Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Börjar tröttna på iPhone nu

Tråden skapades och har fått 112 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-01-21 19:18
Ursprungligen av moogpower:

Med tanke hur känsligt det verkar blivit med iPhone3G och att verkligen välja sina ord inför ett inlägg så är jag beredd på att detta inlägg förmodligen kommer attackeras och försvaras av iPhone-talibaner, tråkigt att det känns så, men men...

"iPhone" verkar verkligen har blivit ett rejält "iLands" problem.
Alltså, vad det finns energi och tid att lägga på att diskuttera denna "hypade" produkt, närmast chockerande!

Tillför det Steve Jobs något eller handlar det helt enkelt bara om att försvara sitt produktval oavsett vad, vilken man i många fall tömt sparbössan för att få möjlighet att äga?

Åtminstone denna diskussion startades inte av någon som ville "hypa" iPhone, utan precis tvärtom. Att jag lägger ner tid och energi på att svara beror helt enkelt på att jag tycker det är synd att beskrivningar som inte motsvarar verkligheten, åtminstone inte hela verkligheten, ska stå oemotsagda här på 99mac. Det skulle sänka pålitligheten på detta forum. Är detta verkligen "chockerande"?

Dina skällsord om iPhone-talibaner och antydningar om att man gillar iPhone för Steve Jobs skull osv får stå för sig själva och vilken nivå du själv vill lägga diskussionen på.

  • Medlem
  • 2009-01-21 19:36

Till alla er som klagar på iPhone är långsam, har någon av er provat Omnia? Har en kompis som precis skaffat sig en sådan och den är verkligen seg! Så seg att det nästan är oanvändbart! Roligaste av allt tycker jag är att den följer med en penna men det finns ingen hållare för den på själva telefonen.

När det gäller MMS saknar jag det inte alls, mail är så mycket bättre. Du kan t.ex inte skicka större bilder med MMS eftersom den inbyggda begränsningen på hur stort meddelandet får vara. Sanningen är också att nästan alla mobiler klarar email nu.

Copy & Paste, visst hade det varit skönt att ha denna funktionen. Jag antar Apple jobbar på en lösning, visst ligger det mycket i att kunna markera texten först och främst och det som säger stopp är väl att när man håller ner fingret kommer förstoringsglaset fram. Men det löser de säkert.

Det är ju det sköna med iPhone du behöver inte köpa ny telefon för att njuta av de nya funktioner.

GPS kräver mycket energi, det betyder att batteritiden blir inget vidare det är just därför telefoner ska egentligen inte användas som GPS Navigator. Men visst kan man bara skaffa sig en billaddare till telefonen :). Det enda som krävs nu är att någon av GPS tillverkare släpper mjukvaran. Se SE de har GPS inbyggd men det är inte SE som gör mjukvaran till den utan man får använda Wayfinder.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2009-01-21 20:12

jag tycker iPhone har mycket brister som gör att jag inte använder den fullt ut tyvärr, men vi skall gå in på det positiva först

1. iPod
Det framförallt mest positiva är iPod funktionen, den är överlägsen, ljudkvalitén är enormt bra om man jämför med vanliga iPods, (touch har lika bra ljud) , och batteritiden är riktigt bra, på denna punkt är Apple totalt överlägsna

2. Touchskärmen
Vad skall man säga , jag kan inte förstå hur de andra mobiltillverkarna tänker, är det så svårt att fixa en bra touchskärm? har testat Experia och LG och samsung och HTC, dem alla är totalt värdelösa man får trycka flera gånger osv och man känner absolut inget flyt, här är också apple överlägsna

3. Funktioner
Den har mycket program man kan ladda hem, inga andra mobiltillverkare har 15000 apps tex

4. Samtalstid
den är faktiskt väldigt bra både i 2G och 3G , även som iPod

Brister

1.Surf
Ok, den är bra, men man tycker ändå att vissa telefonegenskaper inte funkar. om man betalar 200 i månaden för fri surf, så känns det extremt surt för man kan inte utnyttja det ordentligt med iPhone du surfar max på 500 MB per månad med iPhone om du inte totalköper apps, betala 200 för det? nej tack jag själv har avbrutit det, och de sparar batteritid med, skulle gjort som tele2 70 kr för 1 GB, då hade det vart mer prisvärt, tänk att ni lägger totalt 2400 på ett år på surf på iPhone, det som skulle kunna rädda detta är att man kan koppla iPhone via bluetooth till datorn, vilket ALLA mobiler har, verkligen ALLA, totalt värdelöst av Apple, och lite av telia. Jag får tåla Wifi när jag är hemma..

