- rdp356
- Medlem ●
- Alvesta
- 2009-01-17 18:23
Och du vet väl hur lång tid det tog för Apple att fixa att "ar" blev "är" och inte "år"?
Jag skulle gärna se möjligtheten att välja mellan ett fullständigt tangentbord och ett reducerat.
En nackdel med det reducerade tangentbordet är att fördröjningen innan alternativgtangenterna kommer upp är snäppet för lång. Det tar ner mitt tempo när jag skriver. Det är tur att rättstavningen fungerar så bra som den gör... (och jag blir alltid lika positivt överraskad över att Fjollträsk ingår i ordboken:p)
Och nog förstår jag dina slutsatser, men jag kanske inte håller med om dem.
Jag gillar inte riktigt hur du klippte och förändrade mitt citat i ditt svar där.
Jag hade skrivit:
För att det då skulle bli tätare mellan tangenterna, och du skulle pricka fel bokstav med fingret i större grad. Därmed skulle den automagiska rättstavningsfunktionen inte fungera lika bra. Du kan t.ex. skriva ar och aterkomma så blir det automagiskt är och återkomma. Coolt va? När det gäller tradeoff mellan att skohorna in å, ä och ö på tangentbordet eller hålla dem borta och låta tangentbordet ha bra distans mellan knapparnas och låta rättstavningsfunktionen göra sitt jobb, tycker jag Apple har gjort helt rätt. Ni som klagar över tangentbord utan å. ä och ö? Använder ni inte den automagiska rättstavningen? Eller har ni inte förstått mina slutsatser ovan?
Du citerade mig som:
Du kan t.ex. skriva ar och aterkomma så blir det automagiskt är och återkomma. ...Ni som klagar över tangentbord utan å. ä och ö? Använder ni inte den automagiska rättstavningen? Eller har ni inte förstått mina slutsatser ovan?
Inte OK. Jag vill kunna stå för vad jag skrivit, och då kan du inte gå in och ändra i det och sen citera mig.
Du raderade en rätt viktig aspekt, nämligen: "När det gäller tradeoff mellan att skohorna in å, ä och ö på tangentbordet eller hålla dem borta och låta tangentbordet ha bra distans mellan knapparnas och låta rättstavningsfunktionen göra sitt jobb, tycker jag Apple har gjort helt rätt."
Det är här vi har delade åsikter. Jag anser att Apple har valt helt rätt väg när de inte tillåter flera olika typer av tangentbord utan istället väjer att fintrimma användarupplevelsen och satsa allt krut på att göra ett så smart tangentbord/rättstavningssystem som möjligt, där tangenterna är tillräckligt stora och välplacerade för att maximera skrivhastigheten.
Det är summan av 1000-tals små val som detta som gör att iPhone idag erbjuder en användarupplevelse som är på en helt annan planet jämfört med övriga produkter på marknaden.