Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Börjar tröttna på iPhone nu

Tråden skapades och har fått 112 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Alvesta
  • 2009-01-17 18:23
Ursprungligen av BlackSmp:

Och du vet väl hur lång tid det tog för Apple att fixa att "ar" blev "är" och inte "år"?

Jag skulle gärna se möjligtheten att välja mellan ett fullständigt tangentbord och ett reducerat.

En nackdel med det reducerade tangentbordet är att fördröjningen innan alternativgtangenterna kommer upp är snäppet för lång. Det tar ner mitt tempo när jag skriver. Det är tur att rättstavningen fungerar så bra som den gör... (och jag blir alltid lika positivt överraskad över att Fjollträsk ingår i ordboken:p)

Och nog förstår jag dina slutsatser, men jag kanske inte håller med om dem.

Jag gillar inte riktigt hur du klippte och förändrade mitt citat i ditt svar där.

Jag hade skrivit:

Ursprungligen av Akesson:

För att det då skulle bli tätare mellan tangenterna, och du skulle pricka fel bokstav med fingret i större grad. Därmed skulle den automagiska rättstavningsfunktionen inte fungera lika bra. Du kan t.ex. skriva ar och aterkomma så blir det automagiskt är och återkomma. Coolt va? När det gäller tradeoff mellan att skohorna in å, ä och ö på tangentbordet eller hålla dem borta och låta tangentbordet ha bra distans mellan knapparnas och låta rättstavningsfunktionen göra sitt jobb, tycker jag Apple har gjort helt rätt. Ni som klagar över tangentbord utan å. ä och ö? Använder ni inte den automagiska rättstavningen? Eller har ni inte förstått mina slutsatser ovan?

Du citerade mig som:

Ursprungligen av Akesson:

Du kan t.ex. skriva ar och aterkomma så blir det automagiskt är och återkomma. ...Ni som klagar över tangentbord utan å. ä och ö? Använder ni inte den automagiska rättstavningen? Eller har ni inte förstått mina slutsatser ovan?

Inte OK. Jag vill kunna stå för vad jag skrivit, och då kan du inte gå in och ändra i det och sen citera mig.

Du raderade en rätt viktig aspekt, nämligen: "När det gäller tradeoff mellan att skohorna in å, ä och ö på tangentbordet eller hålla dem borta och låta tangentbordet ha bra distans mellan knapparnas och låta rättstavningsfunktionen göra sitt jobb, tycker jag Apple har gjort helt rätt."

Det är här vi har delade åsikter. Jag anser att Apple har valt helt rätt väg när de inte tillåter flera olika typer av tangentbord utan istället väjer att fintrimma användarupplevelsen och satsa allt krut på att göra ett så smart tangentbord/rättstavningssystem som möjligt, där tangenterna är tillräckligt stora och välplacerade för att maximera skrivhastigheten.

Det är summan av 1000-tals små val som detta som gör att iPhone idag erbjuder en användarupplevelse som är på en helt annan planet jämfört med övriga produkter på marknaden.

Ursprungligen av akesson:

Jag gillar inte riktigt hur du klippte och förändrade mitt citat i ditt svar där.

Jag hade skrivit:

Du citerade mig som:

Inte OK. Jag vill kunna stå för vad jag skrivit, och då kan du inte gå in och ändra i det och sen citera mig.

Du raderade en rätt viktig aspekt, nämligen: "När det gäller tradeoff mellan att skohorna in å, ä och ö på tangentbordet eller hålla dem borta och låta tangentbordet ha bra distans mellan knapparnas och låta rättstavningsfunktionen göra sitt jobb, tycker jag Apple har gjort helt rätt."

Det är här vi har delade åsikter. Jag anser att Apple har valt helt rätt väg när de inte tillåter flera olika typer av tangentbord utan istället väjer att fintrimma användarupplevelsen och satsa allt krut på att göra ett så smart tangentbord/rättstavningssystem som möjligt, där tangenterna är tillräckligt stora och välplacerade för att maximera skrivhastigheten.