2. SMS
jag skriver faktiskt sms snabbare på min gamla LG U890, så hur effektivt är detta sms sättet? inte bra alls, inte för mig.. som andra nämnt så saknar tangentbordet åäö som lätt skulle få plats, sen saknar jag alternativet att man kan få fram dem knapparna som är när man skriver in numret i adressboken alltså de vanliga SMS sättet, men åäö knapparna hade räddat mycket, tar för lång tid att skriva sms nu

3. Koppling till datorn
Varför i hela friden kunde dem inte göra så den syntes som en extern hårddisk på datorn? detta irriterar mig enormt, man behöver inte 16 GB då :S.. hade räckt med 8 GB , alla iPods jag haft innan har haft detta då antog jag denna hade det med, men icke! detta är ett väldigt stort minus.

4 MMS
Tjejer skickar faktiskt mycket MMS, typ på deras lilla hund som står gulligt, det är denna punkt tjejer kommenterar min iPhone mest med,

5. Storleken
Apple pratar jämt om tjocklek och WOW!, det spelar ingen roll hur tjock den är, det är ytan som är mest viktig. iPhone kunde varit mindre tycker jag för den är väldigt stor, om man ser på skärmen kan den vara lika stor men ta bort ycket av de svarta runt, såsom över och under skärmen,göra homeknappen smal istället för stor rund och att högtalarn för örat e längre ner, iPhone idag är inte skön att hålla vid örat, inte som en vanlig mobil som känns mer bra i handen, såsom samsungs omnia,

6 Repor
Aldrig vart med om en telefon som blir repig så lätt, materialet på baksidan av iPhone håller inte i det ändamålet, andra mobiltillverkare har inte dessa problem,

7. Högtalare på undersidan
Detta felet är faktiskt ett stort designfel enligt mig, mikrofonen sitter på undersidan av iPhone, det är ok, men högtalarn sitter där också, ajaj! när man har den i jackfickan, eller i en byxficka trycks högtalarn emot tyget då hörs den ingenting även om du har den på de högsta, dock i byxora känner du att den vibrerar om de är någolunda tighta, i jacka är de värre, ett tag använde jag ett iPod fodral, de som medföljde gamla iPods, passar perfekt men den gör med så högtalarn inte alls hörs tyvärr, andra mobiler har inte detta problem

8. Knappen för ljudlöst
den sticker ut lite väl mycket på min Iphone så den kan åka ner om man bara har den i fickan, och plötsligt hör du inget ifrån IPhone

9. Buggar vid samtal?
När man har ett samtal och sätter in headsettet så stängs samtalet av, varför det? och det sker då och då bara, samma om man låser telefonen medans man pratar, så stängs samtalet av, men bara iband.. Vid vissa tillfällen hör man sig själv när man pratar också vilket som är väldigt irriterande , men vet inte om det beror på iPhone

överlag kan jag säga att jag använder iPhone som mobil och mp3 förr gick jag alltid runt med 2 apparater , jag såg detta som en lösning för att bara ha 1, så bryr mig inte om de andra funktionerna i princip, men vissa saker kunde faktiskt vara bättre, hoppas apple kan se det jag skrivit på något sätt och tänka efter

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-01-21 20:51
Ursprungligen av Esa:

1.Surf
Ok, den är bra, men man tycker ändå att vissa telefonegenskaper inte funkar. om man betalar 200 i månaden för fri surf, så känns det extremt surt för man kan inte utnyttja det ordentligt med iPhone du surfar max på 500 MB per månad med iPhone om du inte totalköper apps, betala 200 för det? nej tack jag själv har avbrutit det, och de sparar batteritid med, skulle gjort som tele2 70 kr för 1 GB, då hade det vart mer prisvärt, tänk att ni lägger totalt 2400 på ett år på surf på iPhone, det som skulle kunna rädda detta är att man kan koppla iPhone via bluetooth till datorn, vilket ALLA mobiler har, verkligen ALLA, totalt värdelöst av Apple, och lite av telia. Jag får tåla Wifi när jag är hemma..

