Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Modularbygge?

Tråden skapades och har fått 4410 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-01-09 07:51

Synth från 1981 är alltid rätt!

Jag är så pepp på bygget nu att det är otäckt. Vill bli klar imorgon!

• Medlem
  • Karlstad
  • 2009-01-09 19:55
Ursprungligen av zthee:

Synth från 1981 är alltid rätt!

Jag är så pepp på bygget nu att det är otäckt. Vill bli klar imorgon!

Just ja.. hur pcb-brädan än ska monteras.. du måste snajda dit gångjärn!
Det har ju alla ärevördiga synthesizers.. servicevänligt + så har man ordnat fästen på en sida!

• Medlem
  • Uppsala
  • 2009-01-09 07:59

Vad det gäller ASM-1 och kabeldragning är ju det näst bästa efter kopplingsdon lödöron - vips så får man något att klämma krokodilklämmorna i och sen blir inte "permanentningen" lika kritisk om man behöver avlöda sen igen.

Dego - jag har en bunt öron över...

asm korskoppling

Mmm, det är knepigt att hitta lagom nivå av det ska vara servicebart och modulärt. I mitt fall är väl en del av problemet att jag ibland sätter igång och bygger utan att tänka ut en plan först; då kan man råka göra saker i fel ordning så att det blir jobbigt på slutet O:-).

Lödöron var inte en så dum idé. Jag får ha den i bakfickan till när det är dags för ASM-1 nr 2. Till dess ska jag hitta på det ultimata kopplingskonceptet ;).

Mm, inser att det kan låta kryptiskt. Jag har ASM-kortet, och från det går det lödda sladdar till ett dotterkort. På dotterkortet sitter ett gäng kontaktdon som jag kopplar in panelerna till. Jag kopplar också in en del andra kort typ Midi-CV där. Patchningen jag pratar om är att jag som MS20 har förkopplade patchningar som är aktiva om man inte stoppar in nån patchkabel i jacket på panelen - och det är de förpatchningarna som jag kopplar på dotterkortet, typ skickar upp Midi-CV till brytarna i VCO-panelerna.

Japp, keep it simple är bra. Jag försöker balansera simple med att det ska vara modulärt. Jag gillar idén att panelerna står för sig själv så att de kan kopplas in och ur lätt.

Sedan har jag gjort det lite knepigare för mig genom att det är en ganska kompromisslös design där jag både har fullt modulärt och förpatchat med signalväljare på ingångarna. MIDI-CV kommer då t.ex. in förpatchat via signalväljarbrytarna samtidigt som det finns tillgängligt i jack på panelen. Äta kakan och samtidigt ha den kvar? Jajamenssan!

Men det går att få ihop. Det var bara när jag insåg att jag hade planerat för trångt på dotterkortet som jag blev lite trött.

• Medlem
  • Uppsala
  • 2009-01-09 11:28
Ursprungligen av ZackZick:

Patchningen jag pratar om är att jag som MS20 har förkopplade patchningar som är aktiva om man inte stoppar in nån patchkabel i jacket på panelen - och det är de förpatchningarna som jag kopplar på dotterkortet, typ skickar upp Midi-CV till brytarna i VCO-panelerna.
Sedan har jag gjort det lite knepigare för mig genom att det är en ganska kompromisslös design där jag både har fullt modulärt och förpatchat med signalväljare på ingångarna. MIDI-CV kommer då t.ex. in förpatchat via signalväljarbrytarna samtidigt som det finns tillgängligt i jack på panelen. Äta kakan och samtidigt ha den kvar? Jajamenssan!

Du har tänkt precis som jag - började också med ett semimodulärt koncept a la MS-20, för att sen modifiera in moduler som jag nu har både fasta och modulära kopplingar på; exempelvis oscillator till mixer samtidigt som att man kan tappa ut vågformerna på patchfältet utan att bryta prepatchen. Att jag hade MS-20 som förlaga syns ju f ö tydligt med rattar till vänster och patchfält till höger:
http://www.acc.umu.se/~amber/mm/ASM_i_hallen.jpg

• Medlem
  • Stockholm
  • 2009-01-09 11:12

Aha, nu förstår jag!

Förpatchat liter slitigt, men fixar du det så blir det ju grymt!

Jag har ingenting förpatchat någonstans. Inte ens sub oscillatorn i CGS VCOn är förpatchad till pulsutgången... Allt är öppet, man kan göra vad man vill! Men det äter upp lite sladdar.

Jag har tagit ledigt från jobbet ett par dagar för att hacka synt i lugn och ro faktiskt :). Känns lyxigt. Idag ska jag förutom dra sladd oxå baka lazertran-fontpaneler i ugnen. Luktar apa!