Det är summan av 1000-tals små val som detta som gör att iPhone idag erbjuder en användarupplevelse som är på en helt annan planet jämfört med övriga produkter på marknaden.

Avsikten var inte att förvränga eller förvanska ditt inlägg utan bara plocka ut de delar som intresserade mig. Jag borde kanske ha varit tydligare med att jag klippte bort delar men syftet med "..." var att markera att det var ett klipp. Så vitt som jag kan se så ändrade jag ingenting, men jag klippte bort delar, vilket jag inte anser är att förändra ditt citat utan bara att välja ut delar.

Jag ville bara lite lätt påminna om att det finns ganska många inlägg på 99.se där ett stort antal användare ondgjort sig över hur tidigare versioner inte klarade av välja "är" när man skrev "ar" utan alltid valde "år". Det är bara att söka på forumet.

Den här gången har jag inte gjort något, det blir så här rumphugget när man citerar någon som citerar någon annan.

Och inte vet jag om tangenterna är placerade för att maximera skrivhastigeten. Det är en typisk QWERTY-layout och det är inte helt ovanligt att elaka tungor säger att syftet med den layouten är att få ner skrivhastigheten. Se exvis wikipedia

Senast redigerat 2009-01-17 22:26
  • Medlem
  • Gällivare
  • 2009-01-17 18:57
Ursprungligen av akesson:

För att det då skulle bli tätare mellan tangenterna, och du skulle pricka fel bokstav med fingret i större grad. Därmed skulle den automagiska rättstavningsfunktionen inte fungera lika bra. Du kan t.ex. skriva ar och aterkomma så blir det automagiskt är och återkomma. Coolt va? När det gäller tradeoff mellan att skohorna in å, ä och ö på tangentbordet eller hålla dem borta och låta tangentbordet ha bra distans mellan knapparnas och låta rättstavningsfunktionen göra sitt jobb, tycker jag Apple har gjort helt rätt. Ni som klagar över tangentbord utan å. ä och ö? Använder ni inte den automagiska rättstavningen? Eller har ni inte förstått mina slutsatser ovan?

Det är inte direkt min erfarenhet. Rättstavningen fungerar bra på engelska, men inte på svenska. Där jag tycker snarare den totalhavererar pga bristen på å,ä,ö. Skriver du t.ex "lättöverskådligt" med bara "a" + "o" och den inte hittar det i ordlistan så får man backa hela ordet och korrigera, vansinnigt frustrerande. Sedan finns det många ord den bommar mellan - "år" och "är" är ju ett bra exempel som blev väldigt påtagligt när man skulle skicka SMS på nyårsafton. Jag stängde av rättstavningen på min iPhone häromveckan och gud vilken befrielse det var! Smaken är väl delad, men av dem som har jailat sin telefon och lagd in svenska tangentbordet, så är det väl knappast något som har bytt tillbaka för att det är så trångt. Att lägga in alternativ så man kan välja lokalt tangentbord, är en enkel grej och det finns redan för vissa andra språk. Hade du kunnat välja mellan det svenska jail-breakade tangentbordet och det engelska, hade du då verkligen valt det engelska?

Ursprungligen av akesson:

Detta är på G och kommer så fort push notifications släpps. Känns dock väldigt 90-tal att skicka MMS. Jag når mina vänner med bilder via e-post, twitter och facebook.

Jag skickar sällan MMS, däremot får jag en hel del - och det är vansinnigt frustrerande att komma åt dem när telefonen dessutom saknar Copy/Paste. Jag hade nöjt med en smidig metod att kunna ta emot MMS, skicka är inte så noga!

Ursprungligen av akesson:

Detta har inte med Apple att göra, utan det är operatörerna som styr.

Det är ordentligt fel, bolagen i USA blockerar men inte i Europa!

Ursprungligen av akesson:

Detta är något som du inbillat dig, vet inte riktigt var du kan ha fått det ifrån. Jag synkar min kalender med Exchange (en Microsoft-lösning). Du kan även synka den med exemplevis Google Calendar.

Att Apple inte släpper ut API:n för databasen till kalendern är vare sig någon nyhet eller inbillning, men jag tror vi misstolkade varandra lite där!