Jag tror som du att fri surf inte är prisvärt för de flesta. Jag valde iMini för totalt 299kr/månad och med ett 24-månaders abonnemang fick jag apparaten för ett bra pris. Jag har aldrig överskridit mitt surf-konto på 100MB (eller sms och samtalsbegränsningarna) men så har jag också tillgång till trådlöst hemma, på jobbet och i plugget. Jag har inget behov av att koppla upp datorn via 3G, så den funktionen saknar jag inte. Jag är alltså nöjd med det konto jag valde (även om det givetvis gärna fick vara billigare...).

Ursprungligen av Esa:

överlag kan jag säga att jag använder iPhone som mobil och mp3 förr gick jag alltid runt med 2 apparater , jag såg detta som en lösning för att bara ha 1, så bryr mig inte om de andra funktionerna i princip...

Innan jag köpte min iPhone så var det just detta jag var ute efter, men en annan funktion som blivit väldigt värdefull för mig är tillgången till mina mejl, mina kalendrar och min adressbok, med trådlös, automatisk och närmast omedelbar synkning med datorn oavsett var jag befinner mig. Denna typ av synkning med "molnet" kräver, så vitt jag vet, att man kör Mac och har ett MobileMe-abonnemang.

Det är dessa funktioner sammantaget som gör att jag är så nöjd med min iPhone (+ en del mycket användbara apps..).

Kanske missar en Windows-användare en del av funktionerna (MobileMe, Keynote fjärr...)

Senast redigerat 2009-01-21 21:05
  • Medlem
  • International user
  • 2009-01-21 21:26
Ursprungligen av Esa:

Brister

1.Surf
Ok, den är bra, men man tycker ändå att vissa telefonegenskaper inte funkar. om man betalar 200 i månaden för fri surf, så känns det extremt surt för man kan inte utnyttja det ordentligt med iPhone du surfar max på 500 MB per månad med iPhone om du inte totalköper apps, betala 200 för det? nej tack jag själv har avbrutit det, och de sparar batteritid med, skulle gjort som tele2 70 kr för 1 GB, då hade det vart mer prisvärt, tänk att ni lägger totalt 2400 på ett år på surf på iPhone, det som skulle kunna rädda detta är att man kan koppla iPhone via bluetooth till datorn, vilket ALLA mobiler har, verkligen ALLA, totalt värdelöst av Apple, och lite av telia. Jag får tåla Wifi när jag är hemma..

2. SMS
jag skriver faktiskt sms snabbare på min gamla LG U890, så hur effektivt är detta sms sättet? inte bra alls, inte för mig.. som andra nämnt så saknar tangentbordet åäö som lätt skulle få plats, sen saknar jag alternativet att man kan få fram dem knapparna som är när man skriver in numret i adressboken alltså de vanliga SMS sättet, men åäö knapparna hade räddat mycket, tar för lång tid att skriva sms nu

3. Koppling till datorn
Varför i hela friden kunde dem inte göra så den syntes som en extern hårddisk på datorn? detta irriterar mig enormt, man behöver inte 16 GB då :S.. hade räckt med 8 GB , alla iPods jag haft innan har haft detta då antog jag denna hade det med, men icke! detta är ett väldigt stort minus.

4 MMS
Tjejer skickar faktiskt mycket MMS, typ på deras lilla hund som står gulligt, det är denna punkt tjejer kommenterar min iPhone mest med,

5. Storleken
Apple pratar jämt om tjocklek och WOW!, det spelar ingen roll hur tjock den är, det är ytan som är mest viktig. iPhone kunde varit mindre tycker jag för den är väldigt stor, om man ser på skärmen kan den vara lika stor men ta bort ycket av de svarta runt, såsom över och under skärmen,göra homeknappen smal istället för stor rund och att högtalarn för örat e längre ner, iPhone idag är inte skön att hålla vid örat, inte som en vanlig mobil som känns mer bra i handen, såsom samsungs omnia,

6 Repor
Aldrig vart med om en telefon som blir repig så lätt, materialet på baksidan av iPhone håller inte i det ändamålet, andra mobiltillverkare har inte dessa problem,

7. Högtalare på undersidan
Detta felet är faktiskt ett stort designfel enligt mig, mikrofonen sitter på undersidan av iPhone, det är ok, men högtalarn sitter där också, ajaj! när man har den i jackfickan, eller i en byxficka trycks högtalarn emot tyget då hörs den ingenting även om du har den på de högsta, dock i byxora känner du att den vibrerar om de är någolunda tighta, i jacka är de värre, ett tag använde jag ett iPod fodral, de som medföljde gamla iPods, passar perfekt men den gör med så högtalarn inte alls hörs tyvärr, andra mobiler har inte detta problem

