Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Äääntligen, en ny magsynth! Från Roland!

Tråden skapades och har fått 103 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Jag vet inte om detta uppmärksammats här tidigare, men det kändes liksom viktigt att detta inte missades.
För som jag väntat, längtat, våndats: Kommer det någon ny magsynth (som den kallas i on-line katalogen), eller har det, så som dinosurerna och Pro Tools, spelat ut sin roll och lämnats att försvinna i historiens dimmor?

Men Nej!

Här är den. Beskåda!

http://www.roland.se/showlarge.asp?picture=upload/product/AX-Synth_big.jpg

Läs!

Roland Scandinavia - AX-Synth

Inte bara lätt fett utan rätt och slätt fett

Den verkar ju vara en riktigt skön update avseende funktioner. Måste kollas in!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-01-21 21:36

Fast det heter varken keytar eller magsynt utan strap-on-synth, det har jag lärt mig på AH.

Hmm... min klocka måste gå fel...

Är det 1984 fortfarande?

Någonstans, i ett land långt borta, hörs Borat jubla.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2009-01-21 23:10
Ursprungligen av pepelogu:

Är det 1984 fortfarande?

Nej, 1992!

http://www.jarrography.free.fr/details_equipement_audio.php?id_equip=72

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2009-01-21 23:00
Ursprungligen av Nihad:

Shit vad läskigt. Hans hand verkar ha ett eget liv.

(men kudos till honom för han kan ju lira)

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2009-01-22 07:36
Ursprungligen av pepelogu:

Shit vad läskigt. Hans hand verkar ha ett eget liv.

(men kudos till honom för han kan ju lira)

kul att höra annat än acid-knorr från en sh101, snubben har troligtvis ingen aning om vad den "egentligen" brukar användas för, vilket gör det ännu roligare.

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2009-01-22 09:24

Ska det vara keytar så ska det vara Moog Liberation.
Men man måste nog träna ryggen först

  • Medlem
  • Jönköping
  • 2009-01-21 23:24

Usch.

  • Medlem
  • Skövde
  • 2009-01-21 23:43

Hmm...alltså...Roland kan fortfarande inte göra coola "strap-ons"... bortsett från SH-101 då... Korgs RK-100 är däremot mer rock n roll eftersom den har en annan linje med hals och tangenter, vilket gör den kaxigare och faktiskt lite mer electro-punk i rätt sammanhang. Jag väntar dock fortfarande på nåt som är både kompetent och snyggt...det borde ju gå att göra.

hoppas på en våg av häftiga framträdanden på televisionen.

  • Medlem
  • 2009-01-22 02:01

Neeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeee...........

.....j

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-01-22 03:27
Ursprungligen av 18db:

Neeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeee...........

.....j

Kunde faan inte ha uttryckt det bättre själv. Möjligtvis i versaler NEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEE........

........J!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!:'(:'(:'(:'(:'(:'(:'(:'(:'(:'(:'(:'(

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2009-01-22 02:06

Jag tycker den känns svinkool. Faktum är att den skulle passa mig perfekt när jag lirar live, kanske inte på ett axelband men varför inte å andra sidan. Eller på ett mini-krysstativ, högst korrekt sätt att designa en liveinriktad synt iaf, lika lätt att transportera som en akkegura. Man kanske skulle sätta knoppar på sin USB-klav...

  • Medlem
  • 2009-01-22 02:50

Jag får kännslan av att den kommer floppa hårt. Fast visseligen så finns det nog ett gäng anhängare till gräslig retromode som skulle kunna tänkas köpa den.

Magsynth, skitfula kläder och värsta tänkbara frillan. Fy!

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2009-01-22 03:02

Det gick du igång på, 18db! Faktum är att det är skoj om publiken ser att man gör något med klaviaturet, att det är på riktigt, man behöver inte sitta ensam i ett hörn utan kan delta mer visuellt (och kanske även när det gäller ögonkontakt med de andra i bandet) när instrumentet är mer smidigt utformat. Jag tror på flipp.