Ursprungligen av akesson:

Min kraschar väldigt sällan efter 2.2-uppdateringen.

Nu är ju sällan ett relativt uttryck, men min kraschar runt var femtonde websida

Ursprungligen av akesson:

Håller med till fullo. Palm Pre har en hel del trevliga lösningar som jag hoppas Apple stjäl av dem.

Där är vi överens!

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2009-01-17 20:08
Ursprungligen av iBjorn:

Det är ordentligt fel, bolagen i USA blockerar men inte i Europa!

Motorola är en amerikansktillverkad mobiltelefon, som man kan köra som modem.....

  • Medlem
  • Gällivare
  • 2009-01-17 20:32
Ursprungligen av kenjon:

Motorola är en amerikansktillverkad mobiltelefon, som man kan köra som modem.....

Jag menar alltså operatörsbolagen, en Palm Treo 650 såld hos Sprint eller AT&T hade DUN bortplockat och blockerat, min gamla Telia-brandade Treo 650 hade fullt fungerande DUN (modem).

Att inte iPhone erbjuder DUN hos bolag som accepterar detta ligger nog mer hos Apple än hos AT&T. Apple har väl f.ö blivit rätt välkända för att totalt köra över operatörerna och deras önskemål.

  • Medlem
  • Örebro
  • 2009-01-21 13:20
Ursprungligen av akesson:

.

Detta är något som du inbillat dig, vet inte riktigt var du kan ha fått det ifrån. Jag synkar min kalender med Exchange (en Microsoft-lösning). Du kan även synka den med exemplevis Google Calendar.
.

Det går inte att synca kalender med te x. yahoo.

Jag fick en sådan lust att gå tillbaka till denna tråd och lyfta fram några intressanta citat så här dagen efter presentationen av innehållet i 3.0

Och, jo, citaten är utvalda och utklippta och inte fullständiga :cool::

Ursprungligen av akesson:

För att det då skulle bli tätare mellan tangenterna, och du skulle pricka fel bokstav med fingret i större grad. Därmed skulle den automagiska rättstavningsfunktionen inte fungera lika bra. Du kan t.ex. skriva ar och aterkomma så blir det automagiskt är och återkomma. Coolt va? När det gäller tradeoff mellan att skohorna in å, ä och ö på tangentbordet eller hålla dem borta och låta tangentbordet ha bra distans mellan knapparnas och låta rättstavningsfunktionen göra sitt jobb, tycker jag Apple har gjort helt rätt. Ni som klagar över tangentbord utan å. ä och ö? Använder ni inte den automagiska rättstavningen? Eller har ni inte förstått mina slutsatser ovan?
.

Ursprungligen av akesson:

Det är här vi har delade åsikter. Jag anser att Apple har valt helt rätt väg när de inte tillåter flera olika typer av tangentbord utan istället väjer att fintrimma användarupplevelsen och satsa allt krut på att göra ett så smart tangentbord/rättstavningssystem som möjligt, där tangenterna är tillräckligt stora och välplacerade för att maximera skrivhastigheten.

Ursprungligen av Tobias Schelin:

3. Hur stort stöd har MMS och svenskt tangentbordsstöd i USA eller på de marknader som iPhone täcker i stort? Våra tecken fungerar bara i Sverige (vilket gör det meningslöst att spendera tid och pengar på sådan utveckling). MMS används såvitt jag vet inte i någon större utsträckning i USA. De har väl knappt ens kommit igång med 3G i lika stor skala som de europeiska länderna.

Ursprungligen av Zimmerman:

Om Apple plötsligt fixar biffen med en update - vad ska då alla som menar att det är en skitsak och som försvarat Apple's tillkortakommanden säga? Då måste dom ju plötsligt förklara hur bra och logiskt det är att Sverige fått ett speciellt rationellt tangentbord. :-D. Det gäller att vara flexibel. Opportunistisk.