8. Knappen för ljudlöst
den sticker ut lite väl mycket på min Iphone så den kan åka ner om man bara har den i fickan, och plötsligt hör du inget ifrån IPhone

9. Buggar vid samtal?
När man har ett samtal och sätter in headsettet så stängs samtalet av, varför det? och det sker då och då bara, samma om man låser telefonen medans man pratar, så stängs samtalet av, men bara iband.. Vid vissa tillfällen hör man sig själv när man pratar också vilket som är väldigt irriterande , men vet inte om det beror på iPhone

överlag kan jag säga att jag använder iPhone som mobil och mp3 förr gick jag alltid runt med 2 apparater , jag såg detta som en lösning för att bara ha 1, så bryr mig inte om de andra funktionerna i princip, men vissa saker kunde faktiskt vara bättre, hoppas apple kan se det jag skrivit på något sätt och tänka efter

1. Varför kan man inte surfa mer än 500mb? Och att du har köpt ett abonnemang med mer surf än du kan använda är väl inte iPhonens fel? Namge gärna en telefon som man gärna surfar fler gig i månaden på, det är inte meningen att man ska ersätta sin dator och bara surfa på telefonen.

2. Det är väl upp till var och en, jag tycker det är ett smidigt sätt för du behöver inte trycka varenda bokstav rätt utan den rättar dig alltid och därmed går det att skriva snabbt tycker jag.

3. Säger bara JuiceDrop.

4. Vägrar kommentera MMS...

5. Allt är relativt, hur kul tror du det hade varit att använda iPhonen om den varit skit lite så man måste scrolla som fan för att kunna göra något? De flesta HTCs telefoner ligger på samma storlek.

6. Beror ju på hur man använder den, har man svart märks det väldigt lite tycker jag.

7. Kvittar ju var du sätter en högtalare så ligger den mot tyg på en telefon. Att den sitter där nere är inte säkert att det var deras absoluta meningen utan kanske bara att den passade in bra i designen invändigt.

8. Hur lyckas du med det? Har aldrig inträffat på mina 5 månader.

9. Använder inte headset och att det ekar har knappast med telefonen att göra.

  • Medlem
  • Älvdalen
  • 2009-01-24 19:45

SMS: Att få SMSen samlade i rad som i ett typ chat är rätt ballt men att inte kunna plocka bort enstaka SMS eller vidarebefodra dom är ju rätt tråkigt.

MMS: Ni som väljer e-post framför MMS. Är inte e-posten otroligt långsam? Alla kollar ju inte e-posten stup i kvarten. Jag saknar MMS då väldans många i min bekantskapskrets använder sig av MMS.

3G dongel: Luren är skapligt duktig men det går inte att lämna datorn hemma. Iofs spelar det mindre roll då det iaf inte går å koppla upp datorn mot 3G nätet vila luren.

Synkningen med iTunes: Känns ju föråldrad. Kanske har med PC å göra men om inte jag startar Outlook före iTunes så uppdateras varken kalender eller adressbok. Å synka över Anteckningar går ju inte å inte heller Att-Göra listan. Surt. Bilderna man tagit med iPhonen går ju heller inte å synka över. Iofs funkar det med Picasa å andra sidan suger ju kameran i luren så man får iaf ha med sig sin 4 år gamla digitalkamera för å få till nogra skapliga bilder. Sen å synka över musiken är ju ännu stölligare än å försöka synka adressboken nå kalendern. Har man uppdaterad ID-taggarna så fattar ju inte iTunes det med automatik utan man måste importera mappen igen å köra info på filerna.

GPS: Rätt kul sak å lite halvbra men har man knappat in en rutt å missat en avtagsväg eller dyligt så fattar inte iPhonen att hörru du har kört fel. Jag räknar om rutten.

Blåtand: Tja, funkar ju skapligt med ett monoheadset men sen då? A2DP, njä se de går inte. Det är ingen mediaspelare.

Andra irriterande saknande småsaker: Copy & Paste. Skicka VCard över blåtand. FM-radio. Visa mailheader. Blixt/lampa. Flash.