  • Medlem
  • 2009-01-22 03:05

Det har man sh-101 till. Perfekt livesynt till solon och annat som man vill visa upp

Men sen är jag lite folkskygg av mig med.

  • Medlem
  • 2009-01-22 04:51

Hur popis är föregångarna? Visseligen så har nog denna en hel del nytt under skalet.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-01-22 05:47

Det känns som ett band från Miami Vice.
Det känns som en finlandsfärja.
Det känns som ett dansband med den obligatoriska asiaten på keyboard.
Det känns som en pianist med indianfrilla.
Det känns som jag måste kräkas...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-01-22 05:53

Vilka bakåtsträvare de är, Roland Cedermark & co. Snart gör de väl mer knäppa förlegade saker, kanske släpper en analog trummaskin eller något liknande värdelöst!

  • Medlem
  • 2009-01-22 06:35

Jo. vänta bara tills de släpper ett modulsytem, patchbart med/via USB/FW

Ursprungligen av Panyxd:

Vilka bakåtsträvare de är, Roland Cedermark & co. Snart gör de väl mer knäppa förlegade saker, kanske släpper en analog trummaskin eller något liknande värdelöst!

Vad man än tycker om magsynt så har de missat ett par saker jag skulle prioriterat;

Det är stor. Opraktiskt stor... och vrål-vit!
Inbyggda ljud? Blir svårt att köra trådlöst då.
Ingen trådlös midi heller.
ingång för sustainpedal men INGEN KEYBOARD-AFTERTOUCH! Däremot en aftertouch-knapp. Blä.

(ja , jag har använt magsynt i mina dagar... Vi hade ett band som ville vara från Miami Vice. Till och med på en Finlandsbåt... )

  • Medlem
  • Jönköping
  • 2009-01-22 07:36

Hur man än vrider på det. Magsynt är alltid fel. Ta bort. Jag kan ursäkta de som flamsade runt med dom på 80-talet i någon slags pionjäranda, men det är på gränsen det med.

Tramsigt, flamsigt och en anskrämlig pseudo-tuff look. "Kolla mej'rå! Jag kan rocka fast jag spelar synt!".

Bara för att jag säger så dyker det väl upp någon jävel och lyckas se apball ut med en sån, fast än har jag aldrig sett det.

Wow...

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2009-01-22 09:25

Hehehe, när jag läste magsynt så tolkade jag det som att det hade kommit en sjukt stor fet synt, som en smäll i magen. Det var inte riktigt det här jag föreställde mig..

  • Medlem
  • 2009-01-22 09:28

Jag tycker att det är kul med magsyntar, även om det sällan är direkt vackert. Allt som ger publiken en bättre känsla live är bra! Om den som lirar synt jassar loss lite på scenen som de andra barnen så är det bra, då blir det inte bara "stel bakom stativet"-syndromet som är lätt hänt annars.

  • Medlem
  • Jönköping
  • 2009-01-22 09:42
Ursprungligen av jgb:

Allt som ger publiken en bättre känsla live är bra!

Frågan är om det blir en bättre livekänsla? Ser mest konstlat och "roliga timman" ut IMHO.

Med tanke på begagnat-hypen så var det här väl bara en tidsfråga. Lite billigare och snabbare att slänga ihop en nyproddad magsynt än en 303-klon exempelvis

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2009-01-22 09:54

Alltså, nu spelar jag ju gitarr också som tur är men.....finns det något mer effektivt sätt att se töntig ut på scen än med en magsynth haha!
Förhoppningsvis slipper han ha en gitarrist bredvid sig att jämföras med iaf

Jag lyssnade också på Howard Jones för 20 år sedan ... men.. vem är målgruppen häroch nu 2009 egentligen?

Borat kanske, som sagt?

Tycker att man kan se cool ut och vara utrycksfull även bakom en synth, som exempelvis, Mira Aroyo i Ladytron sist jag såg dem!
(är iofs lite "kär" i henne hehe)

Kul med keytar, surt att designen är så trist och konservativ. Ser verkligen ut som något som designades för dansbandsmarknaden '95 och var tråkigt redan då.

Bevaka tråden