Ja, det undrar jag också... men nu får vi kanske se;)

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2009-01-16 11:45
  • Medlem
  • Mjölby
  • 2009-01-16 11:57
Ursprungligen av kenjon:

Tack, men jag vill kunna läsa mail i liggande format för att inte behöva skrolla så mycket.
Det liggande tangentbordet hade jag koll på sedan tidigare.

Ber om ursäkt till alla inblandade , det är bara att man bli trött på:

- Ännu en tråd om iPhonens tillkortakommanden
- Utspridningen av diskussionsämnen i olika trådar istället för att hålla dem dit det tagits innan

  • Medlem
  • 2009-01-16 14:33

Jag kan förstå vad Matsaki menar när han säger att den börjar bli "gammal". Jag har haft min iPhone nu i ca 1 år. Jag tyckte inte det var värt att uppgradera till 3G dels för att de funktioner som tillkommer ex GPS inte lockar mig (3G kan iofs fylla en funktion ibland när man inte hittar en hotspot) och dels för att jag faktiskt tycker att första generationen är snyggare.
När jag skaffade min iPhone var den helt underbar. Den gick hem hos alla som tog i den och lekde med den. Den hade helt enkelt så mycket som ingen telefon tidigare hade och då menar jag inte funktioner utan användarupplevelse.
Nu har jag vant mig och väntar på något nytt från apple. iPhone var en revolution, iPhone 3G var det inte. Nu är det dags för en ny revolution.

Att störa sig på saknade funktioner är det lätt att göra. Det har jag gjort med alla telefoner jag ägt. Det som jag främst stör mig på med iPhone är att jag är tvungen att konvertera alla filmer jag vill lägga över men jag förstår varför. Apple vill gynna sin försäljning via iTunes.

Alla funktioner som saknas på iPhone har en förklaring. Antingen (som med bluetooth och copyright) så har de påverkan på andra områden eller så är nyttan inte tillräckligt stor för insatsen. Varför ska apple lägga ner utvecklingstid och pengar på att tillfredställa några tusen användare i norra europa som vill ha åäö på tangentbordet? MMS ska vi inte ens prata om. Varför ska man skicka meddelanden som har begränsning i antal tecken och bildstorlek??

Ursprungligen av pfekz:

Alla funktioner som saknas på iPhone har en förklaring. Antingen (som med bluetooth och copyright) så har de påverkan på andra områden eller så är nyttan inte tillräckligt stor för insatsen. Varför ska apple lägga ner utvecklingstid och pengar på att tillfredställa några tusen användare i norra europa som vill ha åäö på tangentbordet? MMS ska vi inte ens prata om. Varför ska man skicka meddelanden som har begränsning i antal tecken och bildstorlek??

Att iPhone hanterar bluetooth så styvmoderligt som den gör är lite förvånande eftersom Apple i sina laptops har en så underbar BT hantering med tangentbord och mus som inte lämnar något att önska (mer än att alla laptoptillverkare borde vara lika smidiga)

"copyright": jag antar att du menar copy&paste. Det skulle lösa exempelvis mångas önskemål om forward på sms och även gå att använda till att forwardera kontaktinformation.

MMS: Varför fixar Apple emojis för japaner? Varför är det så viktigt att fixa interoperabiltet med andra mobiler på den marknaden? Troligen för att det krävdes för att få acceptans på marknaden. Det verkar som att Apple klarar sig utan MMS till en början men Telia verkar anse att det är en allvarlig brist för att få ännu större acceptans på sina marknader. (Samt för att få än mer intäkter eftersom de givetvis kommer att få betalt för alla MMS som skickas)

Tangentbord: Det krävs inte så mycket utvecklingstid för att fixa ett ÅÄÖ tangentbord. Det ryska tangentbordet innehåller rätt antal tangenter. Det finns ett jailbreakhack (eller har i alla fall funnits) som ger ett svensk tangentbord genom att modifera det ryska, så det är inte direkt omöjligt om jag säger som så:cool:

  • Medlem
  • 2009-01-17 08:21
Ursprungligen av BlackSmp:

"copyright": jag antar att du menar copy&paste. Det skulle lösa exempelvis mångas önskemål om forward på sms och även gå att använda till att forwardera kontaktinformation.