Överlag: Iofs så är iPhone som allt annat. En kompromiss så ingenting blir bra utan nallt är bara halvbra. Just de, tydligen ändrar Apple spelreglerna med lite hur som helst men de lär väll så i alla licensavtal å den finstilta texten på allt kring prylarna. Gamla prylar fungerar inte tillfredsställande mot som nya prylarna. Ingen bakåtkompalibitet där inte trots det fungerar med att löda in 4 stycken resistorer för å lura systemet. Sjukt.

Positivt då? Jo de e en tuff lur trots allt men inte tänker jag skaffa nästa generation om den är lika halvtrasig som den är idag.

Jag förstår inte. Folk verkar fokusera på vad som INTE fungerar bra på iPhone, när jag skaffar något är det för vad saken i fråga KAN. Svenskt?

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2009-01-24 20:53

jag har ändrat uppfattning om några saker, efter man jailbreakat och annat, så kan min iPhone följande

skicka och ta emot MMS
Använda den som trådlös 3G dongel, eller med sladd
använda vilken operatör som helst
Få fram knapparna åäö

  • Medlem
  • Älvdalen
  • 2009-01-24 22:59

Seriöst. Jailbreak är olagligt fast de verkar ju en hel del här på forumet inte förstå. Så ditt svar Esa är att för att få en fungerande lur ska man vara olaglig? Iofs så kommer man ju bara halvvägs iaf då iTunes behöver komma från 1900-talet och in i de seklet vi befinner oss i just nu med.

  • Medlem
  • International user
  • 2009-01-25 02:09
Ursprungligen av Dale:

Seriöst. Jailbreak är olagligt fast de verkar ju en hel del här på forumet inte förstå. Så ditt svar Esa är att för att få en fungerande lur ska man vara olaglig? Iofs så kommer man ju bara halvvägs iaf då iTunes behöver komma från 1900-talet och in i de seklet vi befinner oss i just nu med.

Är jailbreak verkligen olagligt? Källa?

Vad menar du med att iTunes är från 1900-talet?

  • Medlem
  • Älvdalen
  • 2009-01-25 09:14
Ursprungligen av zappee:

Är jailbreak verkligen olagligt? Källa?

Vad menar du med att iTunes är från 1900-talet?

Jailbreak: Bara å läsa avtalet/finstilta frå Apple.
iTunes: För det är så gammalmodigt och härstammar från förre seklet och utvecklingen hänger inte med konkurenterna.

  • Medlem
  • International user
  • 2009-01-25 11:04
Ursprungligen av Dale:

Jailbreak: Bara å läsa avtalet/finstilta frå Apple.
iTunes: För det är så gammalmodigt och härstammar från förre seklet och utvecklingen hänger inte med konkurenterna.

Ja, du bryter mot Apples avtal och blir av med garantin. Men jag har svårt att se att de skulle kunna sätta dit dig för det.

Vad är gammalmodigt?

Ursprungligen av zappee:

Ja, du bryter mot Apples avtal och blir av med garantin. Men jag har svårt att se att de skulle kunna sätta dit dig för det.

Vad är gammalmodigt?

Han har väl läst nånstans att "Spotify is the shit" ...

Ursprungligen av Dale:

Seriöst. Jailbreak är olagligt fast de verkar ju en hel del här på forumet inte förstå. Så ditt svar Esa är att för att få en fungerande lur ska man vara olaglig? Iofs så kommer man ju bara halvvägs iaf då iTunes behöver komma från 1900-talet och in i de seklet vi befinner oss i just nu med.

Seriöst, olagligt? Är det folket på forumet som inte fattar, eller är det du?

Ursprungligen av Dale:

Seriöst. Jailbreak är olagligt fast de verkar ju en hel del här på forumet inte förstå. Så ditt svar Esa är att för att få en fungerande lur ska man vara olaglig? Iofs så kommer man ju bara halvvägs iaf då iTunes behöver komma från 1900-talet och in i de seklet vi befinner oss i just nu med.

På vilket sätt då?
Ge mig ETT underlag som påvisar att jailbreak är olagligt!
Avskyr när folk slänger med påståenden utan någon som helst uppbackning.

