrike, på 1500-talet. Detta då hon red med en ny stil så att kjolarna inte låg ned ordentligt. Först under 1800-talet började underbyxor att användas först med s.k. benholkar som senare utvecklades till mamelucker.
I dag förknippar man oftast underbyxor med en rejäl modell av 40-talsmodell, som gick högt upp i midjan och med korta ben, ofta i laxfärgad charmeuse eller stadig bomull. Idag är trosa ett vanligare namn."
Jaha, då vet man det.
Ja underbyxor låter som ett bra namn.
Det som slår mig när jag läser den här tråden är att definitionen av "intresserad" skiljer sig mellan män och kvinnor (min tolkning i varje fall och grova generaliseringar).
- Kvinnorna definierar "intresserad" som att vara intresserad av att använda.
- Männen å sin sidan definierar "intresserad" som intresserad av att använda MEN OCKSÅ av hur dator/bilen/etc fungerar, hur den är uppbyggd, hur den tillverkas etc etc. M.a.o. för att kunna anses intresserad måste man förutom att kunna använda prylen även kunna rabbla en massa tekniska data.
Det som slår mig när jag läser den här tråden är att definitionen av "intresserad" skiljer sig mellan män och kvinnor (min tolkning i varje fall och grova generaliseringar).
- Kvinnorna definierar "intresserad" som att vara intresserad av att använda.
- Männen å sin sidan definierar "intresserad" som intresserad av att använda MEN OCKSÅ av hur dator/bilen/etc fungerar, hur den är uppbyggd, hur den tillverkas etc etc. M.a.o. för att kunna anses intresserad måste man förutom att kunna använda prylen även kunna rabbla en massa tekniska data.
Ja, jag tror det kan stämma. Det verkar finnas ett kvinnligt och ett manligt språk och man behöver nästan definiera orden innan man kan tro att man förstår den andra/andre.
Har inget direkt med datorer att göra men eftersom jag/vi varit inne på det
så tycker jag att detta är en ganska bra beskrivning av var jag står:
Har inget direkt med datorer att göra men eftersom jag/vi varit inne på det
så tycker jag att detta är en ganska bra beskrivning av var jag står:
Jag läste länken men blev så matt att jag inte kunde svara. Var tvungen att verkligen försöka läsa förutsättningslöst det som står där. Spontant hade jag annars bara fyllt den här skrivrutan med WTF?! och det ger ju inte så mycket. Men jag måste säga att det finns inget i den texten som jag håller med om. Nichts. Rien. Nothing. Och jag försöker se framför mig vilka kulturkrockar som du måste uppleva dagligen i ditt liv när du har dom åsikterna. Och jag önskar verkligen att du inte har fått några döttrar....
Detta var OT och jag skulle verkligen att vi återgår med ämnet för tråden vilket inte alls är feminism utan kvinnors datoranvändande. Många tänkvärda inlägg hittills och finns det fler tankar omkring detta ?
Och jag önskar verkligen att du inte har fått några döttrar...
Ha ha...
Och jag önskar verkligen att du inte har fått några döttrar....
Jag har funderat lite på det här...
Har du barn själv ?
Som om det gick att undgå?
Med risk för att ställa till med rabalder så vill jag ändå uttrycka att det känns spontant som väldigt naivt. Något med att inte vilja se hur saker och ting hänger ihop. Eller kanske som ultra-individualist, vad som inte angår mig angår ingen? Men om sanningen ska fram så..det angår liksom alla.
I någon form.
Jag håller med LCRs fru här.
När kvinnor skal använda en dator (eller bilen), så bryr de sig inte så mycket om hur den fungerar, som OM den fungerar. Skitet skal bara starte och vära lätt att använda, då gör det inte så mye om det är det ena eller det anda operativ system eller velken dator det är, bara den gör vad som skal göras.
Tvungen att skriva lite här...
http://en.wikipedia.org/wiki/Antifeminism
Dessa teorier är ju ungefär lika trovärdiga och ickevinklade som "sanningar" framförda av exempelvis den amerikanska kristna högern eller sverigedemokraterna....
Oftas används ju antifeminismen av människor och organisationer som är rädda för förändringar generellt.
Visst, alla förändringar är inte bra och ibland går det för fort, ibland kan feminism ta sig lite bisarra och roliga uttryck, i Sverige och ibland är det kanske missrikiktad agression pga dåliga erfarenheter av män. MEN, den gör så otroligt mycket för att förändra samhället och lära oss att ta till vara ALLAS ideér och kvaliteter, oavsett kön. Ser inget negativt alls med dagens feminism, klart att ungdomarna kanske är lite extra radikala ibland, men det är fanimej deras uppgift här i världen Borde vara många vuxnas också för övrigt!
Det där med arv är oftast larv....om vi kan skapa en miljö där det handlar om´"egenskaper", inte kvinnliga och manliga sidor så skulle vi våga bli mer kompletta som människor, och inte oroa oss för vad som är manligt och kvinnligt. Tror för övrigt att nuvarande könsroller försvaras lika mycket av kvinnor, som av män.
Sen att det finns vissa biologiska skillnader, klart det gör! Men varför skall vi stoppa evolutionen?
Vi kan lära av varandra och bli mer kompletta.
Män kan träna upp simultankapacitet, kvinnor kan träna upp "superfokus" .
Angående ämnet, tjejer o teknik.
Väldigt kul att se , i min bekantskapskrets, hur många yngre tjejer inte ens reflekterar över att deras datoranvändande , programmerande , musikskapande med synthar etc kan ses som "okvinnligt" eller "avvikande" och "hon förstår säkert inte vad hon gör" av män av en annan generation, och som "okvinnligt" och kanske lite "hotande" av kvinnor av en annan generation!
O ja, Mira Aroyo i Ladytron skruvar till sina egna synthljud på sin MS20, det är inte grabbarna som gör det
Jag tror inte ett dugg på att kvinnor eller män har olika egenskaper när det gäller teknik, kvinnor är olika från kvinnor och män är olika från män. Saken är dock det som framgår i tidigare inlägg, det förväntas av män att vara tekniskt intresserade och det förväntas att kvinnor inte ska vara särkilt intresserade.
Den "kvinnliga" vägen, finns det en "manlig" väg då? Det diskuterades att kvinnors sätt att lära är genom att diskutera, men tyvärr kan jag inte hålla med. Jag tror att de flesta vinner på att diskutera, oavsätt vad man har hängande mellan benen (eller inte). Jag har ingen stor teknikintresserad bekantskapskrets, har en person som är intresserad fast tillsammans sysslar vi mest med musikprogram.
Jag håller med om att det är förväntningar och bekantskapskretsen som utgör en stor del utav sitt beteende.