MMS: Varför fixar Apple emojis för japaner? Varför är det så viktigt att fixa interoperabiltet med andra mobiler på den marknaden? Troligen för att det krävdes för att få acceptans på marknaden. Det verkar som att Apple klarar sig utan MMS till en början men Telia verkar anse att det är en allvarlig brist för att få ännu större acceptans på sina marknader. (Samt för att få än mer intäkter eftersom de givetvis kommer att få betalt för alla MMS som skickas)

Med copyright ocg BT menar jag i det här fallet att om man öppnar upp BT funktionaliteten fullt ut öppnar man också för hack som gör att man skulle kunna överföra musik och annat skyddat material mellan ex två iPhones.

Att apple fixat emojis för japaner är väl inte så svårt att lista ut då det bor ca 130 miljoner i Japan. Helt enkelt en större marknad.

När det gäller copy-paste så är det inget problem att skapa funktionaliteten, svårigheten ligger nog i att göra den bra och användarvänlig till iPhone. Apple lägger sällan in en massa funktioner om de inte är väl integrerade och fungerar på ett bra sätt. Det är ju det som skiljer iPhone mot andra telefoner som smackar in en massa funktioner som låter bra i specen men som sen visar sig vara oanvändbara i praktiken. Det har t ex gått att surfa på väldigt många mobiler en lång tid men inte förrän iPhone går det att faktiskt göra det på ett tillfredställande sätt.

Jag tycker fortfarande inte att tråden handlar om funktioner eller icke-funktioner i iPhone utan om att den faktiskt börjar bli gammal. Inte i förhållande till andra utan gentemot sig själv.

Ursprungligen av pfekz:

Med copyright ocg BT menar jag i det här fallet att om man öppnar upp BT funktionaliteten fullt ut öppnar man också för hack som gör att man skulle kunna överföra musik och annat skyddat material mellan ex två iPhones.
...
Jag tycker fortfarande inte att tråden handlar om funktioner eller icke-funktioner i iPhone utan om att den faktiskt börjar bli gammal. Inte i förhållande till andra utan gentemot sig själv.

Telefonen är ju redan öppnad för hack så:cool: Skämt åsido, så tror jag inte att det är rädslan för att telefonen kan bli hackad som avhåller Apple från att förbättra BT funktionaliteten.

Jag ser det som att om telefonen har rätt funktioner så är den inte föråldrad eller gammal. Då är den rätt i tiden. Så för mig så är gammal eller inte en fråga om funktionalitet vs saknad funktionalitet.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2009-01-20 18:11
Ursprungligen av pfekz:

Nu är det dags för en ny revolution.

Says who? En revolution sker inte bara "POFF!" för att någon på ett svenskt (eller palauiskt för den delen) forum tycker att det vore på sin plats med lite förändring.

  • Medlem
  • 2009-01-21 11:30
Ursprungligen av lither:

Says who? En revolution sker inte bara "POFF!" för att någon på ett svenskt (eller palauiskt för den delen) forum tycker att det vore på sin plats med lite förändring.

Inte? Jag som trodde att apples utvecklingsarbete styrdes av vad som skrevs på detta forum.

Det jag egentligen menar är att iPhone 3G var en för liten förändring för att vara riktigt intressant. Det är iofs kanske så att utvecklingsarbetet var relativt billigt för 3G och med den kunde man attrahera större grupper i framförallt Europa och Asien.

Å andra sidan tror jag inte att det kommer någon revolutionerande ny modell inom närmsta tiden. (Det var mer en önskan från min sida) Nu har de redan en väl utarbetad (och det arbetet var förmodligen kostsamt) plattform som de kommer kunna bygga på en bra tid framöver. Min gissning är att nästa modell har bättre prestanda i form av minne och kanske processor (har ju läst ryktet om multi threading). Bättre kamera hade ju också varit önskvärt. Annars ingen jätteöverraskning.

Ursprungligen av pfekz:

Inte? Jag som trodde att apples utvecklingsarbete styrdes av vad som skrevs på detta forum.