Edit:
Såg ditt svar nu

Ursprungligen av Dale:

Ett par på jobbet hade jailbreakat sina lurar och en del av dom har haft strul sen, Bara en sån sak som en av dom så sluta Home knappen att fungera. Fick den inte på garanti för den var jailbreakat. En annan så knapparna i sidan för volym och tyst krångla. Samma sak där. Fick så reda på att Apple inte ens reparerar luren då han brutit mot avtalet. Iofs kanske inte ett lagbrott men ett avtalsbortt iaf. Så igentligen varför ska Apple hålla avtalet då inte andra gör det? Googlar man runt så finner man en hel del liknande med. Samma gäller ju för de mesta. Man får inte göra vad som helst. Känns ortoligt korkat iaf.

Det är alltså inte lagbrott utan avtalsbrott i den bemärkelsen att garantin inte täcker en jailbreakad iPhone, men det är något helt annat än att det är olagligt.
Om man har jailbreakat och får problem och lämnar in den på service utan att återställa iPhonen i iTunes(vilket tar bort jailbreaken) är man bara för dum att det är rätt åt människan att de nekas service!

  • Medlem
  • 2009-01-25 00:58

Jag tycker att email känns väldigt -80. MMS är ju trots allt en betydligt nyare teknik som kom en bit in på 2000-talet. Jag minns min Ericsson R320s. Det var den första Ericsson-mobilen med wap (inte gprs), den vann min far åt mig runt 2000 någongång.

Och ärligt talat, är inte det lite väl -90 att skicka lågupplösta bilder på mail?

I övrigt verkar iPhone vara en grymt sjyst lur som är ha-begärglig, men den fastnar någonstans på vägen, tyvärr.

(Ursäkta om jag provocerar, men det gör man vid ett-tiden på natten )

Ursprungligen av jac:

Jag tycker att email känns väldigt -80. MMS är ju trots allt en betydligt nyare teknik som kom en bit in på 2000-talet.

(Ursäkta om jag provocerar, men det gör man vid ett-tiden på natten )

Vilket tror du kommer att slå ut det andra, MMS eller epost? För mig som mailar en massa (och får mailen via push till iPhone) känns det väldigt -90 att hålla på med MMS. Varför dessa begränsningar i storlek och innehåll?? Hur beige som helst!

  • Medlem
  • Älvdalen
  • 2009-01-25 12:30

Ett par på jobbet hade jailbreakat sina lurar och en del av dom har haft strul sen, Bara en sån sak som en av dom så sluta Home knappen att fungera. Fick den inte på garanti för den var jailbreakat. En annan så knapparna i sidan för volym och tyst krångla. Samma sak där. Fick så reda på att Apple inte ens reparerar luren då han brutit mot avtalet. Iofs kanske inte ett lagbrott men ett avtalsbortt iaf. Så igentligen varför ska Apple hålla avtalet då inte andra gör det? Googlar man runt så finner man en hel del liknande med. Samma gäller ju för de mesta. Man får inte göra vad som helst. Känns ortoligt korkat iaf.

Håller med, jag skulle inte göra det, särskilt inte när telefonen funkar så bra som den gör!

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2009-01-25 15:18

Ett år efter inköp har telefonen helt klart blivit långsammare och buggigare. Irritationen över att den flippar ur med samtal främst är ett stort irritationsmoment.

I början var det mycket skit...men sedan flera månader har min iPhone funkat klockrent - sedan 2.2 är den dessutom pigg och reaktiv. Jag är numera helt i symbios med denna manick och till min stora glädje är nu mitt telefonpratande nere i absolut minimal nivå...ett par minuter per dag - detta är iPone för mig; kontoret i fickan. Det enda jag nu saknar är att kunna synka prenumererade kalendrar via MobileMe-molnet, men det har ju inte med iPhone att göra - utan det handlar om att låta MobileMe bli fullvuxet.

  • Medlem
  • International user
  • 2009-01-25 16:11

klart som korvspad att man knäcker grejjer man ev inte e nöjd med (varför skulle man annars göra det) -- allt för att få saker\passa in till det man eftersträvat i leken!

  • Medlem
  • 2009-01-25 16:14

Jag tycker att det verkar somatt trådskaparen inte är ute efter en riktig mobiltelefon utan efter en leksak. Vad ska man med smileys till? Det påminner om när pc-användare klagar på att macen mest är en leksak och i samma mening säger att en av pc:ns killerfördelar är att den är överlägsen för spel...