• Medlem
  • Stockholm
  • 2009-01-09 11:22

Skönt med ledigt
Jag tänkte nog köra baka lazertran i ugnen jag med. Men jag har inte hittat en skrivare än som det ska funka med. Körde du på någon av de som står på lazertrans hemsida? Eller chansade du?

Jag har ju provat med de där som man ska lacka så att de blir klara, men får det inte att fungera bra.. Funderar dock även på att lämna in dem för screentryck och ta den kostnaden för att få det riktigt snyggt!

Jag kör på en bekants HP color laserjet 2550 som är med på listan. Jag har en 2600 själv, men vågar inte chansa; trist om plasten smälter och pajar skrivaren. Jag googlade runt för att se om nån rapporterade att även 2600:an funkade, men hittade ingen.

Man borde kunna lista ut vilka skrivare som funkar då det tydligen är temperaturen som är nyckeln. Skrivare som inte är varmare än 180 grader C ska funka.

Jag provade gult tryck på svarteloxerad panel med det funkade inte som sagt, så nu kör jag säkra kort med svart tryck på naturfärgad eloxerad aluminium.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2009-01-09 13:20

Jag kör på en bekants HP color laserjet 2550 som är med på listan. Jag har en 2600 själv, men vågar inte chansa; trist om plasten smälter och pajar skrivaren. Jag googlade runt för att se om nån rapporterade att även 2600:an funkade, men hittade ingen.

Man borde kunna lista ut vilka skrivare som funkar då det tydligen är temperaturen som är nyckeln. Skrivare som inte är varmare än 180 grader C ska funka.

Jag provade gult tryck på svarteloxerad panel med det funkade inte som sagt, så nu kör jag säkra kort med svart tryck på naturfärgad eloxerad aluminium.

Coolt! Får försöka hitta någon som har en skrivare som fungerar då

Jag kör svart på natur - det känns enklast.

Är det svårt att baka dem i ugnen? Bubblar? Blir ojämt? Tar lång tid?

Ursprungligen av zthee:

Är det svårt att baka dem i ugnen? Bubblar? Blir ojämt? Tar lång tid?

Inte så jättesvårt. Hur jag gör och lite erfarenheter:

• Skriv ut spegelvänt. Gör testutskrift på papper först och kontrollmät då det är lätt att man råkar skala om bilden vid PDF-generering eller utskrift. Jag klipper sedan ner pappret till rätt storlek som bör vara ett par millimeter mindre än plåten.

• Värm utskriften enl. bruksanvisningen så att man ser att tonern smälter. Annars blir det bubblor; jag har provat. O:-)

• Jag märker ut några punkter på plåten som man kan passa filmen till. De blivande fästhålen i hörnen i mitt fall.

• Jag använder en balja med ljummet vatten och lägger panelplåten underst och utskriften ovanpå. Pappret vill rulla ihop sig så jag brukar hålla emot. Filmen lossnar snart och man kan passa in den på plåten.

• Jag använder en mjuk slickepott (silikon kan det vara) för att få bort vatten och luftbubblor under filmen. Provade först med hård gummispackel, men mjuk slickepott var mycket enklare. Torka av vattnet och lägg och torka ca ett dygn. Det går att lossa filmen igen om att lägga i blöt om man kommer på att man glömde värma den innan (det har jag också provat O:-), ska prova att värma den idag och sedan sätta tillbaka)

• Baka plåten i ugn. Jag har provat att starta på 50 grader och sedan höja med 25 grader varje kvart, och fortsätta till den stått i 200 grader i en kvart. Ta ut och låt svalna. Klart!

Jag har bara gjort bakningen två gånger. Första gången på en svart 4U-plåten gick det bra. Andra gången härom dagen så hade jag glömt att värma utskriften innan och fick att antal bubblor även om jag försökte punktera dem under uppvärmningen.

Denna gång hade jag en 1U-plåt, och den böjde sig en del :tveksam:. Vet inte om det beror på att jag värmde för fort eller vad det kan vara. Att jag öppnade ugnen flera gånger för att punktera bubblor gjorde säkert att temperaturstegringen inte blev lika jämn också. Men jag kan nog böja tillbaka den hyfsat. Jag ska prova en långsammare bakning nästa gång. Mitt i ugnen kan kanske också vara bra att baka så att uppvärmningen blir lika stor på ovansidan som undersidan.

Kroffe, ja det påminner om din idé. Fast det är byggt som tre paneler i .COM/MOTM-format i ett modulär-kabinett. Det blir som en MS20 "under cover" i modulären ungefär :).