Halva Apples stragtegisk ledningsgrupp finns ju här...
Halva Apples designgäng får sin input från Babelfishöversättning av detta forum.

Enormt viktiga människor finns här - och de skickar MMS hela tiden...

Kört iPhone sedan 2G kom, bytte till 3G i somras. Funkar som ett spjut.
Surfa fungerar ju. Skriva går bra tack. Mail går ju ha i en mobil med iPhone.
GPS:en hade ju vart roligare med en "tjötmoster" i som sa till en i trafiken...
Jag hade gillat mera funktionalitet i BT och det hade vart fräck att ha den som modem.

Detta är saker jag önskar och hoppas på att de kommer.
Men att göra det till livsavgörande frågor som gör att man ligger sömnlös om nätterna - lägg av...
För varje update blir luren bättre och bättre.
Använder min varje dag, inte en repa än i glaset och "känns gammal"? pyttsan.

Ni som "kräver" och "vill minsann välja" får väl lida då, eller skaffa er ngn samsunglur med Win-möget i. Kolla om gräset är grönare på andra sidan.

Min vän Johan har helt rätt i sin kommentar:
Ni som tycker luren känns gammal kan skicka dem i vadderat kuvert till honom.

  • Medlem
  • Gällivare
  • 2009-01-16 16:11

Det Apple borde göra är att ha en större öppenhet/genorisitet för utvecklare och appstore. Med bra dokumentation och öppenhet mot utvecklarna skulle i stort sett alla iPhones tillkortakommanden var åtgärdade nu.

Som det är nu får det inte ens finnas open-source program till iPhone...den enda förklaring som finns för det är kontrollbehov, nonchalans och profithunger. Därför är det så bra att Pre:n har kommit som sätter lite fart på konkurrensen.

  • Medlem
  • International user
  • 2009-01-16 17:44
Ursprungligen av iBjorn:

Det Apple borde göra är att ha en större öppenhet/genorisitet för utvecklare och appstore. Med bra dokumentation och öppenhet mot utvecklarna skulle i stort sett alla iPhones tillkortakommanden var åtgärdade nu.

Som det är nu får det inte ens finnas open-source program till iPhone...den enda förklaring som finns för det är kontrollbehov, nonchalans och profithunger. Därför är det så bra att Pre:n har kommit som sätter lite fart på konkurrensen.

Android har funnits ett tag, vad är nytt med Pres "öppenhet"?

Och dessutom, har ni skickat in er klagomål som feedback till Apple?
På detta forumet lär de inte göra någon nytta.

  • Medlem
  • Gällivare
  • 2009-01-16 20:00
Ursprungligen av zappee:

Android har funnits ett tag, vad är nytt med Pres "öppenhet"?

Och dessutom, har ni skickat in er klagomål som feedback till Apple?
På detta forumet lär de inte göra någon nytta.

Jadå, lämnat synpunkter på lokalisering med svenskt tangentbord och att tillåta Netshare mfl i länder där operatörerna accepterar DUN. Copy&Paste har jag inte lämnat på eftersom det nog är ganska välkänt. Copy&Paste skulle även underlätta att läsa MMS man får som SMS - vem klarar att hålla länken i huvudet och veta på att man har kommit in på Telias hemsida...

Vad gäller "öppenhet" så syftade jag mot utvecklare i allmänhet och det har funnits innan Android kom också. Jag nämnde att det var bra att Palm släppte Pre för det sätter större press på Apple. Däremot nämnde jag inte att Palm har signalerat en öppen hållning mot utvecklarna där de kommer att tillåtas/få se/göra mer än hos Apple.

  • Medlem
  • International user
  • 2009-01-16 20:20
Ursprungligen av iBjorn:

Jadå, lämnat synpunkter på lokalisering med svenskt tangentbord och att tillåta Netshare mfl i länder där operatörerna accepterar DUN. Copy&Paste har jag inte lämnat på eftersom det nog är ganska välkänt. Copy&Paste skulle även underlätta att läsa MMS man får som SMS - vem klarar att hålla länken i huvudet och veta på att man har kommit in på Telias hemsida...