Tråden har drabbats av den klassiska sammanblandningen av "olagligt" och "avtalsbrott". Givetvis får man göra precis vad man vill med en köpt iPhone - eller en Volvo/Canonkamera/Hårtork - enligt svensk lag (och alla andra lagböcker i hela världen skulle jag tro). Det står givetvis ingenting om vad man får och inte får göra med en köpt pryl i Svea Rikes Lag. Man får fylla iPhone'n med bajs om man vill - eller bygga om den till en rakapparat - eller spola ner den på toaletten alternativt slå sönder den med en hammare på köksgolvet.
Det finns dock ett avtal om vilken mjukvara man får köra i en Mac eller iPhone, men detta avtal har ingen privatkonsument - mig veterligen - skrivit under. Detta avtal - som inte håller i någon domstol i hela världen eftersom köparens signatur inte kan uppbringas (har någon skrivit på ett papper med kulspetspenna och postat till Apple?) - detta avtal är symboliskt kan man säga.
Man kan alltså stoppa i en Mac - eller iPhone - vilken mjukvara man vill. Ingen domstol i hela världen har mig veterligen åtalat en privatperson för att han/hon har installerat någonting i sin burk som Apple inte vill. Detta är ju absurt - sådant kan bara hända i...kanske Nordkorea.
Det är endast vid spridning och kommercialism som nationers lagböcker kommer fram. Då först har ett "brott" eventuellt begåtts.

  • Medlem
  • 2009-01-25 16:38
Ursprungligen av Zimmerman:

Tråden har drabbats av den klassiska sammanblandningen av "olagligt" och "avtalsbrott".

Ja precis.

Håll den diskussionen i de trådar som redan handlar om det.
Admin

Sorry...OT-ade igen :"> Det är en reflex liksom...en klåda...ska ta min medicin nu...

Ursprungligen av Baron:

Ja precis.

Håll den diskussionen i de trådar som redan handlar om det.
Admin

  • Medlem
  • 2009-01-25 17:13

Raderar ett inlägg om olagligt vsa avtalsbrott.
Läs mitt föra inlägg.
Admin

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2009-01-25 19:33

iPhone, enda jag ville var att göra den mer som en telefon, man VET att man kan göra saker med den hårdvara som finns i, men Apple väljer att inte ha det, för mig som vanlig dansk Sörensen så fattar man inte det, men om man gräver djupare så är de rättigheter hit o dit och avtal hit och dit... om jag då finner ett alternativ, som gör att det går? självklart gör jag det då, vem hade inte det...

kan ta min Far tex, han stör sig på nya bilar att man inte kan fixa något själv, utan alltid måste lämna in "bilhälvetet" som han brukar säga, om det skulle komma ett program till din dator tex som skulle kunna göra att man kunde fixa saker själv på Volvon och att den startar sedan hade han använt den metoden, folk kommer alltid att på alla möjliga vis få produkter dem köpt att uppfylla så många saker som möjligt, oftast pga ekonomiska skäl

min iPhone idag kan jag använda till mer än vad jag kunde innan, och gör det mig olaglig? nej faktiskt inte för det påverkar inte apple alls, de har redan tjänat pengar på mig.. det är inget bidragsfusk man gör så att säga

från att vara trött på min iPhone, gäspar man bara lite åt den nu och jag skrattar glatt åt telia, att man nu kan ringa hur mycket man vill och smsa hur mycket man vill för endast 99 i månaden, jag sparar ca 500 i månaden på detta vilket som motsvarar ca 7000 per år! vem hade inte velat det?

Att ta sig igenom 3 sidor av inlägg tar sin lilla tid, och till min förvåning så har tråden en viss tendens att konstant glida åt helt andra håll än vad den var avsedd för. Nämligen följande;

Ursprungligen av Matsaki:

Jag tycker iPhone har en massa bra funktioner och var ju först. Men nu är den "gammal".
1. Alla dessa SMS funktioner som saknas. Smileys, forward, groups osv. Detta har ju varit standard på alla andra lurar i minst 10 år. What's the problem?
2. Bluetooth, den enda telefon som har en Bluetooth som inte kan prata med andra telefoner eller datorn.
3. En massa andra saker som svenskt tangentbord, liggande tangentbord, MMS, dålig teckning, stöd för flash, och fler saker jag inte kommer på nu.
Byter snart till en "riktig telefon" igen även om iPhone annars är en skön telefon med mycket spel och ett "riktigt" operativsystem så väger det inte upp bristerna för mig. Väntat länge på fixar nu, men tror det tar år innan de kommer
Hur tänker Apple??