• Medlem
  • Uppsala
  • 2009-01-09 14:08

Kroffe, ja det påminner om din idé. Fast det är byggt som tre paneler i .COM/MOTM-format i ett modulär-kabinett. Det blir som en MS20 "under cover" i modulären ungefär :).

ARP2600 m a o...

• Medlem
  • Uppsala
  • 2009-01-09 14:06

Jo, det är trevligt med att kunna invertera signalen också...men det är enklare att hänga på en pot ned mot jord mellan signal och ingång än att hålla på att stoppa dit ett extra kort för varje ingång man gör...eller utgång om man nu fördrar den varianten...

• Medlem
  • Stockholm
  • 2009-01-09 14:16
Ursprungligen av kroffe:

Jo, det är trevligt med att kunna invertera signalen också...men det är enklare att hänga på en pot ned mot jord mellan signal och ingång än att hålla på att stoppa dit ett extra kort för varje ingång man gör...eller utgång om man nu fördrar den varianten...

Ja, klart det är lättare att köra mot jord ist. för att etsa ett litet kort som ska borras och fixas för varje pot som ska in i systemet.. Men man ska väl inte låta lättja styra modularbygget? O:-)

• Medlem
  • Uppsala
  • 2009-01-09 14:20
Ursprungligen av zthee:

Men man ska väl inte låta lättja styra modularbygget? O:-)

Hehe...du snackar ju med mannen som tog 8 år på sig att "bygga klart" sin ASM...:)

• Medlem
  • Stockholm
  • 2009-01-09 14:58

8 år är ganska lång tid..

Jag vill bli klar med min nästa modular till Norberg Igen. Eller iaf 2 av de tilltänkt fyra panelerna.
Men jag har lite ågren ang. den sista panelen. Men vi får se hur det går. Igår bytte jag ut 2 moduler mot lite andra saker. Först hade jag tänkt ha en matrismixer men nu vill jag nog byta ut den mot en sequencer/programmer.. Jag har ju ännu inga kort till den panelen, så det går ju att bolla lite hur som helst med den

• Medlem
  • Stockholm
  • 2009-01-09 20:12

Ja, ska försöka fixa gångjärn

Fick mina stiftlister idag. Det var inte så bra. De är vinklade, vilket resulterade till att kortet blir större än lådan de ska sitta i. Dock så går de att sätta rakt. Så jag tänkte göra det istället. Blir toppen det här!

• Medlem
  • Stockholm
  • 2009-01-09 22:09

El test. Allt funkade utom noice. Där kom magisk rök. Jag hade vänt på en tantalkondning. Fel ska åtgärdas. Sen blir det vco test...

• Medlem
  • Stockholm
  • 2009-01-09 22:21

Hurra! Var det bara tantalen som rök?

Men Dego, nu måste jag bara få det ur mig: Det heter noise på engelska. Inte noice. Noice är ett synthpopband från 80-talet.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2009-01-09 22:44

meschersmitt Nä, en 22r motstånd brann bokstavligen upp också.... Så jag tror den tog smällen. Tror jag har en tantal i reserv

Man kan anta att tantalen inte går att använda igen va?

• Medlem
  • Uppsala
  • 2009-01-09 23:09

Snygg liten adapter-board där för strömmingen, men har du inte vågat sätta i några IC i socklarna ännu och börja testa VCOer exempelvis...?

• Medlem
  • Stockholm
  • 2009-01-09 23:17

Tantal o motstånd bytt. All el funkar nu som det ska på alla ics:)

• Medlem
  • Stockholm
  • 2009-01-09 23:58

pink vågformer

Senast redigerat 2009-01-10 00:36
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-01-10 00:36

Så då har man gjort sitt för idag Kul det funka iaf...

• Medlem
  • Stockholm
  • 2009-01-10 00:38

Yay Hooray!

Fan vad bra

• Medlem
  • Stockholm
  • 2009-01-10 00:47

En sista bild på den fungerande vcon

• Medlem
  • Göteborg
  • 2009-01-10 01:12
Ursprungligen av Dego:

En sista bild på den fungerande vcon

Haha, låter extremt makabert... stampade du på den sen, eller vad?

• Medlem
  • Stockholm
  • 2009-01-10 13:21
Ursprungligen av /mr:

Haha, låter extremt makabert... stampade du på den sen, eller vad?

Tja, det behövs ju bli lite twist när man är med modulerna. Mer kinky kanske och S/M. Ngt för er på baksidan kanske

http://matrixsynth.blogspot.com/2009/01/malekko-assmaster-euro-module.html

Senast redigerat 2009-01-10 18:33
Bevaka tråden