Vad gäller "öppenhet" så syftade jag mot utvecklare i allmänhet och det har funnits innan Android kom också. Jag nämnde att det var bra att Palm släppte Pre för det sätter större press på Apple. Däremot nämnde jag inte att Palm har signalerat en öppen hållning mot utvecklarna där de kommer att tillåtas/få se/göra mer än hos Apple.

Visst är det bra, men Palm får lite mycket cred för sin öppenhet när de är långt ifrån först (eller ensamma) om det.

  • Medlem
  • Gällivare
  • 2009-01-16 20:27
Ursprungligen av zappee:

Visst är det bra, men Palm får lite mycket cred för sin öppenhet när de är långt ifrån först (eller ensamma) om det.

Det ligger lite i det, palm har ju bara fortsatt som de (och andra) har gjort tidigare.

  • Medlem
  • Täby
  • 2009-01-16 20:08

Denna tråd har flera gånger varit på gränsen till att spåra ur, så länge ni håller er till ämnet och inte svävar ut så låter jag den vara öppen, men jag håller ett öga här.
/Mod

Som iBjorn säger: Mer öppenhet och generositet mot utvecklare vore bra. Se på Symbian, till exempel...

Jag tog reda på vad iPhone hade för funktioner och jämförde dem med mina behov, när jag såg att de stämde överens köpte jag en och är nöjd med det. Vid uppdateringarna har det tillkommit lite funktioner (har jag för mig) vilket är ett plus. Förhoppningsvis kommer det fler funktioner i kommande uppdateringar så att de som saknar något får vad de behöver.

Ibland har jag nöjet att använda andra telefoner, det gör mig varje gång lika säker på att jag gjorde ett bra val när jag köpte iPhone.

Nog är det väl Apple som bestämmer om de vill leverera någon modemfunktion eller inte? Det finns hur många andra mobiltelefoner som helst som kan fungera som modem sa jag har svårt att se att operatörer i allmänhet är anti mot telefoner som modem. (AT&T verkar vara det iofs)

  • Medlem
  • International user
  • 2009-01-18 12:12
Ursprungligen av BlackSmp:

Nog är det väl Apple som bestämmer om de vill leverera någon modemfunktion eller inte? Det finns hur många andra mobiltelefoner som helst som kan fungera som modem sa jag har svårt att se att operatörer i allmänhet är anti mot telefoner som modem. (AT&T verkar vara det iofs)

Du tror inte det hade dragit rätt mycket trafik att släppa fri modemfunktionen på iPhonen?

Därför ATT inte vill ha det och Apple är snälla och lyder dem.

Ett tips är att sälja så slipper man att förundras över Apples strategi.

Det finns en uppsjö med alternativ. Samsung, LG, Nokia, HTC och snart Palm. Dessvärre finns det troligtvis inte lika många roliga forum för att beklaga sig över deras begränsningar och fel.

Med tanke hur känsligt det verkar blivit med iPhone3G och att verkligen välja sina ord inför ett inlägg så är jag beredd på att detta inlägg förmodligen kommer attackeras och försvaras av iPhone-talibaner, tråkigt att det känns så, men men...

Det är dock inte min mening att ta parti på något vis här nu. Men alltså, trådens namn triggade mitt inre nu där jag spontant kände att nu måste det ut, min rena reflektion kring detta "fenomen" till produkt.

"iPhone" verkar verkligen har blivit ett rejält "iLands" problem.
Alltså, vad det finns energi och tid att lägga på att diskuttera denna "hypade" produkt, närmast chockerande!

Tillför det Steve Jobs något eller handlar det helt enkelt bara om att försvara sitt produktval oavsett vad, vilken man i många fall tömt sparbössan för att få möjlighet att äga?

Dock finns det dessvärre mycket mer att önska i denna produkt än ett vackert skal och ett charmerande "human interface".
Jag håller med, den är speciell och det finns ingen telefon på marknaden "just nu" som innehar denna "feeling".