Jag tror att när man köper en telefon så ska man se till vilka behov man har, och vad man egentligen kan tänka sig att vara utan till förmån för något annat. Detta är inte minst aktuellt när det gäller iPhone eftersom det är en produkt som främst har skapats för den amerikanska marknaden. Den amerikanska marknaden är i sin tur (i vissa fall) inte alls i fas med den europeiska, och det kommer förmodligen aldrig att vara det. Trådskaparen bevisar detta på ett mycket bra sätt.

1. Varför denna envishet i att använda smilies? En massa grafiska tecken som dyker upp här och var i ett sms som man egentligen inte behöver se mer än text i. Därför irriterar det mig inte att iPhone saknar fullt stöd för detta. Förhoppningsvis kommer inte Apple att implementera det heller.

Möjligheten att skicka SMS till en specifik grupp vore kanske bra, men å andra sidan så tror jag att det fungerar att lägga till flera mottagare manuellt. Det tar bara lite längre tid. Apple kanske åtgärdar detta inom en snar framtid.

2. Eftersom iPhone har ganska många funktioner, vars möjligheter styrs av rättigheter till diverse olika material så tror jag att detta är nödvändigt.

3. Hur stort stöd har MMS och svenskt tangentbordsstöd i USA eller på de marknader som iPhone täcker i stort? Våra tecken fungerar bara i Sverige (vilket gör det meningslöst att spendera tid och pengar på sådan utveckling). MMS används såvitt jag vet inte i någon större utsträckning i USA. De har väl knappt ens kommit igång med 3G i lika stor skala som de europeiska länderna.

Detta är frågor som man ständigt får ställa. Om man har ett absolut behov av något som saknas så är inte iPhone den produkt som man letar efter.

Jag kommer att köpa en iPhone för att jag är beredd att ge upp vissa funktioner till förmån för hur telefonen fungerar i stort. En fullt acceptabel version av Safari, en fungerande mailklient, iPod, Wifi-stöd och en del till funktioner. Det gör den stark utefter mina behov.

Ursprungligen av Tobias Schelin:

1. Varför denna envishet i att använda smilies? En massa grafiska tecken som dyker upp här och var i ett sms som man egentligen inte behöver se mer än text i. Därför irriterar det mig inte att iPhone saknar fullt stöd för detta. Förhoppningsvis kommer inte Apple att implementera det heller.

För sent, de har implementerat stöd för smileys. Visserligen "bara" för den japanska marknaden och deras emojis, men stödet finns.

Ursprungligen av Tobias Schelin:

Möjligheten att skicka SMS till en specifik grupp vore kanske bra, men å andra sidan så tror jag att det fungerar att lägga till flera mottagare manuellt. Det tar bara lite längre tid. Apple kanske åtgärdar detta inom en snar framtid.

Det går att lägga till flera mottagare manuellt och att det "bara tar lite längre tid".... Dvs: det är inte lika smidigt. Tja, är det inte så att vi alla använder iPhone för att den är smidigare att använda än andra telefoner. "Det går att skriva in IP-adresser i Safari också, men det tar bara lite längre tid och är lite krånligare...."

Ursprungligen av Tobias Schelin:

3. Hur stort stöd har MMS och svenskt tangentbordsstöd i USA eller på de marknader som iPhone täcker i stort? Våra tecken fungerar bara i Sverige (vilket gör det meningslöst att spendera tid och pengar på sådan utveckling). MMS används såvitt jag vet inte i någon större utsträckning i USA. De har väl knappt ens kommit igång med 3G i lika stor skala som de europeiska länderna.

Och varför är det relevant att svenskt tangentbord inte används i USA eller andra marknader? iPhonen säljs på den svenska marknaden och anpassad för Sverige.

"Meningslöst att spenderas tid och pengar? Hade du accepterat en dator utan Å, Ä och Ö? HUr kommer det sig att Apple tycker att det är värt att göra datortangentbord för varje marknad som man vill in på? "

Hur svårt tror du att det är att skapa ett nytt tangetbord på iPhonen? I jailbreakade telefoner så finns det ett svenskt tangentbord med separata tangenter för Å, Ä och Ö. Nog tror jag att det krävdes mer för att implementera en svensk rättstavning/ordkorrigering? Som dessutom tycker att "tä" är mer passande än "ta"

Bevaka tråden