Men, man skall ju faktiskt kunna leva med produkten också utan att gå och småirritera sig på den samt råka ut för oväntade överaskningar samt sitta fast i energislukande garantiärenden.

Stora kvalitetsproblem råder och sådan är dessvärre den bistra sanningen idag hur mycket man än vrider och vänder på faktumet.

Hade jag listat alla "issues" från uppenbara småirriterande problem & buggar till större mer fullständigt oacceptabla problem med iPhone så hade jag fått skriva en mindre uppsats och samtidigt fått så många efter mig så, nej tack...

Varför bara inte inse att ok, Apple släppte en produkt för tidigt där de nu behöver tid att komma ikapp och släppa en färdigutvecklad plattform vilken motsvarar den kvalitesnivå man förväntar sig vid ett normalt produktsläpp på 2000-talet oavsett varumärke.

Jag har provat en mängd olika iPhone3G nu i olika butiker samt även pressat dem hårt privat och insett mer och mer att dettta mer är en produkt som endast lever på en "hype" dessvärre och köpes som en ren accessoar, likt en modeväska eller ett par märkesklädesplagg dessvärre.

För, till något mer seriöst håller verkligen inte denna produkt måttet "in the long term".
Tråkigt att behöva konstatera detta men, ärlighet brukar vara längst.

Då jag gillar Apple starkt och är väldigt lojal deras övriga väldesignade produktsortiment som håller en betyldigt högre kvalitetsnivå och reliabilitet ger iPhone3G ett väldigt vagt helhetsintryck dessvärre...

Inte OT får jag hoppas, eller?
Topic: "Börjar tröttna på iPhone nu "

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-01-21 19:01
Ursprungligen av moogpower:

Hade jag listat alla "issues" från uppenbara småirriterande problem & buggar till större mer fullständigt oacceptabla problem med iPhone så hade jag fått skriva en mindre uppsats och samtidigt fått så många efter mig så, nej tack...

Varför bara inte inse att ok, Apple släppte en produkt för tidigt där de nu behöver tid att komma ikapp och släppa en färdigutvecklad plattform vilken motsvarar den kvalitesnivå man förväntar sig vid ett normalt produktsläpp på 2000-talet oavsett varumärke.

Jag vet förstås inte på vilken nivå ditt hårda testande av iPhone har skett. Kanske har du professionell erfarenhet av att testa mobiltelefoner, smådatorer, MP3-spelare eller liknande.

Vad du däremot inte tycks ha så stor erfarenhet av är argumentationsteknik. Det är helt enkelt inte speciellt effektivt att inte nämna ett enda av de problemen du har upptäckt och sedan uppmana oss andra att "inse" att du har rätt i din slutsats. Dina ord om att problem skulle kunna fylla en hel uppsats väger liksom inte så tungt.

Det vore intressant om du nämnde åtminstone de 2-3 ALLVARLIGASTE problem som du har upptäckt som motiverar din slutsats att iPhone inte uppfyller den kvalitetsnivå som man kan förvänta sig av på 2000-talet.

Jag tvivlar inte en sekund på att det går att upptäcka olika kvalitetsproblem, eller andra typer av problem med iPhone, men skulle detta i så fall vara unikt för iPhone bland t.ex mobiltelefoner på 2000-talet? Mitt intryck av mobiltelefonmarknaden är att den bygger mycket på "slit-och-släng" och åtminstone mina döttrar råkar ständigt ut för olika problem som kräver reparation, avsett om det står Nokia eller Sony Ericsson på luren.

Men kanske har ditt tal om kvalitetsnivån på 2000-talet inte så mycket med hur saker och ting verkligen förhåller sig, utan hur du tycker att de borde förhålla sig?

Hur vill du att jag ska kunna "inse" att iPhone är så kass att den inte borde ha lanserats än, när jag själv har använt den flitigt sedan den lanserades i Sverige och aldrig haft ETT ENDA problem?

Kanske är vi helt olika användartyper, som använder iPhone på helt olika sätt, men det skulle ändå innebära att din erfarenhet inte är allmängiltig.

Senast redigerat 2009-01-21 19:22
Bevaka tråden